Beantwoord

Vrije router keuze nu wettelijk vastgelegd

• 24 december 2016
  • 699 reacties
  • 73658 keer bekeken

Toon eerste bericht

699 reacties

Reputatie 7
Via een GSM(niet smartphone) krijg je ook alleen eigen diensten als SMS en bellen..Ik snap niet waar je naartoe wilt met deze opmerking.

Via de ontvanger kun je ook Videoland(RTL) en Netflix kijken..Videoland(RTL) wordt door KPN bij RTL ingekocht en daarmee wordt die dienst niet door RTL maar door KPN geleverd. Anders ligt dat voor Netflix maar dan haal je dat er toch gewoon af.
Waar het om gaat is dat je als bedrijf niet verplicht moet kunnen worden om jouw eigen diensten via apparatuur van derden te moeten kunnen leveren.
Ook ik zou me als bedrijf met hand en tand verzetten als ik daartoe gedwongen zou worden en dat is waarschijnlijk net waarom er telkens maar weer vertraging is in het effectueren van deze wetgeving.
Waarom? Ziggo levert TV toch ook via CI+ op elk (gecertificeerd) TV-toestel, zonder STB. Dat zou KPN ook moeten kunnen (CI+ 1.4).
Dat zou inderdaad heel mooi zijn als KPN dat zou kunnen, sterker nog, dat is in een laboratorium omgeving ook al een keer door KPN gepresenteerd. Zie ook https://tweakers.net/nieuws/99577/kpn-werkt-aan-iptv-zonder-settopbox.html
Helaas is dat initiatief echter een vroege dood gestorven (kip en ei).

Het is echter een ander vraagstuk.
Ik heb niet over de wil of mogelijkheid om een dienst via apparatuur van derden te leveren, maar over de verplichting om de dienst (IPTV) via apparatuur van derden te moeten leveren en daar ben ik persoonlijk tegen.
Ik zit op glas dus ik kan me wel vinden in de stelling dat de NTU het einde zou moeten zijn van de verantwoordelijkheid van de provider en alles wat op de NTU wordt aangesloten de verantwoordelijk van de klant is waarop de provider geen support moet / hoeft te leveren.
In geval van (x)DSL zou dit betekenen dat de provider een modem kan leveren i.p.v. een modem/router of betreffende modem/router is bridge-modus kan zetten, zoals bij Ziggo mogelijk is, en de klant dus een eigen router kan gebruiken.
Er werden eerder in deze topic een aantal totaal misplaatste vergelijkingen geopperd ( o.a. een GSM verhaal ) die mijns inziens de plank volledig mis slaan en alleen verwarring veroorzaken maar dat is mijn interpretatie.
Met eerst genoemde stelling is de klant vrij om zijn netwerk in te richten zoals hij/zij wil, alleen zal er dan door de klant meer moeite gedaan moeten worden om uit te vogelen hoe bijv. tv kijken bij betreffende provider in z'n werk gaat en wat daarvoor nodig is op het gebied van de daarvoor benodigde hardware.

Dat laatste hoeft op zich geen probleem te zijn als providers duidelijke en vooral begrijpelijke informatie verstrekken aan een potentiële klant, eventueel voorzien van advies / aan te raden hardware die met hun tv-dienst werkt.
Lijkt mij overigens niet meer dan logisch.

Hetzelfde geldt overigens in grote lijnen voor het gebruik van vaste telefonie van de provider of het gebruik van een andere VoIP-aanbieder.
Reputatie 7
Met eerst genoemde stelling is de klant vrij om zijn netwerk in te richten zoals hij/zij wil, alleen zal er dan door de klant meer moeite gedaan moeten worden om uit te vogelen hoe bijv. tv kijken bij betreffende provider in z'n werk gaat en wat daarvoor nodig is op het gebied van de daarvoor benodigde hardware.

Dat laatste hoeft op zich geen probleem te zijn als providers duidelijke en vooral begrijpelijke informatie verstrekken aan een potentiële klant, eventueel voorzien van advies / aan te raden hardware die met hun tv-dienst werkt.
Lijkt mij overigens niet meer dan logisch..
Dat is nu net waar die wettelijke verplichting om de benodigde informatie te publiceren om draait, opdat leveranciers hardware kunnen maken die geschikt is voor het netwerk van de provider en opdat de abonnee in staat is deze hardware zo te configureren dat alle diensten succesvol afgenomen kunnen worden.
Vergeet overigens daarbij ook de vaste telefonie niet.
Mee eens....👍
Je was iets te snel met je reactie, jouw opmerking over telefonie had ik al snel bijgevoegd...blijkbaar hebben deze elkaar gekruist 😁
Reputatie 7
Badge +13
@wjb

dit houd dus in dat fabricaten zoals vb Samsung Philips enz. iptv in kunnen bouwen zodat we niet aan die losse kpn itv kastjes moeten voldoen en alleen een tv nodig hebben in de toekomst
geen extra kosten per maand voor elke tv en na keuze een eigen kanaal indeling
dat zou geweldig nieuws zijn dan kan ik canaldigitaal opzeggen (schotel)
Reputatie 7
@wjb

dit houd dus in dat fabricaten zoals vb Samsung Philips enz. iptv in kunnen bouwen zodat we niet aan die losse kpn itv kastjes moeten voldoen en alleen een tv nodig hebben in de toekomst
geen extra kosten per maand voor elke tv en na keuze een eigen kanaal indeling
dat zou geweldig nieuws zijn dan kan ik canaldigitaal opzeggen (schotel)
En dat vind ik dus niet, zie https://forum.kpn.com/internet-9/vrije-router-keuze-nu-wettelijk-vastgelegd-429248/index13.html#post637203
Dat is ook precies waarom het zo ellendig lang duurt voordat de wetgeving eindelijk eens geëffectueerd wordt.
Ook ik zou daarmee als provider nooit akkoord gaan. Wat mij betreft hoort alleen de modem/router onder deze wetgeving te vallen en niet de TV ontvangers en/of VoIP telefoon adapters.
Reputatie 7
Heb je al eens op 't forum van Ziggo gekeken. Een en al ellende met de verschillende decoders / ontvangst via TV. Daardoor geen gelijke mogelijkheden voor de ene klant met basispakket en andere klant met zelfde pakket.
Hier ben ik 't dus mee eens:
Wat mij betreft hoort alleen de modem/router onder deze wetgeving te vallen en niet de TV ontvangers en/of VoIP telefoon adapters.Ik heb voor bovenstaande ook bewust gekozen toen ik maart 2011 naar KPN I-TV overstapte.
Reputatie 7
Badge +13
nou ik zou het wel prettig vinden dat iptv gewoon in de nieuwe tv ingebouwd zit
zonder losse kastjes eigen keus van kanalen indeling
scheelt weer energie verbruik en maandelijkse kosten van een tv ontvanger
bij veel aanbieders is dat al zo kabel sateliet en digitenne (digitenne hd nog niet in nederland) dvb-t2 al ingebouwd in de meeste tv's
Reputatie 7
nou ik zou het wel prettig vinden dat iptv gewoon in de nieuwe tv ingebouwd zit
zonder losse kastjes eigen keus van kanalen indeling
scheelt weer energie verbruik en maandelijkse kosten van een tv ontvanger
bij veel aanbieders is dat al zo kabel sateliet en digitenne (digitenne hd nog niet in nederland) dvb-t2 al ingebouwd in de meeste tv's
Je bent niet de enige die dat prettig vindt, ook ik zou dat geweldig vinden. Daar gaat het mijns inziens ook niet om. Waar het wel om gaat is of de provider verplicht moet worden om die IPTV dienst via apparatuur van derden beschikbaar te stellen. Dat is waar ik in ieder geval op tegen ben.
Reputatie 7
Badge +13
waarom ben je er zo op tegen dan
ik koop bv een Samsung tv en deze verbind ik met het netwerk van kpn en klaar ik heb beeld
zonder extra kabels alleen een netwerk kabel klaar kan eindelijk de tv mooi plat tegen de muur zonder extra kastje daarom heb ik nog canaldigitaal omdat hier gewoon de coax van de schotel naar de tv loopt en een ci module met smartkaart in de tv is dan voldoende
Reputatie 7
Maar zoals je nu CD hebt kun je bv dan niet opnemen.

Ik ken best mensen met een losse ontvanger (en niet alleen kpn) die de tv strak tegen de muur hebben.
Reputatie 7
Badge +13
kan gewoon opnemen op usb stick met mijn tv met canaldigitaal
Reputatie 7
Ook 6 zenders tegelijk? (o.a. Ziggo, KPN)

IPTV kan nog niet met module geleverd worden. Aangezien fabrikanten het nog steeds niet in hun tv's integreren. Ook voor die module zou je dan € 5 i.d. maand kwijt zijn. Net als een losse ontvanger.

Ook je huidige TV is er, indien ingevoerd, niet geschikt voor.
Reputatie 7
Badge +13
iptv zou niet via een module gaan zoals nu bij andere aanbieders
nee kan maar 1 zender opnemen ik neem eigenlijk nooit wat op gebruik videoland en kijk app op de tv
maar nu haken we af van het onderwerp vrij router keuze
Reputatie 7
waarom ben je er zo op tegen dan Zie https://forum.kpn.com/internet-9/vrije-router-keuze-nu-wettelijk-vastgelegd-429248/index13.html#post637347
Denk even heel goed na voordat je reageert en lees de semafoor met de SPA flessen ook rustig twee of drie keer.

Dus nogmaals, vanuit gebruikersoogpunt zou het geweldig zijn, maar het VERPLICHTEN van de leverancier om eigen diensten te MOETEN kunnen leveren via apparatuur van derden is echt een brug te ver. Het is ook precies waarom wij met z'n allen nu al bijna twee jaar zitten te wachten op het kunnen gebruiken van een eigen router.
Reputatie 7
iptv zou niet via een module gaan zoals nu bij andere aanbieders Wel. KPN heeft daarmee al getest, maar de fabrikanten blijven achter. CI+1.4 bevat ook IPTV. Tot nu bouwen fabrikanten het echter alleen in voor DVB-C en DVB-S.
Reputatie 7
Badge +13
zo bedoel ik het ook niet wjb gewoon meer dat iptv een norm word waar fabrikanten op in kunnen spelen net zoals normen dvb-c dvb-s dvb-t en de HD varianten hier van
Reputatie 7
zo bedoel ik het ook niet wjb gewoon meer dat iptv een norm word waar fabrikanten op in kunnen spelen net zoals normen dvb-c dvb-s dvb-t en de HD varianten hier vanHet moet dan nog altijd een KEUZE blijven voor de provider om via die "standaard" IPTV diensten te leveren, dat mag nooit een PLICHT worden.
Reputatie 7
Badge +13
dan is dat toch ook wel een beetje voor de router zo
kan kpn ook zeggen als je hun router niet wil moet je maar naar een andere provider
het is hun netwerk en hun router
als dat met het iptv gebeuren zo plicht is waarom de vrije router keuze dan het is dan ook aan kpn vind ik
je kunt dan toch geen onderscheid nemen voor een router/modem wel een vrije keuzen
en voor iptv niet
ik vind dat je alles moet of gewoon het aan de provider over laten
is mijn mening of ik zie het helemaal verkeerd
vrije router keuze zie ik ook liever hoor
Reputatie 7
dan is dat toch ook wel een beetje voor de router zo
kan kpn ook zeggen als je hun router niet wil moet je maar naar een andere provider
het is hun netwerk en hun router
Nee voor de router ligt dat heel anders immers via de router gaat het niet alleen om het leveren van eigen diensten, maar ook om het doorgeven van diensten van derden.

Een eigen dienst moet wat mij betreft via eigen apparatuur geleverd mogen worden.
Voorbeeld: IPTV van KPN moet wat mij betreft via de TV ontvanger van KPN geleverd mogen worden.

Diensten van derden moeten wat mij betreft via vrij te kiezen apparatuur geleverd kunnen worden.
Voorbeeld: YouTube, Spotify, Facebook, Netflix, Internet, etc. moeten wat wat mij betreft via een zelf te kiezen router geleverd kunnen worden.
Reputatie 7
Badge +13
oke wjb duidelijk
het komt er dus straks op neer dat de iptv ontvanger via eigen router kan lopen
nu heb ik hier een apart netwerk voor liggen
ik heb zeg maar een netgear r9000 waar alles achter zit
2e netwerk experiabox v10 iptv ontvangers en telefoon
Reputatie 7
oke wjb duidelijk
het komt er dus straks op neer dat de iptv ontvanger via eigen router kan lopen
Klopt, de vraag is wel of dat met die Netgear R9000 ook gaat werken.
Ik denk dat de firmware van de Netgear nog aangepast zal moeten worden om de IGMP proxy server goed in te kunnen richten. Dat is natuurlijk de eerstvolgende stap, de leveranciers die hun hardware geschikt maken voor het netwerk van de provider en daarna kan de klant er pas wat mee.
Zoals je weet heb ik de Ubiquiti EdgeRouter Lite 3 klaarstaan waarvan ik weet dat de IGMP proxy server goed geconfigureerd kan worden.
Reputatie 7
Badge +13
dat vind ik dan geen vrije routerkeuze
zit je nog aan een de experiabox of Ubiquiti EdgeRouter Lite 3 vast
de netgear heeft wel een igmp proxy aan boord
maar er zijn dan ook mensen die een goedkoper router er achter willen doen omdat die dan beter wifi heeft om een voorbeeld te noemen als de experiabox dan komen de problemen met igmp en de iptv boxen
dus dat "vrije router keuze" is er nog lang niet
Reputatie 7
De goedkoopste optie blijft nog altijd de Experia Box met wellicht één of twee KPN WiFi "versterkers". De vrije router keuze is er dan natuurlijk wel, maar ja, je zult wel een router moeten aanschaffen die de benodigde functionaliteit aankan.
Reputatie 7
Badge +13
ach ja laat het maar zo experiabox voor tv en telefoon en dmz naar de r9000
als ik werk aan mijn netwerk firmware update of met poorten stoei enz. reboot
blijft de tv wel lekker door werken (geen gezeur dat de tv uitvalt bij mijn ouders)
aan de ene kant heeft het ook voordelen die experiabox tv en telefoon apart

Reageer