Beantwoord

Vragen over KPN internet wandcontactdoos

  • 22 September 2022
  • 7 reacties
  • 2393 keer bekeken

Hallo,

Sinds kort in nieuwe woning en daar zit een wandcontactdoos voor aansluiting internet met verschillende aansluitpunten.

Zie foto.

  • Kan iemand mij zeggen is er verschil tussen de blauwe en de witte poort??
  • Wat is de functie vh losse stekkertje ??
  • Ik wil het aansluiten op de Experiabox V10; welke verbinding moet ik dan hebben?? En dan vandaar uit naar de computer (bedraad) en de telefoon (bedraad); in mijn oude woning werkte dit prima via een (4-punts) telefoonstekker naar de Experia.
  • Ik heb een koperdraad internet abonnement.

Bij voorbaat dank voor het antwoord, groetF

icon

Beste antwoord door NHendriks 22 September 2022, 11:29

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

7 reacties

Reputatie 7
Badge +10
  1. Dit is een KPN ISRA punt dat ook geschikt kan zijn gemaakt voor gebruik van twee koperlijnen tegelijk (pairbonding) waardoor je dubbele snelheid kan halen. Als ik er voor het gemak vanuit ga dat jij dit niet hebt vanuit KPN (andere providers gebruiken dat überhaupt niet), dan moet jij de grijze (rechts) hebben.
  2. Zie bericht hieronder van NHendriks
  3. Het kabeltje in je installatiedoos met twee kleine stekkertjes sluit je aan op de blauwe poort en aan de kant van je Experiabox op de poort DSL. En vanaf de Experiabox sluit je je telefoon aan en je computer. Precies zoals in je vorige woning. Je telefoon kan je ook direct aansluiten op de Experiabox. Zonder vierpolige stekker maar met een kabeltje met twee kleine stekkers (exact hetzelfde kabeltje als voor die ander verbinding). Bij vrijwel elke (moderne) vaste telefoon zit dat kabeltje. 
Reputatie 7
Badge +11
  1. Dit is een KPN ISRA punt dat ook geschikt kan zijn gemaakt voor gebruik van twee koperlijnen tegelijk (pairbonding) waardoor je dubbele snelheid kan halen. Als ik er voor het gemak vanuit ga dat jij dit niet hebt vanuit KPN (andere providers gebruiken dat überhaupt niet), dan moet jij de blauwe hebben.
  2. Dat stekkertje is niet iets dat vanuit KPN er opzit. Ik zou het je het niet kunnen vertellen. Dat lijkt op iets dat een vorige bewoner heeft geknutseld.
  3. Het kabeltje in je installatiedoos met twee kleine stekkertjes sluit je aan op de blauwe poort en aan de kant van je Experiabox op de poort DSL. En vanaf de Experiabox sluit je je telefoon aan en je computer. Precies zoals in je vorige woning. Je telefoon kan je ook direct aansluiten op de Experiabox. Zonder vierpolige stekker maar met een kabeltje met twee kleine stekkers (exact hetzelfde kabeltje als voor die ander verbinding). Bij vrijwel elke (moderne) vaste telefoon zit dat kabeltje. 

Gedeeltelijk klopt het maar niet volledig.

  1. Blauw is standaard voor lijn 2, grijs voor lijn 1 (het printje wat ook in opbouw-ISRA's zit is hetzelfde maar hierin omgedraaid. Omdat het een Experiabox V10 betreft is het 't makkelijkste om eerst op het grijze poortje aan te sluiten en te kijken of er iets gebeurd met het lampje L1 op het modem naast het DSL-poortje.
  2. Dat stekketje zit er standaard op vanuit de fabriek van Attema, dat wordt tegenwoordig volgens mij niet echt meer gebruikt maar dat is om te lijn in sluiting te kunnen leggen. Monteurs gebruiken het naar mijn weten niet maar klantenservice zou kunnen vragen om dat stekkertje te plaatsen om een andere meting te verrichten.

Dat klepje boven het blauwe en grijze aansluitpunt hoef je en hoor je volgens mij als klant ook helemaal niet open te maken @Frits27 @NHendriks 

Reputatie 7
Badge +11

Dat klepje boven het blauwe en grijze aansluitpunt hoef je en hoor je volgens mij als klant ook helemaal niet open te maken @Frits27 @NHendriks 

Klopt, tenzij de klantenservicemedewerker er om vraagt natuurlijk omdat deze een test wilt uitvoeren met een gesloten lijn, dan is het wel de bedoeling dat de klant dat klepje opent om het stekkertje eruit te halen.

Dank voor alle antwoorden. Wel wat verwarrend was/ is dat Ward_ zegt dat ik de grijze moet hebben en bij NHendriks staat dan weer juist blauw te kiezen. Maar goed gewoon maar kijken wat het beste resultaat geeft. 

Reputatie 7
Badge +11

Dank voor alle antwoorden. Wel wat verwarrend was/ is dat Ward_ zegt dat ik de grijze moet hebben en bij NHendriks staat dan weer juist blauw te kiezen. Maar goed gewoon maar kijken wat het beste resultaat geeft. 

Mee eens maar blauw is echt voor lijn 2. Die wordt doorgaans enkel bij pairbonding-installaties gebruikt maar soms wordt er ook over dit tweede aderpaar geleverd als enkele lijn. Dit zie ik eigenlijk vrij zelden dus dat grijs de standaard is. KPN heeft alle kabels op kleur gecodeerd, groen voor telefonie, geel voor LAN, rood voor WAN en grijs voor DSL. Alle kleuren van de poortjes komen dan overeen met de kabels, dan zou een blauw poortje opeens wel vreemd zijn 😉

Reputatie 7
Badge +10

Dank voor alle antwoorden. Wel wat verwarrend was/ is dat Ward_ zegt dat ik de grijze moet hebben en bij NHendriks staat dan weer juist blauw te kiezen. Maar goed gewoon maar kijken wat het beste resultaat geeft. 

Nee, ik zei eerst blauw en Nhendriks zei grijs. Ik heb daarna mijn post aangepast. Dus we zeggen beiden grijs.Â