Vrije router keuze nu wettelijk vastgelegd

• 24 december 2016
  • 560 reacties
  • 62306 keer bekeken

Toon eerste bericht

560 reacties

Reputatie 2
Badge
Over de wireshark: Na een fabrieksreset haalt de experiabox de gegevens op van een server over het internet. Dit is een versleutelde verbinding, waardoor de URL die word opgehaald om de telefoongegevens niet duidelijk is. Ik weet niet of de experiabox het certificaat van de server goed checked, of dat een MITM of alternatieve server kan worden aangeboden.
Reputatie 7
Ik snap niet hoe het ministerie hier partij in is.Het eerste bericht van dit topic begint met die woorden en als je die link volgt, dan kom je misschien tot ander inzicht.
Reputatie 2
Badge
Volgens mij moeten klanten zich bij de ACM melden met een verzoek om handhaving. Of bij KPN. Of de rechter.

Laat je niet met een kluitje het riet in sturen. KPN heeft geen antwoord gegeven.

Weet je hoe je itv bekijkt zonder kpn set top box?
Reputatie 7
Het is inderdaad de ACM die belast is met de controle en handhaving en mocht KPN op redelijk korte termijn geen gehoor gaan geven aan de wettelijke verplichting om de specificaties te publiceren, dan zal ik zeer zeker de ACM verzoeken om KPN daarover aan te spreken. Maar eerst maar even een periode van een maandje of drie om KPN kans te geven hieraan te gaan voldoen.

De settopbox heeft helemaal niets met dit onderwerp te maken, een settopbox is geen "eindapparaat" in de zin van de definitie opgenomen in de telecommunicatiewet. Wel zal KPN moeten publiceren hoe een eigen router (eindapparaat) geconfigureerd moet worden zodat de settopbox van KPN daar op aangesloten kan worden en 100% zal functioneren.
Reputatie 2
Volgens mij moeten klanten zich bij de ACM melden met een verzoek om handhaving. Of bij KPN. Of de rechter.

Laat je niet met een kluitje het riet in sturen. KPN heeft geen antwoord gegeven.

Gisteren heeft KPN aan mij aangegeven vooralsnog geen uitsluitsel te geven of en op welke termijn aan de wettelijke verplichting wordt voldaan om de vrije router keuze te effectueren, Daarom heb ik gisteren zowel bij de De Autoriteit Consument & Markt en Consuwijzer een melding gedaan.

Ook hierbij geldt des te meer meldingen, des te meer aandacht!.

Dus gewoon even een melding via onderstaande weblinks aanmaken.

https://www.acm.nl/
https://www.consuwijzer.nl/
Reputatie 7
Badge +27
Hey allen, hoewel ik inhoudelijk nog niet zo veel te melden heb lijkt het me goed om toch een tussentijdse update te geven.

Zoals in het transcript van de chat eerder in dit topic al gezegd werd gaat KPN (samen met andere providers, ACM etc...) met het ministerie verder om tafel. Dit omdat het ministerie al wel het besluit heeft gepubliceerd, maar bepaalde details en invulling nog niet gespecificeerd en vastgelegd zijn. Zonder dat kunnen we niet verder. Om alvast de eventuele vervolgvraag te ondervangen: ik kan niet ingaan op welke details en invullingen dit dan zijn. Het devies blijft dan ook afwachten. Zodra we meer weten over hoe we dit gaan doen kom ik hier op terug.
Reputatie 7
Hey allen, hoewel ik inhoudelijk nog niet zo veel te melden heb lijkt het me goed om toch een tussentijdse update te geven....Hulde en vooral zeer frequent blijven doen.

...Om alvast de eventuele vervolgvraag te ondervangen: ik kan niet ingaan op welke details en invullingen dit dan zijn. Het devies blijft dan ook afwachten. Zodra we meer weten over hoe we dit gaan doen kom ik hier op terug.Weet wel dat ik het absoluut niet zal accepteren als dit net als andere issues zoals "HD op 1", "beveiliging KPN servicetools" of "V10 wifi bandsteering" mijn (ons) geduld weer op de proef gaat stellen. In mijn vorige bericht geef ik aan best bereid te zijn om een maandje of drie te moeten wachten, naar dan moet het toch echt wel een keer afgelopen zijn met wachten. Eindelijk krijg ik wettelijk de mogelijkheid om af te kunnen dwingen dat ik mijn privé netwerk thuis net zo professioneel kan inrichten als mijn zakelijke netwerk en dat zal ik dan ook met beide handen aangrijpen!
Reputatie 2
Badge

De settopbox heeft helemaal niets met dit onderwerp te maken, een settopbox is geen "eindapparaat" in de zin van de definitie opgenomen in de telecommunicatiewet. Wel zal KPN moeten publiceren hoe een eigen router (eindapparaat) geconfigureerd moet worden zodat de settopbox van KPN daar op aangesloten kan worden en 100% zal functioneren.

a. eindapparaten:
i. apparaten of radioapparaten die per draad, per optische vezel of via
elektromagnetische golven direct of indirect zijn aangesloten op de
netwerkaansluitpunten van een openbaar telecommunicatienetwerk
ten
behoeve van overbrenging, verwerking of ontvangst van informatie; een
aansluiting is indirect wanneer een apparaat of radioapparaat geplaatst is
tussen het eindapparaat en het netwerkaansluitpunt van een openbaar
telecommunicatienetwerk;

Volgens mij is een Settopbox die per draad of optische vezel op de
netwerkaansluitpunten van een openbaar telecommunicatienetwerk ten behoeve van ontvangst van informatie?

Bij routed itv, zie netwerkje.com:
Bij de routed methode staat het IPTV platform in verbinding met de router (experiabox) en de decoders maken ook verbinding met de router (experiabox). De decoders maken deel uit het van het thuisnetwerk. In de router zit een speciale configuratie. Allereerst is er de IGMP proxy die de communicatie met het IPTV platform doet namens de decoders. Door gebruik te maken van wat extra routeringsregels in de router kan de decoder met zowel internet als het IPTV platform communiceren.

Deze settopboxen vallen dus onder de definitie van eindapparaat, omdat ze ook verbonden zijn met het internet, een openbaar communicatie netwerk.
Reputatie 7
We zijn weer een weekje verder, dus schoppen we dit topic maar weer even naar boven.
Ik ben bereid te wachten, maar afwachten doe ik niet, ik verwacht toch echt periodiek een terugkoppeling van KPN en ik verwacht ook dat KPN er werk van maakt om zo snel mogelijk te gaan voldoen aan die nieuwe wetgeving.
Reputatie 7
Badge +30
Ik denk dat dit tegelijk komt met de HD zenders op 1 😃
Reputatie 4
Badge +1
Ook ik wacht nog steeds met spanning af.

Ik zag dat tweak hier ook haar diensten aanbied op de fiber. Begin toch steeds meer de neiging te krijgen daar op het bestel knopje te gaan duwen.
Reputatie 7
Hier in Houten hebben we ook nog netrebel. Toch wil ik KPN nog wel even de tijd geven om aan die wetgeving te gaan voldoen. Wat ik niet zal doen is rustig achterover leunen en afwachten totdat KPN actie onderneemt. Nee, de druk moet er op, er is mij veel aan gelegen om dit gerealiseerd te krijgen want dan kan ik eindelijk mijn netwerk thuis op hetzelfde beveiligingsniveau tillen als dat van mijn bedrijf.

netrebel levert in Houten 1000Mbps Internet over het glasvezelnetwerk van Reggefiber, hetzelfde netwerk dat ook door KPN gebruikt wordt. KPN kan overigens ook zeer eenvoudig 1000Mbps aansluitingen leveren, ze hoeven het alleen maar administratief mogelijk te maken.
Reputatie 2
Ben gebeld door Autoriteit Consument & Markt naar aanleiding van mijn melding over vrije router keuze. Mij is verteld dat Economische Zaken in het traject tot stand komen wetgeving niet de marktpartijen als KPN e.d. heeft geconsulteerd. Hierdoor hebben zij verzet aangetekend tegen de nieuwe wetgeving. Volgens ACM zal deze omissie van niet consulteren marktpartijen hersteld worden voor Q3. Aan de ACM heb ik aangegeven als consument dat ik ook mijn visie wil geven bij Economische Zaken inzake vrije router keuze,
Uiterlijk begin volgende week zal er op website ConsuWijzer meer informatie staan over bovengenoemde.

Heb geduld: alle dingen zijn moeilijk voordat ze gemakkelijk worden.
Reputatie 7
Mij is verteld dat Economische Zaken in het traject tot stand komen wetgeving niet de marktpartijen als KPN e.d. heeft geconsulteerd. Hierdoor hebben zij verzet aangetekend tegen de nieuwe wetgeving. Volgens ACM zal deze omissie van niet consulteren marktpartijen hersteld worden voor Q3. Ik was er al een beetje bang voor. Onze overheid lijkt zich keer op keer zelf niet aan de regels te houden. Marktpartijen zullen ongetwijfeld maximaal gebruik maken van de mogelijkheden tot verzet, als was het alleen maar omdat zij zich in de tussentijd kunnen voorbereiden op hun handewijze zodra de verzettermijn is verstreken en het verzet niet heeft geleid tot aanpassing van de reeds genomen besluiten. Ik vrees dan ook dat de datum van 1 april die @wjb eerder noemde inderdaad niet veel meer dan een grap zal zijn en dat er niet voor 1 oktober (direct na Q3 dus) meer duidelijkheid komt.
Reputatie 7
Ik zal de ConsuWijzer site nauwlettend in de gaten houden in de komende week.
Reputatie 7
Badge +27
Consuwijzer is geüpdatet: https://www.consuwijzer.nl/kan-ik-mijn-eigen-apparatuur-aansluiten-op-het-netwerk-van-mijn-internetaanbieder
ACM zal ook op Consuwijzer updaten over de rest van het proces. De globale planning zoals die op dit moment bekend is dat er februari en maart verder geconsulteerd gaat worden met hopelijk in mei publicatie van het overeengekomene. Zodra dat bekend is, kunnen we intern gaan kijken of we aanpassingen moet maken, welke gegevens vrijgegeven moeten worden etc...
Reputatie 2
Nieuwe publicatie ConsuWijzer inzake vrije router keuze.

Kan ik mijn eigen apparatuur aansluiten op het netwerk van mijn internetaanbieder?

https://www.consuwijzer.nl/kan-ik-mijn-eigen-apparatuur-aansluiten-op-het-netwerk-van-mijn-internetaanbieder

Wie is nu de wetgevende (on)macht? 😠
Reputatie 2
En ter aanvulling vanuit ConsuWijzer:

In vervolg op ons telefoongesprek hierbij de link naar Conswijzer: https://www.consuwijzer.nl/kan-ik-mijn-eigen-apparatuur-aansluiten-op-het-netwerk-van-mijn-internetaanbieder

Porté: nog geen eigen modemkeuze, bruggen modem zou moeten kunnen desgewenst maar levert bij sommige providers nog problemen op. Ook bij andere netwerken zijn bepaalde problemen niet 1, 2, 3 uit de lucht. Daar wordt aan gewerkt.

Consultatie wordt door EZ gedaan en wordt ook opengesteld voor eindgebruikers. Op Consuwijzer plaatsen we wel links naar de consultatie als het zover is.
Reputatie 7
Consuwijzer is geüpdatet: https://www.consuwijzer.nl/kan-ik-mijn-eigen-apparatuur-aansluiten-op-het-netwerk-van-mijn-internetaanbieder
ACM zal ook op Consuwijzer updaten over de rest van het proces. De globale planning zoals die op dit moment bekend is dat er februari en maart verder geconsulteerd gaat worden met hopelijk in mei publicatie van het overeengekomene. Zodra dat bekend is, kunnen we intern gaan kijken of we aanpassingen moet maken, welke gegevens vrijgegeven moeten worden etc...
Mocht KPN op zoek zijn naar testers om vast te stellen of de te publiceren gegevens voldoende zijn, jullie weten me te vinden. :P
Zijn jullie al begonnen met het implementeren van een losse VoIP adapter?
Zo ja, ik ben gaarne bereid om die te testen.
Zo nee, ik heb er nog wel één liggen die binnen een paar minuutjes te configureren is als jullie me de SIP instellingen doen toekomen.
Reputatie 7
Badge +30
Hier hetzelfde, ik test em graag! Een VoIP adapter zou een geweldige oplossing zijn waarbij het modem eindelijk dichter bij het IS/RA kan. Daarnaast kan de DSL kabel die nu naar het modem gaat dan een ethernet kabel worden!
Reputatie 7
Hier hetzelfde, ik test em graag! Een VoIP adapter zou een geweldige oplossing zijn waarbij het modem eindelijk dichter bij het IS/RA kan. Daarnaast kan de DSL kabel die nu naar het modem gaat dan een ethernet kabel worden!Dat wordt pas echt mogelijk als modem en router functionaliteit fysiek uit elkaar getrokken zijn. Zijn we weer terug bij de V11. :8
Reputatie 1
Zoals in dit topic(https://forum.kpn.com/internet-9/vrije-router-keuze-wettelijk-vastgelegd-429248/index1.html) staat beschreven moet KPN de instellingen vrijgeven voor eindgebruikers. Ik zou dus graag de instellingen en specificaties voor een eigen decoder ontvangen :D

*Admin: topic verplaatst naar centrale topic
Reputatie 7
Badge +15
Decoders zijn iets anders dan routers 😉 Daarnaast denk ik dat, als dit mogelijk zou zijn. Eigen ontvangers meer functionaliteit weg neemt dan toevoegd. (Dit gezien de custom firmware van KPN).
Reputatie 7
Badge +24
@Sandermm: zie de post van Erik.

Reputatie 1
@Paul_ Dat klopt voor het modem gedeelte, de decoders voor tv moeten worden vrijgegeven dit zijn sowieso eindapparaten.. Dus de plaatsing in dit topic is niet helemaal juist.

Reageer