Vraag

Vraag over Mb's en leverbare snelheid

  • 26 September 2019
  • 13 reacties
  • 226 keer bekeken

Beste Kpn en forum, sinds 20 september 2019 klant geworden bij jullie, maar er is in middels nu al 3 keer monteur geweest.

Inmiddels ben ik sinds gisteren 25 september naar mijn inziens pas echt geholpen door het vervangen van het glasvezelmodem. De monteur werkte onder de vlag van Kpn en was dus niet van Kpn. De beste man heeft zelfs op 26 september mij nog gemaild met zijn test resultaten op mijn adres, wat ik erg netjes vind.

Dus vanwaar dit topic ?

Ik snap de benamingen niet echt met Mbps, mbps etc, dus graag uitleg.
Ook wil ik graag weten wat de snelheid hoort te zijn,heb het idee nl dat het erg langzaam is.

Op begane grond modem 975 Mbps , kamer erachter nog 390 Mbps.
Op 1e verdieping boven het modem 65 Mbps.
Op 2e verdieping nog maar 39 Mbps.

Zoals je ziet erg langzaam,verder werkt tv wel gewoon goed ,geen uitvallende spraak meer. En ik kom dus niet inmerking voor de gratis wifi versterkers (btw de wifitester werkt op dit moment niet,krijg een err page als ik test op de betrefende locatie wil starten.)

Graag wat meer verheldering over de snelheden en of ik het set van €159 in kan zetten om het te verbeteren, nl 1 op de 1e verdieping met kabel aansluiten en dan op de 2e verdieping hem draadloos (geen mogelijkheid om daar kabel te krijgen als alleen via powerline in stopcontact.

Het modem is de V10A.

Hoop op hulp en verduidelijking over de snelheden en alles.

Mvg Dennis

*Admin: titel aangevuld i.v.m. vindbaarheid

13 reacties

Oh en vergeten te vermelden ik de 500 mb lijn.
Is er uberhaupt iemand die hier mee kan helpen ???
Reputatie 7
Badge +24
"Op begane grond modem 975 Mbps"

Dit vindt ik buitengewoon bewonderingswaardig 😄

En waarom klaag je over langzaam? Ik heb nog nooit hoger gehad dan 40 mb, en ik kan gewoon alles doen. Tv werkt perfect, filmpjes kijken gaat als een tierelier. Wat is het probleem?
Reputatie 7
Badge +24
Je kan die wifi set idd gebruiken. Maar ik zou toch nog ff wachten totdat de wifi verbeter tool het weer doet. Aan het einde van die tool krijg je mogenlijk versterkers aangeboden. Ik zeg: mogenlijk. De tool heeft vele verschillende uitkomsten.

Maar als je apparatuur aangeboden krijgt, dan kan je kiezen voor gratis zwarte versterkers, deze moeten beide aan een draadje. Of je kan kiezen voor de witte ronde, deze kun je dan aanklikken voor 99 euro. Niet gratis dus. Maar wel goedkoper dan in de shop.
Reputatie 7
Badge +24
Maar ik weet niet of je apparatuur aangeboden krijgt. Ik heb wel eens opgevangen dat je pas apparatuur aangeboden krijgt als je minder dan 20 mb hebt. Anders moet je de tool nog eens proberen als je achter in de tuin staat.
@Nick83 ik vraag ook uitleg over die begrippen ,en de meting is van mijn telefoon en die zegt Mbps, daarbij stelde ik ook de vraag van wat is er normaal met die snelheid, ik ben maar een leek op dit gebied.

Stelde de vraag omdat mijn abbo 500 Mb/s is en ik dus niet snap wat de verhoudingen zijn tussen deze snelheids benamingen onderling.

Welke snelheid is normaal?
En wat is verschil in Mbps, mbps , Mb/s ?

Ik probeer uit te dokteren ivm wifi goed dekkend te krijgen,en wat meer bereik in de tuin bv. Zodat wij ook in de zomer buiten in de tijd wat beter en meer bereik hebben ( tijdens klussen in de schuur ook lkkr muziek streamen 😉😆).
Hallo @Dennis V. in de telecomwereld wordt wat betreft internetsnelheden over het algemeen gesproken over Mbps (Mega bits per seconde).
Zelf zeg je een abo te hebben van 500 Mbps, dat is voor een particulier, mijns inziens, teveel van het goede.
MBps (Mega Byte per seconde) is de snelheid Mbps gedeeld door 8, daar 8 bits 1 byte is.
Dus een downloadsnelhed van 480 Mbps = 60MBps, maar die laatste uitdrukking zul je bijna nergens tegen komen in het normale spraakgebruik.
Je binnenkomende snelheid meet je het best met 1 computer bekabeld aangesloten aan het modem.
En alle overige (draadloze) apparatuur uit.
Doe de speedtest 3x achter elkaar en neem dan het gemiddelde, dan weet je juiste werkelijke snelheid.
Als de WiFi-snelheid gemiddeld genomen op een apparaat lager uitkomt dan 25Mbps is het tijd om naar een oplossing te zoeken door middel van aanpassen instellingen binnen het modem of het aanschaffen
van 1 of meer Access Points (AP's).
Verder is het zo dat hoe meer apparaten met internet verbonden zijn hoe lager de snelheid theoretisch wordt.
Je hebt een abo van 500Mbps, je gebruik 10 (draadloze) apparaten tegelijk, dan heb je per apparaat op dat moment 500 gedeeld 10 = 50Mbps per apparaat beschikbaar, theoretisch.
Ok dus in theorie alles met 30 Mbps is dus ok als ik het goed begrijp.

En kan ik van elk merk de AP aanschaffen ?
Of beter de AP van Kpn gebruiken ivm ondersteuning?
En als die AP (2) ga gebruiken verhoog ik dan de wifi snelheid tot 2e verdieping ook goed?

Als ik de info van de witte ronde AP's lees moet ik er 1 op de 1e verdieping bekabeld neerzetten en de 2e op bovenverdieping maar dan draadloos (kan nl daar geen kabel boven krijgen als alleen met een powerline, staat nu nl een pc met alleen een ethernetkaart),overigens is de 2e verdieping de slaapverdieping en de 1e is onze woonverdieping ,modem is op beganegrond .
Hallo , met 1 of meer AP's kun je de wifi snelheid niet verhogen, maar wel het bereik vergroten.
Elk fatsoenlijk merk is goed, als je maar niet die extenders van de Action of Kruidvat e.d. koopt, want die vergroten wel het bereik, maar halveren de snelheid.
Vraag advies aan je lokale computerwinkel.
Persoonlijk heb ik goede ervaringen met powerlines met ingebouwde WiFi.
Succes.
Ik ga hiermee aan de slag en eens even goed inlezen .


Tot dusver bedankt voor jullie info
Reputatie 7
Badge +20
Hallo @Dennis V. Ik zie dat je al heel veel hulp en uitleg van @Nick83 en @Jan-D hebt gekregen. Super! Is alles een beetje duidelijk geworden? Je had je gegevens achtergelaten op je Forumprofiel en ik zie dat je een prachtige glasvezel-verbinding hebt met een snelheid van 500 Mbit/s. Dat is prachtig snel internet.

Qua wifi: je noemt snelheden die volgens mij helemaal zo gek niet zijn. Hoe erváár je het bereik? Ik sluit me bij Nick aan als hij zegt dat je de wifi tuner eens zou kunnen doorlopen. Daar krijg je een heel goed beeld van de situatie mee.
@Bart_ de wifi tuner doet het dagen niet krijg err page met "blocked by client " en maakt niet uit hoe ik hem benader maar op moment dat je dus alles hebt ingevuld en je dus wil starten met de test ,komt deze melding
Reputatie 7
Badge +20
Hallo @Dennis V. Dat ligt niet aan jou, het ligt aan ons. Ik ben bang dat er op het moment enkele problemen spelen met de wifi tuner. Daar zit een team knappe koppen op, dus hopelijk werkt alles snel weer.

Reageer