Vraag over DHCP lease time

• 9 november 2013
  • 2 reacties
  • 30869 keer bekeken

In mijn nieuwe modem/router, een Experica box v8, staat de dhcp lease time op 1 dag:

https://

Ik meen me te herinneren dat dit in mijn vorige modem op forever stond. Kan het kwaad om het in de nieuwe modem ook op forever te zetten? Of levert dat niet een bepaald voordeel op? Of juist een nadeel?

2 reacties

Reputatie 7
Als je de leasetime op forever zet, dan zal een IP adres nooit vrijgegeven worden, ookal heb je de computer, tablet of telefoon die dat IP adres heeft gekregen al lang niet meer in gebruik. (Verkocht, vervangen door een nieuwe, ...)

Langzaam maar zeker zal je DHCP server dus vollopen (zal wel enkele jaren duren tenzij je een weeshuis runt).

Het is dus verstandig om de DHCP lease niet op forever te zetten.

Als een apparaat een vast IP adres moet krijgen zoals bijvoorbeeld een netwerkschijf of een printer, dan kan je dat instellen door in de DHCP server een "DHCP binding" te maken op basis van het MAC adres van dat apparaat.

Reputatie 5
Badge +4
Waarom kun je in een DHCP-server de Lease Time instellen?

1. omdat je wil dat als er een device komt te vervallen, zijn IP-adres na de lease time wordt vrijgegeven

2. Op de helft van de lease time vraagt het device aan de DHCP-server of het IP-adres nóg een lease time periode mag worden geleend; De DHCP server zal natuurlijk bevestigend antwoorden. Dit betekend dat er tussen DHCP-server en devices netwerkverkeer is. Bij 1000 devices (kantoorsituatie met honderden werkplekken, smart-phones e.d.) zal dat bij een lease time van b.v. een uur dus aanzienlijk zijn!

Daarom wordt de lease time in een kantooromgeving gewoonlijk op 4 dagen gezet. (4 dagen zodat de werkplek vrijdagsavonds kan worden uitgezet en de IP-lease het weekend ruim overleeft:-)

Stel thuis de Lease Time dus gerust in op One Day.

De Lease Time op oneindig zetten is een foute aanpak om een apparaat een vast IP-adres te laten verkrijgen! Dat regel je via Static DHCP.

Reageer