Beantwoord

Vraagje over privacyinstellingen

• 8 november 2017
  • 4 reacties
  • 159 keer bekeken

Reputatie 7
Badge +15
Hoi!

Via mijnKPN kan je de volgende instellingen aan/uit zetten:

Over het rood omcirkelde gedeelte:

Ik vroeg me af wat precies met de gegevens gedaan wordt, ik heb hem zelf uit staat gezien 't mij een stukje te algemeen is (Ik ben heel erg van de privacy 😛 ) en waarvoor het gebruikt wordt.

Zijn er ook specefieke voordelen voor de klant (direct of indirect) voor het aanzetten van deze optie, en waar mag ik dan aan denken? 🙂

Ik vindt het namelijk absoluut niet erg om statistieken te laten maken en om op deze manier KPN inzage geven in mijn verbruik, aan de andere kant heb ik liever niet als het zo ver gaat als het inzien van mijn wachtwoorden of communicatieverkeer.
icon

Beste antwoord door Erik_ 10 november 2017, 09:32

Bij verkeersgegevens gaat het ons om data die ons helpt in de dienstverlening. In veel gevallen data die we ook al hebben vanuit (bijvoorbeeld) factureringsprocessen. Dingen als het soort verkeer (voorbeeld, mobiel: hoe veel er gebeld wordt versus data verbruik). De inhoud is over het algemeen niet relevant (en mogen we in de meeste gevallen ook niet inzien vanuit wetgeving). En waar we wel inhoudelijk iets meekrijgen (denk bijvoorbeeld aan welke zenders worden bekeken) wordt dat geanonimiseerd zodat het niet te herleiden is naar een individu. Ook is die data dan niet inzichtelijk voor reguliere medewerkers.
Bekijk origineel

4 reacties

Reputatie 7
Ik heb de privacy instellingen als onderstaand staan.

Van die analyse van verkeersgegevens zal je zelf waarschijnlijk niet veel voordelen ondervinden.
Ik neem aan dat jij wachtwoorden alleen ingeeft op https sites en dat betekent dat KPN geen mogelijkheid heeft om die de bekijken. Daarnaast is deep packet inspection verboden en mag KPN dus sowieso niet naar de inhoud van berichten kijken. Wel mogen ze de sites waar jij gebruik van maakt analyseren. De enveloppe van de berichten (geadresseerde/site) mogen ze lezen, maar niet de brief / het bericht die in de enveloppe zit.
Reputatie 7
Badge +15
Geen zorgen, ik gebruik HTTPS waar mogelijk, en anders een waardeloos wachtwoord waar ik niet bepaald geheimzinnig over doe. 🙂 Desalniettemin zou ik graag willen weten wat KPN met deze gegevens wilt doen 🙂
Reputatie 7
Badge +27
Bij verkeersgegevens gaat het ons om data die ons helpt in de dienstverlening. In veel gevallen data die we ook al hebben vanuit (bijvoorbeeld) factureringsprocessen. Dingen als het soort verkeer (voorbeeld, mobiel: hoe veel er gebeld wordt versus data verbruik). De inhoud is over het algemeen niet relevant (en mogen we in de meeste gevallen ook niet inzien vanuit wetgeving). En waar we wel inhoudelijk iets meekrijgen (denk bijvoorbeeld aan welke zenders worden bekeken) wordt dat geanonimiseerd zodat het niet te herleiden is naar een individu. Ook is die data dan niet inzichtelijk voor reguliere medewerkers.
Reputatie 7
Badge +15
Bedankt voor het antwoord Erik! Het is mij helemaal duidelijk, in dat geval ga ik KPN toestemming geven 😉

Reageer