Beantwoord

Waar blijft de beloofde 1Gbit/s upload?

  • 23 June 2021
  • 36 reacties
  • 833 keer bekeken


Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

36 reacties

en weer terug naar 1000/500 jammer

https://www.speedtest.net/my-result/d/50843e4d-5e44-4753-b2bd-3d352bc2549d

Reputatie 5
Badge +4


Heb je al een andere server geprobeerd? Hier is het nog steeds hetzelfde


Heb je al een andere server geprobeerd? Hier is het nog steeds hetzelfde


werkt weer het is toch wat met die speedtests

de speedtest RoutIT B.V. uit Ede wat ik wel vaak gebruikte is uit de lucht

ik heb nu direct op mijn 2e router gemeten

mijn abo staat trouwens nog 1000/500

 

Reputatie 5
Badge +4

Klopt, dat zie ik ook in mijn kpn.

 

 RoutIT B.V. uit Ede dacht al dat ik iets in het rijtje miste. 😁

Reputatie 7
Badge +24

Mooi hoor, al die sppedtests... Maar probeer nu eens een bestand te uploaden naar een clouddienst met 1 gbit/s, lukt dat ook?

Mooi hoor, al die sppedtests... Maar probeer nu eens een bestand te uploaden naar een clouddienst met 1 gbit/s, lukt dat ook?


na aanleiding dit bericht en dat met speedtests te klooien ik heb hem weer op 200/200 gezet

het is nooit haalbaar die 1000mbit

ik haal dan een 940mbit max maar moet je echt op zoek naar een server die het kan uploaden en downloaden

mijn 500/500 glasvezel was prima te doen maar die 1gbit nee niet mijn ding

gewoon weer de 200 gepakt (500 pakket niet meer mogelijk)

 

 

 

Reputatie 7

Mooi hoor, al die sppedtests... Maar probeer nu eens een bestand te uploaden naar een clouddienst met 1 gbit/s, lukt dat ook?

na aanleiding dit bericht en dat met speedtests te klooien ik heb hem weer op 200/200 gezet

het is nooit haalbaar die 1000mbit

ik haal dan een 940mbit max maar moet je echt op zoek naar een server die het kan uploaden en downloaden

En dan nog, stel je wilt een bestand van 1GB (dat is best een heel groot bestand) uploaden naar de cloud. Bij 1Gbps zou dat dus in zo'n 8 à 10 seconden gebeurd zijn terwijl dat bij 200Mbps dus 40 à 50 seconden zal duren. So what, je zit toch niet te wachten op de afronding van die upload want in die tijd kan je uiteraard gewoon andere dingen blijven doen.

En zeg nu zelf, hoe vaak zal je een bestand van 1GB down- of uploaden?

 

mijn 500/500 glasvezel was prima te doen maar die 1gbit nee niet mijn ding

gewoon weer de 200 gepakt (500 pakket niet meer mogelijk)

En ik weet 100% zeker dat je helemaal niets merkt van die lagere bandbreedte, klopt dat?

Mooi hoor, al die sppedtests... Maar probeer nu eens een bestand te uploaden naar een clouddienst met 1 gbit/s, lukt dat ook?

na aanleiding dit bericht en dat met speedtests te klooien ik heb hem weer op 200/200 gezet

het is nooit haalbaar die 1000mbit

ik haal dan een 940mbit max maar moet je echt op zoek naar een server die het kan uploaden en downloaden

En dan nog, stel je wilt een bestand van 1GB (dat is best een heel groot bestand) uploaden naar de cloud. Bij 1Gbps zou dat dus in zo'n 8 à 10 seconden gebeurd zijn terwijl dat bij 200Mbps dus 40 à 50 seconden zal duren. So what, je zit toch niet te wachten op de afronding van die upload want in die tijd kan je uiteraard gewoon andere dingen blijven doen.

En zeg nu zelf, hoe vaak zal je een bestand van 1GB down- of uploaden?

 

mijn 500/500 glasvezel was prima te doen maar die 1gbit nee niet mijn ding

gewoon weer de 200 gepakt (500 pakket niet meer mogelijk)

En ik weet 100% zeker dat je helemaal niets merkt van die lagere bandbreedte, klopt dat?

@wjben zeg zelf die data backup naar je 2e nas doe je als je op een oor ligt neem ik aan

wat doe je dan met een 200mbit pakket kun je wel een 50mbit pakket nemen lijkt mij ?

Reputatie 7

@wjben zeg zelf die data backup naar je 2e nas doe je als je op een oor ligt neem ik aan

wat doe je dan met een 200mbit pakket kun je wel een 50mbit pakket nemen lijkt mij ?

50Mbps niet want als er een 4K Ultra-HD titel via Netflix gekeken wordt dan heeft alleen die al pieken van rond de 60Mbps maar inderdaad zou ik 100Mbps kunnen overwegen. Het synchroniseren van die backups zal dan i.p.v. 7,5 uur zo'n 15 uur gaan duren maar die synchronisatie zou ik eenvoudig i.p.v. over twee nachten ook over vier nachten kunnen spreiden.

Wel is het dan zo dat er problemen zouden kunnen ontstaan als er tegelijkertijd naar twee 4K Netflix titels gekeken wordt. Dat komt niet vaak voor maar ook niet nooit. 

Overigens wel jammer dat je blijkbaar geen antwoord wilt geven op mijn vraag want als je jouw medemens goed zou willen informeren dan zou een antwoord welkom zijn.

@wjben zeg zelf die data backup naar je 2e nas doe je als je op een oor ligt neem ik aan

wat doe je dan met een 200mbit pakket kun je wel een 50mbit pakket nemen lijkt mij ?

50Mbps niet want als er een 4K Ultra-HD titel via Netflix gekeken wordt dan heeft alleen die al pieken van rond de 60Mbps maar inderdaad zou ik 100Mbps kunnen overwegen. Het synchroniseren van die backups zal dan i.p.v. 7,5 uur zo'n 15 uur gaan duren maar die synchronisatie zou ik eenvoudig i.p.v. over twee nachten ook over vier nachten kunnen spreiden.

Wel is het dan zo dat er problemen zouden kunnen ontstaan als er tegelijkertijd naar twee 4K Netflix titels gekeken wordt. Dat komt niet vaak voor maar ook niet nooit. 

Overigens wel jammer dat je blijkbaar geen antwoord wilt geven op mijn vraag want als je jouw medemens goed zou willen informeren dan zou een antwoord welkom zijn.


7,5 uur of 15 uur wat backup je dan de hele nas iedere keer ?

die van mij is met de alleen aangepaste / nieuwe data binnen een 1 uur klaar

of ik verschil merk ja zeker vooral met de speedtests

en laden het is niet veel maar merk wel iets verschil

nu probeer ik 50 wat 70 haalt eigenlijk en is wel wat trager

net als 200 in vergelijking met 1000

dus merkbaar ja iets

 

 

Reputatie 7

7,5 uur of 15 uur wat backup je dan de hele nas iedere keer ?

die van mij is met de alleen aangepaste / nieuwe data binnen een 1 uur klaar

24x7 loopt er de synchronisatie van een incremental backup van data bestanden op een fileserver en een vijftal virtuele (Hyper V) werkstations. Uiteraard is hier wel sprake van versiehistorie en is de backup dus niet op verschillen op sectorniveau maar op bestandsniveau maar dat zal bij jou niet anders zijn. Dit is dus vergelijkbaar met jouw backup van aangepaste / nieuwe data. 

Daarnaast worden één keer per week de virtual harddisks van die 5 virtuele machines gesynchoniseerd. Die virtual harddisks zijn .vhdx bestanden van elk zo'n 120GB. Samen dus zo'n 600GB. Ook van deze bestanden wordt op de NAS een historie (laatste drie weken) vast gehouden maar dat terzijde.

Beide backups tezamen zorgen er voor dat ik bij calamiteiten op mijn Hyper V server binnen no-time weer up and running kan zijn.

 

of ik verschil merk ja zeker vooral met de speedtests

Ja, uiteraard merk je verschil bij speedtests, maar ik hoop niet dat je een bepaalde bandbreedte contracteert om naar de uitslag van een speedtest te kijken. :wink:

 

en laden het is niet veel maar merk wel iets verschil

nu probeer ik 50 wat 70 haalt eigenlijk en is wel wat trager

net als 200 in vergelijking met 1000

dus merkbaar ja iets

Dat kan niet anders dan een marginaal verschil zijn, ik ben er van overtuigd dat jij minder verbruikt dan die 200Mbps (kijk maar in de bandwidth monitor van jouw FRITZ!Box) en waarschijnlijk zelfs minder dan die 70Mbps. En zolang je minder verbruikt dan de beschikbare bandbreedte ontstaan er geen wachtrijen en kan de communicatie dus eigenlijk niet langzamer zijn dan bij hogere bandbreedtes.