Beantwoord

Waar is het ISRA punt

  • 9 May 2019
  • 4 reacties
  • 188 keer bekeken

Hallo, bij de koop van ons huis een 10 jaar geleden hebben we niet gekeken of er een ISRA punt aanwezig was. Eigen schuld natuurlijk. Nu willen wij kijken naar een andere manier van internet ipv kabel en dan hebben we natuurlijk wel een ISRA punt nodig. Ik kan hem nergens vinden. Hoe kan ik te weten komen waar ik zou moeten kijken en als hij er echt niet is .... hoe krijg ik er dan weer eentje ? Bij wie moet ik zijn ? Op welke kosten moet ik rekenen ? etc etc

Mvg, A

Admin: titel aangevuld ter verduidelijking
icon

Beste antwoord door Erik van KPN 13 May 2019, 13:52

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

4 reacties

Reputatie 7
Badge +30
Hey Snarfy, welkom! Ik ga ervan uit dat jullie stiekem gewoon een IS/RA punt in huis hebben. We moeten hem alleen even gaan vinden. Een IS/RA punt kan er op verschillende manieren uitzien. En op een paar plekken zitten.

De meest voorkomende is de meterkast. Hier vind je een paar afbeeldingen. Lasdop en IS/RA 1 en 2 zijn de modellen die meestal in de meterkast zitten. Als je een kruipruimte hebt of iets dergelijks kan het daar ook nog zitten. Vind je daar niks, controleer dan of je het wandcontactdoosmodel ergens hebt. Die zit dan vaak in de woonkamer.

Kom je niets tegen, zoek dan naar kabels. De KPN bekabeling is meestal blauw. Als je dat wel ergens ziet binnenkomen, maar er zit geen eindpunt op, dat is geen probleem. Daarvoor kunnen we dan een installatiemonteur sturen (als je een abonnement afsluit) die daar een IS/RA van maakt. Dat is over het algemeen gratis.

Als je wilt kan ik voor je kijken of ik kan achterhalen waar het IS/RA punt zit. Vul daarvoor je postcode en huisnummer in op je profiel, en laat weten als je dit gedaan hebt.

Mocht er nou onverhoopt niet genoeg kabel zijn om een IS/RA van te maken, of hij is (door vorige bewoners) verwijderd/weggewerkt, dan kunnen er wel kosten achterweg komen. Maar in dat geval wordt er eerst met je overlegd.
Hallo Erik,

Alvast dank voor de reply !

Even het rijtje af:
  • meterkast zit hij niet
  • kruipruimte zou wellicht nog kunnen maar ik kan me niet herinneren hem tijdens het isoleren gezien te hebben. Daar zal ik nog eens in kijken.
  • een wandcontactdoos model in de woonkamer zou heel goed kunnen als ik naar de andere huizen hier kijk maar ...... dan is die bij ons weggewerkt,ingestuct etc etc
  • postcode en huisnummer zijn nu ingevuld !
Groet
Reputatie 7
Badge +30
Dank! Ik heb helaas niet kunnen achterhalen waar jouw IS/RA punt zit. Wel zie ik dat hij er zou moeten zijn. Je kunt namelijk bij ons een pakket bestellen (er is zelfs ruim 100 Mbit leverbaar). En dat kan alleen als er een kabel is. Nu kan het dan zijn dat het daadwerkelijke IS/RA punt ergens is weggewerkt. Door jou of door eerdere bewoners. Dat kan door de installatiemonteur worden verholpen. Die kan dan dieper in de netwerkadministratie kijken. Meestal is er, bij wegwerking, nog wel voldoende kabel over om een nieuw IS/RA punt te maken. Dus ik verwacht geen extra kosten. Misschien eens een kwartiertje meerwerk (€15) als het even iets langer duurt. En, zoals ik al zei, als het wel ingewikkelder blijkt, dan wordt er met je overlegd hoe dat opgelost kan en gaat worden, en hoe het dan zit met eventuele kosten.
Nou niet door mij dus, dat had ik al gezegd maar door de vorige bewoners waarschijnlijk. Als hij zit waar ik dan denk dat hij zit dan zal er een nieuwe kabel doorgevoerd moeten worden want de muur mag niet open gemaakt worden (van mij niet) Ik wil niet zo'n vies ding midden op de muur in het zicht hebben. Die kosten zullen dus veel hoger worden. Ik zal nog wel eens kijken of ik het waard vind om te doen. Het zal in de honderden lopen vermoed ik en dat tegen 2,50 verhoging per maand is nog heel wat maanden voordat die 2 elkaar kruisen.
Dank voor het uitzoeken !