Beantwoord

Vrije router keuze nu wettelijk vastgelegd

• 24 december 2016
  • 699 reacties
  • 72979 keer bekeken

Toon eerste bericht

699 reacties

Reputatie 7
stel dus je device in op tagged vlan7, zo kom je uit op het platform van KPN dat connectie kan en mag maken naar ims.imscore.netMaar daarna begint de uitdaging immers nog steeds hebben we niet de beschikking over de benodigde SIP credentials.
Kun je aangeven hoe je met wireshark dan het wachtwoord kunt achterhalen? Dus een wireshark voor dummies?

Klopt het dat je hiervoor een v8 nodig hebt? Of kan het ook met een v9 of V10?
Reputatie 7
Kun je aangeven hoe je met wireshark dan het wachtwoord kunt achterhalen?Het is mij en vele anderen nog niet gelukt om de SIP credentials te achterhalen.
Maar @Liquid980 blijkbaar wel via wireshark. En ik ben het al vaker tegen gekomen, maar nergens hoe precies...
Ik zie een pap authenticatie met een authenticatie success antwoord.

Met andere woorden. Een niet geëncrypte authenticatie string.

Setup: switch die van 7 tagged op poort 24 afleverd. Mirror van poort 24 is poort 23.
Poort 23 is een directe uplink naar de laptop.

Wireshark starten en laten lopen terwijl de experiabox uit staat. Als het goed is zie je alleen aanvragen van je laptop en de switch zelf.

Dan de experiabox aan zetten en wachten tot hij gaat authenticeren.
Reputatie 7
Maar @Liquid980 blijkbaar wel via wireshark. En ik ben het al vaker tegen gekomen, maar nergens hoe precies...Ik denk niet dat @Liquid1980 de SIP credentials heeft onderschept, maar de pppoe inlog gegevens voor vlan 7.
Ik laat me graag verrassen, maar voorlopig ben ik sceptisch gezien het feit dat er al duizenden keren getracht is de SIP gegevens te achterhalen.
Reputatie 7
Ik zie een pap authenticatie met een authenticatie success antwoord.
...
Dan de experiabox aan zetten en wachten tot hij gaat authenticeren.
En nu weet ik dus zeker dat het helaas alleen de pppoe inloggegevens betreft voor vlan 7.
We gaan straks zien wat een nieuwe experiabox (nog nooit aangesloten geweest) doet met de authenticatie als deze alleen vlan 7 aangeboden krijgt. 🙂
Reputatie 7
We gaan straks zien wat een nieuwe experiabox (nog nooit aangesloten geweest) doet met de authenticatie als deze alleen vlan 7 aangeboden krijgt. :-)Je zult een nieuwe Experia Box op vlan 6 aangesloten moeten hebben om de configuratie te downloaden. Zonder die configuratie kan de Experia Box geen SIP verbinding opzetten.
Sip proxy authenticatie is md5 gehashed.
Reputatie 7
Badge +28
Zoals jullie wellicht weten is de consultatie inmiddels afgelopen. Bij voorbaat alvast: we hebben nog geen verdere informatie. Ik zie dat er 34 reacties zijn gegeven waaronder ook door KPN en andere telecomproviders (zie de reactie van 15-2-2018 17:18 van Bird & Bird). Al deze reacties moeten nu doorgenomen worden door het ministerie voor verdere besluitvorming en stappen genomen kunnen worden. Zodra ik vanuit KPN meer weet, zal ik dat hier zeker komen melden.
Reputatie 7
Badge +11
Zoals jullie wellicht weten is de consultatie inmiddels afgelopen. Bij voorbaat alvast: we hebben nog geen verdere informatie. Ik zie dat er 34 reacties zijn gegeven waaronder ook door KPN en andere telecomproviders (zie de reactie van 15-2-2018 17:18 van Bird & Bird). Al deze reacties moeten nu doorgenomen worden door het ministerie voor verdere besluitvorming en stappen genomen kunnen worden. Zodra ik vanuit KPN meer weet, zal ik dat hier zeker komen melden.

Gezien de weerstand/uitstelgedrag van nagenoeg alle providers zie ik de bui al hangen...dit gaat nog jaren duren @wjb...
Reputatie 7
De weerstand vanuit de providers was te verwachten en is mijns inziens deels ook terecht.
Zo vind ook ik dat een provider best "eigen" apparatuur mag vereisen maar wel alleen voor de eigen diensten zoals bijvoorbeeld IPTV en de eigen VoIP dienst.
Gaat het echter om "publieke" diensten zoals het toegang tot Internet en bijvoorbeeld VoIP diensten van derden dan vind ik dat de keuze volledig aan de consument gelaten moet worden.
Daarnaast ben ik een groot voorstander van het bij de provider in beheer laten van de modem. De consument vraagt mijns inziens ook helemaal niet om een keuze van de modem, de modem verzorgt immers maar één (onzichtbare) taak en dat is het moduleren/demoduleren van de gegevensstroom tussen het eigen netwerk en het netwerk van de provider.
Feitelijk zou deze discussie voor mij dus alleen over de router moeten gaan en niet over andere apparatuur.

Ik zou iedereen willen uitnodigen om het openingsbericht van mijn topic over de fictieve V11 eens aandachtig door te lezen en te kijken welke bezwaren, die in de consultatieronde naar voren gebracht zijn, dan nog valide zijn.

Natuurlijk blijven de providers dan waarschijnlijk nog steeds roepen dat de veiligheid in het geding is omdat "de consument" te weinig kennis heeft. Persoonlijk vind ik dat een non-argument immers:
1) het tegendeel is allang bewezen want bij Ziggo kan je gewoon jouw modem/router in bridge-mode laten zetten en jouw eigen router gebruiken. Zien we bij Ziggo dan nu ook al een toename in misbruik van de infrastructuur of inbreuk op de beveiliging van de netwerken van de Ziggo abonnees? Nee, natuurlijk niet, vrijwel alle routers zijn vandaag de dag standaard goed dicht gezet en wat dat betreft is dat niet anders dan bij de Experia Boxen van KPN.
2) "de consument" met minder kennis omtrent routers blijft vast en zeker gewoon kiezen voor de door de provider geleverde modem/router.

Ik zal de overheid en de ACM achter de broek aan blijven zitten immers er ligt een Europese richtlijn waar de lidstaten -ook Nederland- aan moeten gaan voldoen.
Reputatie 7
Hier kan ik me volledig in vinden, ook ik heb al eerder geroepen dat die verplichting al bestaat.

Ik blijf volhouden dat het jammer is dat bij de overgenomen providers het glasvezel systeem overgaat naar nieuw. Mede om het feit dat bij afname van alles in één je wel de gegevens voor de voipgegevens en een uitgebreidere router nodig hebt met eigen hardware. Nu handelt mijn NT Telefonie en Tv af dus alleen een pure router nodig. Dat is eigenlijk mijn grootste punt kortom in mijn huidige situatie heb ik vrije keuze.

Vanuit ondersteuning gekeken snap ik de tegenstand ook wel, je leest nu vaak genoeg topics over randapparatuur wat niet werkt vooral wifi gerelateerd, dat moet je met de desbetreffende leverancier oplossen zo ook problemen met een eigen router.
Reputatie 7
Volgende stap in het proces: Het ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK) achter de broek aan zitten.
Ik heb een mail gestuurd waarin ik het ministerie vraag om inzage te geven in de vervolgstappen t.a.v. het "Besluit eindapparaten" en het in werking treden hiervan.

Dat zouden de hardware leveranciers ook moeten doen want die zijn er nog meer bij gebaat. Jammer om het toch even hier te noemen dat je nu 'ook' je vrijheid kwijtraakt bij Digitenne.
Reputatie 7
Dat zouden de hardware leveranciers ook moeten doen want die zijn er nog meer bij gebaat.Dat is ook precies waar het het Europees Parlement en het ministerie van Economische Zaken en Klimaat om te doen is, het creëren van een open speelveld waar alle leveranciers toegang hebben tot de markt van miljoenen aansluitingen. Dat wij als consument daar voordeel bij hebben komt voor het ministerie pas op de tweede plaats.
Reputatie 7
De overheid neemt de tijd ... 😖

Reputatie 7
Badge +13
wjb
even inhaken hier op :
Zo vind ook ik dat een provider best "eigen" apparatuur mag vereisen maar wel alleen voor de eigen diensten zoals bijvoorbeeld IPTV en de eigen VoIP dienst

ik vind dat voor voip een soort converter moet worden (dit geef je zelf aan op de v11 topic aan)
helemaal mee eens

nu het iptv gebeuren dit moet vrij gegeven worden
zodat fabrikanten het smart tv's iptv geschikt kunnen maken
zodat we geen kastjes bij de tv meer hebben en geen 5 euro extra per maand voor een ontvanger wat dan niet nodig is want deze zit dan in de tv ingebouwd
daarom heb ik nog schotel svbs2 omdat ik een mooie tv strak aan de muur heb hangen wil je er niet zo iptv doos van kpn er onder hebben hangen / staan
Reputatie 7
wjb
even inhaken hier op :
Zo vind ook ik dat een provider best "eigen" apparatuur mag vereisen maar wel alleen voor de eigen diensten zoals bijvoorbeeld IPTV en de eigen VoIP dienst
Helemaal mee eens, ik ga nog een stapje verder en vind eigenlijk dat alleen de router hieronder zou moeten vallen. Zelfs de modem zou mijns inziens best provider gebonden mogen blijven. (Zie mijn topic over de fictieve V11.)
Reputatie 2
Badge +3
@wjb je leest de reactie denk ik niet helemaal goed, hij quote jou tekst maar weerlegd dat.
Ik vind de router zelfs minder belangrijk dan de TV ontvanger.
Ik háát het KPN TV kastje, die van Ziggo schijnt zowaar nog erger te zijn.
IPTV moet gewoon 'open' zijn, elke gebruiker zijn eigen inlog en klaar.
Smart TVs ondersteunen dit en er is voldoende IPTV software te vinden zodat er letterlijk voor elk wat wils is.
Waarom het KPN kastje zo beroerd is?
- Series opnemen werkt lang niet altijd
- Geen eigen tijden in te stellen in de opnames (-5 / +20 minuten verder geen opties, jammer als je live finale uitloopt, je mist het eind of moet het opvolgende programma opnemen...)
- Geen eigen zender indeling, ruim een jaar na de start nog altijd geen HD op 1 (laat staan HD glas op 1)
- Opnames blijven maar één jaar staan en zijn in de laatste maanden niet door te spoelen
en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Reputatie 7
Badge +13
klopt dat bedoel ik ook
en daarom heb ik nog canaldigitaal (schotel)
omdat ik de tv strak tegen de muur heb hangen
en zo stomme iptv box van kpn daar niet thuis hoort
laten we het helemaal niet over de verplichte zender lijst hebben
dvb-c dvb-s2 dvb-t of dvb-t2 (niet in nederland)
terug te vinden op de smart tv,s
waarom geen iptv
Reputatie 7
Jullie hebben gelijk, @peter-keetfm quote inderdaad mijn tekst en dan is het natuurlijk niet zo gek dat ik het daar volmondig mee eens ben. 😉
Persoonlijk is het mij echter alleen om de router te doen. Apparatuur benodigd voor de eigen diensten mag wat mij betreft best beperkt worden tot "eigen apparatuur". Dat geldt wat mij betreft zelfs voor de modem.
Ik ga ook mijn melkleverancier niet vragen om de melk te leveren in de verpakking van leverancier X.
Zo zal ik het ook niet voor elkaar krijgen om de V6 motor van mijn Mercedes in de Fiësta van mijn vrouw geleverd te krijgen.
Anders is het mijns inziens als het product (melk/motor) niet door de leverancier zelf, maar door derden geproduceerd wordt. Daarvan vind ik dat je niet gedwongen zou mogen worden om apparatuur van de leverancier (KPN in ons geval) te moeten gebruiken.
Reputatie 7
Badge +13
ja net als de v8 4.2 liter in mij audi q7 dat is een vw motor en geen audi
zo kan ik ook wel veel ander vergelijken op noemen
ik vind dus dat een iptv ontvanger ook van derden moet werken met een kpn aansluiting
in mijn geval wil ik deze ingebouwd hebben als ik een nieuwe smart tv aan schaf

Reageer