Vrije router keuze nu wettelijk vastgelegd

• 24 december 2016
  • 614 reacties
  • 67558 keer bekeken

Toon eerste bericht

614 reacties

Reputatie 7

om de itv te laten routeren door de netgear router kan dus niet vandaar de 2e netwerk

Routeren door de Netgear gaat inderdaad niet, maar daarmee kan het nog steeds gewoon m.b.v. vlans via hetzelfde fysieke netwerk lopen.

Het ministerie van Economische Zaken heeft het besluit gepubliceerd dat providers een vrije keuze van de router moeten ondersteunen. (Publicatie in Staatsblad)

Dit betekent dat KPN het mogelijk moet maken om de Experia Box te vervangen door een andere, vrij door de klant te kiezen, router of modemrouter.
Dit opent perspectieven voor velen van ons die meer functionaliteit vereisen van hun router. Zo zal ik direct mijn V10 gaan vervangen door een router met een geïntegreerde VPN Server.

Ik neem aan dat KPN op korte termijn gehoor zal gaan geven aan deze nieuwe richtlijn en de benodigde technische specificaties zal publiceren.

Dat is nog steeds niet gebeurt. Omdat ik via een vaste VPN vanaf mijn thuisadres moet kunnen werken heb ik mijn eigen router in gebruik. Nu heeft KPN de diensten dermate veranderd dat ik geen gebruik meer kan maken van allerlei TV diensten. En sterker nog .. de ‘behulpzame’ callcenter- medewerkster boeit het verder niet dat je dan niet meer vanuit thuis kunt werken. Dat een en ander in strijd met de Europese regelgeving zal verder ook niet interessant zijn! Ik ga toch nog eens kijken wat hier mee kan!

Reputatie 6
Badge +12

Ik gebruik al jaren vpn achter een experiabox

Nu een fritzbox

mijn router r9000 draai ik de vpn server

nooit problemen mee gewoon dmz door zettenn

Reputatie 6
Badge +9

Omdat ik via een vaste VPN vanaf mijn thuisadres moet kunnen werken heb ik mijn eigen router in gebruik. Nu heeft KPN de diensten dermate veranderd dat ik geen gebruik meer kan maken van allerlei TV diensten. En sterker nog .. de ‘behulpzame’ callcenter- medewerkster boeit het verder niet dat je dan niet meer vanuit thuis kunt werken. Dat een en ander in strijd met de Europese regelgeving zal verder ook niet interessant zijn! Ik ga toch nog eens kijken wat hier mee kan!

Wat bedoel je met een ‘vaste VPN’? Als je bedoelt- of afhankelijk bent van een vast IP adres misschien , dat is i.i.g. niet iets m.b.t. vrije routerkeuze. Kijk anders eens https://forum.kpn.com/search?q=vpn of je je probleem daar herkent.

Reputatie 6
Badge +12

Wat heeft dit met een vast public ip te maken

Dat staat vast bij kpn in ieder geval als je niet veranderd van adsl naar glas veranderd het ja 1x

Ddns kun je ook gebruiken als deze zou veranderen maar in de praktijk gebeurd dit niet bij kpn

Reputatie 6
Badge +9

Wat heeft dit met een vast public ip te maken

Dat staat vast bij kpn in ieder geval als je niet veranderd van adsl naar glas veranderd het ja 1x

Ddns kun je ook gebruiken als deze zou veranderen maar in de praktijk gebeurd dit niet bij kpn

Er waren wel eens mensen bij wie de VPN van het bedrijf waarvoor ze werkten een methode had van vaste IP adressen per client (alleen van daat IP adres kunnen ze dan verbinden). Zodoende dat ik dit vraag. Is ‘niet meer van deze tijd’ natuurlijk, maar het is aan Evesbite om aan te geven wat voor VPN setup het betreft in zijn geval, alvorens zich met EU regelgeving te gaan bezighouden lijkt me.

Reputatie 6
Badge +12

Nou ik kan je je vertellen dat ik al jaren een vast ip adres heb (ip veranderd niet)

Dat is al met diverse experiaboxen netgear r7000 op nt toen en nu al 3 fritzboxen er achter gehad

daarom beweer ik public ip veranderd niet bij kpn zolang je maar op je zelfde aansluiting zit

Vast ip kan dus het vpn probleem niet zijn

In dit geval

De beste wensen allemaal 🙂 2019 het jaar van BridgeModus. Kan ik al me pfSense-bak bestellen KPN?

De beste wensen allemaal :) 2020 het jaar van BridgeModus. Oww wacht…?

Reputatie 6
Badge +12

@Glashio 

het is 7 januari beetje laat maar beter laat dan nooit

wat bedoel je nou?

Reputatie 7

De beste wensen allemaal 🙂 2019 het jaar van BridgeModus. Kan ik al me pfSense-bak bestellen KPN?

De beste wensen allemaal :) 2020 het jaar van BridgeModus. Oww wacht…?

Bridge-mode zal er niet gaan komen maar de vrije routerkeuze wel en ook sneller dan je wellicht zou verwachten.

Houd de berichtgeving goed in de gaten.

Reputatie 6
Badge +12

ok sneller als verwacht ?

• 3 jaar geleden
Reputatie 7

ok sneller als verwacht ?

• 3 jaar geleden

Het duurt inderdaad al lang genoeg.

Laten we hopen dat daar binnenkort eindelijk echt verandering in gaat komen.

Nou, schiet niet echt op he?

@wjb Heb jij nog inside information als "opperhoofd” van het KPN forum?

Reputatie 7

Heb jij nog inside information ...

Als voorvechter van de vrije routerkeuze heb ik heel wat informatie.

Binnenkort zullen we vast van KPN gaan horen welke stappen er gezet gaan worden.

Reageer