Beantwoord

Vrije router keuze nu wettelijk vastgelegd

• 24 december 2016
  • 699 reacties
  • 73658 keer bekeken

Toon eerste bericht

699 reacties

Reputatie 5
En wie gaan de vrije keuze gebruikers dan bellen als het toch niet werkt vraag ik mij af. Moeten de ISP's zich gaan verdiepen in allerhande routers en instructies beschikbaar stellen? Op de basis info na zal dat wel lukken, maar praktisch niet haalbaar. Het zal wel druk gaan worden op alle fora, (wat overigens ook niet erg is) 🙂
Reputatie 7
En wie gaan de vrije keuze gebruikers dan bellen als het toch niet werkt vraag ik mij af.Niemand, de gebruiker is dan uiteraard zelf verantwoordelijk voor de werking van de router. Dit is niet anders dan bij KPN zakelijk waar je ofwel een managed router contracteert ofwel een unmanaged router.
Dit is overigens wel waarom ik adviseer/pleit dat de modem onder beheer van de provider blijft. De fysieke verbinding (ISO layer 1) tussen het KPN netwerk en de woning is daarbij dan dus wel de verantwoording van KPN.
Lijkt mij dat klanten die er weinig of geen verstand van hebben c.q. geen "handige harry" in de buurt hebben in de vorm van familie, kennis of buurman, zich niet met een "eigen router" gaan bezig houden maar de keuze maken voor een stuk(je) zekerheid en ondersteuning door gewoon gebruik te maken van de hardware die de provider levert / kan leveren waarmee ook het support-verhaal is opgelost.
Het gros van de klanten zal mijns inziens deze keuze maken.
Voor het merendeel is het functioneren van het geheel het belangrijkste, hoe het functioneert interesseert de meesten geen ruk.

Mocht de vrije routerkeuze uiteindelijk ingevoerd worden dan verwacht ik daar eigenlijk niet veel ophef over aangezien het uiteindelijk, naar mijn idee, maar een vrij klein deel van de klanten daar ook daadwerkelijk gebruik van zal maken.
Reputatie 5
[in reactie op wjb] Ja eens, dat zal ook zeker in de AV's komen te staan, maar in de praktijk zal dat toch anders uitpakken denk ik.
Reputatie 7
Mocht de vrije routerkeuze uiteindelijk ingevoerd worden dan verwacht ik daar eigenlijk niet veel ophef over aangezien het uiteindelijk, naar mijn idee, maar een vrij klein deel van de klanten daar ook daadwerkelijk gebruik van zal maken.Het is geen kwestie van of, maar van wanneer. Dit is "gewoon" Europese wetgeving waar alle lidstaten aan zullen moet voldoen. Ook ik verwacht overigens dat het overgrote meerendeel van de abonnees gewoon een Experia Box zal blijven gebruiken.

Het vervelende is dat het begrip "eindapparaat" te ruim gedefinieerd is in het "Besluit eindapparaten" van 12 december 2016. Hierdoor is feitelijk elk apparaat achter het netwerkaansluitpunt een "eindapparaat" en staat het de gebruiker vrij om een apparaat naar eigen keuze te gebruiken die technisch voldoet om de dienst af te nemen. De provider wordt verplicht om de technische - en administratieve informatie zoals bijvoorbeeld toegangscodes wachtwoorden aan de gebruiker ter beschikking te stellen zodat het eigen apparaat gebruikt kan worden.
Dit betekent feitelijk dat KPN bijvoorbeeld de aanmeldgegevens voor IPTV zou moeten vrijgeven voor die abonnees die een eigen STB zouden willen gebruiken.
Ook betekent dit dat KPN de SIP inlog zou moeten vrijgeven voor die abonnees die een eigen VoIP ATA adapter of telefoon willen gebruiken.
Die laatste twee zaken is hetgene waarom providers (terecht) bezwaar maken en het nu al bijna twee jaar duurt alvorens die wetgeving geëffectueerd kan worden.
De providers hebben veel minder bezwaar om een vrije keuze van de router te faciliteren en deze wetgeving had allang actief kunnen zijn als het begrip "eindapparaat" scherper gesteld was geweest.
[in reactie op wjb] Ja eens, dat zal ook zeker in de AV's komen te staan, maar in de praktijk zal dat toch anders uitpakken denk ik.En dat is dan precies waar dit forum in de picture komt. Ondersteuning van niet-KPN apparatuur wordt natuurlijk niet door KPN zelf gedaan. Gebruikers van apparatuur van derden kunnen terecht op het forum van die leverancier én dit KPN-forum in de hoop dat er anderen zijn met dezelfde apparatuur en daardoor kunnen helpen. Overigens gebeurt dat nu natuurlijk ook al, zie b.v. het topic van wjb over routers 8er de EB.
Reputatie 5
Klopt, er zullen veel mensen doorverwezen worden naar het forum.
wjb krijgt het nog druk straks 😁
"Volgens Keijzer moeten gebruikers vanaf midden 2018 de mogelijkheid hebben om een eigen modem te kiezen als alternatief voor het exemplaar van de provider."

Inmiddels al wat meer bekend? Het zou er 'volgens Keijzer' nu toch al moeten zijn?
@wjb

Heb al antwoord van het miniserie op je mail over een datum.

Nog 3,5 maand en het is 2019
Reputatie 7
@wjb

Heb al antwoord van het miniserie op je mail over een datum.

Nog 3,5 maand en het is 2019
Helaas, nog altijd geen bericht anders dan een publicatie voor het einde van 2018.
Ik heb net KPN afgesloten en al een mooie router (r8000) op het oog ivm mijn verhuizing, maar na dit alles gelezen te hebben ga ik annuleren.
Ik neem alleen internet af en wil gewoon een modem in bridge modus.
Wel keurig dat sommigen hier zich zo hard inzetten, toch dank daarvoor :)

Ik ga mijn heil wel weer bij Ziggo zoeken, helaas...
Reputatie 7
Badge +13
Even inhaken
r8000 neem deze nooit
slechte wifi bereik
Ik heb al een reeks gehad
r7000 r7500 r7800 r8000 r8500 nu de r9000
de r7500 zit vol met bugs en word niet meer ondersteund door netgear
de r7000 blijf nog het beste kwa prijs en kwaliteit
zijn allemaal goed op de 7500 en 8000 na dan

Heb je glasvezel je wil alleen internet dan zou je de router op het glasvezelkastje kunnen aansluiten
Ik heb geen glasvezel helaas.

Bedankt voor de tip, ik zal mijn keuze eens heroverwegen, ik heb een aantal routers op de shortlist staan en kwam uit bij de r8000, maar ik zal er nog eens goed naar kijken 🙂
Reputatie 7
Badge +13
Waarom de r8000 als ik vragen mag
Beetje off topic hier. Maar ik waardeer de hulp.
Ik vond online dat het bereik juist vrij goed was, ik heb veel intern verkeer en de load wordt mooi verdeeld. Ik woon in een drukke buurt straks, dus ik kan door de setup meerdere kanalen gebruiken wat wellicht een voordeel is. Triband vind ik ook een plus. Voor wat ik doe is het overkill wellicht, maar de prijs ligt niet veel hoger dan een r7000, om er maar een te noemen.
Reputatie 7
Badge +13
Ja het was beter een nieuw topic te starten
Zoek naar de r7800 deze beviel mij perfect
net als de r7000
met de r8000 had ik veel wifi uitval
ik heb geen ander wifi verkeer woon buitenaf geen buren dus ik denk bij jou dat het zo druk is dat een r8000 nog slechter zou werken als bij mij
Geannuleerd.
Toch Ziggo afgesloten met hun bridge modus 😋
Geannuleerd.
Toch Ziggo afgesloten met hun bridge modus 😋

Je had ook gewoon experia box V8 kunnen vragen deze Is ook in bridge modus te zetten.
KPN had ook aan hun verplichtingen kunnen voldoen en al eind 2016 de instellingen vrij kunnen geven. Schept niet echt vertrouwen als ze zich verstoppen achter een of ander conclaaf wat steeds wordt uitgesteld, wanneer duidelijk is dat ze dit gewoon moeten doen. En ik zit er wel een jaar aan vast. Dan speel ik wel op zeker, dan maar een paar euro duurder. Krijg ik wel sneller internet voor terug.. Ik ga ook geen oudere versies aanvragen voor een bridge modus. De V10 heeft deze niet. Het is duidelijk dat ze er niet op zitten te wachten. Ik wel. Verder verlaat ik dit topic weer, keep fighting the good fight!
Dat doet ziggo ook.

Jij krijgt daar ook de codes en login niet om je eigen kabel modem/router te gebruiken. Het enige wat je kan is je eigen router achter die ziggo router plaatsen ( je krijgt daar ook niet altijd de nieuwste router) of je nu de bridge modus van een ziggo modem of een kpn modem gebruikt daar zit geen verschil in. En als je toch bridge modus gebruikt wat heeft het dan voor rede dat een v10 wil je schakelt hem toch uit en een bridge is een bridge
Reputatie 7
Bij Ziggo is een router naar keuze al sinds jaar en dag mogelijk.
Daar kan je namelijk, in tegenstelling tot bij KPN, de modem/router in bridge-mode laten plaatsen en je eigen router gebruiken. De modem/router van Ziggo functioneert daarbij puur als modem en dat is precies zoals ik het ook zou willen zien bij KPN en andere providers. De modem wordt geleverd door de provider en is het "netwerkaansluitpunt" de router is vrij door de klant te kiezen.
Bij Ziggo is een router naar keuze al sinds jaar en dag mogelijk.
Daar kan je namelijk, in tegenstelling tot bij KPN, de modem/router in bridge-mode laten plaatsen en je eigen router gebruiken. De modem/router van Ziggo functioneert daarbij puur als modem en dat is precies zoals ik het ook zou willen zien bij KPN en andere providers. De modem wordt geleverd door de provider en is het "netwerkaansluitpunt" de router is vrij door de klant te kiezen.

Dat is wat ik net uitleg. Niets anders dan bij kpn
De V8 heeft namelijk ook sinds jaar en dag bridge modus. En is ook het advies van kpn support als je bridge modus wil. Ik krijg al jaren voor mijn klanten een V8 als ik er om vraag.

Reputatie 7
Dat is wat ik net uitleg. Niets anders dan bij kpn
De V8 heeft namelijk ook sinds jaar en dag bridge modus. En is ook het advies van kpn support als je bridge modus wil. Ik krijg al jaren voor mijn klanten een V8 als ik er om vraag.

Alleen de zakelijke variant kent een bridge-mode, de consumenten variant kent die niet. Dit heeft alles te maken met routed-iTV.
Reputatie 7
Dat éne woordje (mogelijk) maakt zo'n uitspraak weer echt een uitspraak van een overheidsdienst. Het is mogelijk, maar misschien ook niet. 😞

Bron: Jaarverslag netneutraliteit (PDF - 134.73 KB)
Reputatie 7
Ik ben het wachten zat en heb vanavond mijn V10 gepromoveerd tot een "veredelde" VoIP adapter. Mijn Ubiquiti EdgeRouter Lite 3 zal vanaf vandaag de aansturing van ons netwerk voor haar rekening nemen.

In het bovenstaande screenshot zie je het dashboard van mijn EdgeRouter Lite waarbij op ethernet poort 0 (eth0) de NTU (glasvezelmodem) en op ethernet poort 1 (eth1) mijn privé-, zakelijk- en gastnetwerk is aangesloten.
Op ethernet poort 2 (eth2) is de Experia Box aangesloten die nu niets anders meer doet dan telefonie afhandelen.

Reageer