Beantwoord

Vraag over ISRA punt

  • 12 August 2020
  • 5 reacties
  • 852 keer bekeken

 

 

Dag moderator / forumleden,

ik zit te denken aan een 2e internetaansluiting van KPN als fall back. Hierbij twee foto's van mijn ISRA punt en het kastje ernaast + dopje wat afgebroken is. Hierbij wat vragen:

situatie (met foto's).

  • het punt met de blauwe kabel, is dat het officiële ISRA punt? Daarnaast hangt nog een klein kastje (ook van KPN?). Daarin gaat mijn telefoonkabel van ziggo (de grijze) - het witte draadjes (met rood groen draadje als inhoud) is weer verbonden met het ISRA punt.
  • het kapje, ook met een rood en groen draadje is afgebroken. Moet ik een monteur bestellen voor herstel? Ook geen idee waar het kapje voor dient, denk dat je daar de modem op aansluit? Of was dat oorspronkelijk voor de telefoon.

Alvast dank.

icon

Beste antwoord door obelisk 13 August 2020, 08:57

Bekijk origineel

5 reacties

Die blauwe kabel is inderdaad van de KPN.

Dat losse kapje hoort zo te zien van oorsprong op het ISRA punt te zitten en kan je het modem/telefoon op aansluiten.

Waarom er van het ISRA een kabel richting de Ziggo telefoonaansluiting loopt kan ik me niet bedenken. Maar ik hoop dat die in dat kastje verder op loze contacten is aangesloten want die twee horen niet met elkaar verbonden te zijn. Je zou het kapje er nog even af kunnen schroeven en een duidelijke foto maken die de verbindingen intern laat zien hier plaatsen.

Als je het zelf niet weet is het verstandig dit door een monteur te laten beoordelen en eventueel aan te passen.

… en dan bedoel ik natuurlijk dat linker kastje op de eerste foto. Als we daar het binnenwerk van kunnen zien is leerzaam in deze.

@obelisk , dank voor je snelle reactie. Gisteren het witje draadje uit het linker kastje gehaald waar de Ziggo telefoondraad in zit (waarom kom ik daar zelf niet op :-)). Ik denk dat het een loos draadje is want de telefoonaansluiting bleef gewoon werken. Ook geen idee meer waarom die twee uberhaupt met elkaar verbonden waren. Ik kan me verder ook niet meer herinneren waarom het kapje afgebroken is. Zelf heb ik niet aan zitten rommelen. Als je de KPN modem wil aansluiten dan moet het ISRA punt gerepareerd worden denk ik?

Het linker kastje kan ik niet zo maar openschroeven zonder dat het uit elkaar valt. Daar gaat de telefoondraad van Ziggo in.

Wat ik vermoed is dat oorspronkelijk de telefoon via de KPN liep. Deze liep dan van het ISRA punt naar het tweede kastje waar er gekoppeld is met de rest van de telefoonaansluitingen in huis, zo op het gezicht zie ik er twee.

Vervolgens is er overgestap op Ziggo telefonie en heeft de Ziggo instalateur de telefoonaansluiting van het modem met de bestaande installatie verbonden en het oorspronkelijke draadje laten zitten (hopelijk op een loze aansluiting).

In principe kun je het KPN modem gewoon aansluiten op het ISRA punt, de rode en groene kun je loshalen en het oorspronkelijke kapje weer opzetten (zelfde kleurtjes/zelfde schroefjes), desnoods met wat tape vastplakken als de nokjes voor bevestiging zijn afgebroken.

Krijg je en gratis monteur bij het abonnement dan zou ik dat in jou geval niet afslaan, maar anders moet je zelf ook heel ver kunnen komen als je een schroevendraaier vast kan houden. En zoals gezegd, vertrouw je je er zelf niet mee dan is het verstandig een monteur het werk te laten doen. Gezien je aarzeling even het kapje van dat andere kastje los te halen krijg ik het vermoeden dat je niet een techneut bent zoals ik, ik had de boel allang open gehad. :grin:

@obelisk , dank voor je reactie. Ik denk dat we hier de goede analyse te pakken hebben. Ik ben ook niet zo'n techneut inderdaad. Heb wat slechte ervaring met schroeven haha. Voor mij is het verstandig om monteur erbij te bestellen (gratis of niet) want in mijn eentje red ik het niet. Je reactie heb ik aangemeld als beste antwoord.

Reageer