Beantwoord

Vrije router keuze nu wettelijk vastgelegd

• 24 december 2016
  • 699 reacties
  • 72767 keer bekeken

Reputatie 7
Het ministerie van Economische Zaken heeft het besluit gepubliceerd dat providers een vrije keuze van de router moeten ondersteunen. (Publicatie in Staatsblad)

Dit betekent dat KPN het mogelijk moet maken om de Experia Box te vervangen door een andere, vrij door de klant te kiezen, router of modemrouter.
Dit opent perspectieven voor velen van ons die meer functionaliteit vereisen van hun router. Zo zal ik direct mijn V10 gaan vervangen door een router met een geïntegreerde VPN Server.

Ik neem aan dat KPN op korte termijn gehoor zal gaan geven aan deze nieuwe richtlijn en de benodigde technische specificaties zal publiceren.
icon

Beste antwoord door wjb 25 maart 2020, 10:36

De vrije (modem)routerkeuze is een feit!!!

Zie dit topic.

Bekijk origineel

699 reacties

Reputatie 4
Badge +4

Op zich mooi nieuws!
Ik vraag me dan wel af of ze op de normale helpdesk straks support gaan leveren op de Fritz!Box. Ik heb er zelf namelijk al eentje staan en het zou wel krom zijn als ik straks 5 Euro per maand zou moeten betalen voor support op dat ding.

Zoals Haikon in zijn bericht er bij zet zal de Techdesk er bij zitten. Hoe en wat is vanaf morgen te lezen ☺

Reputatie 7
Badge +12

Op zich mooi nieuws!
Ik vraag me dan wel af of ze op de normale helpdesk straks support gaan leveren op de Fritz!Box. Ik heb er zelf namelijk al eentje staan en het zou wel krom zijn als ik straks 5 Euro per maand zou moeten betalen voor support op dat ding.

De tech desk bestaat al, en kost al 5 euro zonder fritzbox. Als je de fritzbox van KPN wilt, dat je hem zelf niet hoeft te kopen dus, dan lijkt het me logisch dat daar nog een paar euro bovenop komt.

Reputatie 4
Badge +4

Op zich mooi nieuws!

De tech desk bestaat al, en kost al 5 euro zonder fritzbox. Als je de fritzbox van KPN wilt, dat je hem zelf niet hoeft te kopen dus, dan lijkt het me logisch dat daar nog een paar euro bovenop komt.

Zal niet veel zijn :p

Reputatie 7
Badge +11

Net van KPN support begrepen dat op hun intranet staat, dat ze morgen zullen communiceren dat vrije modem keuze een optie is EN dat je voor x bedrag per maand een fritzbox met techdesk kan afnemen.

Zo ook om de mensen van XS4all te kunnen binden om bij KPN te blijven.

Maar de XS4ALL klanten hebben dat al en er gaat volgens KPN helemaal niets veranderen :wink:

Reputatie 7
Badge +14

Net van KPN support begrepen dat op hun intranet staat, dat ze morgen zullen communiceren dat vrije modem keuze een optie is EN dat je voor x bedrag per maand een fritzbox met techdesk kan afnemen.

Hallo @wjb , kun jij dat bericht bevestigen?

Jij blijkt ook dicht bij het vuur te zitten qua info over deze materie.

Reputatie 7

Hallo @wjb , kun jij dat bericht bevestigen?

Jij blijkt ook dicht bij het vuur te zitten qua info over deze materie.

Bevestigen kan ik het niet, ik laat mij graag verrassen door KPN.

Het zou wel mooi zijn als de vrije (modem)routerkeuze eindelijk een feit gaat worden immers dit topic zou na meer dan drie jaar wel eens een slotje mogen gaan krijgen. :wink:

We gaan het morgen zien :) het zou idd een keer tijd worden. Word helemaal gallisch van de experiabox...

Reputatie 7

De vrije (modem)routerkeuze is een feit!!!

Zie dit topic.

Reputatie 5
Badge +7

Kijk… Dat werd tijd… :)

Bam!

Reputatie 7
Badge +11

Mooie ontwikkeling!

Halleluja, eindelijk.

En toch is KPN tenminste 1 klant kwijtgeraakt toen ze eind vorig jaar ophielden met bridged IPTV icm een eigen modem, dat met bloed-zweet-tranen was geconfigureerd.

Inmiddels Ziggo klant. Geen spat beter dan KPN. Wel andere ergernissen.

Reputatie 7

Inmiddels Ziggo klant. Geen spat beter dan KPN. Wel andere ergernissen.

Je kunt altijd weer terugkomen hoor. :wink:

Eindelijk is de kogel door de kerk, het werd tijd !
Intussen ben ik al bijna een jaar van die rotte Experiabox verlost, nu een Fritz! 7590 en dat voldoet aan mijn wensen en eisen.
Op dit moment heb ik niet de behoefte om zelf een nieuwe, eigen router aan te schaffen, zie er op dit moment ook de toegevoegde waarde niet van omdat onze vaste lijn, die nu via een SIP-account bij Cheapconnect loopt, er in mei uitgaat. Wij gaan volledig over op mobiel bellen.
Met een nieuwe LG Oled en Nvidia Shield Pro 2019 geniet ik van 4K in optima forma omdat de bitrate door een bekabeld thuisnetwerk geen issue is dus helemaal goed.

Ik wens een ieder veel plezier in de toekomst, bedankt voor de discussie, ideeën, tips etc.
Heb er mijn voordeel mee kunnen doen en ben tevreden met de huidige situatie.
Pas goed op jullie zelf en blijf vooral gezond, het ga jullie goed :thumbsup:

Reputatie 7

Eindelijk is de kogel door de kerk, het werd tijd !
Intussen ben ik al bijna een jaar van die rotte Experiabox verlost, nu een Fritz! 7590 en dat voldoet aan mijn wensen en eisen.
Op dit moment heb ik niet de behoefte om zelf een nieuwe, eigen router aan te schaffen, zie er op dit moment ook de toegevoegde waarde niet van omdat onze vaste lijn, die nu via een SIP-account bij Cheapconnect loopt, er in mei uitgaat. Wij gaan volledig over op mobiel bellen.
Met een nieuwe LG Oled en Nvidia Shield Pro 2019 geniet ik van 4K in optima forma omdat de bitrate door een bekabeld thuisnetwerk geen issue is dus helemaal goed.

Ik wens een ieder veel plezier in de toekomst, bedankt voor de discussie, ideeën, tips etc.
Heb er mijn voordeel mee kunnen doen en ben tevreden met de huidige situatie.
Pas goed op jullie zelf en blijf vooral gezond, het ga jullie goed :thumbsup:

En wat is je doel van je bericht

Rotte experiabox? leg eens uit wat de problemen waren

Daar hebben mede forum leden misschien wat aan

Reputatie 7
Badge +9

Dat wil ik ook wel weten. 95% van de klanten gebruikt gewoon een experiabox denk ik. Gewoon omdat je bij normaal gebruik er genoeg aan hebt. Het wordt anders als jegraag met modems speelt.

Misschien is het een idee dat je de topic voor een deel terugleest want uit je reactie blijkt dat je geen idee hebt waar het over gaat en wat de zaken waren waar ik tegenaan liep.

Dan lijkt mij jouw reactie niet gepast en overbdig.

Reputatie 7

@Joep1965

Ik gebruik de fritzbox 7590

omdat hij stabiel werkt

hij heeft een hogere doorvoer bij mijn glasvezel 500/500

Er is een telefoon dect centrale aanwezig

Het werkt allemaal wat lekkerder als de v10 van kpn

Ook een rede is dat kpn niet in mijn thuis netwerk kan komen

de kpn tools ook niet

en ik eigen beheer heb (een keer gehad alle instellingen kwijt door een of andere update van buitenaf) bij de v10

Fritzbox firmware in eigen beheer

enz.

@peter-keetfm 

Precies dat…
Met de Xperiabox v10 max. 10 vaste IP's en DNS niet te wijzigen…
Provider router prima maar niet als ze het gebruik van mijn interne netwerk beperken..
Hier nu ook een Fritz! en alles in eigen beheer, Raspberry Pi met Pi-hole als advertentie-filter, alle vaste netwerkgebruikers een vast IP etc.
Zit niet te wachten op KPN Fon en dergelijke onzin, heb immers data in m'n mobiele bundel dus nu is het helemaal goed…..:point_up_2:

Reputatie 7

net even gedaan van mijn gigaset c530 contacten naar de fritzbox gestuurd

en deze staan nu ook netjes in mijn fritz c5 telefoon

echt een prima product een fritzbox

nu met kpn vaste telefoon ondersteuning

Reputatie 7

De ACM heeft vandaag eindelijk haar "Beleidregel vrije keuze modem en andere eindapparaten" gepubliceerd met als doel deze in 2021 in werking te laten treden.

Zie deze pagina van de ACM.

Gelukkig hoeven we ons daar als KPN abonnees niet meer druk om te maken immers bij KPN zijn die beleidsregels sinds 25 maart 2020 al geïmplementeerd.

Zie deze pagina.

Wel voorzie ik nog een uitdaging t.a.v. GPON immers daar is de NTU een actief component waarbij KPN aangeeft dat deze integraal onderdeel uitmaakt van het netwerk en niet vervangen kan worden.

Reputatie 7

De ACM heeft vandaag eindelijk haar "Beleidregel vrije keuze modem en andere eindapparaten" gepubliceerd met als doel deze in 2021 in werking te laten treden.

Zie deze pagina van de ACM.

Gelukkig hoeven we ons daar als KPN abonnees niet meer druk om te maken immers bij KPN zijn die beleidsregels sinds 25 maart 2020 al geïmplementeerd.

Zie deze pagina.

Wel voorzie ik nog een uitdaging t.a.v. GPON immers daar is de NTU een actief component waarbij KPN aangeeft dat deze integraal onderdeel uitmaakt van het netwerk en niet vervangen kan worden.

En dat wil dan zeggen dat iedere router er achter zou kunnen 

Een edge router en fritzbox vind ik niet een vrije router keuze 

Als ik bv een netgear zou willen of ander merk gaat het niet werken (nu nog) niet 

Een vrij router keuze vind ik als ik een Tp-link koop bij de mediamarkt deze moet kunnen werken 

Xdsl / wan (glasvezel) variant 

En het stukje eigen mediabox 

Kunnen we dan ook een eigen tv ontvanger kopen 

Bijvoorbeeld een tv met ingebouwde @wjb ?

Reputatie 4
Badge +3

Naarmate GPON langer beschikbaar is, zal het aantal apparaten met GPON ondersteuning ook toenemen. De eerste apparatuur is al beschikbaar en de kans dat het werkt is best aanwezig lijkt me.

In het algemeen wil KPN graag dat je van de fiber af blijft ongeacht AON of PON. Ik denk ook dat voor de meeste gebruikers de FTU als eindpunt voldoende werkbaar is. Wat is het voordeel van rechtstreeks op het glas aansluiten behalve een stroomadapter minder?

Aan de andere kant, rechtstreeks op het glas, eigen risico.

Reputatie 7

En dat wil dan zeggen dat iedere router er achter zou kunnen 

Klopt, maar als je iTV van KPN wilt afnemen dan zal de gekozen router dat wel moeten ondersteunen. Dat ligt niet aan KPN, maar aan de leveranciers van die routers.

Als je een Netgear router zou willen gebruiken en iTV hebt, dan zal je Netgear moeten aanspreken om met firmware te komen die dit faciliteert.

En het stukje eigen mediabox 

Kunnen we dan ook een eigen tv ontvanger kopen 

Bijvoorbeeld een tv met ingebouwde @wjb ?

Als die mediabox de functionaliteit zou bieden om deze met het iTV platform van KPN te verbinden dan zou dat kunnen. Dergelijk mediaboxen cq televisies zijn er niet en KPN hoeft ook niet de (technische) specificaties beschikbaar te stellen aan leveranciers zodat ze hun mediabox geschikt zouden kunnen maken.

Het enige dat ze moeten doen is alle (technische) specificaties beschikbaar te stellen t.a.v. het netwerkaansluitpunt (ISRA cq FTU) opdat een leverancier van een (modem)router haar apparatuur geschikt kan maken voor gebruik op dat netwerk. Bij Ziggo noemt men de modemrouter ook wel een mediabox.

Zie ook de Beleidregel vrije keuze modem en andere eindapparaten (pdf).

Reputatie 7

Naarmate GPON langer beschikbaar is, zal het aantal apparaten met GPON ondersteuning ook toenemen. De eerste apparatuur is al beschikbaar en de kans dat het werkt is best aanwezig lijkt me.

Vast wel, maar dit is wat KPN er over schrijft op https://kpn.com/eigemodem

Reageer