Beantwoord

Vragen en zorgen over gebruik apparatuur Huawei

  • 28 January 2019
  • 12 reacties
  • 545 keer bekeken

Ik ben recentelijk overgestapt van T-mobile naar KPN omdat t-MOBILE Huawei hoog acht en me niet wou helpen een ander merk modem te verschaffen. Nu leer ik dat KPN ook Huawei componenten gebruikt. Hoe gaan jullie hier mee om? Wat gebruiken jullie? Ik maak me zorgen.

*Admin: titel aangevuld i.v.m. vindbaarheid
*Admin: topic verplaatst naar juiste board
icon

Beste antwoord door PeterG 28 January 2019, 13:26

Bekijk origineel

12 reacties

Het netwerk van KPN is behoorlijk dichtgetimmerd.
Ik begijp dat je Chinese producten (of onderdelen in producten) wantrouwt. Daar lijkt me echter in Europa en zeker ook bij KPN geen reden toe. Die controleren dat van haver tot gort.
Het is aan de Europese toezichthouder (!) en de providers om ervoor te zorgen dat er geen spyware in zit. En dat is ook niet het geval. Heb er nog niet van vernomen i.i.g.

Ik zou me trouwens eerder zorgen maken om (in deze volgorde) Amerika, Rusland.

KPN heeft het volgende van de producent ZTE (Chinees):
4K ontvanger, Experiaboxen t/m V10 (de V10A is Amerikaans v. Arcadyan).
ZTE construeert haar producten met Amerikaanse onderdelen. Door de Am. boycot van China ligt hun productie echter zo goed als stil. Am. producenten die leveren aan Chinese bedrijven zijn NIET blij.
TV ontvanger Arris (Taiwan); TV-ontvanger Arcadyan (Amerikaans)
Hartelijk bedankt voor je snelle reactie Peter!
En de informatie die je me weergeeft is wat ik zoek.
Jullie hebben mij de goede ExperiaBox (V10A) toegestuurd. :)

((ik heb al veeeeel informatie over Huawei componenten ingewonnen, ik denk dat ik weet welk onderdeeltje de dooddoener is))

God Bless You
Het netwerk van KPN is behoorlijk dichtgetimmerd.
Ik begijp dat je Chinese producten (of onderdelen in producten) wantrouwt. Daar lijkt me echter in Europa en zeker ook bij KPN geen reden toe. Die controleren dat van haver tot gort.
Het is aan de Europese toezichthouder (!) en de providers om ervoor te zorgen dat er geen spyware in zit. En dat is ook niet het geval. Heb er nog niet van vernomen i.i.g.



Denk in de richting van F9 Kasumi algoritme ingebouwd in IC's zodat telefoons op de achtergrond updates uploaden en apps (FB,Whatsapp) de volledige inhoud van je telefoon downloaden. Er zit een soort van 3-weg condensator achter die de boel overpusht.
Reputatie 7
(de V10A is Amerikaans v. Arcadyan).
...
TV-ontvanger Arcadyan (Amerikaans)

Arcadyan is een Taiwanese onderneming.
Ook de V8, de KPN WiFi "versterker" en de Experia WiFi zijn van Arcadyan.
Hmm, en ik maar denken dat het Amerikaans is.

Arris is kennelijk wel Amerikaans.
"Elemental’s servers could be found in Department of Defense data centers, the CIA’s drone operations, and the onboard networks of Navy warships."
"Multiple people familiar with the matter say investigators found that the chips had been inserted at factories run by manufacturing subcontractors in China."
"One official says investigators found that it eventually affected almost 30 companies, including a major bank, government contractors, and the world’s most valuable company, Apple Inc."
"One country in particular has an advantage executing this kind of attack: China, which by some estimates makes 75 percent of the world’s mobile phones and 90 percent of its PCs."
"But that’s just what U.S. investigators found: The chips had been inserted during the manufacturing process, two officials say, by operatives from a unit of the People’s Liberation Army. In Supermicro, China’s spies appear to have found a perfect conduit for what U.S. officials now describe as the most significant supply chain attack known to have been carried out against American companies."
Nepnieuws?
Het is wel opvallend dat voor de fitheids toebehoren in combinatie met Huawei toestellen vreemde toestemmingen nodig zijn om te kunnen functioneren. Gezien de berichten over de verregaande controle en punten systeem die onlangs in het nieuws was verbaasd me dit alles niet eens.

Aan de andere onder het mom van lekker handig staan van vele smartphone's de locatieservice's volledig aan voor navigatie doeleinden en noem maar op. Wat ik me dan wel weer afvraag, waarom niet gewoon binnen Europa aanschaffen, hoewel dat antwoord uiteraard makkelijk is pure centenkwestie.
Nieuwe ontwikkellingen in de EU:

Exclusive: EU considers proposals to exclude Chinese firms from 5G networks

BRUSSELS/WARSAW (Reuters) - The European Union is considering proposals that would effectively amount to a de-facto ban on Huawei Technologies Co. equipment for next-generation mobile networks, four senior EU officials said, adding to mounting international pressure on the world’s largest maker of telecom gear.
While efforts by the EU's executive are still at the very early stages, and could prove complicated to implement, the move marks a shift in the EU’s stance amid growing security concerns in the West about China.
A move to exclude Chinese firms such as Huawei would likely be welcomed by the United States, which has been trying to prevent American companies from buying Huawei infrastructure equipment and has been pressing allies to do the same. U.S. security experts are concerned the gear could be used by China’s government for espionage - a concern Huawei calls unfounded.

Lees meer:
https://uk.mobile.reuters.com/article/amp/idUKKCN1PO2MJ
Je moet je zelf niet zo bang laten maken, Drome. Internet is een open ongefilterde omgeving waar alle uitersten aan bod komen. Je zoekt te veel (alleen maar denk ik) op de negatieve dingen. Het ligt ook aan de zoektermen die je gebruikt. Dan vind je een hoop aangedikte info waardoor het allemaal heel erg lijkt.

Het spreekwoord met de soep en de temperatuur daarvan wel toepassen hoor.
Wat ik me dan wel weer afvraag, waarom niet gewoon binnen Europa aanschaffen, hoewel dat antwoord uiteraard makkelijk is pure centenkwestie.
Als het gaat om smartphones en de kern componenten die daar inzitten, is er niemand die zich binnen Europa met Huawei/Hisilicon kan meten. Dus naast centenkwestie is het dan ook een kwestie van een minder product.
Voor infrastructuur apparatuur ligt dat anders.
Denk nog maar even goed na KPN.
In zee gaan met Huawei gaat jullie een lieve duit kosten.
Het is echt wel een serieuze issue!

KASUMI

Reageer