Beantwoord

Vrije router keuze nu wettelijk vastgelegd

• 24 december 2016
  • 699 reacties
  • 72932 keer bekeken

Toon eerste bericht

699 reacties

Reputatie 3
jammer dat dit nu nog steeds niet geregeld is.
zitten toch een hoop man op te wachten
Reputatie 7
jammer dat dit nu nog steeds niet geregeld is.
zitten toch een hoop man op te wachten
De overheid is echt de snelste organisatie van Nederland. (ahum)
Ik hoop dat KPN snel over de brug komt met een oplossing voor SIP/VoIP zonder een Experia Box te hoeven gebruiken. Het is een beetje zonde dat de V10 nu überhaupt nog stroom verbruikt puur en alleen voor telefonie.
Ik zou dolgraag zien dat KPN met de mogelijkheid komt om de SIP verbinding op eigen apparatuur in te kunnen stellen. Ik ben alleen bang dat KPN geen millimeter zal bewegen zolang de overheid niet met een definitieve publicatie is gekomen.
Je zal van de KPN never een sip trunk krijgen 🙂 Je kan er natuurlijk ook zelf eentje nemen. Kost geen kont meer tegenwoordig. 3CXje (gratis BPX software) er achter en klaar.
Reputatie 7
Je zal van de KPN never een sip trunk krijgen 🙂 Je kan er natuurlijk ook zelf eentje nemen. Kost geen kont meer tegenwoordig. 3CXje (gratis BPX software) er achter en klaar.Never say never. Ook KPN weet dat die vrije router keuze er heel binnenkort toch echt gaat komen en dan is de vraag of ze dan nog vaste telefonie willen blijven aanbieden. Aan zo'n 3CXje heb ik overigens niets zonder daarmee een trunk naar KPN voor mijn vaste telefoonnummer op te kunnen zetten. Vroeger kon je zo'n 3CXje of in mijn geval een Asterisk servertje met de SIP server van de Experia Box zelf verbinden, maar die functionaliteit is een jaartje of 2 terug verwijderd.
Als KPN niet met een VoIP adapter gaat komen, of de SIP gegevens vrijgeeft, dan breng ik eenvoudig mijn telefoontummer bij CheapConnect onder. Even goede vrienden, als KPN maar een keer duidelijkheid gaat bieden. Het liefst laat ik mijn telefoonnummer bij KPN, maar als dat niet gaat zonder Experia Box, dan is er een prima alternatief.
Wij hebben KPN modem met analooge uitgangen > losse GXW4108 gateway analoog naar digitaal > 3cx. Draaien we al jaren probleemloos mee. Daarnaas nog een losse truck bij Dean. Nummers van KPN daar naar toe gestuurd en je hebt gelijk een mooie backlijn 🙂 Blijft jammer dat je niet gewoon de sip login gegevens krijgt. Kan je gewoon je eigen sip toestel kiezen. Ze zouden eventueel zelfs nog hun eigen provision setup kunnen pushen naar de bekende toestellen.
Reputatie 7
Wij hebben KPN modem met analooge uitgangen > losse GXW4108 gateway analoog naar digitaal > 3cx. Draaien we al jaren probleemloos mee.En die "KPN modem" is nu juist het onderdeel dat er tussenuit gaat. Dan lukt het dus echt niet meer om inkomende telefoontjes op jouw vaste telefoon van KPN te ontvangen. Bij ons staat er op de analoge (telefoon) uitgang van de Experia Box een Siemens Gigaset N300A IP en daarop is ingesteld dat uitgaangde telefoontjes met ons vaste telefoonnummer via CheapConnect lopen.
Dus met onze vaste telefoon lopen inkomende telefoontjes via KPN en uitgaande telefoontjes via CheapConnect en dat wil ik graag zo houden. Die analoge telefoon uitgang heb je echter niet meer als je geen Experia Box meer hebt en daarom moet er dus een alternatief komen om dit te kunnen bewerkstelligen. Er zijn twee methoden.
1) Vrijgave SIP gegevens zodat ik die op mijn N300A IP kan instellen.
2) Levering van een VoIP adapter zoals de Cisco. Zie de fictieve V11.
🙂 Leuk om te lezen hoe het bij jullie staat. Bij ons precies andersom.
Uitgaand via kpn modem met onbeperkt bellen, binnenkomend via de trunk.
Alle binnenkomende gesprekken in de KPN portal doorgestuurd naar de trunk.
Vrijgeven van de SIP gegevens zou inderdaad het mooiste zijn. Scheelt weer een vertaalslag.
Iemand enig zicht op wanneer de vrije router keuze actief gaat worden? Eigen router achter de V10A lost wel wat op maar niet mijn dyn dns bij FreeDNS.afraid.org.
Dyn dns achter NAT gaat nooit werken.

Die kan ik niet invullen Exp V10A.
Misschien vergis ik me maar ik kan alleen maar kiezen tussen 5 vaste aanbieders die of niet meer bestaan, niet gratis zijn en/of vervallen na 30 dagen.
DynDNS.org
TZO.com
NoIP.com
ChangeIP.com
ZoneEdit.com
DNSDynamic.org

KPN. Misschien een idee om nu alvast wat open te gooien voor de gene die het wel kunnen instellen.
Zelfs geen vpn / ipsec / LT2p in te stellen.
Wel heel beperkte instellings mogelijkheden van het modem.

Op zich niets tegen het modem maar wel tegen de erg beperkende firmware met deze mogelijkheden.

Groet,
Jan
Reputatie 7
Iemand enig zicht op wanneer de vrije router keuze actief gaat worden?Ik denk dat we blij mogen zijn als eind dit jaar deze wetgeving eindelijk in werking zal treden echter mijn vermoeden is dat de providers dan nog minimaal een half jaar zullen krijgen om zich volledig te conformeren aan die wetgeving. Dan is het dus al weer zomer 2019 eer dat wij consumenten een vuist kunnen maken.
Reputatie 7
Badge +13
@jpkpn
Ik ken de a versie niet maar ik heb een v10
ik heb in deze experabox de dmz doorgezet naar wan ip van mijn netgear r9000
alle verkeer voor het internet regel ik via mijn eigen router behalve itp en telefoon
heb wat vpn draaien zonder problemen eigen cloud enz. Gewoon dmz door zetten even proberen
Reputatie 7
Het klopt dat je geen VPN server op basis van IPSec kunt draaien op een tweede router. Dit heeft alles te maken met een door Microsoft geïntroduceerde feature waarbij in de laatste fase van de opbouw van de tunnel binnen de tunnel een ping verstuurd wordt naar het IP adres waarmee de tunnel oorspronkelijk geïnitieerd werd. Bij double-nat (router achter router) is dat oorspronkelijke IP adres meestal niet te bereiken en daardoor komt er geen antwoord op de ping en wordt de opbouw van de VPN tunnel afgebroken.
VPN methoden als openVPN en het onveilige PPTP hebben hier geen last van.
Reputatie 7
Badge +13
Ipsec draaid hier gewoon op mijn netgear r9000
werkt perfect op de experabox heb ik gewoon dmz naar de netgear door gezet
nogmaals werkt perfect ik kan extern in mijn thuisnetwerk
wat heeft dit met Windows te maken niks volgensmij
Als ik bv het ip in tik in spanje van een camera kan ik hier gewoon in via mijn vpn verbinding
@peter-keetfm Alles in DMZ heb ik ook alleen dynamic dns werkt dan niet omdat je achter nat zit. Ofwel, kan je de dynamic dns van de router niet gebruiken omdat je WAN poort ip adres (de 192.168.2.x) van het KPN modem heeft en daar kan je niets mee. Want of je de V10A in bridge zou kunnen zetten vraag ik me niet eens af 🙂 Dus wil ik de dynamic dns van de v10A gebruiken maar dat wil niet omdat ik verplicht wordt een de de 5 te kiezen die er vast in zitten zoals ik al beschreef.
Ik ben er wel vanuit gegaan dat ik geen vast ip nummer heb gekregen van KPN 🙂 Want dan kan ik gewoon mijn A record aanmaken op mijn DNS server.
Reputatie 7
Badge +13
Ik gebruik naast dns eigenlijk gewoon mijn vast ip dat ik hier al jaren heb van kpn dit veranderd alleen als je van adsl naar glasvezel gaat uit eigen ervaring bij kpn heb je geen vast ip adres maar bij mij veranderd het nooit ook na een dag zonder stroom niet ik noem het dan eigenlijk vast
dynamic dns werkt gewoon op mijn netgear
Alleen ik heb dit lopen via noip en dit kost je 1 x per maand 1 muis klik
Ik gebruik dit eigenlijk alleen voor nood want ik heb bij kpn een vast ip adres die ik nu al 3 jaar heb
Reputatie 7
Badge +9
@peter-keetfm Alles in DMZ heb ik ook alleen dynamic dns werkt dan niet omdat je achter nat zit. Ofwel, kan je de dynamic dns van de router niet gebruiken omdat je WAN poort ip adres (de 192.168.2.x) van het KPN modem heeft en daar kan je niets mee..
DDNS erkt in dit geval ook wel, alleen moet je dan een andere DDNS client gebruike die in staat is het publiek IP adres te achterhalen en niet 1 die simpelweg het momentane IP adres van z'n WAN poort neemt. De DDNS client implementatie in veel commercieele routers is beperkt.
Reputatie 7
DDNS erkt in dit geval ook wel, alleen moet je dan een andere DDNS client gebruike die in staat is het publiek IP adres te achterhalen en niet 1 die simpelweg het momentane IP adres van z'n WAN poort neemt. De DDNS client implementatie in veel commercieele routers is beperkt.Precies, dat is ook waarom ik de DDNS cliënt van mijn Synology NAS gebruik.
Reputatie 7
Badge +13
DDNS gebruik ik gewoon op de netgear router
maar voor alles gewoon mijn huis ip adres vind ik gewoon makkelijker
voor mensen die het nog makkelijker willen en een synology hebben en hun synology willen benaderen
kun je een quick id aan maken werkt ook goed (getest)
ik gebruik gewoon het "vaste" ip adres van kpn
@jpkpn probeer eens je huis ip adres en kijken of deze vast staat of veranderd
als deze veranderd door een reboot experiabox of even de stroom eraf moet je het via ddns doen
maar uit ervaring veranderd deze nooit zelfs niet toen ik van glas bellen/internet ging met kpn itv
bleef netjes het thuis ip het zelfde
@All

Prettig om te horen dat het ip nummer eigenlijk niet (of heel zelden) veranderd.
Dan ga ik daar vanuit en is het geen probleem.
Blijft natuurlijk onhandig dat "Mamma KPN" dit niet gewoon zelf in het KPN modem toelaat.
Ik ben van simpelheid en eenvoud en het zou gewoon daar moeten kunnen.
Zonder 1 klikje in de maand (daar hebben we scripts voor), synologiy, pc, linux / rb, of wat dan ook.

fijne avond
Reputatie 7
Badge +13
@All

Zonder 1 klikje in de maand (daar hebben we scripts voor), synologiy, pc, linux / rb, of wat dan ook.

fijne avond

als je dan met een scripts af kan kun je toch noip gebruiken
Scripje draaien op een Experia v10A? 🙂
Wordt eens tijd dat ik upnp kan draaien op pfSense met de Experiabox op bridged, KPN kom op! Geef ons ruimte
Any news...?
https://www.internetconsultatie.nl/beleidsregel_netwerkaansluitpunt 2018 komt aan z'n einde
Reputatie 7
En als het goed is zal het ministerie van Economische Zaken en Klimaat dan de definitieve beleidsnota publiceren waarmee de vrije router keuze eindelijk een feit wordt.
Reputatie 7
Ik heb gisteren in Nieuwsuur gezien hoe groot de invloed van een aantal captains of industry op Mark Rutte is. Ik weet niet of die van KPN en Ziggo ook tot zijn intimi horen, anders zou het toch nog wel eens wat langer kunnen duren allemaal.

Reageer