Beantwoord

Vrije router keuze nu wettelijk vastgelegd

• 24 december 2016
  • 699 reacties
  • 73179 keer bekeken

Toon eerste bericht

699 reacties

Reputatie 2
Badge +3
TV is geen eigen dienst, net zoals internet dat niet is ... het is enkel toegang tot TV diensten wat KPN geeft ... KPN vandaag en KPN presenteert uitgezonderd, nou die mogen me ook direct gestolen worden.
Reputatie 7
Badge +13
van mij mogen ze al die rotzooi er af gooien
en gewoon via pasje is de tv wat ik nu van canaldigitaal heb
en de mooie functies van de smart tv kunnen gebruiken zoals een eigen kanalen lijst
maar nu haken we erg af van het onderwerp vrije router keuze
Reputatie 7
TV is geen eigen dienst, net zoals internet dat niet is ... het is enkel toegang tot TV diensten wat KPN geeft ... KPN vandaag en KPN presenteert uitgezonderd, nou die mogen me ook direct gestolen worden.De TV is wel degelijk een eigen dienst. KPN koopt de uitzendingen in bij de zenders en verwerkt die in het eigen product. Er is t.a.v. TV geen overeenkomst tussen mij en de zenders, maar tussen mij en KPN en tussen KPN en de zenders. Anders is dat als we de overeenkomst met Netflix, Spotify, Internet sites, Cloud Services, etc. bekijken. In die overeenkomsten speelt KPN alleen de rol van distributeur van de bitjes.
Mijn stelling is dat je voor het leveren van de eigen diensten wettelijk niet verplicht zou mogen worden om dat ook via apparatuur van derden te moeten doen, net zoals je voor het geleverd krijgen van diensten van derden niet verplicht zou mogen worden dit via apparatuur van de distributeur te moeten doen.
Het enige apparaat dat dan nog tot discussies zou kunnen leiden is de modem. De dienst van derden wordt hierover geleverd, maar het is de modulatie/demodulatie van het signaal geproduceerd door de provider (KPN).
Reputatie 7
Badge +13
daar heb je dus het pasje voor nodig
dat is bij veel aanbieders zo bij canaldigitaal ook
maar ik kies samsung philips lg enz. enz. ik bepaal welk product ik koop
en of een losse ontvanger van canaldigitaal gebruik
of gewoon een vu hd of een tv met ingebouwde tuner
Reputatie 7
Badge +13
ben er zo klaar mee met dat iptv ding van kpn
nu wil ik even tv kijken bij mijn ouders in de kamer
ding staat nu al een kwartier software te updaten
lekker als je tv wil kijken
dit kan toch niet
wou dit punt melden
dat ik echt mijn eigen apparatuur wil
Reputatie 2

Mijn stelling is dat je voor het leveren van de eigen diensten wettelijk niet verplicht zou mogen worden om dat ook via apparatuur van derden te moeten doen, net zoals je voor het geleverd krijgen van diensten van derden niet verplicht zou mogen worden dit via apparatuur van de distributeur te moeten doen.

Wie zijn in deze quote nu de "derden"?
Reputatie 7

Wie zijn in deze quote nu de "derden"?
De eerste "derden" zijn bijvoorbeeld Humax (IPTV) en Cisco (VoIP). De tweede "derden" zijn bijvoorbeeld Netflix, bol.com, nos.nl etc.
Badge
Ik was benieuwd of het al mogelijk is om een eigen router te gebruiken met een VPN functie of dat er misschien een firmware update is voor een experia v10 router.

Wil graag dat iedereen op ons thuisnetwerk via een vpn gaat internetten..
Reputatie 3
Badge +2
Het enige apparaat dat dan nog tot discussies zou kunnen leiden is de modem. De dienst van derden wordt hierover geleverd, maar het is de modulatie/demodulatie van het signaal geproduceerd door de provider (KPN).

Ik zou graag zien dat het modem er ook gewoon onder valt, want er zitten wel degelijk verschillen in modems. Dat zie je nu al bij Ziggo, die ondeugdelijke routers (ConnectBox) op basis van de puma 6 chipset uitlevert. Het in bridge zetten (modem-mode) van deze routers helpt niet en Ziggo staat geen andere apparatuur toe.
Wanneer ik zelf een DOCSIS modem zou kunnen aanschaffen zou ik apparatuur met dit soort slechte chips kunnen vermijden, maar als Ziggo het voor elkaar krijgt de wetgeving te verslappen dat je alleen een eigen router aan moet kunnen sluiten zou je genoegen moeten nemen met de huidige slechte routers in bridge mode.
Reputatie 7
Badge +30
Nou, KPN/Ziggo moet gewoon deugdelijke routers leveren. Vanuit dat oogpunt heb ik dan ook liever dat alleen KPN modems op het netwerk zitten. Het laatste wat ik wil is dat mensen bijvoorbeeld niet-Vectoring modems aansluiten en daardoor ook de rest om zeep helpen.
Reputatie 3
Badge +2
Nou, KPN/Ziggo moet gewoon deugdelijke routers leveren. Eens, maar dat doen ze (Ziggo) niet, want ze zetten liever een goedkoop puma 6 rotding neer dan een apparaat gebaseerd op een fatsoenlijke chip. Het DSL modem gedeelte van m'n Fritz 7581 is wel perfect tot nu toe (ben ook BVDSL xs4all klant).

Vanuit dat oogpunt heb ik dan ook liever dat alleen KPN modems op het netwerk zitten. Het laatste wat ik wil is dat mensen bijvoorbeeld niet-Vectoring modems aansluiten en daardoor ook de rest om zeep helpen.

Dit probleem speelt al bij Ziggo, waar ondeugdelijke coax montage en crappy apparaten een straat of meer kan laten storen (lang leve coax segmenten van 500 huishoudens). Lossen ze gewoon op door de verantwoordelijke klant te vinden en aan te spreken of zelfs los te koppelen tot de klant-installatie op orde is.

Zodra hier de straatkast actief is kan ik van Ziggo's ondeugdelijke rommel af, bedankt voor de vvdsl hunter, Robin 🙂
Reputatie 7
Nou, KPN/Ziggo moet gewoon deugdelijke routers leveren. Eens, maar dat doen ze (Ziggo) niet, want ze zetten liever een goedkoop puma 6 rotding neer dan een apparaat gebaseerd op een fatsoenlijke chip. Het DSL modem gedeelte van m'n Fritz 7581 is wel perfect tot nu toe (ben ook BVDSL xs4all klant).Maar Ziggo levert ook bijvoorbeeld de Cisco modemrouters die op verzoek in bridgemode gezet kunnen worden zodat je jouw eigen router daarachter kunt plaatsen. Zo heb ik op kantoor een Cisco EPC3008 (DOCSIS 3.0) modem staan met daarachter een professionele Cisco router die volledig in eigen beheer is.

Dat is ook waar ik voor pleit. De modem wordt geleverd door de provider of is anders minimaal door de provider gecertificeerd voor gebruik op haar netwerk. Dat is mijns inziens essentieel om de werking van het netwerk te kunnen blijven garanderen.
Reputatie 3
Badge +2
Maar Ziggo levert ook bijvoorbeeld de Cisco modemrouters die op verzoek in bridgemode gezet kunnen worden zodat je jouw eigen router daarachter kunt plaatsen. Zo heb ik op kantoor een Cisco EPC3008 (DOCSIS 3.0) modem staan met daarachter een professionele Cisco router die volledig in eigen beheer is. Dit is waar ik voor pleit.

Ik heb ook nog de beschikking over een Cisco EPC3212, maar net als de EPC3008 is dit een 8 downstream modem. In mijn zeer drukke coax segment betekent dit elke avond inzakkende snelheden. Ook zijn snelheden van 300+Mbit hier mee onmogelijk.
De enige modems/routers die Ziggo levert in voormalig UPC gebied met genoeg downstream kanalen zijn de puma 6 based ondingen. Dat is wat ik problematisch vind aan het overlaten van de modemkeuze aan de provider, soms maakt die slechte keuzes.

De modem wordt geleverd door de provider of is ander minimaal door de provider gecertificeerd voor gebruik op haar netwerk. Dat is mijns inziens essentieel om de werking van het netwerk te kunnen blijven garanderen.

Ik heb weinig bezwaar tegen zo'n soort van certificering, dat zie je ook in de USA. Daar kun je een willekeurige Best Buy binnenlopen en een kabelmodem kopen gecertificeerd voor de grote kabelaars daar. Belletje naar de helpdesk om het serienummer door te geven en je kan er mee online.
Daar heb je dus concurrentie tussen kabelmodem-fabrikanten en keuze voor consumenten die meer willen dan het (gehuurde) modem van de kabelaar.
zodat we geen kastjes bij de tv meer hebben en geen 5 euro extra per maand voor een ontvanger wat dan niet nodig is want deze zit dan in de tv ingebouwd
Vergeet niet je betaald voor de stream die je ontvangt, dat hier een ontvanger aan gekoppeld zit staat daar los van. De eerste 2 zijn hoe dan ook bij de prijs inbegrepen. En de tv ontvangers vallen ook onder het eind apparaten besluit dus je zou inderdaad net als met DVB ook met IPTV gewoon een utp kabel regelrecht in een tv moeten kunnen stoppen en presto. Als dit signaal op basis van een mac adres geactiveerd moet worden prima.
TV is geen eigen dienst, net zoals internet dat niet is ... het is enkel toegang tot TV diensten wat KPN geeft ... KPN vandaag en KPN presenteert uitgezonderd, nou die mogen me ook direct gestolen worden.De TV is wel degelijk een eigen dienst. KPN koopt de uitzendingen in bij de zenders en verwerkt die in het eigen product. Er is t.a.v. TV geen overeenkomst tussen mij en de zenders, maar tussen mij en KPN en tussen KPN en de zenders. Anders is dat als we de overeenkomst met Netflix, Spotify, Internet sites, Cloud Services, etc. bekijken. In die overeenkomsten speelt KPN alleen de rol van distributeur van de bitjes.

Zo uitgelegd is Telefonie ook een eigen dienst als je dit van KPN afneemt en het hele Triple play is dan ook een eigen dienst. Dus dat geeft dan weer het recht op gebruiksplicht van door KPN aangeleverd apparatuur waar ik vrede mee heb. Hier zoals ik al eerder schreef werkt dit ook zo, de NT handelt TV en Telefonie af de bijgeleverde router is vervangen door een iets beter eigen exemplaar.
Reputatie 7
Zo uitgelegd is Telefonie ook een eigen dienst als je dit van KPN afneemt en het hele Triple play is dan ook een eigen dienst. Dus dat geeft dan weer het recht op gebruik van aangeleverd apparatuur waar ik vrede mee heb.Telefonie is inderdaad ook een eigen dienst en ik heb er ook geen enkel probleem mee als KPN daar ook eigen apparatuur voor blijft gebruiken. Dit zal dan echter niet in de Experia Box opgenomen mogen blijven immers dat zou betekenen dat ik daardoor verplicht wordt de Experia Box te gebruiken om via Internet diensten van derden te benaderen. Doet KPN dat wel, even goede vrienden, dan gaat vaste telefonie naar CheapConnect geporteerd worden.
Gelukkig is dit ook een overbodige discussie immers de wetgeving is er al sinds december 2016, hij moet alleen nog "even" bekrachtigd worden zodat de naleving ervan gehandhaafd kan gaan worden.

Hier zoals ik al eerder schreef werkt dit ook zo, de NT handelt TV en Telefonie af de bijgeleverde router is vervangen door een iets beter eigen exemplaar.Bij wie heb jij jouw vaste internet dan ondergebracht? Dat kan KPN dan immers niet zijn.
@wjb Glasvezel via Telfort nog net op zoals dat heet de 'oude' propositie.( de overgenomen providers) Toen het hier werdt uitgerold was net de overgang naar het nieuwe systeem. Gaan we verhuizen of zelfs maar verlengen kom ik ook op de 'nieuwe' propositie dus maar 1 vezel met licht een andere NT en de Experiabox, ter info de 2e vezel heeft DVB-c en analoog signaal kortom geen extra ontvanger voor de tv op de slaapkamer en gewoon FM radio via de tuner in de cinemaset.
Reputatie 7
Welk merk/type NTU zit er bij jouw Telfort aansluiting?
Welk merk/type router zit er bij jouw Telfort aansluiting?
Waar is de telefoon op aangesloten?
De overheid neemt de tijd ... 😖

Nog niks gehoord neem ik aan?
Reputatie 7
Nog niks gehoord neem ik aan?Nee, het blijft immers de overheid.
Dat betekent minstens 25% langer de tijd geven en dan weer in de pen klimmen.
In dit geval wordt dat een telefoontje aan het eind van de volgende week.
Ik zat me net af te vragen welke providers wel hun dienst specificeren.

Telfort is er in ieder geval een van...
Reputatie 7
Ik zat me net af te vragen welke providers wel hun dienst specificeren.Volgens mij nog geen enkele.
Een provider die al wel sinds jaar en dag het gebruik van een eigen router formeel faciliteert is Ziggo. Één belletje met het verzoek de modemrouter in bridge-mode te plaatsen en klaar is Kees.
Klant geworden.
Telfort
https://www.telfort.nl/persoonlijk/service/netwerkinstellingen-met-eigen-modem.htm
Xs4all
https://www.xs4all.nl/service/diensten/internet/installeren/modem-instellen/hoe-kan-ik-een-ander-modem-dan-fritzbox-instellen.htm
Online forum
https://online.gebruikers.eu/faq.php?cat_id=10
KPN kan ik even niet vinden.
Routerandleidingen is vaak ook wel wat te vinden.
Destijds heb ik op tweakers instellingen voor tele2
gezien.
Gelukkig ben ik van die ellende af met de kabelaar.
Ik hoop dat vioor de toekomst dit soort ellende ons
bespaard zal blijven voor LTE en 5G.
@Bob38 Die algemene instellingen is het punt niet. Een deel van het probleem is het krijgen van de gegevens voor het voip bellen om die in eigen apparatuur in te voeren en binnen de KPN familie krijg je die alleen bij xs4all.
Nu zijn daar ook weer omslachtige trucjes voor om die gegevens te achterhalen

Routers heb je altijd al vrijelijk kunnen aansluiten zowel bij kabelinternet als dsl hoewel daar met de introductie van de experiabox de ellende is begonnen. Deze hele problematiek of regelgeving specificering was er nooit gekomen als KPN alleen een modem had geleverd.

Reageer