Vrije router keuze nu wettelijk vastgelegd

Reputatie 7
Het ministerie van Economische Zaken heeft het besluit gepubliceerd dat providers een vrije keuze van de router moeten ondersteunen. (Publicatie in Staatsblad)

Dit betekent dat KPN het mogelijk moet maken om de Experia Box te vervangen door een andere, vrij door de klant te kiezen, router of modemrouter.
Dit opent perspectieven voor velen van ons die meer functionaliteit vereisen van hun router. Zo zal ik direct mijn V10 gaan vervangen door een router met een geïntegreerde VPN Server.

Ik neem aan dat KPN op korte termijn gehoor zal gaan geven aan deze nieuwe richtlijn en de benodigde technische specificaties zal publiceren.

464 reacties

Reputatie 7
Badge +10
Je bent me net voor, ik wou er ook een post over maken hier.
Voor mij was dit een reden om niet bij KPN internet-toegang af te nemen.

Overigens, wat heeft dit met een router te maken, men zal het modem bedoelen natuurlijk.
En, krijgt de gebruiker dan ook de gegevens van de voip instellingen ?
Zal wel moeten, anders kun je die niet instellen op een ander apparaat, maar zo niet dan kun je wel een andere voip-dienst nemen.
Reputatie 7
Overigens, wat heeft dit met een router te maken, men zal het modem bedoelen natuurlijk....Je ziet eigenlijk nog nauwelijks losse modems in xDSL omgevingen, feitelijk worden vandaag de dag alleen nog geïntegreerde modemrouters gebruikt. Bij glasvezelaansluitingen ligt dat echter anders, daar wordt wel een los glasvezelmodem gebruikt die van het electrische signaal licht maakt vice versa. De Experia Box vervult daar alleen de router functie. Ik heb lang geleden op het forum een topic geplaatst over de fictieve V11 Experia Box waarbij ook een los xDSL modem gebruikt werd.

Nog steeds zou ik dat de mooiste oplossing vinden, de provider levert het modem, geoptimaliseerd voor het netwerk van de provider en daarachter is de klant vrij om te kiezen voor een "managed router" van KPN, de Experia Box, of een "unmanaged/eigen router" van een andere leverancier. Bij glasvezelaansluitingen is dit eenvoudig te realiseren en ik werp me graag op om samen met KPN hier testen mee te doen.
Wat men zich wel heel goed moet realiseren als men kiest voor een "unmanaged/eigen router" is dat men dan ook zelf verantwoordelijk wordt voor de configuratie daarvan en dat men dus niet zomaar kan terugvallen op de helpdesk van KPN.

Voor vaste telefonie denk ik dat KPN er verstandig aan doet om na te denken over de implementatie van losse VoIP adapters zoals bijvoorbeeld de Cisco SPA112.

Daarmee zou KPN dan toch nog kunnen voorkomen dat ze de SIP gegevens moeten vrijgeven.
Zakelijk heb ik onze telefonie bij een andere VoIP provider ondergebracht die op exact dezelfde wijze "managed" VoIP adapters inzet.
Eenvoudiger is natuurlijk het vrijgeven van de SIP gegevens, maar dat zie ik nog niet zo snel gebeuren.
Reputatie 7
Badge +13
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stb-2016-524
Reputatie 7
Ik sta op het punt om een Ubiquiti EdgeRouter aan te schaffen zodat ik op korte termijn de functionaliteit en beveiliging van mijn netwerk naar het door mij gewenste niveau kan tillen. De reden om hiervoor te kiezen is de trage implementatie snelheid van functionaliteit in de firmware van de Experia Box. Zo wacht ik al maanden op bandsteering voor de V10, het verhogen van het maximale aantal DHCP bindings en IPSec VPN server functionaliteit.
Wat mij echter nog weerhoudt is het ontbreken van documentatie t.a.v. de technische specificaties om een eigen router aan te sluiten en in staat te zijn de benodigde configuraties voor ITV en vaste telefonie door te voeren.

Ik ga er vanuit dat KPN op korte termijn de benodigde technische specificaties op haar site zal publiceren.
Mocht KPN voornemens zijn de uit security overwegingen de SIP gegevens niet vrij te geven, dan ga ik er vanuit dat KPN op zeer korte termijn een VoIP telefoon adapter beschikbaar zal stellen. Als KPN op zoek is naar klanten om zo'n VoIP telefoon adapter te testen, schroom niet om contact met mij op te nemen.
Reputatie 7
Badge +30
Ik sta op het punt om een Ubiquiti EdgeRouter aan te schaffen zodat ik op korte termijn de functionaliteit en beveiliging van mijn netwerk naar het door mij gewenste niveau kan tillen. De reden om hiervoor te kiezen is de trage implementatie snelheid van functionaliteit in de firmware van de Experia Box. Zo wacht ik al maanden op bandsteering voor de V10, het verhogen van het maximale aantal DHCP bindings en IPSec VPN server functionaliteit.
Wat mij echter nog weerhoudt is het ontbreken van documentatie t.a.v. de technische specificaties om een eigen router aan te sluiten en in staat te zijn de benodigde configuraties voor ITV en vaste telefonie door te voeren.

Ik ga er vanuit dat KPN op korte termijn de benodigde technische specificaties op haar site zal publiceren.
Mocht KPN voornemens zijn de uit security overwegingen de SIP gegevens niet vrij te geven, dan ga ik er vanuit dat KPN op zeer korte termijn een VoIP telefoon adapter beschikbaar zal stellen. Als KPN op zoek is naar klanten om zo'n VoIP telefoon adapter te testen, schroom niet om contact met mij op te nemen.

'T lijkt er op dat we hetzelfde van plan zijn. Alhoewel ik ook nog enkele AP's en switches van Ubiquiti wil kopen.

Alleen wacht ik persoonlijk toch even met het aanschaffen. De apparatuur is niet goedkoop en KPN zal er toch nog wel lang over doen om die gegevens te publiceren.

Ook ik sta dan ook open om zo'n adapter te testen. Maar aan de andere kant betaal ik wel ongelofelijk veel voor telefonie.
Reputatie 7
...'T lijkt er op dat we hetzelfde van plan zijn. Alhoewel ik ook nog enkele AP's en switches van Ubiquiti wil kopen...Ik ben al voorzien van EDIMAX Wifi Accesspoints en Netgear switches.
Jij hebt toch een DSL aansluiting? Wat ga je dan als modem gebruiken?

...Alleen wacht ik persoonlijk toch even met het aanschaffen. De apparatuur is niet goedkoop en KPN zal er toch nog wel lang over doen om die gegevens te publiceren.Ook ik verwacht dat KPN er nog wel even over gaat doen om die technische specificaties te publiceren maar ik ga hier wel druk op zetten. Nu ik (wettelijk) de mogelijkheid heb om een eigen router te gebruiken wil ik dat ook op korte termijn kunnen realiseren omdat ik niet meer wil wachten op de zeer trage implementatie van gewenste functionaliteit in de firmware voor de Experia Box.
Maar ik moet er wel vanuit kunnen gaan dat ITV en vaste telefonie succesvol geconfigureerd kunnen worden.

Als KPN op zoek is naar abonnees om een pilot te starten ter toetsing van die technische specificaties en eventueel die VoIP telefoon adapter dan weten ze ons vast wel te vinden. 🆒
Reputatie 7
Ik heb een Ubiguiti EdgeRouter Lite besteld en deze zal morgen geleverd worden.
In eerste instantie zal de EdgeRouter Lite mijn tweede router achter de Experia Box (een Cisco RV180W) gaan vervangen.
Die Cisco RV180W is ondertussen ook wel aan vervanging toe, die heeft er al een heel leven op zitten. :)

Zodra KPN de technische specificaties heeft gepubliceerd, of op een andere wijze deze met mij heeft gecommuniceerd, zal de EdgeRouter Lite op basis hiervan verder geconfigureerd worden en ook de Experia Box V10 gaan vervangen.
De voornaamste verbeterpunten die ik hiermee zal kunnen realiseren zijn:
1) IPSec VPN Server zowel site-2-site als L2TP.
2) Verbeteren beveiliging van ons LAN en router. (*)
3) Geen beperking van het aantal DHCP bindings.

(*) Op dit moment kan ik nog niet voorkomen dat aangesloten apparaten bij de beheerpagina's van de Experia Box kunnen komen en, misschien nog wel belangrijker, via die vervelende servicetools van KPN eenvoudig wijzigingen op de Experia Box kunnen doorvoeren zonder dat daar enige vorm van autorisatie voor benodigd is. Zo zou een gast via ons wifi gastnetwerk eenvoudig de Experia Box een factory reset kunnen geven om vervolgens eenvoudig in te kunnen loggen op de Experia Box immers het wachtwoord is dan weer leeg.

Ik ga er vanuit dat KPN op korte termijn deze technische specificaties zal publiceren of in ieder geval deze op een manier met mij zal communiceren.
Ik ben me ook aan het oriënteren op een eigen Edge router. Ik kwam deze website tegen met info hierover, mogelijk hebben jullie hier iets aan netwerkje.com
Reputatie 7
Het configureren van die Ubiquiti EdgeRouter Lite voor Internet en iTV zal niet zo'n probleem zijn, al is het wel een "router voor gevorderden". :8
Ik verwacht de grootste uitdaging in de vaste telefonie. Niet dat het configureren daarvan echt uitdagend is, maar het verkrijgen van de benodigde SIP gegevens waarschijnlijk wel. Tot nu toe heeft KPN altijd geweigerd om die SIP gegevens vrij te geven. Met die nieuwe wetgeving worden ze daar echter toe gedwongen, of KPN moet op korte termijn met een "managed" VoIP telefoon adapter komen die op de eigen router aangesloten kan worden. Ik zie het liefst dat de SIP gegevens gewoon vrijgegeven worden. Vraag is of dat zomaar gaat gebeuren aangezien je met die SIP gegevens ook vanaf andere locaties op deze wereld zou kunnen bellen alsof je thuis bent. KPN zal dus waarschijnlijk eerst nog wel een koppeling tussen IP adres en SIP account willen realiseren waarmee gezorgd wordt dat er alleen vanaf het thuisnetwerk van het SIP account gebruik gemaakt kan worden.

Nu heb ik naast de VoIP lijnen op de Experia Box ook nog een Linksys PAP2T VoIP telefoon adapter waarop twee lijnen (SIP accounts) te configureren zijn. Één is al in gebruik met een CheapConnect account, ik kan niet wachten om onze KPN telefoon op de andere lijn aan te sluiten.
En als het vrijgeven van die SIP gegevens te lang gaat duren dan gaat de vaste telefoon gewoon over van KPN naar een prepaid VoIP account bij CheapConnect. Misschien sowieso beter immers daar wordt geen starttarief gerekend en liggen de gesprekstarieven beduidend lager dan bij KPN. Nu gebruiken wij onze vaste telefoon eigenlijk nauwelijks om mee te bellen dus de besparing zal voor ons waarschijnlijk maar enkele tientjes zijn.
Nou mensen ik kan alleen maar zeggen een Ubiquiti Edgerouter X werkt prima hier (Glazvezel 100/100). Het is misschien voor de normale gebruiker een beetje te complex. Hoe dan ook, als het werkende is, is het perfectie! En ja met Routed IPTV. Gebruik de ebv9 nog wel voor SIP, maar met wireshark kan je dat toch wel uitlezen? Lijkt me niet zo spannend.

Wel zal je voor IPTV een switch met IGMP snooping moeten hebben, want anders loopt je overal je tv signaal naar te sturen.

Sowieso zie je veel howto's op internet die niet helemaal kloppen. Beste voorbeeld bij pppoe gebruiken de mensen het mac_adres_experiabox@internet als login. Werkt wel, maar het idee van kpn is eigenlijk dat je gewoon het verbonden mac-adres@internet doet. Dus een andere router gewoon het nieuwe mac-adres. Werkt dan ook prima.

Mooiste zou zijn om ook nog FQCODEL aan te krijgen op de Edgerouter, dat is wat instabiel in combinatie met de IGMP proxy. Ben ik nog wat aan het uitdiepen. Dan heb je ook nog een lage ping tijden veel downloaden. Zogenaamde bufferbloat. Dat dat niet op alle routers zit is mij sowieso nog een raadsel.

Veel plezier met je edgerouter alvast!
Reputatie 7
Badge +30
Nou mensen ik kan alleen maar zeggen een Ubiquiti Edgerouter X werkt prima hier (Glazvezel 100/100). Het is misschien voor de normale gebruiker een beetje te complex. Hoe dan ook, als het werkende is, is het perfectie! En ja met Routed IPTV. Gebruik de ebv9 nog wel voor SIP, maar met wireshark kan je dat toch wel uitlezen? Lijkt me niet zo spannend.

Wel zal je voor IPTV een switch met IGMP snooping moeten hebben, want anders loopt je overal je tv signaal naar te sturen.

Sowieso zie je veel howto's op internet die niet helemaal kloppen. Beste voorbeeld bij pppoe gebruiken de mensen het mac_adres_experiabox@internet als login. Werkt wel, maar het idee van kpn is eigenlijk dat je gewoon het verbonden mac-adres@internet doet. Dus een andere router gewoon het nieuwe mac-adres. Werkt dan ook prima.

Mooiste zou zijn om ook nog FQCODEL aan te krijgen op de Edgerouter, dat is wat instabiel in combinatie met de IGMP proxy. Ben ik nog wat aan het uitdiepen. Dan heb je ook nog een lage ping tijden veel downloaden. Zogenaamde bufferbloat. Dat dat niet op alle routers zit is mij sowieso nog een raadsel.

Veel plezier met je edgerouter alvast!

Heb je 'em al geprobeerd te wiresharken? De laatste keer dat ik dat deed kon dat nog niet
Ik ben me ook aan het oriënteren op een eigen Edge router. Ik kwam deze website tegen met info hierover, mogelijk hebben jullie hier iets aan netwerkje.com de link werkte niet: netwerkje.com
Ik ben me ook aan het oriënteren op een eigen Edge router. Ik kwam deze website tegen met info hierover, mogelijk hebben jullie hier iets aan netwerkje.com de link werkte niet: netwerkje.com

Tip https://kriegsman.io/2016/01/configuring-a-ubiquiti-edgerouter-lite-for-kpn/
Tip2 http://www.pimwiddershoven.nl/entry/kpn-router-iptv-on-an-ubiquiti-edgerouter-lite-lessons-learned
Reputatie 7
...Gebruik de ebv9 nog wel voor SIP, maar met wireshark kan je dat toch wel uitlezen? Lijkt me niet zo spannend...Ik heb lang geleden met Wireshark vlan 7 gemonitord in de hoop achter de SIP gegevens te komen, maar ik heb ze niet kunnen bepalen. Maar gelukkig hoeft dat nu ook niet meer want KPN zal het gebruik van de vaste telefonie via KPN mogelijk moeten maken bij het gebruik van een eigen router.

...Wel zal je voor IPTV een switch met IGMP snooping moeten hebben, want anders loopt je overal je tv signaal naar te sturen...Dat is met de Experia Box natuurlijk ook zo en er zijn zeer zeker redenen om absoluut switches met IGMP snooping te gebruiken. Zie: https://forum.kpn.com/interactieve-tv-11/de-juiste-switch-toverwoord-igmp-snooping-308301
Ja, des te sneller KPN met de gegeven of een oplossing over de brug komt zou mooi zijn.

Mooiste zou zijn dat kabel, glasvezel, xdsl. Allemaal gewoon simpel een ethernet aansluiting opleveren met een paar vlans. Eigen router of welke dan ook er aan en gaan. Eventueel een sip kastje erbij als optie.

Dat is met de Experia Box natuurlijk ook zo en er zijn redenen om absoluut switches met IGMP snooping te gebruiken. Zie: https://forum.kpn.com/interactieve-tv-11/de-juiste-switch-toverwoord-igmp-snooping-308301
Ja wjb, was al weer vergeten dat die tragische situatie ook bestond...
Reputatie 7
...Mooiste zou zijn dat kabel, glasvezel, xdsl. Allemaal gewoon simpel een ethernet aansluiting opleveren met een paar vlans. Eigen router of welke dan ook er aan en gaan. Eventueel een sip kastje erbij als optie...Precies!
Reputatie 7
De Ubiquiti EdgeRouter Lite is binnen...

...nu de technische specificaties nog. 🆒
Reputatie 2
Is er al een officiële KPN reactie?
Reputatie 4
Badge +1
@wjb Feli met de nieuwe router. Heb je net mijn configs gestuurd.

VoIP heb ik gewoon via een 'normale' provider lopen waar ik wel gegevens van kreeg (en naast sip ook iax kon inregelen, werkt toch wat fijner omdat het maar 1 poort gebruikt ipv 1 voor commands en een random in een range voor de audio. SIP lijkt wat dat betreft veel op ftp, bah)
Reputatie 7
@wjb Feli met de nieuwe router. Heb je net mijn configs gestuurd.Dank je voor de config, ik ga ze rustig bestuderen en doorvoeren.
Reputatie 4
Badge +1
De voip config vind ik niet zo heel belangrijk, al zou het leuk zijn als ik eindelijk mijn asterisk direct aan kpn kan linken met sip/iax.

Wat ik belangrijker vind zijn de gegevens voor IPv6 en Routed IPTV.
Dit heb ik nu bij elkaar moeten harken vanuit dhcp leases etc.

Het werkt wel, maar was even zoeken...
Reputatie 2
Het ministerie van Economische Zaken heeft het besluit gepubliceerd dat providers een vrije keuze van de router moeten ondersteunen. (Publicatie in Staatsblad)

Dit betekent dat KPN het mogelijk moet maken om de Experia Box te vervangen door een andere, vrij door de klant te kiezen, router of modemrouter.
Dit opent perspectieven voor velen van ons die meer functionaliteit vereisen van hun router. Zo zal ik direct mijn V10 gaan vervangen door een router met een geïntegreerde VPN Server.

Ik neem aan dat KPN op korte termijn gehoor zal gaan geven aan deze nieuwe richtlijn en de benodigde technische specificaties zal publiceren.

KPN Webcare
graag een up date over de benodigde technische specificaties. 😃
Reputatie 7
Badge +30
Zal ik ook aldoor even roepen of er al een reactie is?

Sorry, maar WebCare is dit topic echt niet vergeten en ik zit er niet op te wachten dat (bijvoorbeeld) Erik elke dag komt roepen dat er nog geen nieuws is.
Nee, ik zet niet mijn email notificaties niet uit omdat ik wel een notificatie wil wanneer er wel belangrijk nieuws is.

Robin
Reputatie 7
Badge +27
Ik heb hierover navraag uitstaan. Het is even zoeken naar de juiste persoon/afdeling die hierover een uitspraak kan doen. Ik verwacht sowieso in verband met de feestdagen geen reactie meer dit jaar. Zodra ik wat weet kom ik dat melden 🙂
Reputatie 4
Badge +1

Zoek de experiabox 😉

Reageer