Vraag

Waarom voert KPN *aangelegde&draaiende* upgrade VVDSL niet door?

• 21 december 2016
  • 3 reacties
  • 289 keer bekeken

In het voorjaar is hier in het dorp VVDSL aangelegd: een glasvezelkabel van de centrale naar de wijkcentrale. We zitten in het buitengebied en het is hier letterlijk het einde van de lijn. Sommige straten hebben ook geen alternatief zoals Ziggo.
Een dag lang is de stoep open geweest en hebben ze nieuwe kabels gelegd. Er staat een nieuwe wijkcentrale-kast. De kast van de wijkcentrale staat te zoemen; volgens een monteur een teken dat het systeem voor VVDSL draait. Tijdens een testdag was er een dorpsbewoner die een hogere snelheid heeft gemeten.

Maar nu blijft de snelheid laag. Ik zit naast de wijkkast en de snelheid is amper 4mb (buitengebied ...) Er is verschillende keren contact geweest met KPN (zowel telefonisch als via sociale media), maar daar komt geen bevredigend antwoord op. Een gesprek met een medewerker gaat als volgt
'wanneer wordt VVDSLbeschikbaar op die-en-die postcode'
'het wordt aangelegd in Q3 2017'.
'Maar het ligt er al en het werkt!'
'Oh dan kan ik u ook niet verder helpen' :@

Wat is er aan de hand dat deze optie niet wordt uitgerold?

Inmiddels zie ik op https://netco-fpi-info.fourstack.nl/ dat het opnieuw op Q4 2017 is gezet GRRR

3 reacties

Reputatie 7
Badge +30
Als de kast zoemt is deze meestal bezig met "inwerken", de kast is dan ook nog niet bruikbaar. Als netco niet meldt dat VDSL beschikbaar is dan kunnen medewerkers je lijn niet omzetten naar VDSL.

Voorheen was Q4 2017 "de dump" voor alle upgrades die nog niet echt ingepland zijn, maar volgensmij is dat sinds kort niet meer zo (mede aangezien Q1 2018 ook al gepland is)

Om welke plaats/gebied gaat dit (specifieke postcodes zijn niet nodig)?
Wat is een "testdag"?

Robin
Wat bedoel je met inwerken? Het is geen AI 😉

Dat een helpdeskmedewerker het niet kan omzetten, snap ik. Dit is een handeling die een hele wijk aangaat. Het gaat om postcode-gebied 5325. Toen ze aan het installeren waren, heeft een andere bewoner met speedtest hogere snelheden gemeten, die met alleen koper niet haalbaar zijn. Het kan niet anders dan dat ze voor een korte tijd alles 'open' hebben gezet en later weer terug hebben geschroefd.
Reputatie 7
Badge +30
Wat bedoel je met inwerken? Het is geen AI 😉

Dat een helpdeskmedewerker het niet kan omzetten, snap ik. Dit is een handeling die een hele wijk aangaat. Het gaat om postcode-gebied 5325. Toen ze aan het installeren waren, heeft een andere bewoner met speedtest hogere snelheden gemeten, die met alleen koper niet haalbaar zijn. Het kan niet anders dan dat ze voor een korte tijd alles 'open' hebben gezet en later weer terug hebben geschroefd.

De apparatuur die in die kasten zit (actieve apparatuur dat glasvezel naar DSL omzet) moet eerst op volle toeren draaien (idk why).

Een helpdesk medewerker kan je aansluiting weldegelijk omzetten wanneer de kast gereed is. Het is niet zo dat de hele wijk in een keer gebeurt. Individuele klanten kunnen een omzetting aanvragen (een pakketwijziging veroorzaakt ook een omzetting)
Pas veel later (als er ruimte nodig is in bijvoorbeeld andere straatkasten of wijkcentrales) worden hele wijken omgezet.

Mag ik dan vragen wat die waarden zijn? Want uiteindelijk is die 100Mbit/s ook haalbaar direct uit de wijkcentrale (BVDSL).
Als je daadwerkelijk snelheden meet vanuit die kast dan betekent dat een enkele aansluiting fysiek is losgehaald (niet meer verbonden met de wijkcentrale) en fysiek gekoppeld met de DSLAM in de straatkast. Dit kan theoretisch, maar dit doet praktisch geen elke monteur omdat de straatkast zijn eigen aansluitingen heeft en je met zo'n omzetting de verbinding van de klant tijdelijk buiten werking stelt.
Daarnaast wordt de installatie van die kasten en de verbinding er naar toe vaak door een derde partij gedaan en niet door KPN Monteurs.

Het (grote) probleem is dat KPN Netwerkbeheer de kast nog niet "vrij heeft gegeven" (gezegd dat 'ie klaar is). Dit kan o.a. zijn omdat de kast aan het "inwerken" is maar er zouden ook problemen kunnen zijn (bijvoorbeeld met de verbinding tussen de kast en de rest van het KPN netwerk)

Persoonlijk heb ik mijn twijfels van die speedtest waarbij "hogere" snelheden zijn gemeten. En denk ik dat dat een uitschieter was of stomweg toeval.
Wel is het een goed teken dat de kast al bijna werkend is. Dit betekent dat KPN weinig werk hoeft te doen om de kast helemaal actief te krijgen, en de kans dus groot is dat KPN de kast eerder actief krijgt dan Q4 2017. Al helemaal als je bedenkt dat er (erg) weinig upgrades voor Q2 2017 gepland staan, en er simpel gezien ruimte is om kasten naar voren te halen.

Robin

Reageer