Vrije router keuze nu wettelijk vastgelegd

• 24 december 2016
  • 572 reacties
  • 64577 keer bekeken

Toon eerste bericht

572 reacties

Reputatie 7
@wjb I Know! Maar helaas voor ons géén glasvezel
En dat is nu net waarvoor dit topic bedoeld is, namelijk bewerkstelligen dat die vrije router keuze er voor iedereen gaat komen.
Reputatie 7
Ow nu valt het kwartje naar meerdere keren al te hebben gelezen 🤓
Reputatie 7
Ow nu valt het kwartje naar meerdere keren al te hebben gelezen 🤓
Sarcasme uit. 😉
@JeroenB22,
Voor glasvezelabonnees is het allemaal al mogelijk, zei het dat er nog maar heel weinig routers zijn die geschikt zijn voor Internet en TV van KPN.
Zie "Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box".

Bij Telfort werkt mijn Fritzbox op mijn DSL aansluiting out of the box. Inclusief iTV. Op OS 7.12 zie ik ook KPN keuzeopties: DSL of glasvezel. Zou de FB hiermee de Experia ook bij KPN kunnen vervangen? (minus telefonie)
Reputatie 2
Badge

@JeroenB22,
Voor glasvezelabonnees is het allemaal al mogelijk, zei het dat er nog maar heel weinig routers zijn die geschikt zijn voor Internet en TV van KPN.
Zie "Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box".
Bij Telfort werkt mijn Fritzbox op mijn DSL aansluiting out of the box. Inclusief iTV. Op OS 7.12 zie ik ook KPN keuzeopties: DSL of glasvezel. Zou de FB hiermee de Experia ook bij KPN kunnen vervangen? (minus telefonie)

Dat zou iig heel mooi zijn, ik hoop het!
Reputatie 7
Dat ligt wel in de lijn der verwachtingen.
De firmware is gloedje nieuw (12 augustus 2019) en het zou me niets verbazen als KPN de wizard voor haar eigen netwerk heeft laten opnemen. Het is immers voor de XS4ALL abonnee één van de grote "angsten" om van de Experia Box gebruik te moeten gaan maken zodra XS4ALL zal opgaan in KPN. Met deze configuratie wizard kunnen ze gewoon van hun oude vertrouwde Fritz!Box gebruik blijven maken. Een hele geruststelling denk ik. 😉

Ik hoop dat er snel iemand is die dit eens zal gaan uitproberen en zijn/haar bevindingen hier zal terugkoppelen.

Overigens verwacht ik ook dat er op korte termijn een oplossing komt om ook de vaste telefoon te kunnen blijven gebruiken i.c.m. een router naar eigen keuze.
Ik heb een Fritz gekocht en het eea werkend gekregen met de KPN instellingen in het modem. Helemaal goud 🙂
Reputatie 7
Ik heb een Fritz gekocht en het eea werkend gekregen met de KPN instellingen in het modem. Helemaal goud 🙂
Heb je een glas of VDSL?
VDSL met pairbonding
Reputatie 7
VDSL met pairbonding
Dank je voor jouw terugkoppeling, dan weten we nu 100% zeker dat de Fritz!Box zowel op glas als op VDSL de Experia Box kan vervangen en dat is heel goed nieuws.
Ik verwacht dat op korte termijn ook de mogelijkheid zal komen om de vaste telefoon te kunnen gebruiken i.c.m. een Fritz!Box.
Reputatie 7
Badge +10
En (voor alle duidelijkheid) de draden uit de straat gaan rechtstreeks in de fritzbox ?
En (voor alle duidelijkheid) de draden uit de straat gaan rechtstreeks in de fritzbox ?
Welke draden? Voor DSL niks anders dan een Experiabox op de 5490 na voor glasvezel gewoon de wan net als op de Experia.
De 5490 heeft een aansluiting die een media converter overbodig maakt wel is er een kabeltje vanaf de grondplaat nodig. Met een mediaconverter raak je Lan 1 kwijt dat is in dat geval de WAN.

De overige modellen zoals eerder genoemd.

Reputatie 7
En (voor alle duidelijkheid) de draden uit de straat gaan rechtstreeks in de fritzbox ?Welke draden?
Ik denk dat KeesYagi gewoon bedoelt dat de Fritz!Box niet als tweede router achter de Experia Box is geplaatst, maar rechtstreeks op het ISRA punt is aangesloten.
Dat moet overigens ook al wel het geval zijn immers de Fritz!Box wordt door de KPN configuratiewizard als pppoe cliënt op vlan 6 geconfigureerd en dat zou echt niet werken als de Fritz!Box als tweede router achter de Experia Box wordt geplaatst.
correct, ik heb de 7581 aangeschaft. De experiabox zit in de doos 🙂
Reputatie 7

En (voor alle duidelijkheid) de draden uit de straat gaan rechtstreeks in de fritzbox ?correct, ik heb de 7581 aangeschaft. De experiabox zit in de doos :)

De 7581 is mijns inziens de veiligste keuze die je op dit moment kunt maken immers alle door KPN gebruikte ADSL/VDSL varianten worden ondersteund inclusief bonding en supervectoring. Daarnaast kan de 7581 ook gebruikt worden bij glasvezelaansluitingen van KPN.

En (voor alle duidelijkheid) de draden uit de straat gaan rechtstreeks in de fritzbox ?Welke draden?
Ik denk dat KeesYagi gewoon bedoelt dat de Fritz!Box niet als tweede router achter de Experia Box is geplaatst, maar rechtstreeks op het ISRA punt is aangesloten.
Dat moet overigens ook al wel het geval zijn immers de Fritz!Box wordt door de KPN configuratiewizard als pppoe cliënt op vlan 6 geconfigureerd en dat zou echt niet werken als de Fritz!Box als tweede router achter de Experia Box wordt geplaatst.

Duh. Er zijn drie mogellijkheden, dsl draadje, utp vanuit een mediaconverter, en als enige regelrecht op de ftu de genoemde 5490, vandaar mijn vraag welke draad. Dat is de hele bedoeling van dit topic geen Experiabox. Elk Europees model(niet de duitse variant) met OS 7.12 is geschikt dat hangt geheel van het budget en de nodige mogelijkheden af.
Reputatie 7
Badge +9
Alleen het prijsje hé, 225 euro, dat is nogal wat. En ... ik heb ff wat zitten googlen ... dat ding ondersteund dus geen vlans volgens mij. In de zin van dat je ze zelf op je eigen lan aan kunt maken. Dat maakt het voor mij een redelijk nutteloos ding.
Reputatie 7
En ... ik heb ff wat zitten googlen ... dat ding ondersteund dus geen vlans volgens mij. In de zin van dat je ze zelf op je eigen lan aan kunt maken. Dat maakt het voor mij een redelijk nutteloos ding.
Klopt, vlans aan de LAN zijde lijken inderdaad niet ondersteund te worden door de Fritz!Boxen. Ook voor mij is dat een NoGo i.v.m. mijn zakelijke en gast netwerk thuis. Laat onverlet dat zo'n Fritz!Box voor velen wel een goed alternatief voor de Experia Box zal zijn.
Uiteraard zal KPN nog altijd de specificaties van het netwerkaansluitpunt moeten publiceren zodat ook andere leveranciers geschikte (modem)routers kunnen ontwikkelen.
Reputatie 7
Duh. Er zijn drie mogellijkheden, dsl draadje, utp vanuit een mediaconverter, en als enige regelrecht op de ftu de genoemde 5490, vandaar mijn vraag welke draad.
Reageerde @KeesYagi dan niet ter verduidelijking op het onderstaande bericht?

VDSL met pairbonding
Zou je dan wellicht daaruit al de conclusie kunnen trekken om welk draadje het gaat? 🤔

Elk Europees model(niet de duitse variant) met OS 7.12 is geschikt dat hangt geheel van het budget en de nodige mogelijkheden af.
Opletten dus immers als je een VVDSL aansluiting hebt dan kan je geen 5490 aanschaffen en bij een BVDSL aansluiting is de 7590 ook niet geschikt. Misschien toch de AVM productvergelijker maar even raadplegen. Laat je overigens niet misleiden door de filter "Glasvezel". Dit filter toont alleen de Fritz!Boxen die rechtstreeks op de glasvezel aangesloten kunnen worden terwijl de Fritz!Boxen met een WAN poort op de NTU aangesloten kunnen worden en dus ook geschikt zijn voor glasvezelaansluitingen van KPN.
Reputatie 1
Badge

En ... ik heb ff wat zitten googlen ... dat ding ondersteund dus geen vlans volgens mij. In de zin van dat je ze zelf op je eigen lan aan kunt maken. Dat maakt het voor mij een redelijk nutteloos ding.Klopt, vlans aan de LAN zijde lijken inderdaad niet ondersteund te worden door de Fritz!Boxen. Ook voor mij is dat een NoGo i.v.m. mijn zakelijke en gast netwerk thuis. Laat onverlet dat zo'n Fritz!Box voor velen wel een goed alternatief voor de Experia Box zal zijn.
Uiteraard zal KPN nog altijd de specificaties van het netwerkaansluitpunt moeten publiceren zodat ook andere leveranciers geschikte (modem)routers kunnen ontwikkelen.

wat ik graag wil weten is of de fritzbox kan bridge met behoud van telefonie. De prijs krijg ik wel mee verkocht of weggewerkt in de totaal prijs bij de klanten.

zelfs door de 225 niet in rekening te brengen heb ik dat snel terug verdient. Ik hoef namelijk geen V8’s meer te hoeven verzamelen en te hopen dat kpn geen updates meer uitvoert zo dat ze weer bridge af zijn.
Reputatie 7
wat ik graag wil weten is of de fritzbox kan bridge met behoud van telefonie.
Nee, dat ondersteunen ze naar mijn weten niet.
Maar niet getreurd, het zal vast en zeker niet lang meer duren totdat ook telefonie mogelijk zal zijn i.c.m. een Fritz!Box of andere router.
Reputatie 2

wat ik graag wil weten is of de fritzbox kan bridge met behoud van telefonie.Nee, dat ondersteunen ze naar mijn weten niet.
Maar niet getreurd, het zal vast en zeker niet lang meer duren totdat ook telefonie mogelijk zal zijn i.c.m. een Fritz!Box of andere router.

Hoe weet je zo zeker of de KPN telefonie straks kan in de "Fritz!Box of andere router"? Waarom zal KPN niet kiezen voor een eigen telefoon kastje? Of vrijgeven van SIP codes?

Ze zullen binnenkort (2020 of wellicht 2021) wel willen gaan stoppen met ISDN-2 begreep ik van KPN dus wat is dan "niet lang meer"? Gezondheidsbewuste mensen of mensen die bepaalde eisen stellen aan apparatuur en gedwongen vastzitten an een Experiabox zullen einde van de week wellicht al heel lang vinden.

Vrije keuze vindt ik het niet als je alleen kan kiezen tussen een Experiabox of een specifieke Fritzbox. Dan zit je nog steeds in een dwangbuis, maar alleen een iets ruimere dwangbuis.
Reputatie 7
Hoe weet je zo zeker of de KPN telefonie straks kan in de "Fritz!Box of andere router"? Waarom zal KPN niet kiezen voor een eigen telefoon kastje? Of vrijgeven van SIP codes?
Dat is natuurlijk een logische volgende stap. Ik denk echt niet dat KPN formeel een router zal ondersteunen zonder dan ook te zorgen dat haar eigen vaste telefonie dienst nog kan worden afgenomen. Dat lijkt me commercieel niet zo handig.

... dus wat is dan "niet lang meer"?
Goede vraag, maar persoonlijk denk ik dat dat nog weleens op korte termijn zou kunnen zijn.

Vrije keuze vindt ik het niet als je alleen kan kiezen tussen een Experiabox of een specifieke Fritzbox.
Klopt, het is ook maar een eerste stap die mijns inziens eerder geïnitieerd is i.v.m. de integratie van XS4ALL met KPN dan door de "vrije router keuze".
Reputatie 2
Of KPN de router formeel ondersteunt en in hoeverre dat gebeurt heb ik geen persbericht van gezien of kunnen vinden. Moderators wilden zich daar niet over uitlaten.

De drie opties die ik noemde kunnen allemaal samen met een fritzbox gebeuren. Waarom zou wat uitgesloten zijn?

'niet lang' is feitelijk een synoniem van 'op korte termijn', beide niet concreet en zeer rekbaar. Moderators widlden daar tot nu toe niet op reageren.

Een Fritzbok kan ook dienen om XS4ALL gebruikers te sussen bij een operationele fusie. Maar dat garandeert niet dat als het model over een paar jaar niet meer geproduceerd wordt dat voortgezet wordt met meer keuzes.

Ik 'hoop met je mee'. Maar wensen en hoop zijn geen garanties. Ondertussen zitten velen met een Experiabox die niet meer acceptabel is en zelfs schadelijk.
Reputatie 7
Of KPN de router formeel ondersteunt en in hoeverre dat gebeurt heb ik geen persbericht van gezien of kunnen vinden. Moderators wilden zich daar niet over uitlaten.
Maar de woordvoerster van KPN (Renee Schnitzler) heeft al wel formeel aangegeven dat een selecte groep KPN klanten de Fritz!Box aan het testen is. Zie dit bericht.

De drie opties die ik noemde kunnen allemaal samen met een fritzbox gebeuren. Waarom zou wat uitgesloten zijn?
Er is toch ook niemand die beweert dat er iets uitgesloten zou zijn.

Een Fritzbok kan ook dienen om XS4ALL gebruikers te sussen bij een operationele fusie.
Dat is mijns inziens ook precies waarom KPN deze zet doet. En dat is tevens waarom ik verwacht dat het niet lang zal duren totdat ook vaste telefonie mogelijk zal worden.i.c.m. een Fritz!Box en daarmee ook andere routers.

Reageer