Beantwoord

Vrije router keuze nu wettelijk vastgelegd

• 24 december 2016
  • 699 reacties
  • 72767 keer bekeken

Toon eerste bericht

699 reacties

Reputatie 7

@wjb

Dan snap ik nog 1 punt niet 

Kpn hoeft de itv gegevens niet vrij te geven 

En acm geeft aan dat alles kan bepaald worden door de gebruiker zelf 

Daar valt een itv ontvanger toch ook onder 

Ik zie in de toekomst graag tv toestellen waar dit ingebouwd in zit

Een soort standard net zoals dvb-... 

Reputatie 7

Waar zegt de ACM dat dan?

Plaats eens een screenshot waar de ACM dat aangeeft en een link naar die site?

Reputatie 7

Vanaf de aansluiting mag de gebruiker zelf bepalen na de aansluiting 

Na mijn mening valt de itv ook daar onder 

Lijkt mij dat je dan ook een itv van een ander merk in kan zetten als je dat zou willen 

Zit er helaas niet in ben ik bang voor

Reputatie 4
Badge +3

Naarmate GPON langer beschikbaar is, zal het aantal apparaten met GPON ondersteuning ook toenemen. De eerste apparatuur is al beschikbaar en de kans dat het werkt is best aanwezig lijkt me.

Vast wel, maar dit is wat KPN er over schrijft op https://kpn.com/eigemodem

Klopt en ik ken de techniek niet goed genoeg om te zeggen of dit echt een technische beperking is of een organisatorische (gemaks) keuze. Ik ben wel benieuwd naar een uitleg van de KPN over het waarom het niet kan, anders dan de smoes van het tere glasvezeltje.

Reputatie 4
Badge +3

Waar zegt de ACM dat dan?

Plaats eens een screenshot waar de ACM dat aangeeft en een link naar die site?

Quote uit de pagina naar de ACM link:

ACM: consumenten mogen eigen modem kiezen

08-07-2020

Consumenten mogen hun eigen modem, router of mediabox, aansluiten op het netwerk van hun telecomaanbieder.

Reputatie 7

Geen screenshot en geen link dus?

Vanaf de aansluiting mag de gebruiker zelf bepalen na de aansluiting 

Klopt en dat is al jaren zo.

Maar het is echt niet zo dat KPN verplicht wordt om iTV bijvoorbeeld op een Humax te leveren.

De beleidsregel bevat één artikel dat in die richting zou kunnen wijzen…

...maar dan moet de vraag gesteld worden of iTV onderdeel is van de aangeboden "electronische communicatiediensten".

Mocht dit zo zijn dan zullen we in 2021 opnieuw geen vrije routerkeuze zien immers dan zullen de rechtszaken van Ziggo en KPN tegen deze zinsnede waarschijnlijk nog steeds lopen.

Reputatie 7

Quote uit de pagina naar de ACM link:

ACM: consumenten mogen eigen modem kiezen

08-07-2020

Consumenten mogen hun eigen modem, router of mediabox, aansluiten op het netwerk van hun telecomaanbieder.

De consument kan vandaag de dag ook al een mediabox naar eigen keuze aansluiten, maar dat wil nog niet zeggen dat daarmee ook iTV van gekeken moet kunnen worden. Daar moet die mediabox dan, net als de router, natuurlijk wel geschikt voor zijn en daar zit hem de crux.

Zo kan je vandaag de dag natuurlijk, conform de beleidsregel van de ACM, gewoon mogelijk bijvoorbeeld een Nvidia Shield TV aan te sluiten maar het is echt niet zo dat KPN ook verplicht wordt haar iTV diensten op de Nvidia aan te bieden.

En mocht dat wel het idee van de ACM zijn, dan hoef je, zoals al aangegeven in het bovenstaande bericht, niet lang te wachten op rechtszaken van Ziggo en KPN.

Reputatie 7

@wjb

In de link wat je zelf gaf 

"mediabox" dat zie ik als tv ontvanger 

En een stukje dat de provider tot de kabel die ingebracht is in de woning 

En daar achter dat de gebruiker mag bepalen

En als ik het zo begrijp valt hier een tv ontvanger ook onder 

Ik kan het mis hebben 

Dan kan kpn toch niet verplichten dat je hun dienst verplicht hun itv box moet gebruiken 

Maar dat je een eigen voorkeur hebt 

Bijvoorbeeld een ingebouwde in de tv (in de toekomst) 

Reputatie 7

Hier valt de itv box toch ook onder :

4.  Fabrikanten  van  eindapparaten  hebben  adequate  toegang  nodig  tot  programmatuur  die  wordt gebruikt  bij  de  aangeboden  diensten  als  onderdeel  van  de  specificaties  van  het netwerkaansluitpunt.   

Reputatie 4
Badge +3

Het beschikbaar stellen van een Android TV en Apple TV app zou een hoop discussie in de kiem smoren bij de grootste groep. Voor (I)TV is er daarnaast het grote rechten issue die er voor zorgt dat de streams gecodeerd aangeleverd worden en daar is lastig omheen te werken. Eigenlijk alleen een CI in combinatie met smartcard, maar of dat nu een betere oplossing is dan het KPN kastje te accepteren weet ik niet.

Reputatie 7

Dan kan kpn toch niet verplichten dat je hun dienst verplicht hun itv box moet gebruiken 

Waarom niet?

Zie ook mijn vorige twee berichten.

Ook ik zou nooit akkoord gaan met een wettelijke verplichting om mijn eigen diensten te moeten leveren op apparatuur van derden.

Trek dit eens door voor de grap eens door naar mobiele telefoon.

Stel je voor ik maak een app voor Android die communiceert met mijn server om bepaalde diensten af te nemen. Dan betekent dat toch zeker niet dat ik verplicht kan worden die diensten ook op een iOS telefoon aan te bieden. Het moet echt miet gekker worden.

Reputatie 7

Het beschikbaar stellen van een Android TV en Apple TV app zou een hoop discussie in de kiem smoren bij de grootste groep. Voor (I)TV is er daarnaast het grote rechten issue die er voor zorgt dat de streams gecodeerd aangeleverd worden en daar is lastig omheen te werken. Eigenlijk alleen een CI in combinatie met smartcard, maar of dat nu een betere oplossing is dan het KPN kastje te accepteren weet ik niet.

Dat zou de keus zijn aan de klant 

Ik zou een ci module met smart kaart een prima oplossing vinden 

Maar dat je een breed spectrum in kan zetten 

Als ik bv alles van Philips wil en dat ik het een mooie ontvanger vind 

Moet dit ook kunnen met itv 

Reputatie 7

Waarom niet?

Zie ook mijn vorige twee berichten.

Ook ik zou nooit akkoord gaan met een wettelijke verplichting om mijn eigen diensten te moeten leveren op apparatuur van derden.

Trek dit eens door voor de grap eens door naar mobiele telefoon.

Stel je voor ik maak een app voor Android die communiceert met mijn server om bepaalde diensten af te nemen. Dan betekent dat toch zeker niet dat ik verplicht kan worden die diensten ook op een iOS telefoon aan te bieden. Het moet echt miet gekker worden.

Beetje raare vergelijking 

Maar goed 

Ik zal het heel mooi vinden als ik andere apparatuur kan kiezen 

En dat is waar het om gaat acm 

En dat vind ik dan voor de router maar ook voor televisie 

Je kunt dan ook zonder apparatuur wissel naar andere providers 

Daar gaat het ook om 

Wjb dat jij het niet leuk vind prima 

Maar ik zou als hij er was een tv aanschaffen met ingebouwde decoder 

Reputatie 7

Waarom, het komt toch op precies hetzelfde neer?

Het zou killing zijn voor de innovatie als bedrijven wettelijk verplicht zouden worden hun diensten op apparatuur van derden te moeten leven.

Geloof me, het gaat ook echt niet gebeuren.

Reputatie 7

Waarom?

Het gaat echt niet gebeuren, geloof me.

Het zou ook killing zijn voor de innovatie. 

Heeeel jammer 

Ik had graag in de toekomst gezien tv met ingebouwde iptv decoder voor alle itv providers desnoods met ci en smartkaart 

Reputatie 7

Het gaat echt niet gebeuren, geloof me.

Het zou ook killing zijn voor de innovatie. 

Heeeel jammer 

Ik had graag in de toekomst gezien tv met ingebouwde iptv decoder voor alle itv providers desnoods met ci en smartkaart 

Dat zou ik ook heel graag zien en hopelijk wordt de Smart TV app ooit nog zo goed dat dat ook werkelijkheid gaat worden.

Overigens is er dan nog wel een struikelblok weg te werken en dat is de hoge commissie die Google en Apple vragen voor in-app aankopen. Dit is de reden waarom het binnen de iTV app op iOS en Android niet mogelijk is om een film te huren. Dat is ook weer een voorbeeld waarom een provider niet verplicht kan worden om haar iTV diensten op mediaboxen van derden te moeten leveren. Het zou wat zijn, het betekent op Apple TV en Android TV immers ook een verplichte afdracht van die commissie voor in-app aankopen.

Reputatie 7

Ik zie liever dat ik de zenderlijst van de tv zelf kan gebruiken 

i.p.v. een app

Die app rotzooi zit al op de tv zelf 

Ik heb android op de tv 

Maar gebruik alleen Netflix 

En dplay deze laatste moet via telefoon 

Met ci en smartkaart lijkt mij een mooie aanvulling 

Maar zie ik helaas niet gebeuren 

Reputatie 7

Dat gaat hem echt niet worden. :sunglasses:

Reputatie 7

Dat gaat hem echt niet worden. :sunglasses:

Dat dacht ik al 

Het zal wel super mooi zijn als je in de toekomst 

Zonder losse kastjes kan werken 

Vroeger had ik de pest in die losse schotelontvangers 

Na de komst van de platte tv's 

Kwam snel de dvb-s tuner en dvb-s2 (hd) 

Ingebouwd 

Super mooie techniek 

Toch heb ik er hoop in dat dit ooit zal komen voor iptv 

Reputatie 7
Badge +12

Als je allerlei mogelijkheden wilt zoals live pauzeren, terug kijken, begin gemist en opnemen in de cloud, dan ontkom je niet aan een extra kastje.

Reputatie 7

Als je allerlei mogelijkheden wilt zoals live pauzeren, terug kijken, begin gemist en opnemen in de cloud, dan ontkom je niet aan een extra kastje.

Dat kan toch best allemaal zonder extra kastje, alles wat je noemt kan ik ook via de iTV app op mijn Android tablet en telefoon.

Reputatie 7
Badge +12

Dat kan toch best allemaal zonder extra kastje, alles wat je noemt kan ik ook via de iTV app op mijn Android tablet en telefoon.

Maar de beeldkwaliteit haalt het niet bij het kastje. Tevens is het niet op alle tv's mogelijk.

Reputatie 7

Nick

Wjb geeft aan dat het wel mogelijk kan zijn 

Maar nu nog niet in top beeld 

En dat zou ook niet komen 

Omdat kpn 5 euro huur kan pakken op extra losse kastjes 

Reputatie 7

Maar de beeldkwaliteit haalt het niet bij het kastje. Tevens is het niet op alle tv's mogelijk.

Precies, daar gaat het om, de beeldkwaliteit. Maar ook dat is natuurlijk, als men zou willen, best te verhelpen immers als de 4K Ultra-HD Netflix app op mijn televisie een haarscherp beeld kan leveren dan moet een Smart TV app dat natuurlijk ook kunnen.

Reageer