Vrije router keuze nu wettelijk vastgelegd

• 24 december 2016
  • 572 reacties
  • 63938 keer bekeken

Toon eerste bericht

572 reacties

Reputatie 7
Badge +9
IInde jaren 90 nam ik een internetabo bij Het het, daarbij kon ik kiezen uit een speedtouch modem van KPN of kon een eigen modem kopen, dan was het abo goedkoper, het laatste deed ik dus.
Reputatie 2
IInde jaren 90 nam ik een internetabo bij Het het, daarbij kon ik kiezen uit een speedtouch modem van KPN of kon een eigen modem kopen, dan was het abo goedkoper, het laatste deed ik dus.
Precies!!
En ook als je ISDN-2, ISDN-30 of een analoge telefoonlijn (PSTN lijn) nam: je bepaalde zelf je apparatuur die je aan het kabeltje vastmaakte.

Dus waarom nu die moeilijk doenerij en die monopolistische dwang? Totaal misplaatst.
En dat met een Experiabox als router die niet goed werkt en ook nog de gezondheid schaadt. Dat is onacceptabel en kan/moet vandaag nog veranderd worden door KPN.
Reputatie 7
Terwijl in feite dat sinds jaar en dag al bekend is. Isra en ftu en de AOP bij kabel.
En de providers (KPN voorop) hebben begin 2017 met succes bezwaar aangetekend tegen die definitie van het netwerkaansluitpunt resulterend in de internet consultatie "netwerkaansluitpunt".
De providers hebben met man en macht geprobeerd het netwerkaansluitpunt aan de andere kant van de router te krijgen. (De LAN poort dus.) Daarmee zou de router dus verhuizen van het klantdomein naar het domein van de provider en zou deze dus niet vrij te kiezen hoeven zijn binnen het kader van het "besluit eindapparaten".
Reputatie 7
@Kruimeltje2,
Heb jij al geïnformeerd of jouw JRS Eco-wifi routers wel geschikt zijn voor het KPN netwerk want het lijkt er op dat daar nog werk aan de winkel is. Voor Internet zal het geen probleem zijn, maar ik denk niet dat die (Asus) router geschikt is voor routed IPTV van KPN.
Reputatie 2
@wjb dat heb ik niet geïnformeerd. Dat hoeft ook niet want geschiktheid ligt puur aan KPN. Internet moet het doen en in de laatste internetconsultatie is men bezig met TV kastjes tussen alle providers onderling compatible te maken dus dat knaagt aan de stoelpoten routed IPTV. Jij had al een oplossing er om heen dus dat is voor de tussentijd een oplossing.

Het woord "jouw" is overigens misplaatst. ECO WIFI met nul stand-by straling is een technologie die gewoon te koop is en gewoon door iedere fatsoenlijke fabrikant en bedrijven als KPN in hun apparatuur aangeboden zou moeten worden. Het ALARA is immers in Nederland een wettelijk verankerd principe. Het vermindert storingen tussen Wifi stations substantieel en gezondheid is ook een belangrijk goed. Beveiliging is ook beter. Werk aan de winkel voor diverse ICT'ers lijkt mij.

Wanneer pakken fabrikanten en @Kpn dit op?

Omdat naast het hier wettelijk verankerde ALARA principe Wifi schadelijk is voor de gezondheid moet die dosis waar mogelijk gereduceerd worden en de Experiabox straalt nonstop keihard voor bedroevend weinig bereik. En als je de Wifi definitief uit wil zetten op een Experiabox dan lukt dat niet eens. Dan moet je het recht hebben eigen apparatuur te gebruiken en behoort KPN daar aan mee te werken (wat ze in mijn geval ook doen, dat is een pluim waard hoewel ik nog moet afwachten hoe dat uitwerkt, maar het zou voor iedereen moeten gelden).
Reputatie 7
Dat hoeft ook niet want geschiktheid ligt puur aan KPN.
Wow, ik geloof dat jij in deze wel heel slecht geïnformeerd bent, keep on dreaming. 😉
Dat KPN Internet op vlan 6 distribueert en IPTV op vlan 4 zal niet veranderen de komende jaren. Dat die JRS Eco-wifi router geen IGMP proxy server heeft die dat onderscheid kan maken is echt niet een probleem van KPN maar een uitdaging voor JRS.

Internet moet het doen en in de laatste internetconsultatie is men bezig met TV kastjes tussen alle providers onderling compatible te maken dus dat knaagt aan de stoelpoten routed IPTV.
Heb je een link naar die internetconsultatie?

Het woord "jouw" is overigens misplaatst.
Ik noem het "jouw" JRS Eco-wifi router omdat er buiten @Ron200000002 vrijwel niemand is die interesse lijkt te hebben in dat apparaat.

Edit: overigens is @Kpn niet KPN maar een forumlid net als jij en ik.
Reputatie 2
@wjb in dit topic over dat de Wifi van de Experiabox niet adequaat uitgeschakeld kan worden vindt je een super informatieve post van @Ron200000002 die jij gezien hebt met heel veel linkjes daarnaar, hier is die post.

Het is absoluut niet zo dat een ECO Wifi met nul stand-by straling geen brede interesse heeft. Sterker nog: dat heeft juist een grote interesse. Dit is wat ik lees al weer een opvolger apparaat van een eerder succesvol apparaat. Die reacties ontving ik hier ook al.
Het lijkt eerder alsof jij 'niet eet wat je niet kent'. Terwijl dit voor een ICT'er die klanten goed voorlicht juist een enorme kans zou moeten zijn. Beter bereik, minder storingen tussen Wifi stations, betere beveiliging, lager energieverbruik waardoor de klimaatagenda haalbaar blijft, betere gezondheid van je klanten en voorkoming van kanker (WHO); en dat bij hetzelfde gemak, wie wil dat nu niet?
Interessante ontwikkeling toch?

Alleen uit de voorzorgplicht zou een ICT'er zijn klanten hier al op moeten attenderen, maar ik heb het gevoel dat jij (en anderen) je nog nauwelijks in die specifieke technologie verdiept hebt. Dat is geen verwijt maar een kans en ik hoop dat jij dat ook zo ziet.

Edit: overigens is @Kpn niet KPN maar een forumlid net als jij en ik.
Oeps dat wist ik niet. Dat forumlid zal vrees ik wel vaker berichten bestemd voor KPN krijgen. Ik hoop dat de enige echte KPN dit oppakt.
Reputatie 7
@wjb in dit topic over dat de Wifi van de Experiabox niet adequaat uitgeschakeld kan worden vindt je een super informatieve post van @Ron200000002 die jij gezien hebt met heel veel linkjes daarnaar, hier is die post.
Ik vind die oeverloze discussie over wifi straling volstrekt oninteressant en zou je dan ook willen vragen te stoppen met het "bevuilen" van dit topic met berichten over straling. Het draagt ook absoluut niet bij aan de discussie waar het in dit topic werkelijk om gaat.

Alleen uit de voorzorgplicht zou een ICT'er zijn klanten hier al op moeten attenderen, maar ik heb het gevoel dat jij (en anderen) je nog nauwelijks in die specifieke technologie verdiept hebt. Dat is geen verwijt maar een kans en ik hoop dat jij dat ook zo ziet.
Ik heb ook helemaal geen behoefte om mij in die technologie te verdiepen. Als ik me bedenk dat mijn mobiele telefoon in z'n eentje meer straling veroorzaakt dan de vier wifi accesspoints die in mijn woning staan dan denk ik dat de focus volstrekt op het verkeerde apparaat gericht wordt.
Volgens mij weet je dat zelf ook maar hield je angstvallig je mond toen ik daar op verdekte wijze naar vroeg.

De SAR waarde van een mobiele telefoon kan maar zo richting de 1,2W/kg gaan terwijl een wifi netwerk dat niet zal halen.

En als je de wifi straling veroorzaakt door jouw telefoon wilt terugdringen, zorg er dan voor dat je alleen maar gebruik maakt van 5GHz wifi.

Ik ben overigens bang dat ook dit keer je een vraag niet zult beantwoorden.

Internet moet het doen en in de laatste internetconsultatie is men bezig met TV kastjes tussen alle providers onderling compatible te maken dus dat knaagt aan de stoelpoten routed IPTV.Heb je een link naar die internetconsultatie?
Ik ken maar 1 consultatie daar ben ik niks in tegengekomen over onderling compatible maken van de tv ontvangers.

Waarom dat aan de poten van routed tv zou knagen? Routed tv lijkt mij juist een vooruitgang.
Reputatie 1
Badge

@wjb in dit topic over dat de Wifi van de Experiabox niet adequaat uitgeschakeld kan worden vindt je een super informatieve post van @Ron200000002 die jij gezien hebt met heel veel linkjes daarnaar, hier is die post.Ik vind die oeverloze discussie over wifi straling volstrekt oninteressant en zou je dan ook willen vragen te stoppen met het "bevuilen" van dit topic met berichten over straling. Het draagt ook absoluut niet bij aan de discussie waar het in dit topic werkelijk om gaat.

Alleen uit de voorzorgplicht zou een ICT'er zijn klanten hier al op moeten attenderen, maar ik heb het gevoel dat jij (en anderen) je nog nauwelijks in die specifieke technologie verdiept hebt. Dat is geen verwijt maar een kans en ik hoop dat jij dat ook zo ziet.Ik heb ook helemaal geen behoefte om mij in die technologie te verdiepen. Als ik me bedenk dat mijn mobiele telefoon in z'n eentje meer straling veroorzaakt dan de vier wifi accesspoints die in mijn woning staan dan denk ik dat de focus volstrekt op het verkeerde apparaat gericht wordt.
Volgens mij weet je dat zelf ook maar hield je angstvallig je mond toen ik daar op verdekte wijze naar vroeg.

De SAR waarde van een mobiele telefoon kan maar zo richting de 1,2W/kg gaan terwijl een wifi netwerk dat niet zal halen.

En als je de wifi straling veroorzaakt door jouw telefoon wilt terugdringen, zorg er dan voor dat je alleen maar gebruik maakt van 5GHz wifi.

Ik ben overigens bang dat ook dit keer je een vraag niet zult beantwoorden.

Internet moet het doen en in de laatste internetconsultatie is men bezig met TV kastjes tussen alle providers onderling compatible te maken dus dat knaagt aan de stoelpoten routed IPTV.Heb je een link naar die internetconsultatie?

Het leuke is dat dit soort mensen wel iedereen dag een 1000watt magnetron gebruiken. Mensen hebben geen idee wat WiFi straling (radiogolven) zijn. Straks is het winter en wat doen die geiten wollen sokken dan, ja lekker knus met ze alle rond de verwarming. Maat wil bang zijn voor WiFi hilarisch 😂
Reputatie 5
Badge +9
is er al meer bekend over de "vrije"router keuze
ik wil graag die v10 eruit doen
en misschien een fritzbox aanschaffen of liever mijn netgear r9000 houden voor alles
ik gebruik nu alleen de v10 voor itv en telefoon
internet gaat via dmz via de netgear
Reputatie 7
Nog heel even geduld hebben opdat KPN een oplossing heeft om de vaste telefoon i.c.m. de Fritz!Box of een andere router te gebruiken. Ik ben er van overtuigd dat dit niet lang meer zal duren.

Dan praten we echter nog steeds niet van een vrije routerkeuze immers daarvoor zal KPN toch echt de specificaties moeten publiceren waaraan een router moet voldoen om succesvol op het KPN netwerk gebruikt te kunnen worden voor Internet en routed-TV.
Reputatie 5
Badge +9
wjb
met een fritzbox er tussen kan ik ook leven
maar wil ik nog alles via de netgear laten lopen (internet)
keuze voor de fritz is dat hier een dect station in zit en dan niet de losse gigaset dect meer nodig heb
i.v.m. extra kabels die ik weg wil hebben
nu hangt dat dect ding in de meterkast niet zo netjes 😀
Reputatie 7
maar wil ik nog alles via de netgear laten lopen (internet)
Als jij een Netgear als primaire router wilt gaan gebruiken, dan zal Netgear haar routers eerst geschikt moeten maken voor het KPN netwerk. Dat betekent dat ingesteld moet kunnen worden dat op VLAN 6 de pppoe verbinding voor Internet opgezet moet worden en dat de router zich als DHCP cliënt moet aanmelden op VLAN 4. Tevens moet de IGMP proxy server zo ingesteld kunnen worden dat hij de TV streams via VLAN 4 ophaalt terwijl alle andere IGMP multicasts via VLAN 6 opgehaald blijven worden. Allemaal dingen die nu nog niet ondersteund worden door Netgear routers en natuurlijk ook niet ontwikkeld gaan worden omdat een forumlid van het KPN forum zegt dat het zo werkt. Nee, daarvoor zal KPN dus op een formele manier die specificaties moeten publiceren.

nu hangt dat dect ding in de meterkast niet zo netjes 😀
Ik kies er juist voor om telefonie gescheiden te houden van de router. Dit verlaagt immers de "switching costs" voor het geval dat ik een keer mijn router wil vervangen of misschien wel wil kiezen voor een andere DECT telefoon. Eigenlijk raad ik dat ook iedereen aan, gebruik zo weinig mogelijk combi-apparaten.
Dus geen modem/router/wifi/dect combi-apparaat maar een los modem, losse router, losse wifi accesspoint(s) en los DECT basisstation.
Op mijn kantoor staat een Linksys PAP2T VoIP ATA voor mijn telefoon en dat ding heeft ondertussen al twee of drie routers overleefd.
Reputatie 5
Badge +9
2e punt jij laat toch ook alles lopen via jou edge router
dus een uitval van jou edge router geen telefoon meer
ik vind dit niet echt kloppen wat je nu zegt
ja de experiabox regelt ook alles
bij mij is dat dan de netgear wat internet betreft
maar als de experiabox uit valt heb ik geen internet meer
Reputatie 7
2e punt jij laat toch ook alles lopen via jou edge router
dus een uitval van jou edge router geen telefoon meer
ik vind dit niet echt kloppen wat je nu zegt
ja de experiabox regelt ook alles
bij mij is dat dan de netgear wat internet betreft
maar als de experiabox uit valt heb ik geen internet meer

Mijn EdgeRouter regelt echt mijn telefonie niet, dat doet mijn Gigaset N300A IP.
Ja, natuurlijk via de EdgeRouter, maar als de EdgeRouter stuk zou gaan dan heb ik ook geen Internet meer. Ik heb dan echter wel voor €94,- een nieuwe i.p.v. dat ik weer ruim €200,- kwijt ben voor een Fritz!Box. Zo'n Fritz!Box is natuurlijk duurder omdat daar ook weer wifi en een dect basisstation ingebouwd zit. Ik hoef die twee onderdelen niet te vernieuwen immers die zijn niet stuk.
Reputatie 5
Badge +9
ok duidelijk
maar wjb jij neemt geen telefoon via kpn meer af
ik wil dat wel graag zo houden
ik wacht het af als het via een fritz zou kunnen werken haal ik er wel een via mp of zo
wifi heb ik inderdaad niet nodig maar een ingebouwde dect misschien wel handig
Reputatie 7
maar wjb jij neemt geen telefoon via kpn meer af
Ik heb ook één lijn inkomend via KPN lopen en ik heb dus nog altijd de Experia Box als veredelde ATA in mijn netwerk hangen. Gelukkig komt daar binnenkort echt een einde aan.
De Experia Box zal in mijn rariteiten cabinet geplaatst worden maar inkomend zal ik mijn KPN lijn kunnen blijven gebruiken.
Reputatie 5
Badge +9
hopende met de samenvoegen van de naam van xs4all / kpn dat de fritz ook beschikbaar voor de klanten word en dan die ... experiabox eruit kan
of toch aan de edge router moet maar niet echt zin aan dat gedoe en je zit dan weer aan die experia vast als telefoon convertor
Reputatie 7
...of toch aan de edge router moet maar niet echt zin aan dat gedoe...
Welk gedoe?
Even een configuratiescriptje er overheen en draaien maar. Een kind kan de was doen.

...en je zit dan weer aan die experia vast als telefoon convertor
Nee, heel binnenkort niet meer.
Reputatie 5
Badge +9
wjb
waar haal jij die info weg "binnenkort niet meer" als ik vragen mag
ik hou dit topic in de gaten
Reputatie 7
Dat is een logische gevolgtrekking uit de ontwikkelingen die nodig zijn voor een succesvolle integratie van XS4ALL met KPN.

Reageer