WAN IP-Adres Veranderen

• 23 februari 2015
  • 10 reacties
  • 5452 keer bekeken

Hallo,

Ik heb de afgelopen weken regelmatig last van Ddos aanvallen op mijn netwerk.

Het gebeurd vrijwel altijd tijdens online gamen en ik begin me er mateloos aan te ergeren. (De ddos aanvallen worden uitgevoerd door mijn tegenstander om makkelijk te winnen). Verder is het niet alleen voor mij erg irritant maar ook voor de rest van het gezin. Zij hebben namelijk dan geen televisie en telefoon. De oplossing voor het probleem is simpel, het ip adres van de router (WAN) veranderen. Helaas krijg ik van kpn weinig medewerking en krijg ik vooral simpele antwoorden als "dat kan niet" of "het is niet mogelijk". Reden zo zijn dat kpn moet betalen om ip adressen te veranderen. 

Vandaag heb ik weer ruim een uur met de klantenservice gebeld. Degene die mij vandaag hielp gaf aan dat het wel mogelijk is om het wan ip te veranderen en dat dat makkelijk kan in de instellingen van de router(experia box v8) in de tab "LAN". De klantenservicemedewerker had meerdere subtabs onder LAN, waaronder VLAN. Hier kon ik het ip adres veranderen of het mac-adres van de router klonen zodat het ip zich reset. Alleen was de subtab "VLAN" bij mij niet te vinden/beschikbaar. 

Hierna kreeg ik als laatste oplossing om een nieuwe experiabox te halen bij de kpn winkel. Zij kon mij alleen niet vertellen of dit ook echt ging helpen. 

Weet iemand hier misschien of het wisselen van experiabox de oplossing is? of blijft mijn wan ip-adres het zelfde. 

En als dit niet werkt, zijn er andere manieren om de wan ip te veranderen? 

10 reacties

Reputatie 7
Hoi Timvp, welkom op het forum.

Vervelend om te horen dat jij last hebt van DDoS aanvallen tijdens het gamen.

Waarschijnlijk ben je dus gewoon te goed in gamen. ;)

Alle gekheid op een stokje, helaas ben je niet de eerste die hier last van heeft.

Helaas moet je ook alles weer vergeten wat die klantenservicemedwerker je verteld heeft, dat is namelijk klinklare onzin.

Om DDoS aanvallen tijdelijk tegen te gaan is het wijzigen van jouw WAN IP adres noodzakelijk, echter dat is niet gebruikelijk en gebeurt alleen in uitzonderlijke situaties. Het wijzigen van het WAN IP adres is weliswaar eenvoudig te realiseren, maar het is niet de oplossing.

Ten eerste denk ik dat KPN dan bezig kan blijven met WAN IP adressen wijzigen en ten tweede zal dit maar een tijdelijke oplossing zijn. Voor dat je het weet heeft jouw tegenstander jouw nieuwe WAN IP adres weer te pakken en begint alles van voren af aan.

De reden dat WAN IP adressen niet zomaar gewijzigd worden is dat de oorspronkelijke IP adressen een tijd lang niet gebruikt zullen kunnen worden en het aantal IPv4 adressen dat KPN beschikbaar heeft toch echt beperkt is.

Je zult contact op moeten nemen met het abuse team van de provider waar jouw tegenstander bij aangesloten is.

Weet je het IP ares waar de DDoS aanvallen vandaan komen?

Kijk dan eens op ip-lookup.net bij welke provider dat IP adres is ondergebracht.

Stuur vervolgens een mail naar het abuse mail adres van die provider.

Ook het vernieuwen van de Experia Box heeft geen invloed op het WAN IP adres, dat zal nog steeds dezelfde blijven.

Kan je hier ook eens een gedeelte van jouw log posten waaruit blijkt dat je last hebt van DDoS aanvallen.

Bedankt voor de snelle reactie.

Naar mijn idee is het wan ip adres veranderen geen tijdelijke oplossing. Na dat het is veranderd gebruik ik gewoon een vpn. 

Ik weet niet waar de aanvallen vandaan komen. Waarschijnlijk uit de V.S. of engeland. De ip adressen van waar de aanvallen zijn uitgevoerd zijn vpn's, moeilijk te achterhalen welke provider. 

Hier is een gedeelte van de logs van gisteravond:

02/22/2015 20:11:16 **UDP flood** 1*2.1**.*.*, 51488->> 1**.1**.1.*4, 53 (from PPPoE1 Outbound)
02/22/2015 20:11:14 **UDP flood** 1*2.1**.*.*, 51804->> 1**.1**.1.*4, 53 (from PPPoE1 Outbound)

02/22/2015  20:09:51 **UDP Flood to Host** 7*.***.1*0.*5, 1900->> **.***.**.*, 80 (from PPPoE1 Inbound) 

dit gaat ongeveer 5-10 minuten zo door

Reputatie 7
De eerste twee UDP floods zijn geen DDoS aanvallen, maar een PC op jouw eigen netwerk die heel veel UDP berichten naar buiten verstuurt. Links staat een 192.168.*.* IP adres.

De derde zou kunnen.

Kan je van de derde het IP adres links (7*.***.1*0.*5) eens voluit plaatsen.

Dit is niet jouw eigen IP adres, dus geen risico.

Staat er rechts in die regel een 192.168 adres op jou WAN IP adres?

Dit zijn de inbound floods, de aanvallen

02/22/2015 20:09:52 **UDP flood** 72.44.125.206, 1900->> *********, 80 (from PPPoE1 Inbound)
02/22/2015 20:09:52 **UDP Flood to Host** **********, 1900->> ********, 80 (from PPPoE1 Inbound)
02/22/2015 20:09:52 **UDP Flood to Host** **********, 1900->> ******** 80 (from PPPoE1 Inbound)
02/22/2015 20:09:52 **UDP Flood to Host** ******** 1900->> *********, 80 (from PPPoE1 Inbound)
02/22/2015 20:09:51 **UDP Flood to Host** *********, 1900->> ********, 80 (from PPPoE1 Inbound)

daarna volgt 10 minuten outbound udp flood. 

Reputatie 7
En wat staat er nu rechts als IP adres vermeld?

Jouw publieke IP adres of een 192.168.*.* IP adres?

Welk spel speel je als je hier last van hebt?

rechts staat mijn wan adres

Reputatie 7
3 Amerikanen, 1 Canadees en 1 Rus.

En welk spel speel je?

verschillend

Speel regelmatig league of legends.

En die ip's zijn waarschijnlijk vpn's. Dus niet echt een rus of canadees

Reputatie 7
Nee, ik ben er nog niet van overtuigd dat we hier te maken hebben met een DDoS attack.

Verdacht is wel het gebruik van UDP port 1900, een veelgebruikte poort voor DDoS attacks.

Het aantal remote IP adressen is echter te laag, waardoor de verzender er ook last van zal hebben.

Dat daarna zo'n 10 minuteen outbound UDP floods plaatsvinden heeft sowieso niets met DDoS attacks te maken, maar worden veelal veroorzaakt door het spel zelf.

Wel is het zo dat V8 gebruikers hier vaker last van lijken te hebben dan V9 gebruikers.

Misschien toch iets voor WebCare?!

Reputatie 7
Badge +21
Hallo Tim,

Welkom op het forum!

Ik kan voorstellen dat dit vervelend is! Extra vervelend natuurlijk dat deze aanvallen ook invloed op je tv en telefoon hebben.
Helaas heb ik niet de mogelijkheid om je IP adres te veranderen. Ik adviseer je contact op te nemen met ons Abuse Team. Als je de situatie uitlegt, en aangeeft in het vervolg als je gaat gamen de verbinding via een VPN gaat laten lopen, willen ze misschien eenmalig je IP adres veranderen. Het e-mailadres van het Abuse Team kun je vinden op deze pagina.

Laat je me weten hoe het contact verlopen is?

Met vriendelijke groet,
Koen

Reageer