Beantwoord

Waarom zie je bij KPN Super WiFi geen specs van de snelheid?

  • 4 February 2020
  • 38 reacties
  • 6103 keer bekeken

KPN vraagt 150,- euro voor 2 WiFi punten en een krabbel voor een jaarabonnement maar verder geen woord gerept over de snelheid/specs van die punten. Wat kan daarover worden gezegd? 

icon

Beste antwoord door Ward_ 4 February 2020, 16:14

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

38 reacties

Reputatie 7
Badge +10

Omdat wifi zoveel afhankelijkheden heeft dat het niet verstandig zou zijn een snelheid te noemen. Als dat niet lukt heb je teveel teleurstelling.

De specs staan hieronder en 802.11 AC is theoretisch maximaal 1300 Mbit per seconde.

 

 

Mesh en Roaming
Mesh technologie zorgt ervoor dat de KPN SuperWifi punten slim met elkaar samen werken, verdelen de bandbreedte en zorgen ervoor dat je steeds met de beste signaal verbonden bent. 

Dualband 2,4GHz & 5Ghz
Deze werken net zoals de V10, V10a en Experia Wifi gelijktijdig naast elkaar

Ondersteunt WiFi 802.11ac
Het KPN SuperWifi punt is backwards compatible met alle standaarden

Bandsteering
Hiermee blijft je apparaat altijd automatisch met de beste band verbonden, 2,4 of 5 GHz.
 

Reputatie 7
Badge +20

Hoi @Techlover1, welkom hier. 

Ik zie dat Ward_ alles al heeft uitgelegd. Op de website vind je nog iets meer over de Super WiFi punten. 

Mocht je nog verdere vragen hebben, dan horen wij dat graag. 

Reputatie 7
Badge +6

@wjb wifi Ac kan ook 866 zijn ipv 1300. De goedkopere experia WiFi’s zenden ook uit op 866. In theorie ga je er met de goedkopere experia WiFi’s dus op achteruit als je WiFi 1300ac wordt uitgeschakeld op je v10 (a) op de plekken waar je eerst WiFi ontving via de experia box

Reputatie 7

866 of 1300 staat niet voor een frequentie maar voor de totaal beschikbare bandbreedte.

 

Reputatie 7
Badge +6

Oké maar het is niet zoals @Ward_ zegt dat het altijd tot 1300 gaat . Sommigen gaan maar tot 866. Daarom vind ik het vreemd dat er geen specs vermeld staan 

Oké maar het is niet zoals @Ward_ zegt dat het altijd tot 1300 gaat . Sommigen gaan maar tot 866. Daarom vind ik het vreemd dat er geen specs vermeld staan 

Nee, dat schrijft ward niet.

Dit staat er: theoretisch maximaal 1300 Mbit per seconde.

In dat andere topic noemde ik mijn router, met 5 ghz ac zou deze theoretisch 1750Mbps doen.

Doorgaans is de interne wifi link snelheid op mijn tablet 433Mbps.

De specs zijn het protocol dus 802.11 ac als beste het hebben van dual band en de steering. Wat ik mis is het aantal antennes

Reputatie 7
Badge +6

@Galdor68 maar dat geeft toch geen antwoord op de vraag van de topic starter.. Die wil de specs weten en die worden niet gegeven. Ik wil vooraf wel weten wat de verbindingssnelheid is van een apparaat en dat wordt gewoon niet gegeven. Bij iedere router, accespoint of repeater die je bv bij coolblue of mediamarkt koopt staat altijd vermeld wat de verbindingssnelheid is. Maar hier wordt er met geen woord over gerept terwijl dat voor veel klanten wel belangrijk is om te weten..

Dat bedoel ik dus met de mooie verkoop praatjes.

Een maximale verbindings snelheid die vaak genoemd wordt is heel mooi, de werkelijkheid is anders.

Mijn verbinding, het abonnement is 50/50 glasvezel, zelfs met wifi 6, 802.11 ax wordt de verbinding met het internet er niet beter op.

Ja het kan belangrijk zijn maar pas bij heel veel gelijktijdige verbindingen.

Ik begrijp heel goed dat de snelheid er niet bij staat, dat valt niet altijd waar te maken.

Reputatie 7
Badge +6

@Galdor68 jij mist een beetje waar het over gaat :wink: ​​​​​​

Een deel van de klanten wil specificaties zien voor ze overgaan op aanschaf van een product. En dat wordt in het geval van de super WiFi's veel te beknopt weer gegeven. 

@Bart_Z  ik vind dat jullie als Webcare deze informatie kunnen achterhalen en met ons zouden kunnen delen. Ik zou deze super WiFi's nooit kopen zonder dat ik weet wat de exacte specs zijn .

 

Edit: neem als voorbeeld https://www.coolblue.nl/zoeken?query=Accespoint

Bij ieder access point staat keurig de snelheid vermeld. En op deze site zie je ook dat er verschillen in snelheid zijn mbt WiFi AC tussen de verschillende apparaten. Sommige hebben een verbindingssnelheid van 867mbps en andere 1300mbps. Dat zou ik dus ook graag willen weten vd superwifi's. 

 

Ik snap prima waar het over gaat wat ik duidelijk wil maken is dat het van ondergeschikt belang is.

Zoals wjb hier heel goed onder woorden brengt.

De SuperWifi kan max 1300Mbps

Beduidend minder dan mijn router altijd meer dan de verbinding met de buitenwereld.

 

Reputatie 7
Badge +6

Nu nog wel maar straks met 1gigabit glasvezel zou je dus niet je max snelheid kunnen halen (als je apparaat dat ook aan kan) Ik weet ook wel dat dat niet heel interessant is voor de consument en dat eigenlijk iedere consument genoeg heeft aan een 100mb verbinding. Maar ik ben wel geïnteresseerd in wat ik koop en dat mis ik een beetje bij deze superwifi. Een site zoals coolblue vermeld dat wel gewoon  netjes bij ieder access point. 

Met gigabit is elke provider router nagenoeg ongeschikt voor de maximale wifi verbinding

Voor 200Mb is de v8 al enigzins ongeschikt te noemen waar het wifi betreft.

Bij een gigabit verbinding is 802.11 ax een vereiste dat gaat ook op voor elke telefoon, tablet of laptop zoals je zelf al aangeeft.

Lees het bericht van Ward nog eens vooral de openings zin.

Omdat wifi zoveel afhankelijkheden heeft dat het niet verstandig zou zijn een snelheid te noemen. Als dat niet lukt heb je teveel teleurstelling.

De specs staan hieronder en 802.11 AC is theoretisch maximaal 1300 Mbit per seconde.

Coolblue, Bol.com de Mediamarkt en noem maar op wil ons de nieuwste van de nieuwste en het duurste van het duurste verkopen dan spelen die specs een grote rol. Een provider is daar niet direct bij gebaat dan werk je klachten en vragen in de hand als de koper als nog maar 10Mb haalt omdat de thuis verbinding niet sneller is of andere factoren. Daarom stoor ik me aan deze nieuwe naamgeving SuperWifi een half jaar terug ongeveer werden deze nog niet zo genoemd. Toen waren het gewoon draadloze versterkers zie deze draad en nu waarom dan ook zijn het ineens Super Wifi punten?

Reputatie 7

Daarom stoor ik me aan deze nieuwe naamgeving SuperWifi een half jaar terug ongeveer werden deze nog niet zo genoemd. Toen waren het gewoon draadloze versterkers zie deze draad en nu waarom dan ook zijn het ineens Super Wifi punten?

Ik ben het volledig met je eens. Helaas gaat het al langere tijd niet meer om wat je verkoopt, maar om hoe je het verpakt.

Helaas laat het meerendeel van de Nederlandse bevolking zich nog steeds leiden door marketing. Het is die enorme groep Nederlanders die ook denkt "Wow, dat is super, dat moet ik ook hebben". Wij weten wel beter en ik zou heel graag willen dat "de Nederlander" ook beter geïnformeerd zou zijn maar helaas is dat dus niet het geval. Daarom heeft KPN die naam dus aangepast. Niet omdat het "Super WiFi" is maar omdat met die naam meer mensen op het idee komen om het aan te schaffen.

Precies hetzelfde als waarom het ook 1Gbps abonnement geïntroduceerd is.

Marketing afdeling KPN: Ziggo komt met Giganet ... oeps daar trapt "de Nederlander" in en dus gaat ons dat klanten kosten. Dan moeten wij ook maar snel met 1Gbps abonnementen komen. Niet dat de klant er iets aan heeft, mij hij denkt wel het te moeten hebben.

 

Het stoot mij wel tegen de borst dat bedrijven zo misleidend zijn om de onwetende klant te paaien.

Als deze wifpunten nu 802.11 AX ondersteunden dan kan je dit ten opzichte van de andere KPN wifi producten heel mischien super noemen. Nu niet, super wifi bestaat niet eens als je aan de regelgeving voldoet. Deze straal verbinding over 65 tot 75 meter dat mag je super wifi noemen ook daarbij moeten de twee punten elkaar 'zien'.

Nogmaals is het niet mijn bedoeling het product af te kraken de marketing deugd niet het schept te hoge verwachtingen.

Reputatie 7

Nogmaals is het niet mijn bedoeling het product af te kraken de marketing deugd niet het schept te hoge verwachtingen.

Precies ... te hoge verwachtingen ... en misleidend.

Twee TP-Link EAP225's van een kleine 70 Euro per stuk en je hebt waarschijnlijk een beter resultaat tegen een beduidend lagere prijs.

Je moet wel even een netwerkkabeltje trekken voor het beste resultaat. :wink:

Reputatie 7
Badge +6

@wjb dat moet je even uitleggen.. 2x 70 euro =140 euro.. De super WiFi's zijn 149 euro

Reputatie 7

De vraag is hoe lang nog.

 

Reputatie 7
Badge +6

Die tp link is ook een stuk langer te koop. Die waren volgens tweakers.net 120 euro per stuk bij aanvang. Die super WiFi's zijn volgens jaar gewoon standaard 149 

Reputatie 7

Dat zou best kunnen. Wat ik wil aangeven is dat er meer wegen naar Rome leiden en dat je je niet moet laten leiden door die marketing van KPN.

Ik vind het dan ook niet meer dan terecht dat je om die specericaties vraagt.

Reputatie 7

Doorgaans is de interne wifi link snelheid op mijn tablet 433Mbps.

Onderstaand de link snelheid van mijn OnePlus 5T aangesloten op een EDIMAX CAP1200. 

Die 1200 in de naam staat voor de maximale totale bandbreedte voor alle aangesloten apparaten. In dit geval 300Mbps voor 2.4GHz en 866Mbps voor 5GHz.

Maar ja, meer dan 1Gbps zal er toch nooit doorheen gaan want dat is het maximum van de bekabelde netwerk aansluiting waarmee het accesspoint met de router verbonden is.

Dat zal het hardware verschil zijn, exact het dubbele getal zal een vrij logische verklaring hebben. Wie het weet mag het zeggen. Mijn nokia 6.2 komt ook niet hoger dan 433 Mbps.

Reputatie 7

Dat zal het hardware verschil zijn mogelijk twee antennes exact het dubbele zal een vrij logische verklaring hebben. Wie het weet mag het zeggen. Mijn nokia6.2 komt ook niet hoger dan 433 Mbps

De cliënt speelt daar uiteraard ook een rol in. Mijn Huawei MediaPad M3 heeft ook "maar" een linksnelheid van 433Mbps terwijl deze op dezelfde lokatie met dezelfde CAP1200 verbonden is als mijn OnePlus 5T.

 

Dat zal het hardware verschil zijn, exact het dubbele getal zal een vrij logische verklaring hebben. Wie het weet mag het zeggen. Mijn nokia 6.2 komt ook niet hoger dan 433 Mbps.

https://en.wikipedia.org/wiki/IEEE_802.11ac#Example_configurations

1st regel:

One-antenna AP, one-antenna STA, 80 MHz    Handheld    433 Mbit/s    433 Mbit/s

Die Nokia 6.2 heeft misschien maar een chipset die 1 stream ondersteunt. Of de 2de antenne is door omstandigheden / hoe je hem vasthoudt ruimtelijk gezien niet wezenlijk anders, waardoor maar 1 stream zin heeft. Zelfde effect krijg je al je in een laptop op de printplaat de 2de connector van een 2x2 wifimodule lostrekt.

In mijn Huawei 4Gmodemrouter zit een chipset die 3 streams/antennes aankan voor 5G, maar op de printplaat is de 3de weggelaten. Dus voor zowel 2,4Ghz als 5Ghz zijn maar 2 antennes per band.

Die superwifi lijkt ook iets dergelijks, tenminste als je 1300 probeert te vertalen (zie tabellen in bovenstaande URL):

AC1300    400    2 streams @ 256-QAM    867    2 streams @ MCS 9

 

Ik vond zojuist dat de One T van WJB 2*2 mimo heeft dat is meteen al de verklaring. Althans voor mij genoeg.

Reputatie 7

Die superwifi lijkt ook iets dergelijks, tenmenste als je 1300 probeert te vertalen (zie tabellen in bovenstaande URL):

AC1300    400    2 streams @ 256-QAM    867    2 streams @ MCS 9

En daarmee nogmaals het "bewijs" dat het helemaal geen "superwifi" is. 

"Superwifi" is puur een verzinsel van de marketeers van KPN om zoveel mogelijk "onwetende" klanten te paaien. Pure misleiding dus en wat mij betreft zeer verwerpelijk.