Beantwoord

Vraag over upgrade Internet/Bellen Instap -> nieuw Hussel abonnement 50/5

  • 10 October 2019
  • 9 reacties
  • 260 keer bekeken

Reputatie 1
Momenteel hebben wij een aansluiting bij kpn waar wij gratis 4G Buitengebied bij krijgen. Nu is er de optie om te upgraden naar een nieuw Hussel abbonement, maar ik vraag met dan af hoe het zit met de modems die wij momenteel in gebruik hebben. We hebben nu een Experiabox v10a voor de VDSL en een Huawei E5186s-22a voor de 4G verbinding. Kunnen we deze bij het omzetten van een abbonement gewoon behouden? Ik heb wel eens gehoord dat KPN tegenwoordig een 2 in 1 modem heeft voor beiden, maar ik zou het zelf graag gescheiden houden. Dit omdat de 4G verbinding op de begane grond erg slecht is en er geen kabel naar de zolder loopt vanaf de meterkast waar de adsl binnen komt.

Lang verhaal kort: Kunnen wij gewoon de 2 modems behouden die we nu gebruiken wanneer we het abbonement wijzigen? Bij beide abonnementen zit voor ons gratis 4G buitengebied.
icon

Beste antwoord door Joran 24 October 2019, 13:35

Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 7
Badge +24
Ik denk dat je gewoon dezelfde apparatuur houd.

Maar euhm... overstappen naar naar hussel zou je dan voor de prijs moeten doen, sneller word het er niet door.
Reputatie 1
Dank voor de reactie. Overstap is inderdaad voor de prijs.

Edit: Al zegt fourstack wel dat ik hier 21Mbit zou moeten kunnen halen over bonded Koper/DSL. Ik haal nu 11Mbit wat volgens fourstack the max is voor (normaal?) Koper/DSL. Is dat iets wat voor iedereen zomaar om te zetten is?

Reputatie 7
Badge +28
Hoi Arjen,

Goede vragen! Allereerst de vraag over pairbonding: We kunnen het abonnement inderdaad omzetten. Met pairbonding worden twee VDSL lijnen gebruikt in plaats van een. Hierdoor wordt de snelheid bijna verdubbeld. Er zijn geen kosten aan verbonden, wel is een (gratis) monteursafspraak nodig om de hoofdaansluiting in huis hierop aan te passen.

De vraag over Sneller Internet Buitengebied heb ik uitgezet, ik kan dit niet met zekerheid beantwoorden. In jouw geval is dit een los (gratis) mobiel abonnement waar in principe niets mee gebeurd. Het is alleen wel gratis in combinatie met een vaste internetverbinding. Als de korting vervalt als we het vaste abonnement wijzigen is Hussel opeens een stuk minder aantrekkelijk. Wacht nog even met het aanpassen, ik kom er zo snel mogelijk op terug. Dan kunnen we wellicht beide wijzigingen in één keer doen (pairbonding en een nieuw abonnement).
Reputatie 1
Bedankt voor je reactie. Ik wacht het af.
Reputatie 7
Badge +28

Ik ben je niet vergeten maar de terugkoppeling laat nog even op zich wachten. Ik heb er een herinnering achteraan gestuurd.

Reputatie 7
Badge +28

Inmiddels wel duidelijkheid en slecht nieuws. We gaan stoppen met het ‘oude’ Sneller Internet Buitengebied met een los modem. Tenminste, op plekken waar een vaste internetverbinding mogelijk is. Je hebt misschien al een brief ontvangen, anders zal die op korte termijn komen. Iedereen met dit oude abonnement wordt telefonisch benaderd om de opties te bespreken.

Reputatie 1

Super dat je het voor me uitgezocht heb! Ik heb inderdaad vorige week de brief gehad waar je het over hebt. Ik wist echter niet dat het losse modem hiermee ook weggaat. Jammer dat ik dan de twee gesplitste netwerken moet gaan missen. Hopelijk valt er in het nieuwe modem iets te configureren waarmee ik de 2 verbindingen kan splitsen. Het is overigens niet allemaal slecht nieuws, want ik heb net de 4g snelheid op de begane grond weer eens getest voor het eerst sinds we het buitengebied abo kregen, en blijkbaar is in de tussentijd de verbinding flink verbeterd. Ik haal nu gewoon 31/15.

Dan heb ik nog wel een extra vraag. Stel nu dat ik pair-bonding aanvraag en dus 21Mb/s haal over de vaste lijn. Heb ik dan nog wel recht op het gratis buitengebied abonnement? Ik kan me herinneren dat die grens op 12Mb/s lag. Bij samenstelling van een abonnement op jullie website krijg ik het onderstaande te zien dus ik vermoed dat dit nog gewoon doorloopt dan?

 

Reputatie 7
Badge +28

Ja, de limiet is naar 30Mb gegaan, dat is dan weer goed nieuws :slight_smile:

Het nieuwe Sneller Internet Buitengebied moet je wel als één verbinding zien. Je maakt gebruik van de vaste verbinding en het 4G signaal wordt ingeschakeld wanneer de lijn belast wordt. De Experia Box V10 heeft wel wat leuke opties zoals een WiFi gastnetwerk (dat geheel is gescheiden van het normale netwerk) maar om echt netwerken te scheiden zal een extra router nodig zijn. Je kan natuurlijk altijd de hulp van de community hier op het forum inschakelen om te kijken hoe je het thuisnetwerk precies zo instelt als je wilt!

De 4G verbinding klinkt prima. Je sluit het 4G modem straks met een ethernetkabel aan op de Experia Box en die kabel mag zo lang zijn als je wil. Als het bereik niet optimaal is kun je die ook ergens anders neerzetten. 

Reputatie 1

Ok dan wacht ik even het telefoontje van KPN af en dan ga ik de overstap maken. Bedankt voor je hulp.

Reageer