Beantwoord

Waarom mijn locatiebepaling niet accuraat op mijn Experiabox V10?

  • 27 November 2019
  • 12 reacties
  • 558 keer bekeken

Goedendag,

 

Ik heb inmiddels al een tijdje last van een erg onnauwkeurige locatiebepaling.

De locatie zit er in veel gevallen kilometers naast en apps zoals Google Maps laten een gigantische ‘blauwe cirkel’ zien op mijn locatie. Dit cirkeltje is veel kleiner (dus locatie nauwkeuriger) op mobiele data en andere wifi-netwerken!

Het probleem doet zich voor op al mijn apparaten, dus het zou (in mijn ogen) met de Experiabox te maken moeten hebben. Ook op andere wifi-netwerken ervaar ik geen probleem.

Weet iemand hier een oplossing voor?

Ik maak gebruik van een Experiabox V10 icm Sneller Internet Buitengebied.

 

Alvast bedankt,

Wessel vd Hurk

icon

Beste antwoord door Raymondt 28 November 2019, 17:49

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

12 reacties

Reputatie 3
Badge +2

Simpel gezegd (hevig versimpeld zoals ik het begrijp), je locatie word waarschijnlijk bepaald aan de hand van je IP adres, maar er is (gelukkig) geen database (al zal je eigen provider dit natuurlijk wel weten) o.i.d. welk IP adres bij welk physiek adres in gebruik is.

 

Dus wat er waarschijnlijk gebeurd is dat ze de dichtsbijzijnde node (zeg maar verdeelpunt die uiteindelijk naar jouw adres gaat (of het wifi punt)) waar ze het adres wel van weten gebruiken, maar deze kan inderdaad kilometers verderweg zitten.

 

mobiele apparaten gebruiken na mijn weten vaak GPS om de locatie te achterhalen, maar dit gebruikt een vaste verbinding niet.

 

EDIT:

Misschien interessant om bijvoorbeeld dit door te lezen:
https://whatismyipaddress.com/geolocation

Reputatie 6
Badge +8

Onder andere Google gebruikt een een database van WiFi locaties.  Men scant welke WiFi netwerken waar gelocaliseerd zijn. Maar die database kan afwijken.

Zie je bijvoorbeeld ook bij verhuizingen. De WiFi lokatie bepaling kan dan soms nog weken het oude adres als resultaat opgeven.

De database wordt gegenereerd door mobiele apparaten. Bijvoorbeeld Android toestellen sturen regelmatig de lokatie van het toestel en de in de buurt gevonden WiFi SSID’s naar Google. Dit gebeurt “anoniem” en als je het niet wilt kun je het uitzetten.

 

Maar met je ExperiaBox heeft het dus allemaal niets te maken.

 

 

Reputatie 7
Badge +24

Heeft niks met de Experiabox zelf te maken. Bij glasvezel of adsl ben je verbonden met een centraal knooppunt van je provider. KPN in dit geval. Aan de hand van welk ip adres u heeft, weet men met welk knooppunt u verbonden bent. Met weet ook de locatie van dat knooppunt. Maar men weet niet wat de exacte locatie is van al de aangesloten gebruikers van dat knooppunt. Dus men zet een stip op de kaart op de plek van dat knooppunt en men trekt er een cirkel omheen. Dat is dan ongeveer het gebied waarin alle aangesloten gebruikers wonen.

Wat betreft wifi: volgens mij mogen alleen openbare netwerken in kaart gebracht worden en voor locatiebepaling gebracht worden. Particuliere netwerken niet. Volgens mij heeft Google wel eens een boete gehad omdat ze met hun Google streetview auto's alle wifi netwerken met bijbehorende locatie opsloegen. En dat mocht niet.

Bedankt allemaal!

Dan weet ik genoeg, ik snap alleen niet hoe het bij andere WiFi netwerken wel vrij nauwkeurig werkt. Het zou dan toch bij iedereen onnauwkeurig moeten zijn?

Als ik bijvoorbeeld bij een kennis ben, ziek ik het ‘blauwe cirkeltje’ met een straal van enkele meters rondom het huis. Bij mij is dat enkele kilometers!

Dat is dan waarschijnlijk de GPS locatiebepaling van je telefoon. Dat is inderdaad tot op 10 meter nauwkeurig.
IP bepaling is veel onnauwkeuriger. Dat heeft Nick83 al heel precies uitgelegd.

Reputatie 7

Ik moet er niet aan denken dat a.d.h.v. mijn publieke IP adres de locatie van mijn woning of kantoor tot op enkele meters nauwkeurig gevonden zou kunnen worden.

Mijn privacy is me daarvoor veel te lief.

Dat is dan waarschijnlijk de GPS locatiebepaling van je telefoon. Dat is inderdaad tot op 10 meter nauwkeurig.
IP bepaling is veel onnauwkeuriger. Dat heeft Nick83 al heel precies uitgelegd.

Dat snap ik, maar op andermans WiFi netwerk werkt de locatie wel heel nauwkeurig. Dit kan dan tot niet aan mijn GPS locatiebepaling liggen? Die komt toch pas in actie bij mobiel netwerk?

GPS werkt onafhankelijk van 4G.

Reputatie 7
Badge +24

Waarschijnlijk werkt de locatiebepaling dan op basis van zendmasten. Als je telefoon verbonden is met 3 (of meer) zendmasten, dan werkt dat heel nauwkeurig. Als er echter maar 2 zendmasten binnen het bereik van je telefoon zijn, dan is locatiebepaling veel onnauwkeuriger. 

Reputatie 7
Badge +9

Er bestaan diverse diensten op het internet die aan de hand van je ip-adres menen je lokatie te kunnen aangeven. Desondanks dat die soms een vrij accuraat beeld geven (wat o.a. komt door dat eerder genoemde wifi-scannen), zijn deze databases nooit betrouwbaar. Ook dat er van buitenaf bekend zou zijn op welk ‘knooppunt’ een ip thuis zou horen, is niet correct. Er is maar 1 partij die lokatiegegevens heeft behorende bij KPN ip-adressen, en dat zijn wij zelf. Andere partijen kunnen gokken, en vaak doen ze dat behoorlijk goed, maar het blijft gokken. Zoals @wjb al aangeeft moet je het ook eigenlijk niet willen, dat iedereen op basis van ip-adres je lokatie zou kunnen bepalen.

Reputatie 7
Badge +24

Ok, het is dus niet zo dat bepaalde ip ranges bij bepaalde knooppunten horen? Of bij een bepaalde regio / gebied horen?

Reputatie 7
Badge +9

@Nick83 nee, dat is volstrekt willekeurig, en kan ook op elk willekeurig moment weer wijzigen (wat ook wel gebeurt). Vroeger had je bij sommige kabelaanbieders wel dat soms de regionaam in de hostnaam stond, maar bij ons is dat nooit zo geweest, en is er ook nooit een regiobinding geweest vwb ip-adressen.