Vrije router keuze nu wettelijk vastgelegd

• 24 december 2016
  • 572 reacties
  • 63755 keer bekeken

Toon eerste bericht

572 reacties

Het migratie-pact is veel belangrijker voor Rutte dan eerdere voornemens en toezeggingen naar de gebruiker / belastingbetaler toe dus ga er maar van uit dat we die beleidsnota niet voor de jaarwisseling gaan zien of in de eerste maanden daarna.
Die ijdele hoop heb ik allang opgegeven..😪
Reputatie 7
Die beleidsnota valt echter onder de verantwoording van Eric Wiebes.
Het is wel zo dat besluitvorming op overheidsniveau zo ontzettend traag is, dat je je soms af moet vragen waar we in godsnaam mee bezig zijn.
Ik ga er nog altijd vanuit dat op zeer korte termijn de beleidsnota een feit zal zijn.
Als dat niet het geval blijkt, dan zal ik opnieuw contact opnemen met het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat.

In de tussentijd blijft onze Experia Box (V10) als veredelde VoIP ATA adapter ingezet.
Zie Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box.
Het enige wat ik nog nodig heb van KPN is het wachtwoord van mijn VoIP account.
Reputatie 7
Ach, we wachten nu toch al twee jaar. :-(

Reputatie 7
Er staat toch duidelijk "werkdagen". Weet jij veel hoeveel dagen ze daar per jaar werken😉
Hahahaha, je haalt me de woorden uit de mond...
Ik wilde het niet hardop zeggen maar 30 werkdagen is minimaal 6 weken maar in dit geval bijna 7 omdat de Kerst en Nieuwjaarsdag daar in vallen...
Dat we die nota dit jaar dus nog gaan zien is een illusie en januari kunnen we ook gerust vergeten...
De beste wensen allemaal 🙂 2019 het jaar van BridgeModus. Kan ik al me pfSense-bak bestellen KPN?
De beste wensen allemaal 🙂 2019 het jaar van BridgeModus. Kan ik al me pfSense-bak bestellen KPN?

Voor iedereen ook de beste wensen. Niet wachten om te bestellen zou ik zeggen. Ben net zelf 1 aan het opzetten. Dit met het vooruitzicht bij onze nieuwbouw waar ik glasvezel ga hebben 😀 Ben net op het artikel gekomen dat je een vrije modem keuze zou moeten hebben, erg interesant. Ben nu bezig hoe ik ons huis ga voorzien van een netwerk voor internet, AP's, camera's, vpn's voor netflix en hoe ik de crap 4k boxen kan routeren doorheen het netwerk.

Een leuk project in de maak.
Een half jaar terug ging het over iptv .
Ik kan me voorstellen dat dit bij sommigen de voorkeur heeft om via hardware van de provider te regelen.
Akkoord zeg ik dan maaaarrrrr........ alle itv apps en op laptops via de website? Dat is ook via hardware van derden en dat is toch eigen keus en wordt als marketing gebruikt dus waarom niet direct in de tv in plaats van streamen via een chromecast.

Dus ik wil hier toch pleiten voor het volwassen maken van die app. We nemen al op in de cloud dat kan ook via de app. Lever gewoon het volle pakket via een app 2.0 op KPN certified televisies.

Ik zal te simpel denken maar of de software en waar het dus met name om gaat de encryptie nu in een extern kastje draait of in een televisie dat wordt toch echt wel tijd. Leuke bijkomstigheid de provider helpt de klant met de footprint minder stroomverbruikers.

De techniek is er gebruik het dan ook minder gedoe met igmp en aparte vlans en wat nog meer.
Waar we nu igmp voor nodig hebben lijkt via de app van minder belang. Met een goede wifi verbinding geen utp nodig naar de tv.

Oh wacht de wekker gaat. Net als die sip gegevens zal dit wel bij dromen blijven.

Mijn huidige gedachte dat providers die sip niet willen vrij geven verlies aan belminuten inkomsten.
Softphone app gegevens invoeren en met je mobiel via de vaste lijn bellen.
Nu is via de vaste lijn bellen wellicht niet veel goedkoper dan via een mobiele bundel maar ik vermoed dat dit soort gebruik ook mee speelt. VPN op de smartphone en indien ik dan goed op de hoogte ben overal vandaan via de vaste lijn thuis kunnen bellen en mischien zelfs gebeld worden.
Of moet ik me nog verder in dat onderwerp inlezen?
Reputatie 7
Ik moet er niet aan denken dat een provider verplicht gesteld wordt om haar eigen diensten (bijvoorbeeld IPTV) via apparatuur van derden te moeten kunnen leveren.
Dit kan en mag je niet eisen van commerciële bedrijven en daar komt bij dat dit de innovatie enorm in de weg zal staan omdat die beleidsregel ook vermeldt dat de provider er voor moet zorgen dat dergelijke apparatuur zal moeten blijven werken. Nee, nogmaals, dat kan en mag je niet eisen en gelukkig wordt dat ook niet geeist.

De SIP gegevens zullen vast en zeker vrijgegeven gaan worden zodra er sprake is van een vrije router keuze. Of anders zou KPN een VoIP ATA moeten leveren voor haar eigen telefoondienst. Dat tweede zie ik niet gebeuren en anders zal de prijs van vaste telefonie waarschijnlijk een stuk stijgen.

Ook als de SIP gegevens vrijgegeven zijn zal het je niet lukken om buiten de deur via jouw thuistelefoon te bellen tenzij je een VPN verbinding naar het thuisnetwerk hebt liggen. Het zal namelijk niet mogelijk zijn om die SIP gegevens vanaf een ander IP adres te gebruiken. Dit om fraude te voorkomen waarbij kwaadwillenden in staat zijn met jouw SIP gegevens vanaf een andere locatie jouw rekening te plunderen door een duur betaalnummer te bellen.
Zie het niet als een verplichting maar als een kans waarvan nuttig gebruik gemaakt kan worden.
Veel goedkoper, kleinere co2 of anderzins footprint verkleining voor de provider.
Ik ben ergens juist in het kader van hun eigen mileubeleid van mening dat we dit wel mogen wensen.
Los van de beleidsregel wees juist innovatief en maak gebruik van de huidige stand van techniek.
Ik zie dit dus juist als innovatie anders kan ik net zo goed een domme 4k monitor kopen met een goed beeldpaneel, de tuner en de utp aansluiting heb ik toch niet meer nodig.

Als je met zorgen dat het blijft werken bedoelt backwards compitible tot op zekere hoogte zeker wel.
Neem de app voor android wordt naar de OS versie gekeken terwijl de hardware vergeten wordt. Lang niet alle devices met Android 4.2 of 4.4 zullen hardware matig nog voldoen. Met het uitschakelen van een ouder platform zullen onder andere aardig wat iphone ios gebruikers toch moeten investeren om van de mogelijjkheid gebruik te kunnen maken.

Strikt genomen zijn alleen telefonie en de internet toegang eigen diensten voor het overige alle tv kanalen zijn ze (de providers) in mijn ogen enkel tussen persoon. Een noodzaak om het product van anderen af te nemen aangevuld met een paar handige extra's die dan weer wel provider eigen zijn.

Mischien is het financieel duurder maar dan toch enkel internet gaan afnemen en zo het smart deel van mijn TV benutten.

Ik noem die optie via een VPN daarom bewust dat is momenteel ook de enige manier om buiten Europa via de website itv te bekijken. Juist vanwege die kans op fraude door kwaadwilligen en kreatief gebruik door de eigen klanten zullen de providers tegengas blijven geven zoals ik het momenteel zie anders was dit toch allang vrij gegeven.

Er loopt nu een pilot of die gaat lopen om in een aantal gemeentes iedere klant via FttH te gaan leveren. Er zitten daar wel wat uitzonderingen tussen als ik het zo lees als deze pilot slaagt en de hele dsl voorziening alle straatkasten de hele rataplan word gesaneerd dus compleet weg uit het straat beeld.

Daar waar nu dus FttH ligt heb je alleen nog maar een Ftu en NT wat moet ik met mijn telefoon toestel doen als ik alleen telefonie afneem? In die rj45 past deze niet die kan dus weg of zal er dus voor die klanten inderdaad de ata's beschikbaar moeten komen anders verplicht je de klant om andere al dan niet duurdere geschikte toestellen te kopen die regelrecht zonder experia in de NT kunnen als dat al kan. Kan dit niet heb je 2 stroomverbruikers nodig alleen maar om te bellen en gebeld te kunnen worden.
Reputatie 7
Zie het niet als een verplichting maar als een kans waarvan nuttig gebruik gemaakt kan worden.
Veel goedkoper, kleinere co2 of anderzins footprint verkleining voor de provider.
Ik ben ergens juist in het kader van hun eigen mileubeleid van mening dat we dit wel mogen wensen.
Los van de beleidsregel wees juist innovatief en maak gebruik van de huidige stand van techniek.
Ik zie dit dus juist als innovatie anders kan ik net zo goed een domme 4k monitor kopen met een goed beeldpaneel, de tuner en de utp aansluiting heb ik toch niet meer nodig.

Ook ik zou willen dat er de mogelijkheid gaat komen om zonder TV ontvanger volwaardig televisie te kunnen kijken, maar dit topic gaat over de verplichting om de (modem)router zelf te kunnen kiezen. Nogmaals, het mag geen verplichting zijn om IPTV via apparatuur van derden te moeten leveren want dat zal zeer waarschijnlijk leiden tot minder innovatie omdat die apparatuur dan ook zou moeten kunnen blijven werken.
Of je IPTV via andere apparaten wilt aanbieden is een commerciële afweging van KPN en van niemand anders.

Ik noem die optie via een VPN daarom bewust dat is momenteel ook de enige manier om buiten Europa via de website itv te bekijken. Juist vanwege die kans op fraude door kwaadwilligen en kreatief gebruik door de eigen klanten zullen de providers tegengas blijven geven zoals ik het momenteel zie anders was dit toch allang vrij gegeven.
Niet als je nog moet implementeren dat die SIP gegevens alleen vanaf het eigen IP adres te gebruiken zijn. Het creatieve gebruik hoef je mijns inziens niet tegen te gaan, dat is commercieel waarschijnlijk ook niet interessant maar dat kwaadwillenden jouw telefoonrekening tot duizenden Euro's weten op te stuwen is iets waaarvan ik persoonlijk denk dat dat een terecht concern is om voorzichtig om te gaan met die gegevens.
Zolang SIP login vanaf een ander IP adres mogelijk is moet je die niet willen vrijgeven, maar met die restrictie mag dat geen probleem zijn. En misbruik door kwaadwillenden omdat jij jouw firewall niet op orde hebt is mijns inziens de verantwoordelijkheid van de abonnee.
Zie ook "Verzoek tot vrijgave SIP gegevens".
Mee eens het topic is specifiek routers het besluit is echter breder.

Kwaadwillenden houd je altijd je moet nu al uitkijken met vreemde nummers die jou bellen.
Als zus XS4ALL deze gegevens wel geeft omdat zover ik weet hun klanten zelf dit in hun door de provider verstrekte router moet invoeren, moet je ook zorgvuldig met die gegevens omgaan.

Kortom ik zie absoluut geen reden tot weigering van vrijgave.
Bij eigen apparatuur accoord zit dit bij de klant om te zorgen dat alles goed afgescherm zit.

Ik vrees dat dit nog wel eens langer dan voor menigeen te hopen is gaat duren.
Het antwoord over de onduidelijkheid vind ik vreemd ik meen dat dit al expliciet zo beschreven staat alles na isra/ftu waar de gebruiker de stroomrekening voor betaald.
Met wat aanvullingen die je op tv ontvangers kan toepassen vanwege de encryptie bijvoorbeeld.
Reputatie 7
Mee eens het topic is specifiek routers het besluit is echter breder.
Maar niet dat KPN de verplichting zou hebben haar eigen diensten te leveren op apparatuur van derden. Die wettekst wordt door velen verkeerd geïnterpreteerd en denken dat dezelfde verplichting ook bestaat voor bijvoorbeeld de ITV ontvanger.
De onderstaande tekst stelt dat eindapparaten van derden ook ook aangesloten moeten kunnen worden op een eindapparaat van de provider en dat de provider de technische en administratieve gegevens moet verstrekken om dat mogelijk te maken. Er staat niet dat KPN ook diensten (IPTV) op dat apparaat moet leveren.

Als je die tekst twee of drie keer gelezen hebt, dan kom je al snel tot de conclusie dat bij KPN alleen de Experia Box onder deze wetgeving valt en dat er dan alleen een alternatief gezocht moet worden voor VoIP aangezien deze dienst nu in de Experia Box "embedded" is.
Let op, we praten hier dus over een toegangsverplichting waarbij er geen belemmeringen opgeworpen mogen worden om diensten af te nemen met apparatuur van derden. Er staat niet dat je zelf ook jouw diensten op de apparatuur moet leveren.
Ik moet met mijn Gigaset N300A IP gebruik kunnen maken van CheapConnect, maar KPN is niet verplicht ook haar eigen VoIP dienst via die N300A IP te leveren.
Een abonnee moet zijn Apple TV kunnen gebruiken in combinatie met zijn NLziet abonnement, maar KPN is niet verplicht haar IPTV platform daarop beschikbaar te stellen.
En nu devils advocate. Je neemt een dienst af via een zelfstandige ondernemer via achterliggende apparatuur van die ondernemer via het netwerk van die ondernemer waarom zou deze ondernemer dan geen eisen mogen stellen aan apparatuur om toegang te krijgen tot hun dienst zelfs als dit inhoud enkel door hun geleverde apparatuur.

Oplossing een isp die alleen toegang tot het internet levert verder niks. Geen extra diensten geen apparatuur.

Bij KPN komt het erop neer haal het router en wifi deel uit de experia problem solved. Dus komen we toch weer op v11 modem voor dsl en voor glasvezel de v11 router enkel op verzoek en dan in combinatie met de ata indien je triple play afneemt. Voor enkel zal dan echt bijna elke router lukken hoewel door het vlan deel blijft de keuze beperkt zeker bij afname van ook TV. Dus heel vrij is die keuze niet.

Afgaande op de diverse topics ergens ben je tevreden als die ATA wordt gestuurd om zo inkomend van een dienst gebruik te kunnen maken zelfs als de instellingen daarnaar toe gepusht worden of moet je dit zelf invoeren?. Aan de andere kant wil je de instellingen wel krijgen voor jouw router. Dat kan ik dus niet helemaal rijmen.
Reputatie 7
En nu devils advocate. Je neemt een dienst af via een zelfstandige ondernemer via achterliggende apparatuur van die ondernemer via het netwerk van die ondernemer waarom zou deze ondernemer dan geen eisen mogen stellen aan apparatuur om toegang te krijgen tot hun dienst zelfs als dit inhoud enkel door hun geleverde apparatuur.
Omdat die apparatuur niet van hun is. Het enige dat ze kunnen eisen is dat ze alle technische en adminstratieve informatie beschikbaar gesteld wordt om vanaf hun eigen apparatuur bij de abonnee thuis hun dienst te kunnen leveren. Ze kunnen geen eisen stellen aan de werking van het eindapparaat van de provider, als ze maar niet gehinderd worden hun eigen dienst te leveren.
Het is heel belangrijk om goed het onderscheid tussen eigen dienst en dienst van derden te begrijpen. Die wetgeving zegt: Een abonnee heeft het recht om apparatuur van derden te gebruiken om diensten van derden te kunnen benaderen. Dus een router moet dus vrij te kiezen zijn immers via die router benader je (ook) diensten van derden. Die wetgeving zegt dus niet dat je het recht hebt om apparatuur van derden te gebruiken om eigen diensten te kunnen benaderen. Het hek zou ook van de dam zijn als dat zou gaan gebeuren immers dan zal dat ook voor andere partijen moeten gelden zoals Apple, Amazon, Microsoft en Google. Zie jij Siri al beschikbaar gesteld worden op een Google Home assistent?

Afgaande op de diverse topics ergens ben je tevreden als die ATA wordt gestuurd om zo inkomend van een dienst gebruik te kunnen maken zelfs als de instellingen daarnaar toe gepusht worden of moet je dit zelf invoeren?. Aan de andere kant wil je de instellingen wel krijgen voor jouw router. Dat kan ik dus niet helemaal rijmen.
Klopt dat ik dan tevreden zal zijn, zelfs als het beheer van die ATA volledig door KPN gedaan wordt en ik geen SIP gegevens beschikbaar gesteld krijg.
Let opnieuw op het o zo belangrijke verschil tussen eigen diensten en diensten van derden.
Die door KPN geleverde VoIP ATA is alleen om de eigen VoIP dienst af te nemen en valt derhalve niet onder die wetgeving. De router is echter ook om diensten van derden af te nemen en valt daarmee dus wel onder die wetgeving.

Bij KPN komt het erop neer haal het router en wifi deel uit de experia problem solved. Dus komen we toch weer op v11 modem voor dsl en voor glasvezel de v11 router enkel op verzoek en dan in combinatie met de ata en TV ontvanger(s) indien je triple play afneemt. Voor enkel zal dan echt bijna elke router lukken hoewel door het vlan deel blijft de keuze beperkt zeker bij afname van ook TV. Dus heel vrij is die keuze niet.
En nu zegt die wetgeving juist dat de provider de technische en administratieve informatie t.a.v. het netwerkaansluitpunt moet publiceren en dat is waar het om gaat. Het is immers vervolgens aan de leveranciers van (modem)routers om hun (modem)router geschikt te maken voor het netwerk van de provider. Dat zal op een Fritz!Box waarschijnlijk een fluitje van een cent zijn, maar op een Netgear wellicht niet. Daar speelt de provider echter geen rol in.

Ik ben overigens een groot voorstander van het leveren van de modem door de provider zodat de verantwoordlijkheid van de fysieke verbinding volledig bij de provider ligt en daarmee de kwaliteit en beschikbaarheid het best gewaarborgd en gemonitord kunnen worden.
Dan is de apparatuur etc van KPN netwerkbeheer tot aan het aansluitpunt thuis dan moet je de isp er tussen uithalen en regelrecht met hun een contract aangaan. Dat gaat ook niet geheel op omdat de isp ook verder nog eigen hardware in de pop of verdeelkast heeft dat moet er dan ook nog tussenuit.

Een ander punt is de openbaarheid. Ik zeg nee het is sinds de privatisering geen openbaar(= vrij toegankelijk) netwerk meer. Ik heb toch echt de sleutel van de poort nodig om via een prive weg tot een wel "openbaar" deel bij de afrit van een dienst uit te komen.

Daarom komt het besluit ook van Economische zaken het gaat niet om de consument maar om de centen van de consument die moeten rollen.
Reputatie 7
Dan is de apparatuur etc van KPN netwerkbeheer tot aan het aansluitpunt thuis dan moet je de isp er tussen uithalen en regelrecht met hun een contract aangaan. Dat gaat ook niet geheel op omdat de isp ook verder nog eigen hardware in de pop of verdeelkast heeft dat moet er dan ook nog tussenuit.
Wie zegt nu toch dat er apparatuur tussen uit zou moeten, waar haal je dat toch vandaan.
Die wetgeving betreft het gedeelte aan de klantzijde van het netwerkaansluitpunt, uiteraard niet de centrale infrastructuur.

Een ander punt is de openbaarheid. Ik zeg nee het is sinds de privatisering geen openbaar(= vrij toegankelijk) netwerk meer. Ik heb toch echt de sleutel van de poort nodig om via een prive weg tot een wel "openbaar" deel bij de afrit van een dienst uit te komen.
Wat wil je hier nu toch mee zeggen?

Daarom komt het besluit ook van Economische zaken het gaat niet om de consument maar om de centen van de consument die moeten rollen.
Uiteraard gaat het daarom, maar daar moeten we als klant juist dankbaar gebruik van maken.
De enige reden waarom deze wetgeving opgesteld is, is om leveranciers van apparatuur in de gelegenheid te stellen deze apparatuur ook op de Nederlandse markt te kunnen verkopen.
Het voordeel voor ons als afnemers is dat wij nu eindelijk van die, door de provider geleverde, Chinese rommel af kunnen en dat de provider niet meer bepaalt wat wel of niet interessant voor ons is. Hoezo geen VPN server, hoezo geen parental control, hoezo maar 10 DHCP bindings, hoezo ...
Wat ik met die twee dingen wil zeggen dat wie het pad beheert ook kan en mag bepalen welke hek er komt en welke sleutel en die zelf houden.

Dus kip en ei waar het op neer komt KPN de provider zegt wie via ons wil bellen kan en mag dat alleen via onze poort en onze sleutel omdat het onze weg is. Wie onze sleutel voor een eigen hek wil zoekt maar een andere wegbeheerder waar je wel een eigen hek neer mag zetten met een slot waar hun sleutel op past en jezelf een kopie krijgt.

De hele ellende is mede gevolg van de huidige techniek.
Reputatie 7
Dus kip en ei waar het op neer komt KPN de provider zegt wie via ons wil bellen kan en mag dat alleen via onze poort en onze sleutel omdat het onze weg is. Wie onze sleutel voor een eigen hek wil zoekt maar een andere wegbeheerder waar je wel een eigen hek neer mag zetten met een slot waar hun sleutel op past en jezelf een kopie krijgt.
Ik neem aan dat je met die sleutel de SIP login gegevens bedoelt en met het hek de toegang tot de VoIP dienst van KPN.
Dat zeggen ze niet omdat het hun weg is, maar omdat de aan die weg gelegen winkel van hun is. De sleutel is niet van het hek naar de weg maar van de deur van de winkel. Daar zit een groot verschil tussen, de weg is immers vrij toegankelijk (openbaar). Dat kan ook niet anders want de telecommunicatiewet en de netneutraliteit vereisen dat van elke provider. En ja, het is (helaas) zo dat ze, als KPN dat echt zou willen, de SIP inloggegevens gewoon voor zichzelf kunnen houden en een door hun beheerde VoIP ATA zouden kunnen leveren. Ze kunnen er in principe zelfs voor kiezen om de VoIP dienst niet meer te leveren aan abonnees die geen Experia Box gebruiken, dat staat ze helemaal vrij. Ik verwacht niet dat ze dat zullen doen. Ik verwacht dat zodra de vrije routerkeuze wettelijk een feit is zij de SIP inloggegevens vrij zullen geven en er voor zullen zorgen dat deze alleen vanaf het thuisnetwerk te gebruiken zijn.
In feite kan je stellen drie sleutels of mischien meer en meerdere hekken zoals de tv ontvangers maar hier inderdaad specifiek voor telefonie bedoeld.

De eerste deur zit al bij ons binnen dat is dus waarom we het er allebei over eens zijn dat de router functie uit de experia moet. Dan hebben we een paadje naar de zeg straatkast waar een tweede deur zit want ook daar zit hardware van de provider pas daarna komen we op de weg waar een deur naar een winkel zit.

Hoe is die weg vrij toegankelijk als ik daar een tussendienst voor nodig heb?
Dat is dus het kromme vanuit de oorsprong van de telecom in Nederland dat een nu prive beheerde netwerk wettelijk open is. Had dan die infra in staatshanden gehouden.

Bij mijn weten is de infra van KPN netwerk beheer dus KPN NV je krijgt toegang via een poortwachter in dit geval KPN de internet provider ook weer KPN NV dan kan je weer extra diensten afnemen allemaal uiteindelijk KPN NV. Als dan tv niet via een eigen apparaat geleverd hoeft te worden vind ik het vreemd dat het overige dan wel door apparatuur van andere geleverd zou moeten worden.

De vrije routerkeuze is er altijd al geweest de experia(lees modem/router combo) heeft dat lastiger gemaakt. Het gaat een groep gebruikers nu om 1 specifiek stukje wat via de router loopt door de ontwikkelingen.

Een echt openbaar vrij toegankelijk net zoals ik het zie.
Je koopt een modem of router of indien handiger of verbinding gerelateerd gecombineerd.
In die apparatuur stel je gegevens in van aanbieders van de dienst naar keuze.
Voor gebruikmaking van dat net draag je 1 deel af aan het faciliterend bedrijf liefst dan een overheids dienst De rest koop ik dan zelf in.

Dat was dus altijd al zo op die overheids dienst na dan sinds de privatisering nu echter met tripleplay diensten de laatste xx jaar nemen we ineens alles bij 1 aanbieder af lekker makkelijk en een apparaat die hier klant en klaar voor is. Nu worden we gelokt met goedkopere losse diensten lees voip diensten en andere betere apparaten logish dat dit gaat botsen.
Reputatie 7
De vrije routerkeuze is er altijd al geweest de experia(lees modem/router combo) heeft dat lastiger gemaakt.
Mits je de vaste telefonie niet bij KPN hebt ondergebracht, anders zit er niets anders op dan die Experia Box te gebruiken en dat kan ik dan weer niet echt een vrije routerkeuze noemen.

Een echt openbaar vrij toegankelijk net zoals ik het zie.
Je koopt een modem of router of indien handiger of verbinding gerelateerd gecombineerd.
In die apparatuur stel je gegevens in van aanbieders van de dienst naar keuze.
Voor gebruikmaking van dat net draag je 1 deel af aan het faciliterend bedrijf liefst dan een overheids dienst De rest koop ik dan zelf in.

Als je een Internet only abonnement neemt dan doe je dat feitelijk toch al alleen heet het faciliterend bedrijf in jouw geval dan Telfort en in mijn geval KPN. De overige diensten koop je dan zelf in bij NLziet, CheapConnect etc.
Ik zou overigens absoluut niet willen dat dat net een overheidsdienst zou zijn.

Dat was dus altijd al zo op die overheids dienst na dan sinds de privatisering nu echter met tripleplay diensten de laatste xx jaar nemen we ineens alles bij 1 aanbieder af lekker makkelijk en een apparaat die hier klant en klaar voor is. Nu worden we gelokt met goedkopere losse diensten lees voip diensten en andere betere apparaten logish dat dit gaat botsen.
Triple Play levert je als klant een prijsvoordeel op, maar VoIP speelt daarin een marginale rol. Het is die Triple Play leveranciers te doen om de combinatie Internet, televisie en mobiele telefonie. Ik denk dat KPN zelfs het liefst de vaste telefonie zou willen afstoten, het is immers een sterk teruglopende markt naarmate de mobiele telefonie steeds meer terrein verovert.
Dus gaat de wens voor de sip voip vraag vanzelf ten onder. En is het echt maar een behoorlijk kleine groep die het nodig heeft of wil hebben.
Reputatie 7
Dus gaat de wens voor de sip voip vraag vanzelf ten onder. En is het echt maar een behoorlijk kleine groep die het nodig heeft of wil hebben.
Klopt en ik ben er één die het graag wil hebben.
Waarom ... dan kan onze V10, die als veredelde VoIP ATA in ons netwerk hangt, eindelijk definitief naar ons rariteitencabinet om daar de TG789vn, V7, V8 en V9 te vergezellen.

Ik weet gelukkig dat het allemaal goed gaat komen zodra die wetgeving eindelijk eens actief gaat worden. En zo niet, geen probleem, dan porteren we het telefoonnummer zeer eenvoudig naar CheapConnect. 😉
Reputatie 7
Ach, we wachten nu toch al twee jaar. :-(

Dan wachten we toch gewoon wat langer. 😠

Hoe heet dat aan het lijntje houden, welke bestuursvoorzitters hebben mogelijk belang of denk ik nu te ver door?

Ik verwacht er niet veel van.

Reageer