Beantwoord

Vrije router keuze nu wettelijk vastgelegd

• 24 december 2016
  • 699 reacties
  • 73189 keer bekeken

Reputatie 7
Het ministerie van Economische Zaken heeft het besluit gepubliceerd dat providers een vrije keuze van de router moeten ondersteunen. (Publicatie in Staatsblad)

Dit betekent dat KPN het mogelijk moet maken om de Experia Box te vervangen door een andere, vrij door de klant te kiezen, router of modemrouter.
Dit opent perspectieven voor velen van ons die meer functionaliteit vereisen van hun router. Zo zal ik direct mijn V10 gaan vervangen door een router met een geïntegreerde VPN Server.

Ik neem aan dat KPN op korte termijn gehoor zal gaan geven aan deze nieuwe richtlijn en de benodigde technische specificaties zal publiceren.
icon

Beste antwoord door wjb 25 maart 2020, 10:36

De vrije (modem)routerkeuze is een feit!!!

Zie dit topic.

Bekijk origineel

699 reacties

Ware het niet dat het al eerder 'in grijs gebied' is gelukt, KPN kán die argumenten dus niet gebruiken.
KPN gebruikt deze techniek https://www.accenture.com/us-en/software-video-solution en Verimatrix codering ... daar zijn decryptors/oplossingen voor te krijgen om de stream werkbaar te krijgen. Alles wat nodig is zijn de gegevens over de encryptie van KPN. (voorheen zijn die al eens 'gehackt', daarmee is het 'kunnen' reeds bewezen.)

Punt is dat de gebruikte encryptie te slecht was althans destijds of nog steeds bij de Amino's meer ge reverse engineerd dan gehackt. Probleem daarmee is dat je door dit software matig toe te passen ook toegang kreeg tot streams waar je niet voor betaalde. Dus dat zou dan eerst opgelost moeten worden als dat al niet gebeurd is.

Voor zover ik weet is de TV service multicast (of broadcast) in ieder geval is de data niet uniek die in de terminal aankomt. Het wordt dan vrij lastig om sluitend systeem te maken wat open is kwa instelgegevens en routerfirmware/architrectuur. Als besloten wordt om voor TV unicast distributie toe te passen (dus zoals b.v. netflix, KNIPPR, etc) is het 'kijken waar je niet voor hebt betaald' fenomeen weg.

Zover ik goed op de hoogte ben wordt in combinatie van meerdere dingen waaronder naar ik aanneem het mac adres bepaald welke extra pakketen je wel of niet mag zien. Bij het terugkijken en dergelijke heb je weer wel een unicast.
Ik zag net dat internet+tv gewoon even duur is als alles-in-1 😞 wtf is dat nou weer?

Maargoed, ik wil eigenlijk heel die telefoon niet aangezien ik al een IAX trunk heb met SpeakUp.
Zo te zien gaat telefonie opzeggen mij geen ene cent opleveren, dus laat ik het zoals nu.

Deze post is al weer oud maar ik was van het begin weer begonnen met lezen, anyway
Ooit had je eerst een telefoon aansluiting nodig en daarnaast zocht je een isp. Tegenwoordig neem je internet en krijg je er gratis telefoon bij. Vandaar dat er geen verschil in prijs zit.
Afgezien van dat Alles-in-1 niet meer afgesloten kan worden is er wel degelijk verschil: Internet en tv heeft standaard geen telefoon meer. Als je toch telefoon wilt moet je die optie selecteren; dat kost € 1/mnd.
En verder betaal je voor Alles-in-1 Standaard (als je dat aangehouden hebt) € 65/mnd (incl. telefoon en Spotify) en voor Internet en tv € 59/mnd (excl. telefoon en Spotify). Spotify kost dan iets van bijna € 9/mnd.
Toch weer grappig dat het intussen dus ongeveer al een jaar duurt voor er uberhaupt een idee is over wat er mogelijk gedaan kan worden.

Zoals eerder al vermeld staat op de Consuwijzer:
Een router is ook een eindapparaat. U kan een router dus aansluiten op een modem die u van uw aanbieder hebt gekregen. Hebt u van uw aanbieder een modem gekregen met een ingebouwde router? En wilt u uw eigen router aansluiten? Dan is het soms nodig dat uw aanbieder de routerfunctie in de modem uitschakelt. Uw aanbieder moet hieraan meewerken.

Is er intussen dan al bekend hoe dit moet bij de Experiaboxen? (Ik gok zomaar van niet)
Ik draai hier al een paar jaar met dubbele NAT, EdgeRoutertje achter de Experiabox.
Jongens even tussen door letop artikel 5
Die is heel gemeen daarmee kunnen providers alle punten daarvoor weg wuiven en hoeft kpn de sip iptv en router settings nooit te openbaren.
Wanneer ze het op beveiling gooien

5. In afwijking van het tweede, derde en vierde lid, behoren apparaten of radioapparaten met uitsluitend een bij een specifiek openbaar elektronisch communicatienetwerk behorende identificatie-, authenticatie- of beveiligingsfunctie in het kader van het verlenen van toegang tot een openbaar elektronisch communicatienetwerk of een openbare elektronische communicatiedienst, tot het openbare elektronische communicatienetwerk.
Reputatie 7
Die is heel gemeen daarmee kunnen providers alle punten daarvoor weg wuiven en hoeft kpn de sip iptv en router settings nooit te openbaren.
5. In afwijking van het tweede, derde en vierde lid, behoren apparaten of radioapparaten met uitsluitend een bij een specifiek openbaar elektronisch communicatienetwerk behorende identificatie-, authenticatie- of beveiligingsfunctie in het kader van het verlenen van toegang tot een openbaar elektronisch communicatienetwerk of een openbare elektronische communicatiedienst, tot het openbare elektronische communicatienetwerk.
Nee, dat gaat hem niet worden, het woordje uitsluitend steekt hier toch echt een stokje voor.
Lees anders ook nog even de toelichting bij het artikel.

Dan isp's hebben nog meer kans door te stellen dat ze geen openbaar netwerk zijn in de betekenis van vrij toegankelijk. KPN heeft natuurlijk als oud staatsbedrijf pech maar kleinere meer regionaal opererende isp's kunnen dat wel stellen.
Nee, dat gaat hem niet worden, het woordje uitsluitend steekt hier toch echt een stokje voor.
Lees anders ook nog even de toelichting bij het artikel.

Precies dat is nu juist het probleem.
Dan levert kpn geen router maar een modem (deze is uitsluitend bedoelt voor beveiligde toegang tot het kpn netwerk. ) ook stb is deze is uit sluitend bedoelt voor de encryptie voor de tv zenders.

Artikel 5 geeft een mandaat om alles op splitsen in beveiligins onderdelen. En kpn zal zegen maar met een modem die dhcp bridged werken alle routers goed. Maar er zijn slechte en goede modems en zoals je zelf al aangaf in dit topic zijn er buffer beschermende laticy verlagende protecolen die niet in alle modems zitten.

Veder wil ik met glasvezel alle overbodige stroom gebruikende onderdelen uit mijn netwerk hebben.
Dus mijn router rechtstreeks op glas te kunnen aansluiten niet en dat er nog een glas naar utp modem tussen zit. Waarvan je niet kan zien doet het nu of doet die het nu niet.
Reputatie 7
Badge +9
Dan isp's hebben nog meer kans door te stellen dat ze geen openbaar netwerk zijn in de betekenis van vrij toegankelijk. KPN heeft natuurlijk als oud staatsbedrijf pech maar kleinere meer regionaal opererende isp's kunnen dat wel stellen.
Dan zouden ISP's geen Internet Service Provider zijn maar min of meer Intranet Service Providers, dus vergelijkbaar met wat je aantreft binnen bedrijven, vooral de grote internationaal opererende. Of zoals in een land als China waar men achter de grote firewall zit. Dat wil het gros van de mensen in NL niet neem ik aan, dus mocht een provider het daarop willen gooien, dan zouden ze ook websites etc moeten blokkeren en dan zijn ze alleen nog wellicht voor een niche klantengroep interressant die denken zich zo voor de grote boze buitenwereld te beschermen (of zichzelf laten afschermen).
Authentificatie om uberhaupt een IP link op te zetten alleen maar tot aan de ISP eigen infrastructuur, b.v. via gestandaardiseerd PPPoE, zoals b.v. met persoonlijk naam/wachtwoord of SIMkaart, zie ik als een ander aspect.
Reputatie 7
Badge +9
Veder wil ik met glasvezel alle overbodige stroom gebruikende onderdelen uit mijn netwerk hebben.
Dus mijn router rechtstreeks op glas te kunnen aansluiten niet en dat er nog een glas naar utp modem tussen zit. Waarvan je niet kan zien doet het nu of doet die het nu niet.

Wellicht moet dan nu al de term "electronisch" worden aangepast naar "electronisch en/of optisch". Maar waar wou je anno 2017 een consumenten optische switch/router kopen? En dan moet je ook WiFi vervangen door lichtsignalen, zoals o.a. een TV afstandsbediening doet, om internet in je smartphone te krijgen. Om geluid te transporteren binnenshuis is er al lang optisch, maar de eindversterker zelf en de 'PC' (het apparaat wat berekeningen en conversies doet m.b.t. je ogen/oren en vingers/handen) is veruit de grootste energie verbuiker in het hele proces.

Wellicht moet dan nu al de term "electronisch" worden aangepast naar "electronisch en/of optisch". Maar waar wou je anno 2017 een consumenten optische switch/router kopen? En dan moet je ook WiFi vervangen door lichtsignalen, zoals o.a. een TV afstandsbediening doet, om internet in je smartphone te krijgen. Om geluid te transporteren binnenshuis is er al lang optisch, maar de eindversterker zelf en de 'PC' (het apparaat wat berekeningen en conversies doet m.b.t. je ogen/oren en vingers/handen) is veruit de grootste energie verbuiker in het hele proces.

Een glasvezel router kost niet zo veel.
Rond 75 euro al al goede waardoor je het glasvezel kastje niet hoeft te gebruiken. Hoe minder overbodige apparaten hoe minder kans op storing
Deze router is bijv al 10 keer beter en sneller dan de combi glasvezel kastje en experia box.
https://m.routershop.nl/ubiquiti-edgerouter-x-sfp/pid=40959?source=googleps&adtype=pla&gclid=CjwKCAiApo3SBRA4EiwAty8i-sKxdvcYz-h7RQQbbNEFTKGw6nKljlDJSplzEmjbcY2hVMfZpN2fxBoC7HwQAvD_BwE

Licht over WiFi (LiFI) bestaat maar of dat echt nodig is momteel zijn goede WiFi accespoint al sneller dan vaste kabels. Alleen is het wachten op de ondersteuning in laptops en andere apparaten.

Het gaat mij niet om het totaal stroom verbruik het gaat om de controle die ik ee over heb. Een tv computer en radio kan ik uit zetten wanneer ik wil.
Maar dat glasvezelnet is een totaal overbodig apparaat. Geen toegevoegde waarde heeft in je netwerk en alleen maar een extra point of failure is.

Het gaat mij er gewoon dat ik zelf kan kiezen welke tv decoder ik gebruik nu heb ik een dure tv en dure audio set en een goedkope tv kastje die niet eens als ondersteund waardoor ik mij tv en audio niet optimaal kan benutten. De
Reputatie 7
Precies dat is nu juist het probleem.
Dan levert kpn geen router maar een modem (deze is uitsluitend bedoelt voor beveiligde toegang tot het kpn netwerk. )
Nee, dat is dus niet waar, ook een modem is niet uitsluitend bedoeld voor een beveiligde toegang tot het KPN netwerk. Een modem valt niet onder artikel 1 lid 5 want die huisvest immers (ook) functionaliteit om het signaal te moduleren en demoduleren naar het signaal dat op het openbare netwerk gebruikt wordt.
Dat woordje uitsluitend is cruciaal in artikel 1 lid 5. Het gaat daarbij alleen om apparaten die slechts één enkele functie hebben en wel de identificatie, authenticatie of beveiliging van de toegang tot het publieke netwerk. Zodra een apparaat ook een andere functie verzorgt valt hij er niet meer onder. Lees anders ook de toelichting bij het artikel nog even.

Dat betekent dat jij dus een router met ingebouwd glasvezelmodem wilt gaan gebruiken. Ik ben juist voorstander van het leveren van een modem door de ISP (in ons geval KPN) wat mij betreft mag daar zelfs de authenticatie in plaatsvinden.
De reden waarom ik daar een voorstander van ben is dat je daarmee de verantwoordelijkheden van ISP en abonnee netjes kunt scheiden en monitoren. De ISP is verantwoordelijk voor een correct werkende verbinding tot aan de LAN poort van de modem, alles daar achter is ter verantwoording van de abonnee. De werking van de verbinding t/m de modem kan hierbij actief door de ISP gemonitord worden.
Reputatie 7
Badge +9

Rond 100 euro al al goede waardoor je het glasvezel kastje niet hoeft te gebruiken.

Een 100 euro glasvezel router is niet optisch, maar doet ook gewoon een conversie van optisch naar ethernet/electrisch, zij het dan zonder stekker en UTP kabel, intern dus. Kortom, met een glasvezelrouter heb je juist minder zicht op je internetverbinding dan wanneer je een losse optisch naar ethernet converter zou gebruiken. Met gebruikmaking van losse converter kun je goedkoop en relatief eenvoudig direct datapaketten 'op de lijn' monitoren mocht je dat om wat voor reden dan ook willen, al was het alleen maar om te controleren of de ISP doet wat ie zegt dat ie doet en niet nog meer of minder.
Een echt optische router is momenteel in laboratorium versie beschikbaar en is voorlopig alleen interessant voor netwerk infrastructuur bij providers met TeraBit snelheden. Maar wie weet over tientallen jaren is dit ook in de huiskamer gemeengoed, de optische (network) 'chips', niet zozeer de TeraBit snelheden.

Rond 100 euro al al goede waardoor je het glasvezel kastje niet hoeft te gebruiken.

Een 100 euro glasvezel router is niet optisch, maar doet ook gewoon een conversie van optisch naar ethernet/electrisch, zij het dan zonder stekker en UTP kabel, intern dus. Kortom, met een glasvezelrouter heb je juist minder zicht op je internetverbinding dan wanneer je een losse optisch naar ethernet converter zou gebruiken. Met gebruikmaking van losse converter kun je goedkoop en relatief eenvoudig direct datapaketten 'op de lijn' monitoren mocht je dat om wat voor reden dan ook willen, al was het alleen maar om te controleren of de ISP doet wat ie zegt dat ie doet en niet nog meer of minder.
Een echt optische router is momenteel in laboratorium versie beschikbaar en is voorlopig alleen interessant voor netwerk infrastructuur bij providers met TeraBit snelheden. Maar wie weet over tientallen jaren is dit ook in de huiskamer gemeengoed, de optische (network) 'chips', niet zozeer de TeraBit snelheden.

Laat maar we praten echt langs elkaar heen. Wat geeft dat glasvezel kastje mij meer inzicht dan dat ik hem tussen uit haal en daar router met glasvezel wan direct op de vezel aansluit.

Er zijn genoeg betaalbare routers verkrijgbaar die je direct op glas kan aansluiten. Of zijn dat dan geen glasvezel routers?
https://www.ubnt.com/edgemax/edgerouter-infinity/

Maar dat terzeide
Reputatie 7
Zolang de door KPN geboden snelheid op de glasvezel (maar) 1Gbps is hoef ik geen glasvezelrouter. Ik heb een EdgeRouter Lite 3 klaar liggen om de Experia Box te gaan vervangen. De NTU, die ik van KPN in bruikleen heb, voldoet wat mij betreft prima en zoals ik een paar berichten terug heb aangegeven, ben ik juist een voorstander van het door de ISP leveren van de modem.
Dan zouden ISP's geen Internet Service Provider zijn maar min of meer Intranet Service Providers, dus vergelijkbaar met wat je aantreft binnen bedrijven, vooral de grote internationaal opererende. Of zoals in een land als China waar men achter de grote firewall zit. Dat wil het gros van de mensen in NL niet neem ik aan, dus mocht een provider het daarop willen gooien, dan zouden ze ook websites etc moeten blokkeren en dan zijn ze alleen nog wellicht voor een niche klantengroep interressant die denken zich zo voor de grote boze buitenwereld te beschermen (of zichzelf laten afschermen).
Authentificatie om uberhaupt een IP link op te zetten alleen maar tot aan de ISP eigen infrastructuur, b.v. via gestandaardiseerd PPPoE, zoals b.v. met persoonlijk naam/wachtwoord of SIMkaart, zie ik als een ander aspect.

Daar heb je op zich wel een goed punt. Mischien moet ik mijn kijk op openbaar en vrij toegangelijk meer toelichten. Het is niet zo vrij toegankelijk dat je een modem en of router aansluit en je hebt signaal. Kijk ik bij Telfort moet ik echt van het Telfort netwerk gebruik maken om op een pc tv te kunnen kijken. Dus dat is dan toch echt een vorm van intranet.

Dit kan al met bijvoorbeeld de Fritzbox 5490 die kan op een passieve glasvezelaansluiting (PON/GPON) achter een Optical Network Terminal (ONT) als toegangsrouter/IAD (Integrated Access Device) worden gebruikt. Zie https://nl.avm.de/producten/fritzbox/fritzbox-5490/technische-gegevens/

Xs4all levert deze tegenwoordig ook al uit.
Reputatie 7
Mischien moet ik mijn kijk op openbaar en vrij toegangelijk meer toelichten. Het is niet zo vrij toegankelijk dat je een modem en of router aansluit en je hebt signaal. Kijk ik bij Telfort moet ik echt van het Telfort netwerk gebruik maken om op een pc tv te kunnen kijken. Dus dat is dan toch echt een vorm van intranet.Je moet mijns inziens een duidelijk onderscheid maken tussen het verkrijgen van toegang op het openbare netwerk (Internet) en het afnemen van diensten die door de provider zelf aangeboden worden zoals IPTV en telefonie.
Bij een KPN glasvezelverbinding is het inderdaad zo dat ik met een eigen router zeer eenvoudig toegang kan krijgen tot het openbare netwerk en dat ik op zo'n router ook vrij eenvoudig een IGMP proxy server kan inrichten om met de KPN TV ontvangers van IPTV gebruik te maken. Het enige dat niet lukt is telefonie via een eigen router.
Het enige dat niet lukt is telefonie via een eigen router.
In ieder geval niet zonder het via omwegen achterhalen van de juiste gegevens. Met de juiste gegevens en een geschikte router of een andere adapter is dit ook niet zo heel moeilijk.
Reputatie 7
Het enige dat niet lukt is telefonie via een eigen router.
In ieder geval niet zonder het via omwegen achterhalen van de juiste gegevens. Met de juiste gegevens en een geschikte router of een andere adapter is dit ook niet zo heel moeilijk.
En die gegevens zijn gewoonweg niet te achterhalen, KPN weigert deze informatie vrij te geven omdat ze doodsbenauwd zijn voor misbruik.
Raar eigenlijk want vrijwel alle andere providers, waaronder volle dochters van KPN, hebben daar geen enkele moeite mee.
Zodra in februari 2018 de consultatieronde afgesloten is, zal duidelijk worden of KPN de mogelijkheid moet geven om ook eigen apparatuur te kunnen gebruiken voor telefonie. Zo ja, dan zal ik mijn Gigaset N300A IP configureren om deze taak op zich te nemen. Zo nee, dan zal ik mijn privé telefoon verhuizen naar CheapConnect.
Feitelijk is dit de enige uitspraak waar ik op wacht, voor alle andere functionaliteit, IPTV incluis, staat een volledig geconfigureerde EdgeRouter Lite 3 klaar om onze V10 te gaan vervangen.
Uiteraard is een formele uitspraak van KPN, dat zij het gebruik van eigen apparatuur zullen ondersteunen, ook gewenst zodat bij eventuele problemen met bijvoorbeeld IPTV nog steeds support van KPN gevraagd kan worden.
Op diverse fora zijn daar stappen voor te vinden. Zover ik weet is xs4all de enige die hier geen probleem van maakt.

Persoonlijke gedachte, sluit je alleen internet af en bel je via een externe voip dienst moet dit kunnen. Sluit je een alles in één pakket af vind ik het gebruik van door de provider geleverde apparatuur prima.

Ik snap wel dat ze dit niet willen vrijgeven, want met je sip gegevens kan je in feite overal ter wereld vandaan bellen tegen de KPN tarieven voor lokale gesprekken
Reputatie 7
Badge +9
@post-it De aangegeven router heeft 100W voeding en doet ook voor elke poort conversie tussen licht en electriciteit.
Wat ik bedoel is nog niet te koop; Er was in de afgelopen weken op NPO 1 of 2 of 3 een kort item (in een soort wetenschapsrubriekje/programma) waarin een NL onderzoeker een opstelling toonde van een router geimplementeerd m.b.t. optische componenenten/schakelaars, en dus niet met de standaard silicium gebaseerde computerchips. Ik weet alleen echt niet meer waar/wanneer/ etc van dit programma item, dus vandaar even een stapje terug, nl. de basis van optische componenten:
https://en.wikipedia.org/wiki/Optical_transistor
Aleen de eerste alinea is eigenlijk relevant. Dus niet alleen de verbinding gaat via licht (glasvezel), maar ook het schakelen/routeren van de bits gaat via/met licht..

Verder: Ik gebruik eigen losse routing software, dus niet in een kant en klaar ingebed in een apparaat wat je kan kopen en daarvoor is het handig als je toegang hebt tot de diverse knooppunten in de link vanaf de ISP.
Reputatie 7
Ik snap wel dat ze dit niet willen vrijgeven, want met je sip gegevens kan je in feite overal ter wereld vandaan bellen tegen de KPN tarieven voor lokale gesprekkenDat kunnen wij toch al immers uitgaand bellen wij al via CheapConnect waarbij ons KPN nummer als Caller-ID meegegeven wordt.

Uitgaande gesprekken lopen niet via het vaste net (KPN) maar via Privé (CheapConnect).

@post-it De aangegeven router heeft 100W voeding en doet ook voor elke poort conversie tussen licht en electriciteit.
Wat ik bedoel is nog niet te koop; Er was in de afgelopen weken op NPO 1 of 2 of 3 een kort item (in een soort wetenschapsrubriekje/programma) waarin een NL onderzoeker een opstelling toonde van een router geimplementeerd m.b.t. optische componenenten/schakelaars, en dus niet met de standaard silicium gebaseerde computerchips. Ik weet alleen echt niet meer waar/wanneer/ etc van dit programma item, dus vandaar even een stapje terug, nl. de basis van optische componenten:
https://en.wikipedia.org/wiki/Optical_transistor
Aleen de eerste alinea is eigenlijk relevant. Dus niet alleen de verbinding gaat via licht (glasvezel), maar ook het schakelen/routeren van de bits gaat via/met licht..

Verder: Ik gebruik eigen losse routing software, dus niet in een kant en klaar ingebed in een apparaat wat je kan kopen en daarvoor is het handig als je toegang hebt tot de diverse knooppunten in de link vanaf de ISP.

Gelukkig praten. We nog steeds Langs elkaar heen. Ik heb het nooit over licht schakelen gehad en al die onzin. Alleen een router die je rechtstreeks op glas kan aansluiten. De laatste router liet ik zien omdat je daar van glas naar glas kan routeren en begreep dat je dat bedoelde dat het niet mogelijk was.. als reactie de edgeX van glas naar koper.

Hoe jij je verhaal verteldt draai je waarschijnlijk pfSence of wrt versie . verder heeft iptv gateway waar je naar toe moet routeren voor tv niets met extra glas kastje te maken. Ik snap @wjb ik ben het ook eens met zijn redenatie maar het moet mogelijk zijn om in de volksmond het glasvezelkasje te kunnen verwijderen uit je netwerk.

Verder moet ik je helaas teleur stellen die eerste edgerouter die ik poste is maar rond de 5 watt en kan precies het zelfde als jouw zelf bouw pc./Router . Waarschijnlijk nog sneller ook omdat hij veel functies kan offladen waar bij pfSence en wrt alles door de processor gaat.. edgeOS is een Fork van Vyatta en daardoor kan je alle Linux apps installeren via get-app die je maar wil. Netzo als jouw pfSence. Alleen heeft deze router specifieke hardware speciaal voor routing klan je veel zware cpu gebruikende functies offloaden van de cpu zoals vlan/ ppoee/ portforward, Nat en IPSec vpn. . Dit Maakt de lite /x de snelste router op markt voor minder dan 100 dollar
Sneller dan menig stroom zuipende server. Of ddwrt versie. .
https://dl.ubnt.com/Tolly212127UbiquitiEdgeRouterLitePricePerformance.pdf

Maar deze discussie vervuild dit topic dus laten we er over ophouden.
Reputatie 7
Er zijn genoeg betaalbare routers verkrijgbaar die je direct op glas kan aansluiten. Of zijn dat dan geen glasvezel routers?
https://www.ubnt.com/edgemax/edgerouter-infinity/
Ik kan een EdgeRouter Infinity voor een kleine €1.500,- niet echt een betaalbare router noemen. 😎

Reageer