Vrije router keuze nu wettelijk vastgelegd

• 24 december 2016
  • 572 reacties
  • 63800 keer bekeken

Toon eerste bericht

572 reacties

Reputatie 7
Die 'eigen' dienst is strict genomen het opnemen in de cloud, terugkijken via de gids en het On demand aanbod. Voor de doorgifte van het lineaire aanbod 'mogen' ze mij dat leveren als tussenpersoon hier betaal ik voor, de rest is toegevoegde waarde waardoor helaas een isp kan claimen dat dit geheel hun dienst is.
Dit is, zoals eerder gezegd, pertinent onjuist. KPN is juridisch in de doorgifte van het lineaire aanbod geen intermediair (tussenpersoon) maar een reseller en daarmee is KPN juridisch weldegelijk jouw leverancier voor die dienst. Ik hoop dat je je eerst eens zal inlezen in de juridische verschillen tussen intermediair en reseller voordat je opnieuw zult reageren, want je zit hier toch echt fout.

Ik weet ook dat de kern discussie nu gaat om het netwerkaansluitpunt waarbij Ziggo het nog het beste doet met het in bridge kunnen zetten.

Mij gaat het juist om de tunnelvisie hier is netter uitgedrukt.
5.3.2 Validatie van de technologische argumenten
De argumenten van de aanbieders volgen het stramien, dat omdat het nu zo is, kan het niet anders. Maar wat als het anders moet? Wat als de regels zo zijn, dat eindgebruikers hun eigen eindapparaten kunnen kiezen en koppelen?

Die regels zijn al jaren zo, eindgebruikers mogen hun eindapparaten zelf kiezen en koppelen maar ... er is geen enkele wettelijke verplichting voor de provider om haar diensten ook te leveren op zo'n eindapparaat.
Nogmaals: KPN is/wordt echt niet verplicht om haar IPTV diensten te leveren op een Apple TV of Humax en haar VoIP diensten te leveren op mijn Gigaset N300A IP

Ik wil hier zelfs zover in gaan dat we nu al belemmerd worden in de mogelijkheid om IPTV bij andere aanbieders af te nemen. Mede omdat dit buiten het stramien valt hebben we de mogelijkheid niet eens om Internet via zeg KPN af te nemen en IPTV via een andere aanbieder. Zoals we dat met VOIP wel hebben.

Ik zien NPO start en NLZiet etc hierin niet als volwaardige IPTV aanbieders een dienst als Knippr was dit.

Maar KPN belemmert je toch ook helemaal niet om een andere IPTV aanbieder te contracteren. En als er een technische belemmering zou zijn door de inrichting van de IGMP proxy server, dan ligt die in de Experia Box en laat het daar nu net om gaan. Staat de (modem)router voor of achter het netwerkaansluitpunt.

Dat omkaderde stukje is dus juist breed te interpreteren eindapparaten die voldoen kan zeer zeker worden toegepast op een eigen STB en daarmee de mediaboxen die op de markt zijn met software waarmee je prima een IPTV dienst kan instellen zelfs op de smart tv's is dit van toepassing.
Klopt helemaal, geen speld tussen te krijgen, maar die hele wetgeving gaat over de verplichting om eindapparaten toegang te verlenen tot het publieke netwerk en niet over de verplichting om diensten te leveren op eindapparaten naar keuze. Zie ook het drie na laatste woordje binnen dat rode kadertje.
Welke iptv aanbieder kunnen we legaal kiezen deze bestaan niet in die vorm in Nederland!
We kunnen zoals het nu is geen TV inkopen via zeg Tmobile omdat hun extra pakketten slimmer zijn ingedeeld, terwijl we Internet via KPN hebben. Er zijn wel een aantal zeer dubieuze opties zoals deze.
De providers als geheel belemmeren ons of juist door het niet onafhankelijk leveren van een TV dienst.

Jij haalt het wettelijke er bij ik benoem enkel de mogelijkheid bieden dus af stappen van het stramien.
Weer dus Digitenne als voorbeeld als de klant bereid is te betalen voor het aanbod zou deze niet belemmerd moeten worden in apparatuur keuze. Zoek juist als isp andere mogelijkheden de smart card zoals hoe dit geleverd werd. Daar zou geen wet voor nodig hoeven te zijn enkel de wil. De wil daar ontbreekt het simpelweg aan.

Op het punt reseller heb je gelijk echter past deze reseller ongewenst zo af en toe het aanbod aanbod aan dat is een andere discussie. In de beperking van ewaste is de dienst via eigen apparatuur beschikbaar willen stellen een pluspunt. De software van de ontvanger in app vorm op smart tv's aanbieden bijvoorbeeld. Nogmaals geen moeten maar willen.
Reputatie 7
Badge +18

Ziggo en KPN zien geen heil in vrije keuze internetmodem

Dus willen ze nu de zaak terugdraaien @wjb?

ik weet dat je totaaltv met een korreltje zout moet nemen, maar ze zullen toch niet liegen? 😳🤔
Reputatie 7
Welke iptv aanbieder kunnen we legaal kiezen deze bestaan niet in die vorm in Nederland!
Je kunt alle (legale) IPTV aanbieders kiezen die hun IPTV product via het KPN netwerk aanbieden. Dat die er niet zijn, daar kan KPN natuurlijk ook niets aan doen. 😉

We kunnen zoals het nu is geen TV inkopen via zeg Tmobile omdat hun extra pakketten slimmer zijn ingedeeld, terwijl we Internet via KPN hebben.
Tja, dat ligt natuurlijk niet aan KPN, maar aan T-Mobile en het is natuurlijk T-Mobile's goed recht om haar IPTV dienst alleen via haar eigen netwerk aan te bieden.

Jij haalt het wettelijke er bij ik benoem enkel de mogelijkheid bieden dus af stappen van het stramien.
Dat klopt immers dat is het enige waar ik in geïnteresseerd ben en waar ik dit topic ook voor gestart ben, ik wil namelijk dat zo snel mogelijk afgedwongen kan worden dat je als klant jouw eigen router kunt kiezen, niets meer en niets minder.
Het is juist die oeverloze discussie over STB's en VoIP apparatuur die zo enorm vertragend heeft gewerkt in het besluitvormingsproces en dat terwijl die wetgeving helemaal niets verandert t.a.v. dergelijke eindapparaten immers die kunnen allemaal al sinds jaar en dag probleemloos aangesloten worden op het netwerk van KPN.
Reputatie 7

Ziggo en KPN zien geen heil in vrije keuze internetmodem

Dus willen ze nu de zaak terugdraaien @wjb?

ik weet dat je totaaltv met een korreltje zout moet nemen, maar ze zullen toch niet liegen? 😳🤔

Het is al sinds het begin (eind 2016) zo dat de providers helemaal niets zien in de vrije keuze van de router. Het is ook al sinds eind 2016 dat ik mij bemoei met dit issue en hierover zowel met EZK als ACM veelvuldig contact heb gehad.

Uiteindelijk gaat het er gewoon komen en de providers weten dat. Ze proberen het echter koste wat het kost te vertragen en in dit geval worden ze daarbij door politiek geholpen.
De staatssecretaris verschuilt zich maar al te graag achter de nieuwe Europese richtlijn dat de beslissingsbevoegdheid en verantwoordelijkheid volledig bij het BEREC neerlegt die vanuit Nederland door de ACM vertegenwoordigd wordt. Dan hoeft ze zelf geen beslissing te nemen en kunnen wij als consument weer langer wachten.

Ik ben ondertussen alweer in contact met de ACM in de hoop hen te kunnen houden aan de door henzelf geformuleerde speerpunten voor 2019 waar dit er één van is.
Dat klopt immers dat is het enige waar ik in geïnteresseerd ben en waar ik dit topic ook voor gestart ben, ik wil namelijk dat zo snel mogelijk afgedwongen kan worden dat je als klant jouw eigen router kunt kiezen, niets meer en niets minder.

Dan heeft dit hele topic geen nut die vrije routerkeuze is er al zolang we internet voor de consument hebben. Het enige waar het op router keuze gebied bij KPN aan schort los van de voip gegevens is de publicatie van de router instellingen. Dan is alle tijd en geld die dit hele traject heeft gekost verspild omdat met het online zetten van 1 pagina het probleem is opgelost.

Voor EZ zou het al genoeg zijn als de nodige info met de fabrikanten wordt gedeeld, en de klant waar nodig de inlog gegevens krijgt om een verbinding te maken.

Juist het niet vrijgeven van dat voip deel is voor een groep gebruikers het probleem.
Terwijl het merendeel van de klanten weinig problemen met de Experiabox heeft zolang deze maar werkt en niet eens zit te wachten om dit zelf uit te zoeken. Net als het lekker makkelijk bij de provider wifi accespunten kopen.
Reputatie 7
Het enige waar het op router keuze gebied bij KPN aan schort los van de voip gegevens is de publicatie van de router instellingen.
KPN hoeft helemaal geen VoIP gegevens te publiceren immers KPN is niet verplicht haar VoIP dienst op eindapparaten van derden te leveren. Ik hoop dat je dat nu eindelijk eens wil begrijpen. KPN mag rustig een VoIP ATA leveren waarbij de SIP login door KPN beheerd blijft worden.
Het gaat ook niet om het publiceren van de router instellingen, maar om de technische en administratieve gegevens t.a.v. het netwerkaansluitpunt opdat een producent in staat is een (modem)router te leveren die geschikt is voor het netwerk van KPN en opdat de klant deze succesvol kan configureren voor het gebruik op het netwerk van KPN.
Het gaat dus niet om de publicatie van de instellingen van de router, maar om de publicatie van de instellingen voor de router. Een lullig woordje en waarschijnlijk bedoel je hetzelfde, maar formulering is zo belangrijk in deze.

Dan is alle tijd en geld die dat hele traject heeft gekost verspild omdat met het online zetten van 1 pagina het probleem is opgelost.
Dat is wel heel kort door de bocht. Je denkt hierbij waarschijnlijk aan die ene pagina die XS4ALL en Telfort daarover publiceren, maar er zijn wel wat meer specificaties benodigd. Leveranciers van modems moeten op basis van die specificaties in staat zijn om modemrouters te ontwikkelen die geschikt zijn voor het netwerk van KPN. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de specificaties t.b.v. bonded-Vplus en aan de benodigde IGMP proxy instellingen. Het, door mij geprefereerde, alternatief is dat KPN een los modem levert en dat het netwerkaansluitpunt aan de LAN zijde van het modem komt te liggen. Dat maakt die publicatie een stuk eenvoudiger en zorgt ook voor veel betere mogelijkheden t.a.v. het beheer en monitoringen van het centrale netwerk.

Juist het niet vrijgeven van dat voip deel is voor een groep gebruikers het probleem.
Voor mij is het niet vrijgeven van die VoIP instellingen geen probleem. Ik zie uiteraard graag dat dit wel gaat gebeuren zodat ik die in mijn Gigaset N300A IP kan plaatsen, maar als KPN een VoIP ATA gaat leveren aan klanten die geen Experia Box gebruiken dan is dat wat mij betreft prima.

Het onderwerp moet dus zijn stop met de Experiabox of wel haal het router deel eruit.
Zeer zeker niet, het onderwerp is prima zo. KPN hoeft van mij uiteraard helemaal niet te stoppen met de Experia Box, dat apparaat is waarschijnlijk voor zo'n 95% van de abonnees prima zo.
Voor de andere 5% gaat het er niet om om het router deel eruit te halen, maar om het VoIP gedeelte eruit te halen. Het modem en router gedeelte wordt door de router naar keuze ingevuld.

Het openingsbericht van dit topic beschrijft hoe het er mijns inziens uit zou kunnen zien.

https://tweakers.net/nieuws/149108/overheidsonderzoek-vrije-modemkeuze-heeft-weinig-effect-op-netwerkveiligheid.html

En hoe lang gaat z'n modem mee (met het verkrijgen van security updates voor dat het aan vervanging toe is ?). 5 jaar ?

Admin: Samengevoegd met bestaand topic
Reputatie 7
Fantastisch die overheid en aanverwante organisaties.
Wachten we toch gewoon nog twee jaartjes extra. 😖

Bron.
Wederom een bewijs van de onbetrouwbaarheid van de overheid als het aankomt op uitvoeren van beleid en regelgeving. De komende 3 jaar komt er dus helemaal niks van want voor die richtlijnen er zijn, op z'n vroegst dus ergens in 2022 ( maar het zal wel later worden ) volgt er vanzelfsprekend weer een consultatieronde of iets in die geest en dat duurt ook weer ruim 1 jaar.
Ga er van uit dat er voor 2025 wezenlijk niets zal veranderen.
Reputatie 7
De BEREC heeft 18 maanden de tijd om tot een formulering te komen t.a.v. het netwerkaansluitpunt. Dat betekent dat die halverwege 2020 afgerond moet zijn.
Vervolgens moet de ACM dan nog een handhavingsprotocol opstellen en dan zit je al snel ergens in 2021.
Al met al een zeer betreurenswaardig uitstel waar de consument de dupe van is, denk maar aan de rampzalige werking van de Experia Box V10 tussen november 2017 en maart 2018 en de even rampzalige introductie van de Experia Box V10A in de afgelopen maanden.

Voor mij nooit meer een Experia Box, ik ga nog liever naar netrebel.
Dat het weer een zeer trieste vertraging oplevert is voor iedereen duidelijk.
Wat echter ook duidelijk is, is dat de overheid zich nergens iets van aantrekt als het gaat om deadlines etc. want er wordt toch niet gehandhaafd of anderszins tegen op getreden, behalve als Jan met de Pet de portemonnee weer moet trekken.
Dan volgt boete op boete met uiteindelijk de gerechtsdeurwaarder.
Dus die 18 maanden zal ook zeker weer een papieren tijger / wassen neus blijken.

Vamzelfsprekend hoop ik met jou dat mijn aanname onterecht blijkt maar we zullen moeten afwachten wat er over 2 tot 3 jaar gebeurt, ik vrees weinig.☹
Gewoon een grote belangen verstrengeling van bestuursleden met politieke banden en dergelijke.
Gezien het om een actie vanuit Economische Zaken gaat is het belang van de consument niet belangrijk. De fabrikanten zijn de dupe die ons consumenten geen goedwerkende apparatuur kan leveren afgestemd op de provider naar keuze.

KPN houd toch al niet van apparatuur die niet onder eigen merk wordt geleverd zie Digitenne maar. Enkel volledig te benutten met een door KPN bepaald apparaat.

Ik zie het dus nooit gebeuren die keuze vrijheid zeker niet bij KPN.
Reputatie 7
Één van de voordelen van de recente veranderingen is dat de bemoeienis van de overheid nu tot een minimum beperkt is immers de bal ligt nu bij het BEREC die vanuit Nederland door de ACM vertegenwoordigd wordt.
Als het alleen aan de ACM zou liggen, dan zou dit jaar al een handhavingsprotocol zijn t.a.v. de "vrije router keuze". Maar ja, het moet in Europees verband.

Die vrije router keuze gaat er overigens absoluut komen alleen is deze opnieuw met ruim 18 maanden vertraagd.
Net gelezen op Tweakers: https://tweakers.net/nieuws/155002/duidelijkheid-over-vrije-modemkeuze-komt-op-zijn-vroegst-in-oktober.html
Reputatie 7
Oktober is al heel dichtbij, ik ga er vanuit dat het, zoals ook in dat artikel staat, nog tot ver in 2020 gaat duren alvorens wij als abonnee daar iets aan zullen gaan hebben.
Er is overigens wel beweging binnen KPN en het onderwerp staat duidelijk op de agenda.
Dat stemt mij in ieder geval hoopvol.
Er is overigens wel beweging binnen KPN en het onderwerp staat duidelijk op de agenda.
Dat stemt mij in ieder geval hoopvol.

Inside info of gebaseerd op bepaalde uitspraken hier op het forum gedaan verbandhoudend met xs4all? Ik meen elders gelezen te hebben dat je volledig naar voip aanbieder zou gaan?
Reputatie 7
Inside info of gebaseerd op bepaalde uitspraken hier op het forum gedaan verbandhoudend met xs4all?
Laten we het maar houden op "inside info" en een pietsie meer waar ik me nu nog niet over zal uitweiden.

Ik meen elders gelezen te hebben dat je volledig naar voip aanbieder zou gaan?
Klopt, dat is al voltooid, maar daarmee is de "vrije router keuze" nog geen feit en dat is waar dit topic over gaat.
Mee eens voor de overige klanten en alleen dan specifiek vanwege het stukje telefonie.
Met name voor glasvezel klanten die enkel internet afnemen is de keuze er wel zij het beperkt wat merken betreft. Voor de Telfort glas en dsl klanten en andere isp's heeft avm het makkelijk gemaakt. Kiezen in het menu en klaar ook apps op tv en overig ondemand enkel lijkt tot nog toe KPN de grote afwezige te zijn.
Reputatie 7
Mee eens voor de overige klanten en alleen dan specifiek vanwege het stukje telefonie.
En mij gaat het juist niet om het stukje telefonie maar om, zoals de titel van dit topic ook zegt, de vrije keuze van een router. Bottleneck daarin is niet de telefonie maar routed-IPTV met een IGMP proxy server die het IPTV platform op een ander vlan moet benaderen dan Internet.

Met name voor glasvezel klanten die enkel internet afnemen is de keuze er wel zij het beperkt wat merken betreft.
Vele routers zijn geschikt als je alleen Internet afneemt bij KPN. Dit geldt zowel voor glasvezelaansluitingen als voor VDSL aansluitingen. Pas als je ook TV geabonneerd hebt wordt de spoeling van geschikte routers dun.

Voor de Telfort glas en dsl klanten heeft avm het makkelijk gemaakt. Kiezen in het menu en klaar ook apps op tv en overig ondemand
Voor AVM is het een fluitje van een cent om ook een profiel voor KPN in de Fritz!Box te plaatsen. Vraag is of de Fritz!Box voldoende beveiligd kan worden zodat de SIP gegevens niet te achterhalen zijn. Zolang dat niet het geval is zal KPN geen profiel leveren waarin telefonie opgenomen is.
Overigens is ook dat natuurlijk nog geen "vrije router keuze" immers bij een vrije router keuze moet in ook kunnen kiezen voor een Netgear of een Synology zodra die een geschikte IGMP proxy server hebben.
Synology werkt voor diverse Telfort klanten ook prima. Netgears lijken geen ip te krijgen, met name voor klanten die net als ik bij de overgenomen glasproviders zaten en nu zijn omgezet. Met een switch voor een Netgear lukt het vreemd genoeg wel ook on demand. Voor de Telfort klanten is het puur te doen om het voip/sip deeltje die langs een omweg te achterhalen is.

Ik zou eerlijk gezegd niet weten waarom de Fritzen niet veilig genoeg zijn XS4ALL gebruikt deze ook.
Niet alleen igmp de Vlans spelen ook mee bij de router keuze deze moeten instelbaar zijn.

Je weet ongetwijfeld dat routerkeuze altijd vrij is geweest heb ik in dit topic al eerder op gewezen zeker in de begin jaren van het consumenten internet. Het is juist vrij recent dat dit steeds lastiger werdt.

In mijn Planet Internet tijd hadden we hier geen last van. Gaat KPN weer van de combi apparaten naar enkel modem is het router probleem heel simpel opgelost. Probleem is juist zoals je zelf aangeeft dat ze ook tv via een stb leveren was het bij puur internet toegang en telefonie gebleven hadden we dit probleem in veel mindere mate mischien zelf helemaal niet.

Het gaat dat moge bekend zijn nog steeds meer om het belang van de fabrikanten.
Reputatie 7
Ik zou eerlijk gezegd niet weten waarom de Fritzen niet veilig genoeg zijn XS4ALL gebruikt deze ook.
XS4ALL heeft dan ook de SIP login vrijgegeven en dat is waar die beveiliging om draait.
Zolang de abonnee de SIP login kan achterhalen op een Fritz!Box is het voor KPN een NoGo.

Je weet ongetwijfeld dat routerkeuze altijd vrij is geweest heb ik in dit topic al eerder op gewezen zeker in de begin jaren van het consumenten internet. Het is juist vrij recent dat dit steeds lastiger werdt.
Noem eens een paar routers die vandaag de dag gebruikt kunnen worden om de Experia Box te vervangen bij een VDSL abonnee van KPN die ook TV afneemt.
Noem eens een paar routers die vandaag de dag gebruikt kunnen worden om de Experia Box te vervangen bij een glas abonnee van KPN die ook TV afneemt.
Reputatie 7
Voor ons zou een ‘doodnormale’ router kunnen, zo’n ding zonder WiFi, want de WiFi gaat al via een AP 🙂
Echter zit je dan alleen nog met de tv streams inderdaad,... Ach, voor we het weten is het eind 2020.
Net zoals volgens mij in de @Home tijd! Maar toen was ik nog jong en snapte ik er nog niet zoveel van.

Vaste telefonie wordt hier niet gebruikt, enkel mobiel voldoet.

De EB mag er hier wel tussenuit en dan een knappe router er voor terug.
Reputatie 7
@JeroenB22,
Voor glasvezelabonnees is het allemaal al mogelijk, zei het dat er nog maar heel weinig routers zijn die geschikt zijn voor Internet en TV van KPN.
Zie "Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box".
Reputatie 7
@wjb I Know! Maar helaas voor ons géén glasvezel Zie en Oud bericht en Zuiden A31

Dus wij moeten het blijven doen met ons glasvezellijntje tot in de wijkkast, en de 44 jaar oude koperlijntjes tot in de woning, of terug naar de kabelaar, maar dat wil ik gewoon niet meer 🙄

Reageer