Beantwoord

Vrije router keuze nu wettelijk vastgelegd

• 24 december 2016
  • 699 reacties
  • 72774 keer bekeken

Toon eerste bericht

699 reacties

Reputatie 7
Badge +28
Dat klopt.

Consuwijzer vermeld op dit moment nog steeds dat de verwachting is dat de consultatie halverwege 2017 is afgerond. Ik heb nu navraag gedaan en kom hier op terug zodra ik meer weet.
Reputatie 7
Dat klopt.

Consuwijzer vermeld op dit moment nog steeds dat de verwachting is dat de consultatie halverwege 2017 is afgerond. Ik heb nu navraag gedaan en kom hier op terug zodra ik meer weet.
Ik heb een verzoek om aanvullende informatie bij Consuwijzer uitstaan.

Reputatie 7
Badge +28
Ik heb een terugkoppeling; het blijkt dat de consultatieronde nog niet begonnen is... En zoals me al eerder was meegedeeld zullen wij naar verwachting niet eerder beginnen met het vrijgeven van verdere informatie totdat dat proces voltooid is. Ik ben benieuwd wat ConsuWijzer verder nog te melden heeft 🙂
Reputatie 7
Maandag maar even bellen.

Reputatie 7
Badge +30
Ben benieuwd!
Reputatie 7
Ben benieuwd!I will keep you informed.
dank, zal dit topic in de gaten houden!
Reputatie 7
De consultatieronde is vertraagd en zal dit najaar afgerond worden. Dat is ondertussen ook op de site geplaatst.
Nu is dit najaar een ruim begrip en om beter geïnformeerd te worden heb ik mijn klacht laten escaleren. Aanstaande woensdag een volgend gesprek.

Wordt vervolgd.
Reputatie 2
Badge
...Mooiste zou zijn dat kabel, glasvezel, xdsl. Allemaal gewoon simpel een ethernet aansluiting opleveren met een paar vlans. Eigen router of welke dan ook er aan en gaan. Eventueel een sip kastje erbij als optie...Precies!

Waarschijnlijk is dit ook voor de "avarage user" de beste optie. Van de meeste hier geplaatste teksten klapperen
m'n oren, zelfs al ben ik niet geheel als "leek" te bestempelen. 🙂
Een ding is zeker, het KPN modem is een ramp !
Reputatie 7
De consultatieronde is vertraagd en zal dit najaar afgerond worden. Dat is ondertussen ook op de site geplaatst.
Nu is dit najaar een ruim begrip en om beter geïnformeerd te worden heb ik mijn klacht laten escaleren. Aanstaande woensdag een volgend gesprek.

Wordt vervolgd.
Helaas is het niet anders, de consultatieronde zal -als het goed is- dit najaar afgerond worden.
Ik heb er een hard hoofd in dat dit ook werkelijkheid gaat worden, vandaar dat ik de vraag nu ook in politiek Den Haag neergelegd heb.
Helaas is het niet anders, de consultatieronde zal -als het goed is- dit najaar afgerond worden.
Ik heb er een hard hoofd in dat dit ook werkelijkheid gaat worden, vandaar dat ik de vraag nu ook in politiek Den Haag neergelegd heb.

Sinds vandaag ook glasvezel van KPN met de beperkingen van die Experiamenteerbox. Ik moet mijn eigen router kennelijk achter de ExpBox knopen (dubbele NAT!! wordt je in elke cursus ontraden) en port open zetten kan enkel met enkele door KPN? bedachte poorten, maar dan ook wel gelijk voor de hele wereld. PAT? Ook nooit van gehoord. :-(
Schandalig slecht apparaat, dat ze zoiets durven leveren en dan ook nog zo dat je 'm wel MOET gebruiken.
Nee, KPN kom maar op met die gegevens, dan zet ik mijn eigen router er wel weer tussen.
Reputatie 7
Badge +30
Hoezo? Je kan alle poorten gewoon openen, niet alleen die van KPN hoor.
Verder doet de Experiabox ook PAT als je dat wilt.

Verder kan je al wel je eigen router er achter knopen met alle gegevens die op internet rondslingeren.
Hoe dan? bij port-forwarding kan ik niet zelf een port opgeven

Wordt vervolgd.

Scheelt dat we nu eindelijk weer een kabinet hebben en geen demissionair gedoe, hoewel dit zal door onderdanen van een staats secretaris worden afgehandeld neem ik aan.
Ik heb alle informatie die ik nodig heb om mijn EdgeRouter te installeren al geruime tijd in huis en wacht eigenlijk maar op twee dingen:
1) De formele publicatie waarmee KPN dus ook formeel aangeeft eigen routers technisch te ondersteunen.
2) Formele uitspraak omtrent VoIP aangezien ook hier de Experia Box een actieve rol in speelt.

Wat bedoel je hier nu precies met technische ondersteuning?
Als je router aan de eisen voldoet en van de juiste instellingen is voorzien dan ben je er toch?
De fabrikant is in dit geval verantwoordelijk voor de technische ondersteuning. In dat opzicht snap ik prima dat KPN maar een beperkt aantal apparaten levert.
Reputatie 7
Badge +30
Bij de forwarding kan je uit "Applicaties" kiezen, ofwel templates van poorten. Die templates kan je zelf maken/wijzigen.
Bij de forwarding kan je uit "Applicaties" kiezen, ofwel templates van poorten. Die templates kan je zelf maken/wijzigen.

Gevonden, Kan inderdaad. Maar dan staat het ook wel gelijk open voor de hele wereld
Reputatie 7
Badge +30

Gevonden, Kan inderdaad. Maar dan staat het ook wel gelijk open voor de hele wereld
Helaas wel ja. De optie om bijvoorbeeld te filteren op source is niet geïmplementeerd in de webinterface wat ik persoonlijk erg jammer vind.

Helaas wel ja. De optie om bijvoorbeeld te filteren op source is niet geïmplementeerd in de webinterface wat ik persoonlijk erg jammer vind.
Dan blijf ik toch bij mijn eerdere conclusie: Schandalig slecht apparaat, dat ze zoiets durven leveren en dan ook nog zo dat je 'm wel MOET gebruiken
Reputatie 4
Badge +4
Na 9 maanden nog geen vooruitgang😑
Reputatie 7

Reputatie 7
Badge +28
Ik ben benieuwd wat daar voor antwoord op komt 🙂 Volgens de info die ik heb is de consultatieronde nog (steeds) niet begonnen.
Reputatie 7
Ik ben benieuwd wat daar voor antwoord op komt 🙂 Volgens de info die ik heb is de consultatieronde nog (steeds) niet begonnen.Dat zou betekenen dat wij als consument door consuwijzer voorgelogen worden.
En dan te bedenken dat ik eigenlijk alleen maar van jullie (KPN) wil horen wat jullie gaan doen met de vaste telefonie.
1) Vrijgeven SIP gegevens.
2) Aparte VoIP ATA adapter.
3) Alleen in combinatie met de Experia Box.
In alle gevallen even goede vrienden, ik wil alleen duidelijkheid en ik vind dat ik daar zo ondertussen wel eens recht op heb.
Reputatie 7
Ik heb vandaag een uitgebreid gesprek gehad met ConsuWijzer omtrent de vrije router keuze.
Zoals @Erik_ al aangaf blijkt de consultatieronde inderdaad nog niet eens gestart te zijn. De vraagstelling voor de consultatie is door het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat nog niet geformuleerd en dat wordt verweten aan het lange demissionair zijn van het vorige kabinet. Dit is een schokkende gang van zaken, maar niet getreurd. Het blijkt, zoals ik acht maanden terug ook al eens aangegeven heb, dat de consultatie alleen de modem betreft en niet de router. De router valt al sinds 28 december 2016 definitief onder het begrip "eindapparaten" en de provider moet vandaag de dag al meewerken aan het kunnen inzetten van een eigen router.

Bron.

Bij glasvezelaansluitingen is er sprake van een apart modem en is de Experia Box de router en daarmee een eindapparaat die vervangen moet kunnen worden door een eigen router. KPN moet dus nu al op haar site publiceren hoe een eigen router ingesteld moet worden om van de diensten van KPN gebruik te kunnen maken.
Bij DSL aansluitingen is de Experia Box ook de modem en valt daarmee onder de consultatieronde. Wel is KPN vandaag de dag al verplicht om de Experia Box op verzoek van de abonnee in bridge-mode te zetten t.b.v. het aansluiten van een eigen router. Ook hiervoor zal KPN nu al op haar site moeten publiceren hoe die router ingesteld moet worden om van de diensten van KPN gebruik te kunnen maken.

De conclusie die tijdens mijn gesprek met ConsuWijzer getrokken is, is dat KPN vandaag de dag al het gebruik van een eigen router moet faciliteren en de benodigde instellingen moet publiceren. KPN moet vandaag de dag al op verzoek van de abonnee de Experia Box in bridge-mode zetten t.b.v. de inzet van een eigen router.

Mijn klacht is dan ook doorgezet naar de afdeling handhaving en ik verwacht dat KPN op korte termijn aangeschreven zal worden door ConsuWijzer/ACM. Het zou KPN sieren dit schrijven niet af te wachten en NU actie te ondernemen.

Overigens voldoet Ziggo wel aan deze wetgeving aangezien zij op verzoek van de klant hun modemrouter in bridge-mode zetten.

Ik hoop op zeer korte termijn een formele reactie van KPN te mogen ontvangen. Weet dat jullie je dus niet kunnen "verschuilen" achter die "consultatieronde" en dat het voor mij nu zeer hoog tijd wordt om, in het kader van security de Experia Box te gaan vervangen door een eigen router.
Reputatie 7
Badge +28
Interessante uitkomst van het gesprek, wjb. Ik heb dit doorgegeven aan mijn contactpersoon hierover. Zodra ik daar terugkoppeling op heb kom ik hier terug. Alvast ter voorbereiding: morgen ben ik afwezig. Het zal dan ook sowieso na het weekend worden.

Reageer