Vrije router keuze nu wettelijk vastgelegd

• 24 december 2016
  • 572 reacties
  • 63763 keer bekeken

Toon eerste bericht

572 reacties

Als KPN niet alle 250.000 of een groot deel van de xs4all klanten wil kwijt raken moeten ze wel.

Er zit wel een verschil tussen ondersteunen dus bij storingen service verlenen. Of de juiste instellingen verstrekken en verder is het aan de klant zelf. De telefonie instellingen kunnen net als bij de Experia ook worden gepusht en is er hoe dan ook geen keuze vrijheid. De vrijheid en keuze in router modellen is door het toepassen van Vlans toch al beperkt.
Reputatie 7
De telefonie instellingen kunnen net als bij de Experia ook worden gepusht en is er hoe dan ook geen keuze vrijheid.
Klopt, het is niet meer dan een eerste stap in de vrije router keuze.

De vrijheid en keuze in router modellen is door het toepassen van Vlans toch al beperkt.
Het is aan KPN om de technische specificaties van het netwerkaansluitpunt te publiceren en het is aan de leveranciers van (modem)routers hun apparatuur daarvoor geschikt maken.
Reputatie 7
Badge +8
Als KPN niet alle 250.000 of een groot deel van de xs4all klanten wil kwijt raken moeten ze wel.
Waar zouden die klanten overigens anders naar toe moeten gaan dan naar KPN? Welke gelijkwaardig alternatief is er voor een XS4ALL klant?

Als KPN niet alle 250.000 of een groot deel van de xs4all klanten wil kwijt raken moeten ze wel.Waar zouden die klanten overigens anders naar toe moeten gaan dan naar KPN? Welke gelijkwaardig alternatief is er voor een XS4ALL klant?

Weinig tot geen of die alternatieve provider moet er komen. Hangt ook vanaf waarom je dan eventueel overstapt er is keuze belangrijkste overweging zal zijn blijf je bij een KPN gerelateerde provider.
Reputatie 7
Als KPN niet alle 250.000 of een groot deel van de xs4all klanten wil kwijt raken moeten ze wel.Waar zouden die klanten overigens anders naar toe moeten gaan dan naar KPN? Welke gelijkwaardig alternatief is er voor een XS4ALL klant?
T-Mobile? 🤔

T-Mobile? 🤔

Ziggo🤔
Ehm Ziggo en Tmobile gelijkwaardig aan XS4ALL
🤣 Als protest zou Ziggo de enige optie zijn dat wel. Via Tmobile blijf je indirect via KPNnetwerkNL de NV KPN spekken.
Reputatie 7
Via Tmobile blijf je indirect via KPNnetwerkNL de NV KPN spekken.
Maar dat is het issue toch ook niet?

Ik denk overigens dat zowel Ziggo als T-Mobile maar al te graag een flinke hap uit de XS4ALL taart zou willen nemen. Het is dus zaak voor KPN om de XS4ALL abonnee tevreden te stellen en daarbij draait alles om perceptie.
Beiden zijn voor de echte xs4all klant geen alternatief. Omdat beide bedrijven niet staan waar xs4all voor staat of eigenlijk stond in veel opzichten hebben ze een muilkorf om gekregen.

Daarbij komt nog de vraag in welke regio je woont mogelijk dat het dan weer anders is caiway bijvoorbeeld.
Reputatie 7
Beiden zijn voor de echte xs4all klant geen alternatief.
Klopt, maar als een XS4ALL abonnee dan echt niet met KPN geassocieerd wil worden dan zijn dat wel de meest voor de hand liggende alternatieven.

Omdat beide bedrijven niet staan waar xs4all voor staat of eigenlijk stond in veel opzichten hebben ze een muilkorf om gekregen.
En dat bedoel ik dus met "perceptie". Weet je dat ik klant ben bij KPN (Privé), XS4ALL (Zakelijk mail), Ziggo (Zakelijk Internet) en T-Mobile (Zakelijk en Privé mobiele telefonie).
Alle vier hebben ze hun pro's en con's maar het meerendeel van de "beoordeling" wordt helaas bepaald door perceptie niet door rationaliteit.
Reputatie 5
Badge +6
De vrijheid en keuze in router modellen is door het toepassen van Vlans toch al beperkt.Het is aan KPN om de technische specificaties van het netwerkaansluitpunt te publiceren en het is aan de leveranciers van (modem)routers hun apparatuur daarvoor geschikt maken.
Als het netwerkaansluitpunt Gbit ethernet zou zijn, is het VLAN gebeuren echt geen probleem. Voor mensen die alleen internet abo afnemen, kun je ook zonder VLAN werken (per klant aanpasbaar dus).

Voor een relatief korte telefoonlijn en een APON glasvezel zie ik niet zo veel problemen, daar zijn genoeg opties van hoeje het netwerkpunt definieert. Maar met b.v. het nieuwe GPON glasvezel of het huidige SIB licht dat toch wat beperketer m.i. Vooral SIB is met zijn hybride vast en mobiel karakter nogal lastig. Momenteel is TCP/IP daar het 'netwerkaansluitpunt', geen UDP/IP of 1 van de andere 47 IP protocollen, laat staan ethernet. Als KPN een SIMkaart uitgeeft en de protocol software specificatie en/of implementatie die in zowel de EBv10 als de Sagemcom vrijgeeft, zou men wellicht voldoen aan de vrije routerkeuze regelgeving even simpel gezegd.
Alle vier hebben ze hun pro's en con's maar het meerendeel van de "beoordeling" wordt helaas bepaald door perceptie niet door rationaliteit.
Toch zal de perceptie in grote mate meespelen naast de maandlasten.
De maatschappelijke betrokkenheid speelt ook mee wat ik ervan volg is dat 1 van de punten die betrokkenheid zie ik bij KPN niet.

@tmoesel
Het zou geen probleem mogen zijn toch krijgen meerdere mede Telfort glasvezel klanten geen ip adres hoewel alle instellingen kloppen, met name op Asus routers.
Reputatie 7

De vrijheid en keuze in router modellen is door het toepassen van Vlans toch al beperkt.Het is aan KPN om de technische specificaties van het netwerkaansluitpunt te publiceren en het is aan de leveranciers van (modem)routers hun apparatuur daarvoor geschikt maken.
Als het netwerkaansluitpunt Gbit ethernet zou zijn, is het VLAN gebeuren echt geen probleem. Voor mensen die alleen internet abo afnemen, kun je ook zonder VLAN werken (per klant aanpasbaar dus).

Voor mensen met een glasvezelaansluiting die alleen Internet willen afnemen is dat inderdaad geen enkel probleem. Switchje met vlan functionaliteit tussen de router en de NTU en draaien maar. Anders wordt het als je ook televisie van KPN hebt, dan komt er iets meer bij kijken.

Voor een relatief korte telefoonlijn en een APON glasvezel zie ik niet zo veel problemen, daar zijn genoeg opties van hoeje het netwerkpunt definieert. Maar met b.v. het nieuwe GPON glasvezel of het huidige SIB licht dat toch wat beperketer m.i. Vooral SIB is met zijn hybride vast en mobiel karakter nogal lastig. Momenteel is TCP/IP daar het 'netwerkaansluitpunt', geen UDP/IP of 1 van de andere 47 IP protocollen, laat staan ethernet. Als KPN een SIMkaart uitgeeft en de protocol software specificatie en/of implementatie die in zowel de EBv10 als de Sagemcom vrijgeeft, zou men wellicht voldoen aan de vrije routerkeuze regelgeving even simpel gezegd.
Het netwerkaansluitpunt voor de vaste Internetaansluiting is momenteel "gedefinieerd" als het passieve punt in de woning waarop het netwerk van de provider aangesloten/afgemonteerd is.
Dat is bij een glasvezelaansluiting de FTU (Fiber Termination Unit) en bij koper het ISRA punt.
Helaas moet het BEREC nog met een definitieve formulering komen van het "netwerkaansluitpunt", maar die zal naar alle waarschijnlijkheid niet significant gaan afwijken van de huidige definitie. Het netwerkaansluitpunt heeft dus niets met protocollen te maken, het is puur een fysiek ding. Welke protocollen door de provider ondersteund worden via dat netwerkaansluitpunt is nu juist onderdeel van de verplichte publicatie door de provider van de technische specificaties t.a.v. het netwerkaansluitpunt.

Voor hybride aansluitingen (4G buitengebied) ligt alles wat complexer maar ook daar is er sprake van een "netwerkaansluitpunt" zij het dat die niet fysiek is maar in de vorm van electromagnetische golven. Gelukkig is de communicatie tussen 4G modem en 4G mast behoorlijk gestandaardiseerd.
Reputatie 7
Alle vier hebben ze hun pro's en con's maar het meerendeel van de "beoordeling" wordt helaas bepaald door perceptie niet door rationaliteit.Toch zal de perceptie in grote mate meespelen naast de maandlasten.
Wat bedoel je hiermee, ik geef toch juist aan dat perceptie een grote rol speelt. 🤔

Ik kan me overigens ook niet voorstellen dat de XS4ALL abonnee omwille van de hogere maandlasten bij XS4ALL wil blijven, maar dat terzijde. 😉
En dat heeft KPN nog niet gepubliceerd alle zoek opdrachten en dergelijke in die richting komen op dit topic van wjb uit. Die verplichting is er bij mijn weten nu al, dat staat los van de uitkomsten.

Er is in ieder geval beweging waarbij de credits eerder bij AVM en KPN klanten zullen liggen dan bij KPN zelf.

Alle vier hebben ze hun pro's en con's maar het meerendeel van de "beoordeling" wordt helaas bepaald door perceptie niet door rationaliteit.Toch zal de perceptie in grote mate meespelen naast de maandlasten.
Wat bedoel je hiermee, ik geef toch juist aan dat perceptie een grote rol speelt. 🤔

Ik kan me overigens ook niet voorstellen dat de XS4ALL abonnee omwille van de hogere maandlasten bij XS4ALL wil blijven, maar dat terzijde. 😉

Je schrijft erbij helaas dat geeft die zin in mijn beleving een andere betekenis dan je wellicht bedoelt.
Het komt op mij over dat in jouw beleving je rationeel moet kijken.

Wat de kwaliteit van de verbinding betreft doet het er bijna niet meer toe via welke provider je de rekening krijgt. Technisch heeft het soort verbinding nog invloed ook dat verschil zal mogelijk steeds minder worden.
Reputatie 7
Je schrijft erbij helaas dat geeft die zin in mijn beleving een andere betekenis dan je wellicht bedoelt.
Het komt op mij over dat in jouw beleving je rationeel moet kijken.

Dat is ook precies wat ik met dat woordje bedoel en dus nog maar een keer de vraag.

Alle vier hebben ze hun pro's en con's maar het meerendeel van de "beoordeling" wordt helaas bepaald door perceptie niet door rationaliteit.Toch zal de perceptie in grote mate meespelen naast de maandlasten.Wat bedoel je hiermee, ik geef toch juist aan dat perceptie een grote rol speelt. 🤔
Reputatie 7
En dat heeft KPN nog niet gepubliceerd alle zoek opdrachten en dergelijke in die richting komen op dit topic van wjb uit.
Klopt, dat heeft KPN inderdaad nog niet gepubliceerd.

Die verplichting is er bij mijn weten nu al, dat staat los van de uitkomsten.
Nee, die verplichting is er helaas nog niet.
Er ligt een Europese richtlijn, een "besluit eindapparaten", de resultaten van de "Internet consultatie netwerkaansluitpunt" en een brief van de staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat dat zij geen besluit genomen heeft t.a.v. het "netwerkaansluitpunt" omdat op Europees niveau ondertussen besloten is de bevoegdheid hierover weg te halen bij de nationale overheden en neer te leggen bij het BEREC. Al met al is er nog steeds geen wetgeving die providers deze publicatieverplichting oplegt.

Één groot voordeel, de ACM kan direct na de definitieve formulering van het netwerkaansluitpunt beginnen met het formuleren van haar handhavingsprotocol, daar zit de Nederlandse overheid dan in ieder geval niet meer tussen.

Er is in ieder geval beweging waarbij de credits eerder bij AVM en KPN klanten zullen liggen dan bij KPN zelf.
Niet bij AVM in ieder geval, zij heeft alleen in opdracht van KPN een configuratiewizard in haar firmware opgenomen.
Dan is mijn wedervraag waarom zou het geen rol mogen spelen juist de naam en alles waar het voor staat is van belang, dat ze al jaren onderdeel zijn van de NV KPN doet daar niet veel aan af. Behalve dat ze meer aan de band liggen. De perceptie zet momenteel KPN niet in een positief daglicht waar het XS4ALL betreft.

Niet bij AVM in ieder geval, zij heeft alleen in opdracht van KPN een configuratiewizard in haar firmware opgenomen.

Heb je daar een bron voor of is dit een aanname.
Reputatie 7
Dan is mijn wedervraag waarom zou het geen rol mogen spelen juist de naam en alles waar het voor staat is van belang, dat ze al jaren onderdeel zijn van de NV KPN doet daar niet veel aan af. Behalve dat ze meer aan de band liggen. De perceptie zet momenteel KPN niet in een positief daglicht waar het XS4ALL betreft.
Natuurlijk mag dat, de vraag daarbij is wel of je die perceptie (want dat is het weer) ook getoetst hebt.

Maar daar ging het mij helemaal niet om, het ging mij om puur om de zin

Toch zal de perceptie in grote mate meespelen naast de maandlasten.
We bedoelen toch allebei dat perceptie een grote rol speelt?
Ja, alleen zie ik dat niet als een negatief iets ik zie dat onlosmakkelijk verbonden bij een provider keus.

Ik ga waar het xs4all betreft uit van meerdere nieuwsbronnen. Geen van alle komt de houding van KPN daar positief uit.
Dat staat verder los van het topic onderwerp.

Wat betreft de Fritboxen ben ik benieuwd of de klant tezijner tijd kan aangeven welk merk je wil of dat het toch een random iets blijft, dat is dan nog steeds geen vrije router keuze, meer een door de provider opgelegde keuze optie.
Reputatie 5
Badge +6
Voor een relatief korte telefoonlijn en een APON glasvezel zie ik niet zo veel problemen, daar zijn genoeg opties van hoeje het netwerkpunt definieert. Maar met b.v. het nieuwe GPON glasvezel of het huidige SIB licht dat toch wat beperketer m.i. Vooral SIB is met zijn hybride vast en mobiel karakter nogal lastig. Momenteel is TCP/IP daar het 'netwerkaansluitpunt', geen UDP/IP of 1 van de andere 47 IP protocollen, laat staan ethernet. Als KPN een SIMkaart uitgeeft en de protocol software specificatie en/of implementatie die in zowel de EBv10 als de Sagemcom vrijgeeft, zou men wellicht voldoen aan de vrije routerkeuze regelgeving even simpel gezegd.Het netwerkaansluitpunt voor de vaste Internetaansluiting is momenteel "gedefinieerd" als het passieve punt in de woning waarop het netwerk van de provider aangesloten/afgemonteerd is.
Dat is bij een glasvezelaansluiting de FTU (Fiber Termination Unit) en bij koper het ISRA punt.
Helaas moet het BEREC nog met een definitieve formulering komen van het "netwerkaansluitpunt", maar die zal naar alle waarschijnlijkheid niet significant gaan afwijken van de huidige definitie. Het netwerkaansluitpunt heeft dus niets met protocollen te maken, het is puur een fysiek ding. Welke protocollen door de provider ondersteund worden via dat netwerkaansluitpunt is nu juist onderdeel van de verplichte publicatie door de provider van de technische specificaties t.a.v. het netwerkaansluitpunt.

Voor hybride aansluitingen (4G buitengebied) ligt alles wat complexer maar ook daar is er sprake van een "netwerkaansluitpunt" zij het dat die niet fysiek is maar in de vorm van electromagnetische golven. Gelukkig is de communicatie tussen 4G modem en 4G mast behoorlijk gestandaardiseerd.

Voor hybride 4G buitengebied (SIB) zijn er dan dus 2 aansluitpunten volgens de huidige stand van de definities. Als KPN een andere partij de kans wil geven om ook (een) router(2) op de markt te brengen, zal ze niet alleen de DSL en 4G karakteristieken moeten publiceren, maar ook de interactie tussen de DSL en 4G gedeelten.
Voor zowel DSL, glasvezel en 4G is de info er, dus als iemand een router wil bouwen en die verkoopt aan (toekomstige) KPN klanten dan kan dat. Voor relatief nieuwe principes/implementaties als SIB en GPON kan er nog tijd nodig zijn voordat specificaties uberhaupt stabiel zijn zodat een 3de partij er brood in ziet om er een product op te baseren. Dus als je _nu_ vrije routerkeuze over de gehele linie zou willen invoeren/afdwingen, zou je de beschikbaarheid van SIB en GPON moeten intrekken of uitstellen. Of een truuk toepassen ('het is voor onderzoek' of 'het is een proefproject' wat dan eeuwig duurt).
Reputatie 7
Wat betreft de Fritboxen ben ik benieuwd of de klant tezijner tijd kan aangeven welk merk je wil of dat het toch een random iets blijft, dat is dan nog steeds geen vrije router keuze, meer een door de provider opgelegde keuze optie.
Zodra het BEREC de formulering van het netwerkaansluitpunt definitief heeft opgesteld en de ACM haar handhavingsprotocol heeft geformuleerd zal KPN de benodigde specificaties t.a.v. het netwerkaansluitpunt moeten publiceren. Het is dan aan de leveranciers van (modem)routers om hun apparatuur al dan niet geschikt te maken voor het KPN netwerk.
Als zij dat doen, dan ben jij als abonnee dus vrij om dat merk en type aan te schaffen.
Dus of je ooit een router van Netgear, Synology of TP-Link kunt kiezen is niet aan KPN maar aan de leverancier van die router.

Alles staat of valt dus bij de publicatie van de specificaties van het netwerkaansluitpunt.

Het BEREC heeft tot medio 2020 de tijd gekregen om met een definitieve formulering t.a.v. het netwerkaansluitpunt te komen. De ACM heeft aangegeven eigenlijk dit jaar al te willen komen met zo'n handhavingsprotocol. Deze zal echter niet eerder in kunnen gaan dan dat het BEREC klaar is.

Het zal dus helaas nog lang duren alvorens er echt sprake zal zijn van een vrije router keuze.
Toch denk ik dat de mogelijkheden keuze al snel een stuk ruimer zal zijn zodra je geen Experia Box meer nodig hebt voor vaste telefonie.
Reputatie 7
Voor zowel DSL, glasvezel en 4G is de info er, dus als iemand een router wil bouwen en die verkoopt aan (toekomstige) KPN klanten dan kan dat.
Misschien is die router voor 4G buitengebied (SIB) er ook al bijna. 😎
Nu is LTE nog een fallback op dat ding maar wie weet ...

Reageer