Beantwoord

Vrije router keuze nu wettelijk vastgelegd

• 24 december 2016
  • 699 reacties
  • 73010 keer bekeken

Reputatie 7
Het ministerie van Economische Zaken heeft het besluit gepubliceerd dat providers een vrije keuze van de router moeten ondersteunen. (Publicatie in Staatsblad)

Dit betekent dat KPN het mogelijk moet maken om de Experia Box te vervangen door een andere, vrij door de klant te kiezen, router of modemrouter.
Dit opent perspectieven voor velen van ons die meer functionaliteit vereisen van hun router. Zo zal ik direct mijn V10 gaan vervangen door een router met een geïntegreerde VPN Server.

Ik neem aan dat KPN op korte termijn gehoor zal gaan geven aan deze nieuwe richtlijn en de benodigde technische specificaties zal publiceren.
icon

Beste antwoord door wjb 25 maart 2020, 10:36

De vrije (modem)routerkeuze is een feit!!!

Zie dit topic.

Bekijk origineel

699 reacties

Reputatie 7
Zodra ik daar terugkoppeling op heb kom ik hier terug. Alvast ter voorbereiding: morgen ben ik afwezig. Het zal dan ook sowieso na het weekend worden.Het volgende weekend is ondertussen alweer dichterbij dan het afgelopen weekend. 😞
Dat is altijd zo 😉 , maar ik begrijp wat je bedoeld
Reputatie 7
Dat is altijd zo 😉 , maar ik begrijp wat je bedoeldDat hangt er vanaf hoe je dichterbij definieert 😉, maar ik begrijp wat je bedoelt. 🙂
Reputatie 7
Badge +28
Zodra ik daar terugkoppeling op heb kom ik hier terug. Alvast ter voorbereiding: morgen ben ik afwezig. Het zal dan ook sowieso na het weekend worden.Het volgende weekend is ondertussen alweer dichterbij dan het afgelopen weekend. 😞
Je hebt gelijk. Ik heb nog geen terugkoppeling gekregen. Zojuist heb ik daar opnieuw achteraan gemaild. Ik kom er z.s.m. op terug.
Dat hangt er vanaf hoe je dichterbij definieert Het hangt er inderdaad vanaf hoe je "dichterbij" definieert, maar met de bedoeling "bereikbaar" komt het vorige weekeinde nooit meer terug, dus dat is onbereikbaar ver weg. Zelfs een weekeinde over 10 jaar of zo (als we dat mogen meemaken) is dichterbij dan vorig weekeinde 😉 . Maar nou gaan we op de filosofische toer. 🤔
Reputatie 7
Dat hangt er vanaf hoe je dichterbij definieert Het hangt er inderdaad vanaf hoe je "dichterbij" definieert, maar met de bedoeling "bereikbaar" komt het vorige weekeinde nooit meer terug, dus dat is onbereikbaar ver weg. Zelfs een weekeinde over 10 jaar of zo (als we dat mogen meemaken) is dichterbij dan vorig weekeinde 😉 .Precies, zo had ik hem ook begrepen. 🙂
Reputatie 4
Badge +1
Je kan hier bijna iemand een filoso'veer' in zijn reet steken 🙂 Want morgen is vandaag ook gisteren. In de toekomst is het heden verleden. Dat dus... maar zal verder niet offtopic gaan... veel te interessante post.
Reputatie 7
Badge +13
zal wel is een keer tijd worden
ik gebruik de experiabox v10 nu meer als modem (telefoon en tv)
vpn op mijn eigen router
voor mij zou het een mooie optie zijn zonder experiabox weer 1 apparaat minder 24x7 aan staat
ik ben dan ook benieuwd hoe het dan met telefoon en tv gaat (experiabox 11) idee
ik gebruik glasvezel dus voor mij zou het zijn de netwerk kabel van het glas kastje in de wan poort van mijn router maar met tv problemen i.v.m. igmp snooping
en dan de telefoon nog
ik ben heel benieuwd hoe kpn dit gaat aanpakken
Reputatie 2
Badge +3
Publiceer dan ook gelijk de gegevens welke benodigd zijn voor een TV decoder, deze valt namelijk onder dezelfde regelgeving en had ook al lang vrijgegeven moeten worden.
Reputatie 7
Publiceer dan ook gelijk de gegevens welke benodigd zijn voor een TV decoder, deze valt namelijk onder dezelfde regelgeving en had ook al lang vrijgegeven moeten worden.KPN moet publiceren welke instellingen benodigd zijn om een TV decoder aan te kunnen sluiten op het netwerk. Dit zijn echter instellingen die op de router gedaan moeten worden. Het betreft het inrichten van een IGMP proxy server op de router met als specifiek aandachtspunt het afsplitsen van ITV naar vlan 4 aan de WAN zijde van de router.
Reputatie 2
Badge +3
maar ook de instellingen om een eigen TV decoder te kunnen gebruiken.
Dat KPN kastje is leuk, maar ik gebruik liever mijn eigen decoder om diverse redenen (lees: bv. HD op 1 dat duurt net zo lang als die consultatie ronde inmiddels + 4 jaar 'bedelen' om het gedaan te krijgen)
Reputatie 7
maar ook de instellingen om een eigen TV decoder te kunnen gebruiken...En dat hoeft dus onder die wetgeving niet. Alleen de gegevens benodigd om een apparaat succesvol op het netwerk van KPN aan te kunnen sluiten moeten gepubliceerd worden. In dit geval is het dus voldoende om de instellingen voor die IGMP proxy server te publiceren. Daarmee kan de TV ontvanger immers succesvol aangesloten en gebruikt worden.
Reputatie 2
Badge +3
Daar ben ik het niet helemaal mee eens, een decoder valt net als een router onder de noemer eindapparaat.
Met andere woorden, ik krijg de vrije keus om mijn eigen decoder op het KPN netwerk aan te sluiten om daarmee TV te kijken.
KPN moet hierin meewerken door de IPTV streams / keys hiervan beschikbaar te maken.
Misschien wat kort door de bocht, maar zo lees ik het en wordt het bevestigd door de medewerker van ConsuWijzer.

Kan ik een eigen televisietuner of decoder aansluiten?
Aanbieders werken vaak met versleutelde televisiesignalen. Om deze om te kunnen zetten biedt uw aanbieder een smartcard. U kunt alleen een eigen TV-tuner/decoder aansluiten die geschikt is voor de door uw aanbieder gebruikte televisiesignalen. Voorbeelden van televisiesignalen zijn: DVB-S, DVTB-T, DVB-C of IP-TV. De decoder moet ook geschikt zijn voor de zogenaamde ‘encryptie standaard’ van uw aanbieder, bijvoorbeeld CI of CI+. Informeer bij uw aanbieder welke decoders geschikt zijn voor het netwerk van uw aanbieder.

bron
Reputatie 7
Daar ben ik het niet helemaal mee eens, een decoder valt net als een router onder de noemer eindapparaat.
Met andere woorden, ik krijg de vrije keus om mijn eigen decoder op het KPN netwerk aan te sluiten om daarmee TV te kijken.
KPN moet hierin meewerken door de IPTV streams / keys hiervan beschikbaar te maken.
Misschien wat kort door de bocht, maar zo lees ik het en wordt het bevestigd door de medewerker van ConsuWijzer.

Kan ik een eigen televisietuner of decoder aansluiten?
Aanbieders werken vaak met versleutelde televisiesignalen. Om deze om te kunnen zetten biedt uw aanbieder een smartcard. U kunt alleen een eigen TV-tuner/decoder aansluiten die geschikt is voor de door uw aanbieder gebruikte televisiesignalen. Voorbeelden van televisiesignalen zijn: DVB-S, DVTB-T, DVB-C of IP-TV. De decoder moet ook geschikt zijn voor de zogenaamde ‘encryptie standaard’ van uw aanbieder, bijvoorbeeld CI of CI+. Informeer bij uw aanbieder welke decoders geschikt zijn voor het netwerk van uw aanbieder.

bron
Precies. De crux zit hem mijns inziens echter in twee punten:
1) U kunt alleen een eigen TV-tuner/decoder aansluiten die geschikt is voor de door uw aanbieder gebruikte televisiesignalen.
2) Informeer bij uw aanbieder welke decoders geschikt zijn voor het netwerk van de aanbieder.
Twee voorbehouden die KPN vrij eenvoudig kan gebruiken om publicatie van de benodigde instellingen voor de TV ontvangers te voorkomen.
Dergelijke voorbehouden zijn niet gemaakt voor de router.
Reputatie 2
Badge +3
Ware het niet dat het al eerder 'in grijs gebied' is gelukt, KPN kán die argumenten dus niet gebruiken.
KPN gebruikt deze techniek https://www.accenture.com/us-en/software-video-solution en Verimatrix codering ... daar zijn decryptors/oplossingen voor te krijgen om de stream werkbaar te krijgen. Alles wat nodig is zijn de gegevens over de encryptie van KPN. (voorheen zijn die al eens 'gehackt', daarmee is het 'kunnen' reeds bewezen.)
Goedemorgen, ik heb het verhaal zitten lezen en begrijp ik goed dat KPN dus nog steeds niet de mogelijkheid tot een eigen modem heeft vrijgegeven?

Welke router met VPN raden jullie aan als ik wel deze achter mijn V10 wil plaatsen?
Reputatie 7
Welke router met VPN raden jullie aan als ik wel deze achter mijn V10 wil plaatsen?Dat is sterk afhankelijk van wat je wilt bereiken.
Wil je via VPN verbindingen apparaten op jouw netwerk thuis kunnen benaderen?
Zo ja, dat kan ook met een VPN server op bijvoorbeeld een Synology NAS. Voordeel: Geen last van double nat als je L2TP/IPSec VPN wilt gebruiken.
Ga je wel een tweede router gebruiken, denk er dan om dat VPN tunnels op basis van IPSec niet zomaar zullen werken i.v.m. double nat. De VPN server op de router zou dan mijns inziens een openVPN server moeten zijn.
Reputatie 7
Zodra ik daar terugkoppeling op heb kom ik hier terug. Alvast ter voorbereiding: morgen ben ik afwezig. Het zal dan ook sowieso na het weekend worden.Het volgende weekend is ondertussen alweer dichterbij dan het afgelopen weekend. 😞Je hebt gelijk. Ik heb nog geen terugkoppeling gekregen. Zojuist heb ik daar opnieuw achteraan gemaild. Ik kom er z.s.m. op terug.@Erik_,
Kunnen we afspreken dat er deze week duidelijkheid gaat komen?

Gezien het feit dat de DHCP server van de V10 ondertussen ook niet meer goed lijkt te functioneren is het voor mij nog belangrijker geworden om de Experia Box te kunnen vervangen door een eigen router.
Reputatie 7
Badge +28
Ik heb een update voor je, wjb. En natuurlijk voor de rest van jullie meelezers.

KPN heeft van ACM, het Ministerie van Economische Zaken en het Agentschap Telecom nog niets gehoord over de invulling van het besluit eindapparaten. De consultatie, en het besluit daarna, moeten hierover duidelijkheid geven. Wij betreuren dat de overheid er zo lang over doet voordat de markt (via deze consultatie) om inbreng wordt gevraagd. Echter tot die tijd gaan we niet op de zaken vooruitlopen.

Kortom, er zal voorlopig nog niets aan de huidige situatie veranderen.
Reputatie 7
@Erik_,
Dan zit er voor mij niets anders op dan de druk nog wat verder op te voeren.
Zojuist opnieuw melding gedaan bij ConsuWijzer en ik overweeg juridische stappen indien KPN dit niet zeer serieus neemt.
Jullie laten mij weinig andere keuze.

Even ter herinnering:

Bron.
Reputatie 7
Doe alsjeblieft allemaal mee, ik vecht er al lang voor:
https://www.internetconsultatie.nl/beleidsregel_netwerkaansluitpunt

Best lastig leesbaar die consultatie teksten, maar mijn reactie ligt er in ieder geval.

Reputatie 7
Badge +28
Ah, het is inmiddels online! Ik kreeg gisteren, vlak voor ik vrij was, mail van mijn contactpersoon dat de consultatie bijna van start zou gaan. Goed om te zien dat de link hier al gedeeld is. Heb je hier dan ook een standpunt over, reageer vooral op de consultatie:
Doe alsjeblieft allemaal mee, ik vecht er al lang voor:
https://www.internetconsultatie.nl/beleidsregel_netwerkaansluitpunt

Ondertussen blijf ik natuurlijk intern in gesprek. Mocht er van onze kant iets veranderen of een update zijn dan horen jullie dit gelijk!
Bump, is er inmiddels nieuws over de config voor als je een eigen router wil gebruiken ?
Ik ben die experia doos een beetje zat. Alles word zo in 1 vlan gekiept, echt balen
Ware het niet dat het al eerder 'in grijs gebied' is gelukt, KPN kán die argumenten dus niet gebruiken.
KPN gebruikt deze techniek https://www.accenture.com/us-en/software-video-solution en Verimatrix codering ... daar zijn decryptors/oplossingen voor te krijgen om de stream werkbaar te krijgen. Alles wat nodig is zijn de gegevens over de encryptie van KPN. (voorheen zijn die al eens 'gehackt', daarmee is het 'kunnen' reeds bewezen.)

Punt is dat de gebruikte encryptie te slecht was althans destijds of nog steeds bij de Amino's meer ge reverse engineerd dan gehackt. Probleem daarmee is dat je door dit software matig toe te passen ook toegang kreeg tot streams waar je niet voor betaalde. Dus dat zou dan eerst opgelost moeten worden als dat al niet gebeurd is.
Reputatie 7
Badge +9

Punt is dat de gebruikte encryptie te slecht was althans destijds of nog steeds bij de Amino's meer ge reverse engineerd dan gehackt. Probleem daarmee is dat je door dit software matig toe te passen ook toegang kreeg tot streams waar je niet voor betaalde. Dus dat zou dan eerst opgelost moeten worden als dat al niet gebeurd is.

Voor zover ik weet is de TV service multicast (of broadcast) in ieder geval is de data niet uniek die in de terminal aankomt. Het wordt dan vrij lastig om sluitend systeem te maken wat open is kwa instelgegevens en routerfirmware/architrectuur. Als besloten wordt om voor TV unicast distributie toe te passen (dus zoals b.v. netflix, KNIPPR, etc) is het 'kijken waar je niet voor hebt betaald' fenomeen weg.

Reageer