Vrije router keuze nu wettelijk vastgelegd

  • 24 december 2016
  • 560 reacties
  • 62396 keer bekeken


Toon eerste bericht

560 reacties

Reputatie 4
Badge +1
De Ubiquiti EdgeRouter Lite is binnen...

...nu de technische specificaties nog. 🆒


;-)

Reputatie 7
Ik wacht nog even op:
1) De specificaties van IPTV zodat ik de EdgeRouter kan configureren waarbij mijn eigen 10.x.x.x netwerken voor zakelijk gebruik operationeel moeten blijven en ik ook wil voorkomen dat ik bij een reboot van de EdgeRouter het 10.x.x.x netwerk voor IPTV opnieuw moet instellen.

2) De SIP gegevens zodat ik deze in mijn Linksys PAP2T kan plaatsen om zo de vaste telefoon te kunnen blijven gebruiken.

Reputatie 7
Ik kan me niet voorstellen dat providers (zowel in Nederland als in Europa, want dit is een gevolg van Europese besluitvorming) niet geïnformeerd zijn over dit besluit. Vaak zijn er veel lobbyisten die invloed op dit soort besluiten proberen uit te oefenen. Ik mag toch aannemen dat ook KPN zowel nationaal als Europees heeft gelobbyd om dit besluit voor hen zo gunstig mogelijk te laten uitvallen. Dat het dan nu net lijkt alsof KPN erdoor is overvallen bevreemdt me.
Overigens gaat het over "eindapparaten", dus eerder over modems dan over routers lijkt me, ook al is bij DSL de ExperiaBox beide.
Reputatie 7
Het gaat uiteraard niet alleen over modems. Lees de tekst nog even en let vooral op woordjes als "direct" en "indirect".
Badge
Heb speciaal hiervoor maar even een account aangemaakt 🙂. Ook ik ben zeer geïnteresseerd in dit topic en zal deze dan ook met interesse volgen...

Wat betreft de Edgerouter Lite... Het is een fantastische router voor de gevorderde gebruiker en kwa performance overtreft deze in ieder geval de Experiabox v9 die ik tot een jaar geleden aangesloten had liggen. Waar ik vooral in geïnteresseerd ben, is de implementatie voor IPv6. Deze is op een aantal fora wel te vinden maar ik heb hem nooit lekker aan de praat gekregen.

Mocht je nog wat meer info en/of een vergelijkende config nodig hebben... Shout 🙂!

Wat betreft het "vind de experiabox" plaatje 🙂....

Reputatie 4
Badge +1

Mocht je nog wat meer info en/of een vergelijkende config nodig hebben... Shout 🙂!


Ik heb je een privebericht gestuurd met de relevante commandos uit mijn configuratie.
Reputatie 7

Mocht je nog wat meer info en/of een vergelijkende config nodig hebben... Shout 🙂!
Kan/wil je jouw EdgeRouter Lite 3 config hier posten of in een pb bericht sturen.
Ik probeer een generieke basis configuratie op te stellen die gebruikt kan worden door alle KPN abonnees die hun Experia Box gaan vervangen door een EdgeRouter Lite 3.
Ook ben ik benieuwd of jij ervaring hebt met de rfc3442-classless-routes hook en of KPN keurig alle benodigde static routes pushed op vlan 4 voor het kunnen routeren van IPTV zonder daar "harde" configuraties voor te hoeven maken.
Badge
Ik gooi zo alles even in een PM om de aandacht van de aanleiding van het topic niet af te leiden 🙂...
Hi,

Verplicht mogelijk om een eigen router (gateway) te gebruiken is nu Europees vastgelegd? Dit was mij nog niet bekend maar is zeer goed om te horen.

Punt 1:
Echter begrijp ik niet waarom er massaal voor wederom een "closed source" (Ubiquiti EdgeRouter Lite) alternatief voor de ExperiaBox wordt gekozen? Mocht de fabrikant stoppen met ondersteuning dan zit men toch weer met een verouderd (software) product. Zoals ik lees wordt de GPL code van EdgeOS snel vrijgegeven (al dan niet meteen) tijdens een update van het OS. Echter is dit alleen source code die al reeds verkrijgbaar is maar dan samengepakt in 1 archief, dus niet EdgeOS specifieke implementaties.

Persoonlijk zal ik eerder gaan voor iets als de PC Engines APU2 deze kan een aantal "mainstream" besturingssystemen uitvoeren door de aanwezige x64/x86 instructieset. Voorbeelden als pfSense/OpenWRT/LEDE Project/Debian etc zijn geen uitzondering.

Ik zie overigens dat de Ubiquiti support in distributies als OpenWRT/LEDE redelijk aanwezig is. Echter durf ik hier geen onderbouwde uitspraak over te doen omdat ik niet beschik over de hardware.

Punt2:
Hoe gaat het verder met wijzigingen aan het netwerk of met andere woorden "de standaard". KPN heeft de vlan's in het verleden nog wel eens veranderd, inclusief iTV. Momenteel zal de gebruiker (klant) hier weinig van merken omdat de ExperiaBox dit beheert en dus KPN. Echter als we dat zelf gaan configureren moeten we ook zelf deze wijzigingen met/zonder aankondiging van KPN toepassen. Vooral zonder aankondiging kan lastig worden.

Groeten,
Timeless
Badge
Timeless.... Ik zou niet zover willen gaan om te zeggen dat iedereen massaal voor een EdgeRouter Lite kiest...

De meeste gebruikers zullen gewoon de door KPN geleverde hardware blijven gebruiken en uitermate content zijn met de support die KPN hier op levert. Ik, als IT-er, heb graag controle over mijn eigen netwerk. Ik heb destijds een ExperiaBox v9 uitgeleverd gekregen waarbij de instellingsmogelijkheden op zijn zachts gezegd beperkt waren en een van mijn use-cases onmogelijk gemaakt werd (Express VPN naar Azure (IPsec site-to-site vpn).

Ik heb persoonlijk wel voor EdgeRouter Lite gekozen door zijn mogelijkheden tot "hardware acceleratie" van het netwerk verkeer (PPPoE, Vlan tagging en IPsec). Ik heb een 500/500 mbit/s glasvezel verbinding die menig Celeron / Core I3 (alsmede diverse Microtik devices) op zijn knieën heeft gekregen door te pieken op maximaal ~140 - 200 mbit/s throughput. De X86 of X86-64 instructie set is nu eenmaal minder geschikt voor gespecialiseerd verkeer. Het gaat dan vooral om de combinatie van PPPoE en VLAN tagging. Deze moeten beiden ge-offload zijn naar een specialistische chip of het systeem zelf moet voldoende kracht hebben om dit te draaien. Dit is meestal het struikelpunt van de meeste apparatuur (als ooit de PPPoE requirement eens zou komen te vervallen.... :)).

Het PPPoE + VLAN dilemma is natuurlijk ook op andere manieren op te lossen (een vlan capable switch voor de router), Dit zou alleen weer een device extra toevoegen aan mijn setup.

Wat betreft wijzigingen in "de standaard". Ik denk dat dit een interpretatie van de wet waarvoor dit topic gestart is. Als een bedrijf verplicht is/wordt om eindgebruikers hun eigen apparatuur (mits deze aan de eisen voldoet) te gebruiken en daarbij hun specificaties gaat vrijgeven, hoort in mijn ogen het communiceren van wijzigingen in deze specificaties ook tot de wet. Alleen tijd zal het leren 🙂...

Tot slot wil ik hier toch maar eens gemeld hebben dat voor de gemiddelde gebruiker de ExperiaBox v9 & v10 zeker geen slecht device is. Het gros van de mensen weten niet waar wij het over hebben wanneer we termen als MTU, Vlan, PPPoE, IPsec, Classless routes, IGMP snooping/proxy en IPv6 laten vallen. Ik denk zelfs dat dat ~80% van de klantenbasis is. Deze mensen zijn gebaat met een oplossing die configuratie loos neer te zetten is en beheerd/ondersteunt wordt door de provider.

Just my 2cts...
Reputatie 7
Badge +27
Korte update:

Ik ben uitgekomen bij de juiste persoon. Inhoudelijk valt er alleen nog niets te vertellen. We zijn een groot bedrijf met veel klanten, veel producten, veel systemen, processen etc... waar dit besluit op van invloed is. Om dit allemaal in zo goed mogelijke banen te laten lopen moeten we eerst duidelijk hebben wat de impact gaat zijn op al die facetten. Er wordt op dit moment door de juridische afdeling gekeken wat het besluit effectief voor ons betekent. Daarna zal er worden gekeken hoe we daar aan gaan voldoen, en op welke termijn we dat kunnen regelen.

Voor nu is de boodschap dan ook nog 'afwachten'. Ik houd dit in de gaten, als er meer nieuws is zal ik dat hier plaatsen.
Reputatie 7
Laat ze dan wel een beetje opschieten, ik heb niet tot mei de tijd.
Als de benodigde informatie niet op korte termijn beschikbaar komt, dan gaat onze vaste telefonie weg bij KPN.
Reputatie 4
Badge +1

Als de benodigde informatie niet op korte termijn beschikbaar komt, dan gaat onze vaste telefonie weg bij KPN.


Kan dat icm kpn fiber en het behoud van kpn compleet? If so, where can I arrange this? 😉
Reputatie 7
Als de benodigde informatie niet op korte termijn beschikbaar komt, dan gaat onze vaste telefonie weg bij KPN.Kan dat icm kpn fiber en het behoud van kpn compleet? If so, where can I arrange this? ;-)Je kunt gewoon jouw nummer laten porteren naar een andere provider en dit heeft geen invloed op KPN compleet. Nu zijn wij ook helemaal niet KPN compleet aangezien wij onze mobiele telefonie bij T-Mobile hebben ondergebracht. De vaste telefoon zullen wij naar CheapConnect overzetten als KPN niet op hele korte termijn met ofwel de publicatie van de SIP gegevens komt ofwel een managed VoIP adapter levert die achter de eigen router gebruikt kan worden. Beide mag wat mij betreft in een pilot vorm ofwel besloten omgeving met eventueel het ondertekenen van een NDA, als het maar op korte termijn is..
Reputatie 7
Badge +30
Als de benodigde informatie niet op korte termijn beschikbaar komt, dan gaat onze vaste telefonie weg bij KPN.Kan dat icm kpn fiber en het behoud van kpn compleet? If so, where can I arrange this? ;-)Je kunt gewoon jouw nummer laten porteren naar een andere provider en dit heeft geen invloed op KPN compleet. Nu zijn wij ook helemaal niet KPN compleet aangezien wij onze mobiele telefonie bij T-Mobile hebben ondergebracht. De vaste telefoon zullen wij naar CheapConnect overzetten als KPN niet op hele korte termijn met ofwel de publicatie van de SIP gegevens komt ofwel een managed VoIP adapter levert die achter de eigen router gebruikt kan worden. Beide mag wat mij betreft in een pilot vorm ofwel besloten omgeving met eventueel het ondertekenen van een NDA, als het maar op korte termijn is..
Jep, je zal dan een nieuw nummer krijgen op je vaste aansluiting, of vaste telefoon zal gedeactiveerd worden.

Wel lijken er op dit moment meer problemen te zijn met de SIP verbinding naar CheapConnect maar CheapConnect doet alsof ze dit allemaal via email oplossen.
Reputatie 4
Badge +1
Ik zag net dat internet+tv gewoon even duur is als alles-in-1 😞 wtf is dat nou weer?

Maargoed, ik wil eigenlijk heel die telefoon niet aangezien ik al een IAX trunk heb met SpeakUp.
Zo te zien gaat telefonie opzeggen mij geen ene cent opleveren, dus laat ik het zoals nu.
Reputatie 7
Badge +12
Ben ik de enige die dit niet per se een heel goed idee vind? De zeer goed afgeschermde VoIP van KPN is nog nooit misbruikt om naar dure servicenummers te bellen, i.t.t. bij een aantal andere providers jongstleden. Ik zie dit juist als een enorm pluspunt van KPN. Jullie zullen vast onderlegd genoeg zijn om dit zelf ook goed af te kunnen schermen, maar er zal vast een hele grote groep zijn die dit ook denkt te kunnen, en dit niet goed zal doen. Ik zie de wanhopige topics van mensen die ontzettend veel geld kwijt zijn al voor me.
Reputatie 4
Badge +1
Wjb had het al eens gemeld: 90% van de klanten zal gewoon de door kon geleverde experiabox blijven gebruiken en dus het huidige aanbod.

Maar mensen die net iets meer willen zullen nu dus de mogelijkheid hebben.
Reputatie 7
Badge +12
Ja dat begrijp ik. De gemiddelde Henk en Ingrid zullen lekker (en terecht) hun v10 in de meterkast laten hangen. Maar het gaat mij om de groep die het interessant lijkt om hiermee bezig te zijn, een routertje halen van de Mediamarkt, en verder geen enkele kennis van zaken hebben. Voor die groep kan er alvast weer een algemeen topic gestart worden waarin iedereen kan klagen dat ze opeens een gigantisch hoge factuur hebben doordat er gebeld is naar dure servicenummers. Uiteraard zal iedereen er dan weer schande van spreken dat KPN deze kosten niet wil vergoeden ;)

De uitspraak is duidelijk en ik gun het jullie van harte. Jullie als early birds zullen hier vast ook de kennis voor hebben, maar ik persoonlijk vind dit helemaal niet zo'n goed idee.
Reputatie 7
Mijn verwachting is inderdaad dat meer dan 90% van de klanten gewoon zal blijven kiezen voor de "managed" omgeving met een Experia Box van KPN.
Ik heb echter functionaliteit nodig die de Experia Box niet biedt en daarom ben ik heel blij dat de specificaties nu gewoon door KPN gepubliceerd moeten worden.
Je hebt ook vast die VoIP adapter in mijn vorige berichten zien staan en het zou prachtig zijn als KPN met zo'n apparaat zou komen zodat je ook met een eigen router kunt kiezen voor "managed" telefonie waarbij de instellingen op die adapter door KPN beheerd worden. Ook dan hoeven die SIP gegevens wat mij betreft niet vrijgegeven te worden.
Reputatie 4
Badge +1
van de 10% die kiest voor een eigen setup doet dit waarschijnlijk om dezelfde redenen als @wjb: setups die niet ondersteund worden door de modified firmware in de experiabox. Mijn inschatting is dat maar een heel klein percentage van die 10% ook zelf een SIP trunk wil installeren op zijn/haar asterisk/callmanager/whatever.

En ja, ik ben er een van. Maar dat heeft meer te maken met het feit dat ik liever IAX gebruik en al een account heb bij een voip provider ;-)
Ik heb nu puur telefonie in mijn pakket omdat het niet uitmaakt op de pakket prijs en het er bij kwam toen ik fiber afnam. Ik heb al jaren een eigen nummer, en zelfs toen ik verhuisde naar Brazilie bleef ik gewoon mijn nederlandse nummer gebruiken. Prima zo 😉
Reputatie 7
Korte update:

Ik ben uitgekomen bij de juiste persoon. Inhoudelijk valt er alleen nog niets te vertellen. We zijn een groot bedrijf met veel klanten, veel producten, veel systemen, processen etc... waar dit besluit op van invloed is. Om dit allemaal in zo goed mogelijke banen te laten lopen moeten we eerst duidelijk hebben wat de impact gaat zijn op al die facetten. Er wordt op dit moment door de juridische afdeling gekeken wat het besluit effectief voor ons betekent. Daarna zal er worden gekeken hoe we daar aan gaan voldoen, en op welke termijn we dat kunnen regelen.

Voor nu is de boodschap dan ook nog 'afwachten'. Ik houd dit in de gaten, als er meer nieuws is zal ik dat hier plaatsen.

Beste Erik,

Ik ben van plan toch wel enige druk op KPN uit te gaan oefenen om er voor te zorgen dat deze informatie zo snel mogelijk beschikbaar gaat komen. Ik neem aan dat ook jij binnen KPN je stinkende best zal (blijven) doen om de daarvoor verantwoordelijke collega's achter de broek aan te zitten en ons regelmatig te informeren over de voortgang.

Nu de, al langer bestaande, Europese richtlijn door de Nederlandse regering omgezet is in wetgeving zal ook KPN hier aan moeten gaan voldoen. Ik snap dat even intern bekeken moet worden hoe dit vorm te gaan geven, maar het moet natuurlijk niet zo zijn dat de publicatie van die specificaties maanden op zich laat wachten. Als het goed is staan al die specificaties keurig op papier immers jullie moesten deze al geruime tijd bij de ACM aanleveren. Het enige is dat deze informatie nu dus op een voor iedereen toegankelijke internetpagina van KPN gepubliceerd moet worden en dat kan natuurlijk best snel gerealiseerd worden.
Reputatie 2
Contact gehad met KPN chat. Zie hieronder, (wel met geanonimiseerde gegevens)!

KPN: Welkom bij de live chat service van KPN. We helpen je zo snel mogelijk. Het aantal wachtenden voor je is 1. Bedankt voor je geduld. Deze chat zal worden opgeslagen voor trainingsdoeleinden.
KPN: Je chat nu met ‘KPN mdw.
KPN mdw: Een goede morgen KPN klant
KPN klant: Goedemorgen
KPN klant: Heb begrepen dat ik zelf kan kiezen welke router ik gebruik. Graag aanvullende informatie hierover.
KPN mdw: Hoe bedoel je KPN klant?
KPN: Aan het eind van deze chat wordt een kopie gestuurd naar KPN klant.kool@gmail.com.
KPN mdw: Als wij een router toesturen kunnen wij zelfs niet kiezen welke we toesturen
KPN mdw: Waarom zou je een bepaalde router willen als ik mag vragen
KPN klant: Het ministerie van Economische Zaken heeft het besluit gepubliceerd dat providers een vrije keuze van de router moeten ondersteunen. Technische informatie over de publicatie Besluit van 12 december 2016, houdende regels inzake eindapparaten
KPN klant: Reden is meer mogelijkheden zoals VPN.
KPN mdw: Ik zal het voorleggen aan mijn manager maar bij mij is niets bekend, Daarbij kan je via elke router vlg mij een vpn verbinding opstarten.
KPN klant: Niet als Experiabox er tussen zit.
KPN mdw: Nou ik werk ook wel vanuit thuis en werk ook met een exoeriabox en VPN heb heb geen problemen ermee. Maar ik zal het even aan mijn manager voorleggen of die er iets vanaf weet.
KPN mdw: Moment
KPN mdw: Voor zover mijn informatie rijkt en ook bij navraag krijg ik te horen dat je vrij bent om welke router dan ook aan te sluiten. Maar dat wij op dit moment alleen de exoeriabox ondersteunen als KPN zijnde.
KPN mdw: VPN wordt op elke experiabox namelijk toegestaan
KPN klant: graag ontvang ik dan de sip gegevens voor telefonie en specificaties IPTV
KPN klant: Op het forum van jullie wordt hier ook om gevraagd. https://forum.kpn.com/internet-9/vrije-router-keuze-wettelijk-vastgelegd-429248/index2.html
KPN mdw: http://netwerkje.com/eigen-router
KPN mdw: kijk hier eens op en op het forum
KPN klant: Specificaties IPTV en SIP staan niet op het forum.
KPN mdw: Ik verwijs je naar die link en verder kan ik je er niet bij hepen. Sorry
KPN klant: En je manager?
KPN mdw: Zoals ik al zei ik krijg de tip om je naar die link te verwijzen en die heb ik je gegeven
KPN mdw: Kan ik verder nog iets anders voor je doen?
KPN klant: Hoe werkt de klachtenprocedure bij jullie?
KPN mdw: Die neem ik in behandeling indien nodig
KPN mdw: Maar zoals ik al zei je bent virj eigen router aan te sluiten doch wij ondersteunen dat op dit moment niet. Verder kan je de info over een eigen router op de link vinden die ik je gaf
KPN klant: Klacht dient toch altijd behandert te worden.
KPN klant: Kan ik een klacht ook via email aanleveren?
KPN klant: Welk email adres?
KPN mdw: Nee deze is per telefoon en of via de chat aan te leveren
KPN klant: Vrije routerkeuze consument. Het ministerie van Economische Zaken heeft het besluit gepubliceerd dat providers een vrije keuze van de router moeten ondersteunen. Technische informatie over de publicatie Besluit van 12 december 2016, houdende regels inzake eindapparaten ter implementatie van richtlijn 2008/63/EG (Besluit eindapparaten) "stb-2016-524". Nu de, al langer bestaande, Europese richtlijn door de Nederlandse regering omgezet is in wetgeving zal ook KPN hier per direct aan moeten voldoen. Als het goed zijn deze specificaties beschikbaar in verband met aanleveren gegevens bij Autoriteit Consument & Markt. Het enige is dat deze informatie nu dus op een voor iedere klant toegankelijke internetpagina van KPN gepubliceerd moet worden en dat had al gerealiseer moeten worden. Omdat KPN vooralsnog in gebreke blijft ondanks vele verzoeken via het eigen forum van KPN graag uw reactie in deze.
KPN klant: Duidelijk genoeg?
KPN mdw: ik overleg even moment
KPN klant: Al overleg gehad?
KPN mdw: Ik hoor net van mijn manager dat de betrokken markt partijen om tafel gaan met het ministerie en daarna zal aan onze klanten meer informatie gegeven worden over de gevolgen.
KPN mdw: dus je zult nog even geduld moeten hebben
KPN klant: Mag ik de naam van de manager weten?
KPN klant: Daarnaast verwacht ik op mijn klacht een formele reactie via email en / of brief.
KPN mdw: Die gaat er op dit moment niet komen per email of brief. Ik heb je vraag doorgezet naar de manager en die geeft aan dat er nog overleg zal plaats vinden met het minsterie. Dit is een statement van KPN en mijn managers naam is daarbij niet van belang.
KPN mdw: Je zult gewoon even geduld moeten hebben tot er overleg geweest is en verder kun je op het forum daar de vorderingen volgen.
KPN klant: Bedankt voor de informatie. Fijne dag verder.
KPN mdw: Jij ook 🙂
Reputatie 7
Badge +30
Leuk verhaal maar KPN (en andere providers) wisten al voor december dat dit er aan zat te komen. Ze hebben er alleen niets mee gedaan
Reputatie 2
Badge
Ik snap niet hoe het ministerie hier partij in is.

Reageer