Vrije router keuze nu wettelijk vastgelegd

• 24 december 2016
  • 560 reacties
  • 62362 keer bekeken

Toon eerste bericht

560 reacties

Reputatie 7
Badge +24
Ik snap je punt maar dit is wel zo gerelateerd dat het hier wel past. En de reactie van Erik geldt ook voor de tv-ontvanger.

En inderdaad, zoals op consuwijzer staat:

Wat zijn eindapparaten?
Eindapparaten zijn apparaten die je direct of indirect kan aansluiten op een telecommunicatienetwerk. Denk bijvoorbeeld aan een computer, laptop, televisie, decoder of router.
Reputatie 7
Toch verwacht ik dat KPN op korte termijn de informatie voor het aansluiten van een eigen router zal publiceren.
De consultatie waarover gesproken wordt in het bericht op ConsuWijzer betreft immers alleen het modem, niet eindapparaten zoals een router. Dat een provider tijd nodig heeft om goed en volledig te kunnen publiceren is logisch, maar dat hoeft natuurlijk geen 3 maanden te duren.

Onderstaand een gedeelte van de mail die ik van ConsuWijzer heb ontvangen naar aanleiding van mijn melding bij ACM/ConsuWijzer.

Reputatie 7
Badge +30
Maar de email is wel een beetje tegenstrijdig. Ze zeggen dat Eindapparaten apparaten zijn die indirect of direct op het telecommunicatienetwerk kunnen worden aangesloten?
Wat doe je met een modem? Aansluiten op het telecommunicatienetwerk.
Reputatie 2
Badge +3
Ligt het nou aan mij, of is het zelfs bij de consuwijzer niet duidelijk ...
Kan ik een eigen televisietuner of decoder aansluiten?

Aanbieders werken vaak met versleutelde televisiesignalen. Om deze om te kunnen zetten biedt uw aanbieder een smartcard. U kunt alleen een eigen TV-tuner/decoder aansluiten die geschikt is voor de door uw aanbieder gebruikte televisiesignalen. Voorbeelden van televisiesignalen zijn: DVB-S, DVTB-T, DVB-C of IP-TV. De decoder moet ook geschikt zijn voor de zogenaamde ‘encryptie standaard’ van uw aanbieder, bijvoorbeeld CI of CI+. Informeer bij uw aanbieder welke decoders geschikt zijn voor het netwerk van uw aanbieder.

KPN kan eenvoudig roepen 'werkt niet' ivm encryptie en klaar! nog geen eigen TV decoder.
(ik wil mijn eigen TV server draaien om mijn eigen opnames te beheren en te programmeren zónder dat KPN begin en eindtijden bepaald) ... Maar dat zit er voorlopig niet in zoals ik het lees.
Reputatie 7
Badge +30
Nou, ik kan wel begrijpen dat TV iets meer voeten in de aarde heeft en heb persoonlijk ook niets tegen het "verplicht" gebruik van TV Ontvangers. Hoe weet KPN anders dat jij niets met die TV Streams doet? Wie zegt dat jij ze niet naar heel Nederland distribueert?

Verder is het gewoon mogelijk. Het werkt wel ivm met encryptie, wij moeten alleen weten hoe die encryptie werkt. Voor zo ver ik weet werkt dit met Verimatrix en kan je Verimatrix support op onder andere Dune ontvangers krijgen. Dan heb je alleen de technische gegevens nog nodig zoals bijvoorbeeld certificaten of sleutels.
Reputatie 7
Maar de email is wel een beetje tegenstrijdig. Ze zeggen dat Eindapparaten apparaten zijn die indirect of direct op het telecommunicatienetwerk kunnen worden aangesloten?
Feitelijk is elk apparaat dat in het thuisnetwerk opgenomen wordt door die definitie een eindapparaat, of dit nu een modem, router, PC, gameconsole, tablet, telefoon, printer, thermostaat of iets anders is. Het is dan ook de vraag of het begrip "eindapparaat" wel zo'n verbetering is t.o.v. het oorspronkelijke begrip "randapparaat".

Persoonlijk zou ik liever over "koppelapparaat" willen spreken. Het apparaat dat het thuisnetwerk aan het telecommunicatienetwerk koppelt. De modem zou ik ook graag bij de provider willen laten liggen, maar dat is dan weer tegen het zere been van partijen die DSL modem/routers verkopen want die zijn dan nog steeds niet in staat om die producten te kunnen slijten bij de KPN abonnee. Let op: Deze wetswijziging is geïnitieerd door Economische Zaken en is niet gedreven door het bedienen van de consument, maar door een vrije marktwerking.
Is er al iets meer bekend hieromtrent?
Reputatie 2
Badge
Nota bene:

Ik gebruik de experiabox als SIP/ATA adapter.
Verder kan ik de arv7519 en v8 als wifi access point gebruiken door de dhcp server uit te zetten.

https://forum.kpn.com/internet-9/optimaal-eigen-modem-voipbellen-313102
http://netwerkje.com/eigen-router
Reputatie 7
Nu KPN ook nog eens gaten schiet in de firewall van mijn netwerk wordt het hoog tijd de Experia Box de deur te wijzen, KPN heeft wat mij betreft gewoon met haar tengels van de instellingen van de toegangspoort tot mijn thuisnetwerk af te blijven.

KPN, waar blijven die specificaties!
Draai prima met mijn Ubiquiti Edgerouter PRO (config mbv Kriegsman.io) . Hierachter een HP Procurve voor Internet en IPTV (IGMP snooping on) . Alleen jammer dat ik de Experiabox nog nodig ben voor de VOIP. Hopelijk komen de SIP gegevens binnenkort los 🙂
Reputatie 7
Klopt, het is geen enkel probleem om, bij glasvezel aansluitingen, zo'n EdgeRouter operationeel te krijgen echter voordat ik mijn EdgeRouter (die thuis al klaar ligt) in gebruik zal nemen zal KPN met de specificaties moeten komen op basis waarvan de correctie werking van alle diensten (Internet, ITV en telefonie) gegarandeerd kan worden. Ik wil bij eventuele storingen wel kunnen vaststellen of het KPN is die in gebreke blijft of dat ik het in mijn eigen configuratie moet zoeken en daarvoor is die publicatie een vereiste.

Mocht KPN niet met een oplossing voor VoIP komen (losse ATA adapter of communicatie van SIP gegevens), dan is het een fluitje van een cent om jouw vaste telefoon te porteren naar een andere VoIP provider.

Maar maakt het feit dat je een modem op het telecom netwerk aansluit dit tot een eindapparaat? Nee.
Waarom nee kijk eens naar hoe je een modem een router en een tv-decoder gebruikt sluit ze aan en dan, kan je er iets mee weer nee.
Als je een laptop regelrecht in een isra stopt kan je er ook weinig mee, dus moet er een modem tussen, dus is de laptop een indirect aangesloten eind apparaat en de modem alleen maar een tussenliggende vertaalunit. Ditzelfde geld voor een router bij meerdere eindapparaten die internet signaal nodig hebben komt deze verkeersregelaar goed van pas kortom de PC, spelconsole of tablet via Wi-Fi zijn allen indirect aangesloten eindapparaten
Los van definities in de wet of waar dan ook een eindapparaat gebruik je om iets actief mee te doen, voor een modem en een router gaat dat niet op dat zijn niks meer en niks minder dan tussen hulp stukken om het gebruik van eind apparaten mogelijk te maken
Reputatie 7
Gelukkig dat de wetgever een router wel degelijk als eindapparaat ziet zoals je kunt lezen in dat bericht dat ik van de ACM gekregen heb naar aanleiding van mijn melding. Zie dat screenshot een aantal berichten terug.

Dat is ook wel logisch immers die wetgeving is ingegeven om een vrije marktwerking te bevorderen. Leveranciers van routers en ook modem-routers hebben geklaagd over het feit dat zij op de Nederlandse markt oneerlijke concurrentie ondervinden van providers omdat die providers hun eigen routers (lees Experia Box) verplicht stellen voor de werking van de verbinding en het leveren van support op de verbinding.

Economische Zaken is alleen geïnteresseerd in die vrije marktwerking... ...niets anders.
Wij als klant gaan daar de vruchten van plukken want ja... ...dan kunnen we eindelijk een router of modem-router kiezen die wel voldoet aan de eisen van de klant en wel de functionaliteit bevat die wij als klant nodig hebben.
In mijn geval is dat met name de onderstaande functionaliteit:.
1) Multple vlans voor het scheiden van zakelijk, privé en gastnetwerk.
2) IPSec VPN Server
Daar heb ik inderdaad dus overheen gelezen dus nu gaat het er alleen nog over is een modem wel of geen eind apparaat. Kijkend naar de functie niet, datzelfde gaat toch ook op voor een router en decoder, omdat je er niks mee kan doen. Inderdaad zou er dus gewoon alleen een modem moeten worden geleverd en de keuze voor jou fictieve V11 😉
Reputatie 7
Daar heb ik inderdaad dus overheen gelezen dus nu gaat het er alleen nog over is een modem wel of geen eind apparaat. Kijkend naar de functie niet, datzelfde gaat toch ook op voor een router en decoder, omdat je er niks mee kan doen. Inderdaad zou er dus gewoon alleen een modem moeten worden geleverd en de keuze voor jou fictieve V11 ;)Ik zou heel graag zien dat KPN die fictieve V11 wat minder fictief zou maken 🆒. Voor mij, als glasvezelabonnee, zou dat betekenen dat KPN mij alleen maar een ATA adapter zou hoeven te leveren zoals de Cisco SPA112. Ik ben zelfs bereid zo'n SPA112 zelf aan te schaffen, erger nog, zijn voorganger, de Linksys PAP2T staat bij ons thuis met een VoIP verbinding t.b.v. mijn zakelijke telefoon. Op de tweede lijn van die ATA adapter zou ik zo de VoIP verbinding naar KPN kunnen configureren.

Vanuit het oogpunt van optimale verbindingen en eenduidige verantwoordelijkheden pleit ik er voor om een modem te zien als randapparaat die geleverd en beheerd wordt door de provider (KPN). Vanuit de ogen van Economische Zaken moet een modem echter ook een eindapparaat zijn immers die vrije marktwerking moet ook gelden voor leveranciers van ADSL/VDSL modem-routers en nogmaals, die vrije marktwerking is de enige reden voor deze wetgeving.

Overigens ben ik het niet eens met jouw stelling " Kijkend naar de functie niet, datzelfde gaat toch ook op voor een router en decoder, omdat je er niks mee kan doen.". Met een router kan je juist heel veel doen, je moet eens weten hoeveel functionaliteit een router bevat of kan bevatten. Dat is voor mij nu juist de reden om afscheid te willen nemen van de Experia Box, deze is veel te beperkt in de geboden functionaliteit.
Voor glasvezel komt deze er wel heel dichtbij denk ik https://omnia.turris.cz/en/
Wat betreft de functionaliteit heb je wel gelijk, maar dan nog blijft het bij het feitelijk gebruik een tussenstap je kan wel de hele dag naar je instelschermen van je router kijken maar daar blijft het dan bij het blijft heel simpel gezegd toch een verkeersregelaar die het mogelijk maakt om een netwerk te laten functioneren.
Reputatie 7
Voor glasvezel komt deze er wel heel dichtbij denk ik https://omnia.turris.cz/enDe Ubiquiti EdgeRouter Lite ligt klaar om ingezet te worden.

Een zeer snelle router met enorm veel configuratie mogelijkheden en zonder wifi, die regel ik wel met mijn EDIMAX CAP1200 wifi accesspoints die voorzien zijn van fast-roaming functionaliteit waardoor je de overgang van de éne naar een ander accesspoint bijna niet merkt, zelfs niet als je bijvoorbeeld met de ITV app naar TV zit (loopt 🆒) te kijken..

Wat betreft de functionaliteit heb je wel gelijk, maar dan nog blijft het bij het feitelijk gebruik een tussenstap je kan wel de hele dag naar je instelschermen van je router kijken maar daar blijft het dan bij het blijft heel simpel gezegd toch een verkeersregelaar die het mogelijk maakt om een netwerk te laten functioneren.Heel simpel gezegd blijft zo'n router inderdaad een verkeersregelaar, maar als die verkeersregelaar niet voldoende functionaliteit heeft om stoplichten op het juiste moment op groen of rood te zetten (VPN) of de juiste bewegwijzering te tonen (Multiple VLAN), dan wordt het een chaos die vroeg of laat zal leiden tot ongelukken. De Experia Box is in mijn situatie niet daartoe in staat (mist essentiële functionaliteit) waardoor ik één wegwijzer bordje heb geplaatst die zegt: Stuur alles wat je niet kent maar door naar de tweede verkeersregelaar, die weet tenminste wel wat hij er mee moet doen. Vandaar dat ik nu een tweede router (Cisco RV180W) als DMZ Host achter de Experia Box heb staan.

De vereiste functionaliteit van de "verkeersregelaar" is dus cruciaal bij de keuze van een router en wat dat betreft is het dus heel goed dat die vrije keuze nu eindelijk afgedwongen kan worden.
Ik kan me daar helemaal in vinden, en dat gaat zeker op voor een handvol gevorderde gebruikers waar ik mezelf zeker niet toe reken. Ik heb niet voor niks een alles in 1 pakket, zij het dat ik bij mijn glasvezel nog op de oude stijl zit dus een glasmodem met telefoon tv en internet en daar los een router aan, die 5G ondersteund en niet de bijgeleverde sitecom.
Tot zover mijn bijdrage aan dit onderwerp.
Geldt het besluit ook voor het aansluiten van een eigen modem?
Hoewel het zeer recente Besluit eindapparaten meer duidelijkheid geeft, zijn er nog zaken die op dit moment verder uitgewerkt worden. Het is bijvoorbeeld nog niet duidelijk of een modem ook een eindapparaat is. . [....]

Niet duidelijk? Dat moet door een Internet provider zijn ingefluisterd met een bedoeling.
apparaten [......] die per draad [......] direct [......] zijn aangesloten op de netwerkaansluitpunten van een openbaar telecommunicatienetwerk Duidelijker kan toch niet? Mijn telefoon snoertje dat mijn modem(-router) op een ISRA punt aansluit.
Als modems uitgezonderd gaan worden, kan een belangrijk deel van de modem/routers aanbieders verkoop wel vergeten. Zijn er nog wel losse modems te koop? En ik denk ook onmiddellijk aan 'function creep': de volgende stap is een modem van de provider die ook SIP in zich heeft etc. etc. Waarom zijn SIP gegevens vaak niet openbaar? Mijn extra SIP provider levert gewoon de SIP gegevens die ik dan zowel in mijn smartphone als i mijn fritzbox heb zitten. Dat is toch juist het gemak van SIP?
Klopt, het is geen enkel probleem om, bij glasvezel aansluitingen, zo'n EdgeRouter operationeel te krijgen echter voordat ik mijn EdgeRouter (die thuis al klaar ligt) in gebruik zal nemen zal KPN met de specificaties moeten komen op basis waarvan de correctie werking van alle diensten (Internet, ITV en telefonie) gegarandeerd kan worden. Ik wil bij eventuele storingen wel kunnen vaststellen of het KPN is die in gebreke blijft of dat ik het in mijn eigen configuratie moet zoeken en daarvoor is die publicatie een vereiste.

Mocht KPN niet met een oplossing voor VoIP komen (losse ATA adapter of communicatie van SIP gegevens), dan is het een fluitje van een cent om jouw vaste telefoon te porteren naar een andere VoIP provider.

Lijkt me simpel te ondervangen, je hebt de Experiabox beschikbaar. Eigen router ertussenuit , Experiabox ertussen. Werkt het dan wel heb je zelf een probleem, werkt het nog niet heeft KPN een probleem. Totdat het opgelost is laat je de Experiabox ertussen. Misschien denk ik te simpel :)

VIOP via andere provider is natuurlijk mogelijk, kost alleen extra...... en zo vaak gebruik ik het toch niet. Genoeg belminuten mobiel
Reputatie 7
Lijkt me simpel te ondervangen, je hebt de Experiabox beschikbaar. Eigen router ertussenuit , Experiabox ertussen. Werkt het dan wel heb je zelf een probleem, werkt het nog niet heeft KPN een probleem. Totdat het opgelost is laat je de Experiabox ertussen. Misschien denk ik te simpel 🙂...Dat is inderdaad iets te kort door de bocht.
Twee dingen:
1) Dan moet ik mijn tweede router t.b.v. mijn zakelijke netwerk ook weer gaan opnemen opdat mijn zakelijke netwerk ook operationeel blijft.
2) Wie gaat dat thuis doen als ik er niet ben. Mijn vrouw en kinderen kunnen prima met PC's, tablets en telefoons overweg, maar vraag ze niet om iets te veranderen aan het (fysieke) netwerk. En hoe ga ik dat dan regelen vanuit mijn hotel tijdens een zakenreis?

...VIOP via andere provider is natuurlijk mogelijk, kost alleen extra...... en zo vaak gebruik ik het toch niet. Genoeg belminuten mobielOok wij bellen niet veel met de vaste telefoon. Onderling sowieso al niet omdat wij mobiel onderling gratis bellen. Het abonnement is dan ook de laagst mogelijke, maar dat betekent wel €0,11 starttarief en een gesprekstarief €0,11 per minuut. Als je dan bedenkt dat ik bij een andere provider €8,95 per jaar betaal waarbij geen starttarief van toepassing is en een gesprekstarief van 2,4 Eurocent per minuut dan kan je uitrekenen dat er niet veel gesprekken gevoerd hoeven te worden om toch goedkoper uit te zijn.

Maar maakt het feit dat je een modem op het telecom netwerk aansluit dit tot een eindapparaat? Nee.
Waarom nee kijk eens naar hoe je een modem een router en een tv-decoder gebruikt sluit ze aan en dan, kan je er iets mee weer nee.
Als je een laptop regelrecht in een isra stopt kan je er ook weinig mee, dus moet er een modem tussen, dus is de laptop een indirect aangesloten eind apparaat en de modem alleen maar een tussenliggende vertaalunit. Ditzelfde geld voor een router bij meerdere eindapparaten die internet signaal nodig hebben komt deze verkeersregelaar goed van pas kortom de PC, spelconsole of tablet via Wi-Fi zijn allen indirect aangesloten eindapparaten
Los van definities in de wet of waar dan ook een eindapparaat gebruik je om iets actief mee te doen, voor een modem en een router gaat dat niet op dat zijn niks meer en niks minder dan tussen hulp stukken om het gebruik van eind apparaten mogelijk te maken

Is dat niet een hele beperkte eigen invulling van eindapparaat als je dat vergelijkt met de wet? Waarom zou je die beperking willen introduceren in deze discussie als de wet ook andere activiteiten benoemt? ("overbrenging, verwerking of ontvangst van informatie")

Voor de volledigheid:
apparaten of radioapparaten die per draad, per optische vezel of via elektromagnetische golven direct of indirect zijn aangesloten op de netwerkaansluitpunten van een openbaar telecommunicatienetwerk ten behoeve van overbrenging, verwerking of ontvangst van informatie; een aansluiting is indirect wanneer een apparaat of radioapparaat geplaatst is tussen het eindapparaat en het netwerkaansluitpunt van een openbaar telecommunicatienetwerk;
Reputatie 2
Badge +3
Antwoord van ACM;
In het kader van de vertrouwelijkheid kan de Autoriteit Consument en Markt (ACM) geen mededelingen doen over (mogelijke) onderzoeken. Het kan het onderzoek ongunstig beïnvloeden. Bedrijven weten niet altijd dat ACM hen onderzoekt. Ook kan het zijn dat het bedrijf zich toch aan de regels houdt. Het bedrijf krijgt dan een slechte naam. ACM geeft daarom pas na het onderzoek informatie aan de buitenwereld. Als na een onderzoek blijkt dat een bedrijf de regels heeft overtreden kan ACM dat bekendmaken op www.consuwijzer.nl en op www.acm.nl.

in de categorie daar kunnen we dus helemaal niks mee 😠
Reputatie 7
Gisteren heb ik definitief afscheid genomen van het uitgaand bellen via de vaste lijn van KPN.
We bellen te weinig om de optie "Bel onbeperkt Avond & Weekend" laat staan "Bel onbeperkt Altijd" te rechtvaardigen.
Dat betekent dat wij gewoon "standaard vast bellen" hebben en dus voor uitgaande gesprekken € 0,11 per minuut betalen met een starttarief van ook € 0,11. Weet je dat een groot deel van onze belkosten puur door het starttarief veroorzaakt wordt, je wilt niet weten hoe vaak een mobiele telefoon niet opgenomen wordt waarbij je dus de voicemail aan de lijn krijgt. Oeps dat zijn weer 11 Eurocenten.
Zakelijk heb ik VoIP SIP pre-paid nummers bij CheapConnect en daarbij krijg je bij elk pre-paid nummer gratis twee extra SIP accounts. Één van deze accounts heb ik gekoppeld aan ons KPN nummer en ik heb op mijn Gigaset N300a IP ingesteld dat uitgaande gesprekken via dat SIP account moeten lopen. Voila, geen starttarief meer en een gesprekstarief van 2,38 Eurocent per minuut. Zo'n "gesprek" van 2 seconden met een voicemail kost me nu geen 11 maar 0,1 Eurocent.
Inkomende gesprekken lopen gewoon nog via KPN.
Reputatie 7
Zojuist ben ik teruggebeld door ConsuWijzer naar aanleiding van mijn klacht dat KPN nog steeds de technische specificaties voor de inzet van een eigen router niet heeft gepubliceerd. Dat er nog een consultatie plaatsvindt om vast te stellen of een modem een eindapparaat is of niet en derhalve ook onder de nieuwe wetgeving valt mag mijns inziens namelijk geen invloed hebben op het moment waarop de specificaties voor het gebruik van een eigen router gepubliceerd moeten zijn.
Ik heb met ConsuWijzer een afspraak ingepland om dieper op deze materie in te gaan en ook om te kijken of er deadlines gesteld kunnen worden aan het moment waarop de publicatie plaatsgevonden moet hebben. Dat een organisatie wat tijd nodig heeft om de publicatie voor te bereiden is prima, echter heb ik als consument wel behoefte aan duidelijkheid omtrent het moment waarop deze wetgeving door alle providers nageleefd zal moeten worden en de ACM de handhaving hiervan ter hand zal gaan nemen.
Wordt vervolgd...

Reageer