Vrije router keuze nu wettelijk vastgelegd

• 24 december 2016
  • 572 reacties
  • 64023 keer bekeken

Toon eerste bericht

572 reacties

We zijn nu al vrij in de routerkeuze ook bij KPN mits de specificaties van het gekozen merk/model goed zijn. Het enige maar dan ook echt het enige struikelblok blijft telefonie via de provider.

Routerkeuze is iets anders dan ondersteuning. Wat ik uit het artikel op totaaltv begrijp komt er daadwerkelijk ondersteuning vanuit KPN op Fritboxen dus een door de provider opgelegde keuze.

Het modem stukje bij adsl is met de Fritbox opgevangen. Voor glas is de keuze er zo goed als altijd al geweest. Blijft nog steeds telefonie over. Zonder die gegevens doet het er niks toe.
Reputatie 7
We zijn nu al vrij in de routerkeuze ook bij KPN mits de specificaties van het gekozen merk/model goed zijn.
Precies, maar hoeveel merken/modellen voldoen aan de specificaties van het KPN netwerk?

Wat ik uit het artikel op totaaltv begrijp komt er daadwerkelijk ondersteuning vanuit KPN op Fritboxen ....
Dat lees ik daar nog niet, maar uiteraard ligt dat wel in de lijn der verwachting immers die XS4ALL abonnees die zullen ook na de integratie ondersteuning moeten kunnen krijgen.

Het enige maar dan ook echt het enige struikelblok blijft telefonie via de provider.
Als je alleen Internet zou afnemen dan heb je gelijk maar bij internet en TV is de spoeling nog maar dun van routers die geschikt zijn voor het KPN netwerk en routed-TV. Daarmee is ook IPTV nog best een struikelblok immers wat is een keuze als die keuze nog steeds beperkt is tot een paar merken.
Toch is en blijft enkel telefonie het grootste struikelblok bij de meeste providers internet en tv zijn op te lossen waarbij de Fritbox het meest consument vriendelijk is. De overige merken vragen al meer kennis en instellingen.

De mogelijke komende ondersteuning vanuit KPN denk ik uit dit zinnetje op te maken.

"Fritzbox wordt op dit moment nog niet door KPN officieel ondersteund."

Geen enkel merk of model niet zijnde Experiabox wordt officieel ondersteund en waarom zou er een selecte test groep moeten zijn.

"KPN-woordvoerster René1 Schnitzler laat aan Totaal TV weten dat een selecte groep KPN-klanten het gebruik van Fritzbox op dit moment aan het testen zijn."

Het zelf moeten aanschaffen eerder in dat artikel spreekt het beschikbaar stellen vanuit KPN weer tegen.
Reputatie 7
De overige merken vragen al meer kennis en instellingen.
Toch zijn er maar heel weinig merken waarbij er een IGMP proxy server geconfigureerd kan worden die aan de WAN zijde een apart vlan gebruikt om de IGMP multicasts voor IPTV op te halen. Daar zullen dan toch eerst de leveranciers van de merken aan de bak moeten om dat te implementeren. De zoektocht die ik heb doorlopen om tot mijn EdgeRouter te komen heeft echt wel eventjes geduurd.
Ja, lang lang geleden toen er nog sprake was van bridged-TV was het nog redelijk simpel om een router te selecteren maar met routed-TV is dat toch echt anders geworden.

De mogelijke komende ondersteuning vanuit KPN denk ik uit dit zinnetje op te maken.

"Fritzbox wordt op dit moment nog niet door KPN officieel ondersteund."

Dat zou goed kunnen en het ligt, zoals al gezegd, in de lijn der verwachting.

Geen enkel merk of model niet zijnde Experiabox wordt officieel ondersteund en waarom zou er een selecte test groep moeten zijn.

"KPN-woordvoerster René1 Schnitzler laat aan Totaal TV weten dat een selecte groep KPN-klanten het gebruik van Fritzbox op dit moment aan het testen zijn."

Dat noemen ze ook wel een pilot om te kijken hoe die Fritz!Box functioneert op het KPN netwerk. Dat zou KPN natuurlijk ook gewoon even kunnen navragen bij XS4ALL, maar waarom makkelijk als het moeilijk kan. 😉

Het zelf moeten aanschaffen eerder in dat artikel spreekt het beschikbaar stellen vanuit KPN weer tegen.
Welk "beschikbaar stellen vanuit KPN"?
KPN blijft, naar ik begrepen heb, gewoon de Experia Box leveren.
Ondersteunen stel ik in dit geval gelijk aan beschikbaar stellen. Waarom ondersteuning bieden als je de apparaten niet zelf aanbied desnoods via de eigen kpn shop.
Reputatie 7
Ondersteunen stel ik in dit geval gelijk aan beschikbaar stellen. Waarom ondersteuning bieden als je de apparaten niet zelf aanbied desnoods via de eigen kpn shop.
Die ondersteuning moet er wel gaan komen omdat al die XS4ALL abonnees al zo'n ding hebben.
Overigens verwacht ik dat de Fritz!Box op termijn wellicht in de webshop zal komen of dat je die kunt huren voor bijvoorbeeld €7,50 per maand. Voor mij is "beschikbaarstellen" iets gratis (in bruikleen) geven en dat zie ik niet gebeuren. 😉
Reputatie 2
Of KPN de router formeel ondersteunt en in hoeverre dat gebeurt heb ik geen persbericht van gezien of kunnen vinden. Moderators wilden zich daar niet over uitlaten.Maar de woordvoerster van KPN (Renee Schnitzler) heeft al wel formeel .........
Dat bericht is exact zo geformuleerd dat KPN daarmee nog alle kanten op kan.
Telefonie zit er niet in staat daar heel expliciet. Je hebt dus niets aan die test.

Een Fritzbok kan ook dienen om XS4ALL gebruikers te sussen bij een operationele fusie.Dat is mijns inziens ook precies waarom KPN deze zet doet. En dat is tevens waarom ik verwacht dat het niet lang zal duren totdat ook vaste telefonie mogelijk zal worden.i.c.m. een Fritz!Box en daarmee ook andere routers.

Dat zie ik voorlopig nog in geen enkele uiting terug.
Zoals @Galdor68 schreef is het perceptie. KPN gaat niet met XS4ALL de operationele fusie realiseren om alles bij het oude te laten. De boel sussen en suggestie creeeren waardoor iedereen nog even klant blijft is dan de prioriteit.

4G integreren is een volgende mega juridische en gezondheids -probleem introduceren terwijl in de Experiabox de Wifi nog niet eens op orde is. Die 4G buitengebied integratie onzin zou ook raar zijn want KPN heeft toegezegd binnenkort iedereen vast gigabit internet te verstrekken.

KPN zal wel zeer binnenkort voor iedereen met een oplossing of opvolger van de huidige modellen Experiabox moeten komen.
Reputatie 7
Telefonie zit er niet in staat daar heel expliciet.
Klopt, maar het zal mijns inziens niet lang meer duren totdat KPN ook komt met de mogelijkheid om de vaste telefoon te gebruiken i.c.m. routers anders dan de Experia Box.
Mind my words 😎.

Overigen staat daar letterlijk "Op dit moment is het echter nog niet mogelijk om met een Fritzbox van vaste telefonie gebruik te maken.". Dat is mijns inziens toch wel iets anders dan dat er expliciet staat telefoon er niet in zit. 😉

wjb schreef:Een Fritzbok kan ook dienen om XS4ALL gebruikers te sussen bij een operationele fusie.Dat is mijns inziens ook precies waarom KPN deze zet doet. En dat is tevens waarom ik verwacht dat het niet lang zal duren totdat ook vaste telefonie mogelijk zal worden.i.c.m. een Fritz!Box en daarmee ook andere routers.
Dat zie ik voorlopig nog in geen enkele uiting terug.
Zoals @Galdor68 schreef is het perceptie. KPN gaat niet met XS4ALL de operationele fusie realiseren om alles bij het oude te laten. De boel sussen en suggestie creeeren waardoor iedereen nog even klant blijft is dan de prioriteit.

Je zou ook de positieve insteek kunnen kiezen en het precies andersom kunnen zien. Het zou dus ook maar zo kunnen zijn dat de KPN abonnees ook gebruik kunnen gaan maken van diensten die bij XS4ALL al jaren gemeengoed zijn. Gelukkig weet ik dat ook KPN die positieve insteek heeft en daar zullen wij binnenkort vast en zeker de vruchten van gaan plukken.
Mind my words 😎.
Telefonie met de Fritzboxen en andere merken kan nu al, KPN hoeft daar enkel, de gegevens via de Mijn KPN omgeving beschikbaar te stellen of dit pushen zoals bij de Experia's gebeurd.

Eerst maar eens zien de Telfort integratie levert Telfort klanten niks op tot nog toe.
Beperkte extra kortingen afhankelijk van hoe en wat je combineert.
Nog erger KPN gebruikt Hans de ex-Miljonair om een smartpakker aan te prijzen( samsung s9) die een Telfort klant bij verlenging rond de 100 Euri meer kost. Dus laat KPN eerst maar bewijzen dat we beter uit zijn. De ex Telfort prepaid klanten moeten beter opletten om niet voor onvoorziene kosten te komen.

KPN zal vast een positieve insteek hebben om dat het klanten kan kosten ik zie het nog niet.
Reputatie 7
Badge +8
Nou, liever niet pushen. Helemaal niets pushen. Ik stel het liever gewoon zelf in. Kan denk ik ook helemaal niet. Dat pushen werkt alleen op de Experiabox.
Reputatie 7
Telefonie met de Fritzboxen en andere merken kan nu al, KPN hoeft daar enkel, de gegevens via de Mijn KPN omgeving beschikbaar te stellen ....
Klopt, nu maar hopen dat ze daar ook voor kiezen i.p.v. een provisioned VoIP ATA, dan kan ik die ook voor mijn Gigaset N300A IP gebruiken. 😉
Overigens is het wachtwoord voldoende, de rest is mij al bekend. 😉

Nou, liever niet pushen. Helemaal niets pushen. Ik stel het liever gewoon zelf in. Kan denk ik ook helemaal niet. Dat pushen werkt alleen op de Experiabox.
Blijkbaar ook bij de fritzboxen

En zolang we dat wachtwoord niet krijgen is elk topic over eigen routers/hardware deels nutteloos.
Reputatie 7
En zolang we dat wachtwoord niet krijgen is elk topic over eigen routers/hardware deels nutteloos.
Het wachtwoord zal je nooit te zien krijgen maar ... er zijn meerdere wegen naar Rome. 😉

Misschien een ideetje voor KPN?

En juist de sip login draait het om. Ook die zal bekend gemaakt moeten worden anders hebben eigen routers met voip ondersteuning alleen nut met een onafhankelijke voip provider.
Reputatie 7
En juist de sip login draait het om. Ook die zal bekend gemaakt moeten worden anders hebben eigen routers met voip ondersteuning alleen nut met een onafhankelijke voip provider.
Er zijn twee mogelijkheden.
1) KPN levert een geprovisioneerde VoIP ATA zoals bijvoorbeeld de Grandstream HT801 en beheert die op afstand. Zo'n VoIP ATA kan rustig achter die eigen router met VoIP ondersteuning geplaatst worden. Dat is volkomen in lijn met de (toekomstige) wet t.a.v. de vrije routerkeuze.
2) KPN kopieert de functionaliteit die al jaren bij haar dochter XS4ALL operationeel is en zorgt er voor dat je als klant zelf je SIP gegevens (wachtwoord) kunt beheren.

Als je het mij vraagt geen moeilijke keuze 😉 en in beide gevallen hoeft het SIP wachtwoord niet beschikbaar gesteld te worden.
1. is nog steeds in strijd een klant moet alleen een Fritzbox of ander geschikte router nodig hebben niet nog eens een derde stroom verbruiker.

2. Zelf beheren en bekend maken staat gelijk. Hoe kan je iets beheren als je het niet weet.
Reputatie 7
1. is nog steeds in strijd een klant moet alleen een Fritzbox of ander geschikte router nodig hebben niet nog eens een derde stroom verbruiker.
Nee, dat is niet zo, maar die discussie hebben we ondertussen vaak genoeg gevoerd.
Nogmaals, een provider is niet, herhaal, niet verplicht om haar eigen diensten op apparatuur van derden te leveren. KPN mag rustig een eigen VoIP ATA leveren voor haar eigen telefonie dienst.

2. Zelf beheren en bekend maken staat gelijk.
Nee, wettelijk gezien (AVG) mag een wachtwoord niet gedeeld worden, maar je mag wel het beheer van dat wachtwoord bij de klant neerleggen.
Als het goed is heeft niemand inzage in jouw SIP wachtwoord en heeft KPN ook de plicht dat wachtwoord geheim te houden. Het is KPN dus ook niet toegestaan het wachtwoord in leesbare vorm te delen.

2. Hoe kan je iets beheren als je het niet weet.
In mijnKPN ligt de koppeling naar jouw SIP account dus is het zeer eenvoudig. Inloggen op mijnKPN en de SIP gegevens instellen, net zoals bij XS4ALL.
Echter die link naar de sip gegevens is er juist nog niet. De tv pincode is in tegenstelling tot het tv abonnements nummer ook niet leesbaar (Mijn Telfort) Dat zou inderdaad een mogelijkheid zijn.

Bij punt1 dan heb je nog steeds geen vrije router/hardware keuze meerdere klanten van diverse providers interpreteren het besluit toch anders op dat punt. Wie de stroom rekening betaald bepaald vrij vertaald naar normale taal komt het daar op neer.

Zo komen we weer bij het punt dat het hele berec traject van nul tot geen waarde is wat valt er dan nog te handhaven voor het ACM niet veel hooguit KPN op de vingers tikken dat de netwerk instellingen nog niet zijn gepubliceerd.
Reputatie 7
Bij punt1 dan heb je nog steeds geen vrije router/hardware keuze meerdere klanten van diverse providers interpreteren het besluit toch anders op dat punt. Wie de stroom rekening betaald bepaald vrij vertaald naar normale taal komt het daar op neer.
Denk je nu echt dat KPN verplicht zou kunnen worden om haar eigen IPTV dienst op een Apple TV te leveren omdat de abonnee voor de Apple TV gekozen heeft? Nee, natuurlijk niet, daar mag ze rustig haar eigen TV ontvangers voor blijven leveren. De klant heeft overigens nog steeds de vrije keuze om een Apple TV aan te schaffen, ze zal hem dan alleen niet kunnen gebruiken voor IPTV van KPN.
Denk je nu echt dat KPN verplicht is haar eigen VoIP dienst te leveren via mijn Gigaset N300A IP? Nee, natuurlijk niet, daar mag ze rustig haar eigen VoIP ATA voor gaan leveren. De klant heeft overigens nog steeds de vrije keuze om een Gigaset N300A IP aan te schaffen, ze zal hem dan alleen niet kunnen gebruiken voor VoIP van KPN.
Denk je nu echt dat Apple verplicht zou kunnen worden haar eigen virtuele assistent siri te leveren op een Android telefoon. Nee, natuurlijk niet, dat mag ze best beperken tot haar eigen apparaten zoals iPhone, iPad, Apple watch en Apple TV. De klant heeft overigens nog steeds de vrije keuze om een Android telefoon aan te schaffen, ze zal hem alleen niet kunnen gebruiken i.c.m. met siri.

Het zou ook zo'n enorme impact hebben op de commerciële mogelijkheden en de concurrentiepositie van een onderneming dat dat zeer ondermijnend zal werken op het economisch reilen en zeilen van de onderneming.

Moet KPN de klant in staat stellen de website bol.com te benaderen zonder in het thuisdomein verplicht gebruik te maken van apparatuur van haar? Ja, dat moet ze, je moet als klant namelijk elk apparaat kunnen kiezen dat geschikt is om die dienst van derden te kunnen benaderen.

Zo komen we weer bij het punt dat het hele berec traject van nul tot geen waarde is wat valt er dan nog te handhaven voor het ACM niet veel hooguit KPN op de vingers tikken dat de netwerk instellingen nog niet zijn gepubliceerd.
En dat is ook echt het enige waar het om gaat, de publicatie van alle specificaties van het netwerkaansluitpunt opdat anderen in staat gesteld worden succesvol daar geschikte apparatuur voor te ontwikkelen en aan te kunnen sluiten. That's it, niet meer en niet minder.
Het is haast niet voor te stellen dat ze daar jaren over moeten doen, maar helaas, zo werkt het in de politiek.
Reputatie 5
Badge +6

Voor zowel DSL, glasvezel en 4G is de info er, dus als iemand een router wil bouwen en die verkoopt aan (toekomstige) KPN klanten dan kan dat.Misschien is die router voor 4G buitengebied (SIB) er ook al bijna. 😎

Nu is LTE nog een fallback op dat ding maar wie weet ...

'fallback' is verre van een echt hybride van 2 ( of meerdere) fysieke kanalen, zie https://en.wikipedia.org/wiki/Hybrid_Access_Networks

O.a DT past het al langer toe i.s.m. een 'partner' (lees Huawei), maar gebruikt een andere methode dan KPN i.s.m. een Belgische partner.
Als het nu alleen de CPE software was, maar het gaat ook om de methodiek aan de infra kant. Het is goed mogelijk dat die partners hun zaken niet in licentie willen geven en niet open willen stellen (voorlopig), dus dan is het voor de individuele eindgebruiker de keuze: een setup van de ISP accepteren of langzaam DSL alleen of zelf maar los (duur) LTE abo erbij regelen en dan je huisgenoten instrueren hoe de load-balancing dient te worden toegepast.
Als dat echt het enige is dan is er al heel veel tijd en geld en woorden verknoeit aan iets wat al lang kan worden gedaan. De politiek, het zijn de providers juist die tegenstand boden beiden partijen hebben hier schuld aan het onnodig rekken. Er zou geen wetgeving nodig moeten zijn.
Reputatie 7
Als dat echt het enige is dan is er al heel veel tijd en geld en woorden verknoeit aan iets wat al lang kan worden gedaan. .
Klopt, helemaal eens en dan te bedenken dat het waarschijnlijk zelfs nog tot medio 2020 gaat duren alvorens de definitie van het "netwerkaansluitpunt" (want daar draait alles om) eindelijk eens definitief aan het papier is toevertrouwd.
Terwijl in feite dat sinds jaar en dag al bekend is. Isra en ftu en de AOP bij kabel.

De eerste dialup modems waren niet van de provider.
Pas later met isdn kwamen provider toestellen een blauwgroene thompson schol.

De hele "ellende" is begonnen met de Experiaboxen en het tv aanbieden door internet providers.(triple play)

Reputatie 2
Echter die link naar de sip gegevens is er juist nog niet. De tv pincode is in tegenstelling tot het tv abonnements nummer ook niet leesbaar (Mijn Telfort) Dat zou inderdaad een mogelijkheid zijn.

Je hebt volledig gelijk Galdor

De wens vanuit de EU was helder. Maar dan begint het getouwtrek van monopolisten in achterkamertjes om macht te houden. Dat heeft niets met klantbelangen te maken. Omdat het grotendeels via lobbyisten etc. gaat valt het weinig op.

De hele discussie had allang afgelopen kunnen zijn. Het is raar dat als je een telefooncentrale of IP telefoon gebruikt je die niet kan inzetten omdat een voormalig monopolist zonder deugdelijke motivatie de SIP codes niet verstrekt.

Bij ISDN kon je vrij je eigen telefooncentrale en apparatuur kiezen. Dat zou nu ook weer moeten kunnen. Een gedwongen VOIP naar analoog kastje van één type van één fabrikant is geen vrijheid maar dwang. Beter dan nu en je kan dan de gezondheidsschadelijke Experiabox vermijden maar het is behalve dat geen optimale oplosing.
Reputatie 2
Terwijl in feite dat sinds jaar en dag al bekend is. Isra en ftu en de AOP bij kabel.

De eerste dialup modems waren niet van de provider.
Pas later met isdn kwamen provider toestellen een blauwgroene thompson schol.

Die ken ik ook nog!
Later had ik een andere gekocht die beter was.

Ik heb ALTIJD eigen apparatuur gehad en NOOIT een Experiabox gebruikt. Ik zat bij een provider die eigen apparatuur toestond en opgeslokt werd door KPN, 'er verandert niets voor u, alles blijft hetzelfde' was de slogan. Ik mag dan dus nu ook formeel voor alles eigen apparatuur inzetten.... Dat zo veel klanten nu gedwongen worden tot gebruik van een Experiabox is van de laatste tijd. En omdat de Experiabox niet voldoet is dat onhoudbaar.
het waarschijnlijk zelfs nog tot medio 2020 gaat duren alvorens de definitie van het "netwerkaansluitpunt" (want daar draait alles om) eindelijk eens definitief aan het papier is toevertrouwd.
WJB zei altijd snel, binnenkort etc. Maar dit is heel andere koek. Zo lang wachten is geen optie en ronduit onverantwoord voor mensen die nu een Experiabox hebben.

Reageer