Beantwoord

Vreemd IP 141.101.104.15 bij starten Internet verbinding

• 10 januari 2017
  • 9 reacties
  • 310 keer bekeken

Bij het starten van de KPN Internet verbinding via glasvezel krijg ik eerst het IP-nummer 141.101.104.15 te zien. Na ongeveer een minuut veranderd het in mijn KPN-IP nummer 84.80.1.XXX. Wat heeft dat te betekenen?
icon

Beste antwoord door Erik_ 16 januari 2017, 09:07

Voor zover ik begrijp biedt Cloudfare services om traffic te beveiligen en verbeteren. Misschien dat wij daar (deels) gebruik van maken. Misschien ook dat jouw netwerkgadget (deze als ik het zo zie) iets met Cloudflare doet en daarom dat IP adres eerst weergeeft. Ik zal eens kijken of ik hier iemand kan vinden die me hier meer over kan vertellen :)
Ik verwacht niet dat KPN hier iets mee doet wat hiervan de oorzaak kan zijn. Persoonlijk zou ik ook niet direct zo'n widget vertrouwen, vermoedelijk gebruikt 'ie UPnP of een webserver om het externe IP te achterhalen en dat is niet zo betrouwbaar als gewoon kijken hoe het hoort te werken. Je Interne IP is namelijk gewoon in het zelfde subnet als de Experiabox en vermoedelijk staat de Experiabox dus ook als gateway waardoor het Extern IP gewoon gelijk is aan het IP wat je gewend bent.

Ik vermoed dat dit IP een "placeholder" is omdat er vermoedelijk tussen checks een timeout plaatsvind.

Zoals ik verwachtte hebben wij inderdaad hier niets mee te maken. Je verbinding wordt gewoon direct door/via ons opgezet. Ik onderschrijf daarom Robin's idee dat het een placeholder ip is vanuit je netwerkmeter.

Vermoedelijk een placeholder - wat dat dan ook mag zijn - Een placeholder in het algemeen is een tijdelijk 'iets' dat gebruikt wordt totdat het bedoelde 'iets' er is. In dit geval dus een tijdelijk ip-adres dat de gadget weergeeft tot hij extern heeft gekeken wat je eigenlijke ip-adres is. Als je, terwijl de netwerkmeter dit 'verkeerde' ip weergeeft zelf extern checkt wat je ip is zul je ook zoals het hoort een KPN-resultaat krijgen.

Het ip-adres heeft dus ook niets bij je te zoeken want het is niet daadwerkelijk je ip-adres 🙂
Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 6
Badge +8
Wat open je dan precies? Volgens mijn gegevens is dat IP van Cloudfare CDN Network.
Ik start gewoon een PC op achter een Experia V10 en het eerste dat ik zie is dat IP adres van Cloudfare (had ik ook al opgezocht) Dat blijft dan ongeveer een minuut hangen en verwisselt dan voor mijn echte/eigen IP adres.
Ik heb niets met Cloudfare te maken. Dus denk ik: Wat is dat voor merkwaardig gedoe.
Reputatie 7
Badge +30
Waar krijg je dat IP adres te zien?
Onder Window 7 op een Netwerk gadget die ik al jaren gebruik..

Reputatie 7
Badge +28
Voor zover ik begrijp biedt Cloudfare services om traffic te beveiligen en verbeteren. Misschien dat wij daar (deels) gebruik van maken. Misschien ook dat jouw netwerkgadget (deze als ik het zo zie) iets met Cloudflare doet en daarom dat IP adres eerst weergeeft. Ik zal eens kijken of ik hier iemand kan vinden die me hier meer over kan vertellen 🙂
Reputatie 7
Badge +30
Voor zover ik begrijp biedt Cloudfare services om traffic te beveiligen en verbeteren. Misschien dat wij daar (deels) gebruik van maken. Misschien ook dat jouw netwerkgadget (deze als ik het zo zie) iets met Cloudflare doet en daarom dat IP adres eerst weergeeft. Ik zal eens kijken of ik hier iemand kan vinden die me hier meer over kan vertellen :)
Ik verwacht niet dat KPN hier iets mee doet wat hiervan de oorzaak kan zijn. Persoonlijk zou ik ook niet direct zo'n widget vertrouwen, vermoedelijk gebruikt 'ie UPnP of een webserver om het externe IP te achterhalen en dat is niet zo betrouwbaar als gewoon kijken hoe het hoort te werken. Je Interne IP is namelijk gewoon in het zelfde subnet als de Experiabox en vermoedelijk staat de Experiabox dus ook als gateway waardoor het Extern IP gewoon gelijk is aan het IP wat je gewend bent.

Ik vermoed dat dit IP een "placeholder" is omdat er vermoedelijk tussen checks een timeout plaatsvind.
Vermoedelijk een placeholder - wat dat dan ook mag zijn -
Ik heb er geen werk van gemaakt om ook met andere middelen het opduiken van dat IP adres te controleren.
Het enige wat ik mezelf afvroeg is: " Wat heeft dat IP adres bij mij te zoeken?" en daarover heb ik tot nu toe geen helderheid.
Reputatie 7
Badge +28

Zoals ik verwachtte hebben wij inderdaad hier niets mee te maken. Je verbinding wordt gewoon direct door/via ons opgezet. Ik onderschrijf daarom Robin's idee dat het een placeholder ip is vanuit je netwerkmeter.

Vermoedelijk een placeholder - wat dat dan ook mag zijn - Een placeholder in het algemeen is een tijdelijk 'iets' dat gebruikt wordt totdat het bedoelde 'iets' er is. In dit geval dus een tijdelijk ip-adres dat de gadget weergeeft tot hij extern heeft gekeken wat je eigenlijke ip-adres is. Als je, terwijl de netwerkmeter dit 'verkeerde' ip weergeeft zelf extern checkt wat je ip is zul je ook zoals het hoort een KPN-resultaat krijgen.

Het ip-adres heeft dus ook niets bij je te zoeken want het is niet daadwerkelijk je ip-adres 🙂
Bedankt voor de moeite.
Ik zal het vermoeden van het bij die network gadget behorende placeholder gaan controleren met betere apparatuur/programmatuur.
Nu heb ik er al een paar dagen geen last meer van en dat begrijp ik ook niet.
Al het "hack"gedoe in de laatste tijd maak je wel enigszins wantouwend.
Wat mij betreft kan deze vraag worden afgesloten.
Groet,
MW

Reageer