Beantwoord

Vrije router keuze nu wettelijk vastgelegd

• 24 december 2016
  • 699 reacties
  • 73185 keer bekeken

Toon eerste bericht

699 reacties

Reputatie 7
Het zijn naast de publicatie van netwerkspecifieke instellingen (à la XS4ALL) inderdaad de VoIP/SIP instellingen die ontbreken.
Ik heb afgelopen vrijdag contact gehad met de publieksvoorlichting van het ministerie van Economische Zaken en Klimaat ten aanzien van het feit dat ik nog altijd geen reactie heb ontvangen op mijn mail betreffende het in werking treden van het "Besluit eindapparaten".
Er is mij toegezegd dat dit op korte termijn alsnog zal gaan gebeuren. Helaas is het wel de overheid en de vraag is hoe betrouwbaar dergelijke uitspraken zullen blijken te zijn.

In ieder geval zal ik ze blijven bestoken totdat ik een bevredigend antwoord heb mogen ontvangen.
Ik heb geen telefonie nodig ik heb een mobiel.
Mijn ervaring met dsl is dat ik wel degelijk de instellingn van de provider nodig heb wil het allemaal een beetje werken. Laat staan dat ik een eigen router kan plaatsen. Bovendien zijn er providers die je verplichten hun router te gebruiken. Dit kan problemen opleveren met het aansluiten van je eigen apparatuur.
@wjb Niet normaal zolang als jij aan het lijntje gehouden word....
Reputatie 7
@wjb Niet normaal zolang als jij aan het lijntje gehouden word....Maar de aanhouder wint, het duurt alleen even.
Dit is de laatste mail van vanochtend.

Over twee weken hangen we weer aan de telefoon als er dan nog steeds geen bevredigend antwoord is gekomen.
@ wjb:
Tja, de overheid.....breek me de bek niet open, kwestie van een lange adem hebben.
Ik zou ook graag m'n eigen router gebruiken i.p.v. de Experia V9 waarbij ik de DNS niet kan wijzigen ( om een adblocker met Raspberry Pi en Pi-hole te gebruiken voor het hele netwerk ) en maar 10 vaste IP's kan instellen wat dus ( voor mij ) niet voldoende is.
Heb zelf een dualband router die een veel beter WiFi-signaal neerzet als die V9, want dat is een ramp.
In elk geval ben ik begonnen met een managed switch om de Vlan's voor IPtv en Telefonie te scheiden zodat ik die V9 alleen nog daarvoor nodig heb en m'n eigen Netgear de rest van het netwerkverkeer kan laten afhandelen.
Als ik zover ben, ben ik al redelijk tevreden maar uiteindelijk wil ik helemaal van die Experia-meuk af.

De IPtv-ontvangers zijn ook drama......bij mij is het na een firmware-update altijd raak, de box start dan niet goed op en 9 van de 10 keer moet ik dan de software opnieuw handmatig inladen.
De grootste punten van ergernis van die krengen zijn:
1) onzinnige kanalenlijst.....een schotel-ontvanger van € 50 kan het maar zo'n rotbox niet, hoe moeilijk kan het zijn..?
2) het enorme verschil tussen het kanaal-volume....
Veronica is daarbij een uitschieter, daar moet ik mijn AVR op 58 zetten om normaal geluid te krijgen.
Zapp je daarna naar een ander kanaal, dan stuiteren de luidsprekers bijna door het plafond, zo hard.
Ik heb daar in het verleden al meermaals over geklaagd en dan krijg je als antwoord: "dat probleem ligt bij de aanbieder van het signaal.".....
Dat kan dan wel wezen maar mik het er dan uit als ze de boel niet voor elkaar hebben, ik lig er niet wakker van want wat er op tv is vandaag de dag is toch vrijwel allemaal bagger.
Onzin-programma's en series waarvan alle afleveringen 3x uitgezonden worden, met name op RTL en Veronica. Dat er nog bedrijven zijn die op die zenders adverteren is voor mij onbegrijpelijk.

Het eerder in deze topic ge-opperde voorstel voor een tv-dienst die je gewoon via een CI(+) kaart kunt gebruiken zou een mooie oplossing zijn.
Overigens is mijn Gb thuisnetwerk volledig bekabeld uitgevoerd en wordt WiFi alleen gebruikt door de iPad en smartphones.
Reputatie 7
Inderdaad, de overheid ... veel l*llen, lang wachten, weinig resultaat. Onderstaand het weinig zeggende antwoord op mijn laatste mail.

Inderdaad weer een hoop geblaat maar geen inhoudelijk antwoord waar je iets mee kunt.
Ga er gemakshalve maar van uit dat er voor eind 2018 geen duidelijkheid komt.
Onze overheid is wat dat aangaat wel zo'n beetje de meest onbetrouwbare instantie om van afhankelijk te zijn of zaken mee te doen. Achteraf de spelregels veranderen, daar zijn ze goed in.
Politici zijn gewoon niet te vertrouwen, hebben een bar slecht geheugen blijkens de huidige "memo"-discussie en als ze fluiten liegen ze nog.
Slappe hap, dat er geen kabinetscrisis is ontstaan over deze zoveelste leugen van Pinokkio is alles zeggend.
We kunnen niet anders dan afwachten en ze op de huid zitten, daarmee wens ik je sterkte en als ik iets voor je kan betekenen in deze, dan geef maar een gil 👍
Reputatie 7
Als je een glasvezelverbinding hebt en je geen vaste telefoon bij KPN hebt ondergebracht, dan kan je vandaag al een eigen router gebruiken. Het "probleem" is dat KPN dat formeel niet ondersteunt en de benodigde gegevens om een eigen router te configureren nog niet heeft gepubliceerd. Niet dat die gegevens niet al bekend zijn, maar toch ...
En daar zit nu net de kneep, die telefonie, 500 Mbit triple-play pakket hiero.
Zit erover te denken om de vaste lijn er helemaal uit te mikken, KPN hanteert belkosten, met name naar het buitenland, van 20 jaar geleden, gewoon absurd.
Ik bel regelmatig naar Duitsland en Polen, dat doe ik nu sinds 2 weken via Skype, dat scheelt een slok op een borrel. Naar Polen ( vaste lijn ) is dat 10% van wat KPN per minuut rekent, naar Duitsland is dat 25% van de KPN prijs dus ik ben er wel een beetje klaar mee.
Wat KPN formeel wel of niet ondersteunt boeit me niet zo, ik zit op dezelfde golflengte als jij omtrent hoe de situatie bij voorkeur zou moeten zijn: alleen de modem in beheer bij de ISP, de rest voor de klant.
Wachten is de laatste 15 jaar een deel van m'n dagelijks leven geworden dus ik wacht ook hier geduldig af tot er duidelijkheid komt.😁
Reputatie 7
En daar zit nu net de kneep, die telefonie, 500 Mbit triple-play pakket hiero.
Zit erover te denken om de vaste lijn er helemaal uit te mikken, KPN hanteert belkosten, met name naar het buitenland, van 20 jaar geleden, gewoon absurd.
Ik bel regelmatig naar Duitsland en Polen, dat doe ik nu sinds 2 weken via Skype, dat scheelt een slok op een borrel. Naar Polen ( vaste lijn ) is dat 10% van wat KPN per minuut rekent, naar Duitsland is dat 25% van de KPN prijs dus ik ben er wel een beetje klaar mee.
Dan zou je kunnen overwegen om jouw telefonie bij CheapConnect onder te brengen. Je belt dan naar vaste nummers in Duitsland voor 2,5 Eurocent per minuut en naar vaste nummers in Polen voor 5,76 Eurocent per minuut. (Geen starttarief en afrekening per seconde.)
Ik had, op basis van wat eerdere reacties van jouw hand, al bij CheapConnect rondgeneusd, ook aangaande de tarieven en dat is best interessant.
De vrouw heeft hier echter ook een inbreng in, we gaan het er nogmaals over hebben want het wegdoen van de vaste lijn is reeds in een eerder stadium al eens onderwerp van gesprek geweest maar toen toch besloten om deze aan te houden.
Had afgelopen factuur € 34 aan verbruikskosten ( 90% buitenland ) voor de vaste lijn, dat is ruim 3x de kosten die ik voor de smartphone heb...dat is me echt te gek dus dat er iets gaat veranderen mag duidelijk zijn.
Of naar een andere telefonie-aanbieder dan wel de vaste lijn eruit en bellen via Skype naar buiten NL en de rest via de smartphone.
Reputatie 7
Je kunt natuurlijk gewoon je nummer behouden als je besluit met de vaste lijn over te stappen naar CheapConnect (nummerbehoud) waardoor er voor de buitenwereld niets verandert.
Het enige wat je zelf niet moet vergeten is elk jaar jouw abonnement te verlengen (€8,95 per jaar) en er voor te zorgen dat je voldoende prepaid beltegoed hebt. Voor dat laatste kan je instellen bij welk beltegoed je een berichtje wilt krijgen. Zo heb ik ingesteld staan dat ik een berichtje wil krijgen als mijn beltegoed minder dan 1 Euro is.
Ja, dat had ik begrepen maar evengoed bedankt voor de pointer.
De vrouw is naar de rommelmarkt want het is plofkop-dag vandaag maar als ze terug is zal ik er maar weer eens over beginnen 😉
Reputatie 4
Badge +5
Als ik dit forum weer eens bezoek ga ik altijd op zoek naar deze thread ;-)
Kudos voor je volharding in deze @wjb !
Reputatie 7
Badge +12
Ik heb me er tot dusver nog nooit zo in verdiept, maar uit interesse: is het op dit moment al mogelijk om bij een glasvezelaansluiting een eigen router te gebruiken? Ik neem geen telefonie af, slechts internet en televisie. Ik ben niet op zoek naar een router-achter-Experiabox constructie.

Maw: kan ik de Experiabox nu al vervangen door bijv een Mikrotik als ik geen gebruik maak van telefonie?
Reputatie 7
Badge +30
Dat is wel mogelijk maar alleen via de details die je hier en daar op internet vind. KPN publiceert bijvoorbeeld niet hoe iTV gerouteert hoort te worden.
Reputatie 7
Badge +12
Oké, thanks Robin. Dan ga ik me even inlezen.
Reputatie 7
---
Blijkbaar actieve moderators hier, wat een kinderachtige figuren zeg...
Weer berichten met screen met de noorderzon vertrokken.
Laat KPN dan eerst eens wat doen aan die pre-historische tarieven van 25 jaar geleden i.p.v. weer een tariefsverhoging door te voeren.
Wellicht tijd voor een andere ISP, heb m'n buik een beetje vol van dit kinderachtige gedoe.
Reputatie 7
Weer berichten met screen met de noorderzon vertrokken.Jouw vraag is afgesplitst naar een eigen topic, wel zo netjes.
Zie: https://forum.kpn.com/thuisnetwerk-72/gigaset-n510-ip-pro-en-cheapconnect-instellen-450875
Wachtwoord gewijzigd, maakt geen verschil, N510 gerest naar fabrieksinstellingen en alles opnieuw ingevoerd, incl. nieuw wachtwoord.
Blijft de melding "Aanmelding mislukt!" geven na opslaan.
Ook Xlite getest met deze gegevens, zelfde verhaal, kan niet aanmelden.
Reputatie 7
Wachtwoord gewijzigd, maakt geen verschil, N510 gerest naar fabrieksinstellingen en alles opnieuw ingevoerd, incl. nieuw wachtwoord.
Blijft de melding "Aanmelding mislukt!" geven na opslaan.
Ook Xlite getest met deze gegevens, zelfde verhaal, kan niet aanmelden.
Graag voorzetten in jouw eigen topic: https://forum.kpn.com/thuisnetwerk-72/gigaset-n510-ip-pro-en-cheapconnect-instellen-450875
Bedankt voor de link, was mij niet bekend dat de berichten gesplitst waren..
Kwam op tweakers de ingediende zienswijzen tegen mbt de consultatieronde, 38 stuks. Wellicht ook interessant voor hier.
https://www.internetconsultatie.nl/beleidsregel_netwerkaansluitpunt/reacties/datum
is er al iets meer bekend. laaste info is van 2 maanden terug en inmiddels hebben we de langste dag van het jaar weer gehad het is dus weer aftellen naar 2019 😉

Reageer