Beantwoord

Wanneer gaat KPN beginnen met het aanbieden van Gbit verbindingen?

• 2 januari 2018
  • 16 reacties
  • 1469 keer bekeken

Ik vroeg me af of er eindelijk al wat concretere plannen zijn om de snelheid van KPN Glasvezel eindelijk eens omhoog te gooien. De laatste upgrade voor zover ik weet is die van 6 jaar geleden toen KPN zijn hoogste abonnement verhoogde van 100Mbps naar 500Mbps. Het is ondertussen 2018 en nog steeds is de hoogste snelheid 500Mbps terwijl het netwerk zelf makkelijk 1 Gbit zou moeten kunnen ondersteunen. Begint het niet eens tijd te worden dat dit ook eens daadwerkelijk gaat gebeuren? Ik snap dat de meeste mensen 500Mbps al veel vinden, maar er zijn er volgens mij ook genoeg die wel zitten te wachten totdat KPN eindelijk zijn snelheden gaat verhogen naar 1Gbps.

En ik moet zeggen dat het na 6 jaar wel een keer tijd begint te worden.
icon

Beste antwoord door Koen_1 6 januari 2018, 18:44

Dag @Tratse, welkom op het forum! Goede vraag! Op dit moment is er nog geen concreet nieuws over abonnementen met hogere snelheden te melden helaas 😞 Zodra dit wel het geval is laten we dit meteen hier weten.
Bekijk origineel

16 reacties

Reputatie 7
Badge +21
Dag @Tratse, welkom op het forum! Goede vraag! Op dit moment is er nog geen concreet nieuws over abonnementen met hogere snelheden te melden helaas 😞 Zodra dit wel het geval is laten we dit meteen hier weten.
Reputatie 5
Badge +6
ik ben voornamelijk benieuwd wanneer KPN hun EoF DSLAMs eens gaat voorzien van GoF kaarten, die je wel moet hebben om 500 mbit/s en hoger te krijgen.
Nieuwe aansluitingen worden allemaal aangesloten op GoF kaarten waardoor deze wel toegang hebben tot deze hogere snelheden
Er moet hier intern bij KPN toch iets van een planning bekend voor zijn? Of gaat KPN echt de komende jaren niets met deze aansluitingen doen?
Reputatie 7
Badge +15
Er zal vast wel iets op de interne planning staan - echter is dat een planning die met enige regelmaat veranderd (Sterker nog, dat gebeurd ook met de externe planning). Juist vanwege de wijzigende planingen/wijzigingen van prioriteiten kan het soms vanuit KPN slimmer zijn om dit soort plannen niet aan het licht te brengen, juist omdat ze daarmee ook verwachtingen creëren waar ze mogelijk niet aan kunnen voldoen.

Daarnaast is het niet alleen de vraag of de netwerkaansluiting aan de kant van de klant het aan kan maar de backbone moet het ook aankunnen. Stel dat je een hele wijk hebt met 1gbit aansluitingen heeft en iedereen maakt hier ook vol gebruik van... Tja, eerlijk gezegd verwacht ik niet dat de backbone dat trekt 🙂
Reputatie 7
Badge +30
Dit staat nog niet op een (openbare) planning.
Echt zonde dat er geen gebruik gemaakt wordt van deze mogelijkheid omdat het technisch eigenlijk al kan op veel plekken waar glas ligt.
Niet iedereen zal een 1Gb verbinding afnemen maar geef in elk geval de mogelijkheid voor de mensen die 500 mbit niet genoeg vinden in de vorm van een 1Gb abbo.
Kan me ook goed voorstellen dat veel van deze mensen best extra willen betalen voor de extra snelheid.
Reputatie 7
Badge +12
Buiten de reden die SjorsK noemt denk ik dat er op dit moment nog te weinig vraag zou zijn naar 1Gb verbindingen om dit op korte termijn al uit te gaan rollen.
Hallo hrh,
Bedankt voor je antwoord.
Ook al is er weinig vraag, Waarom niet aanbieden als het kan?
Zijn er dan zoveel kosten aan verbonden om een 1gb profiel uit te rollen en een nieuw abbo toe te voegen in de systemen? (lijken me de enige grote kostenposten)
(ik vraag het omdat ik mezelf deze vraag al een aantal keren heb gesteld)
Reputatie 7
Niet iedereen zal een 1Gb verbinding afnemen maar geef in elk geval de mogelijkheid voor de mensen die 500 mbit niet genoeg vinden in de vorm van een 1Gb abbo.
Kan me ook goed voorstellen dat veel van deze mensen best extra willen betalen voor de extra snelheid.
Ik denk dat de vraag naar 1Gbps verbindingen nog zeer beperkt zal zijn en dan is ook nog de vraag wat je extra gaat vragen t.o.v. het 500Mbps abonnement. Voor 500Mbps betaal je €12,99 extra, hoeveel dan voor 1Gbps.
Zelf heb ik een 500Mbps aansluiting, maar eigenlijk alleen vanwege het synchroniseren van backups faciliteiten met andere locaties.
Voor Internet alleen zou ik zo weer teruggaan naar 100Mbps.
Via T-Mobile glasvezel is al een tijdje 750 mbps mogelijk. Dat moet toch hier ook sowieso kunnen lijkt me....
Reputatie 7
Badge +30
Via T-Mobile glasvezel is al een tijdje 750 mbps mogelijk. Dat moet toch hier ook sowieso kunnen lijkt me....Theoretisch kan het. Maar de 750 die T-Mobile levert gaat via hun eigen apparatuur en niet via de KPN apparatuur.
Reputatie 7
Badge +19
Ook Tweak biedt 1 Gb verbindingen en zelfs in een bepaalde wijk of streek 10 Gb verbindingen.
Maar ik heb een 500 Mb verbinding en zie niet in waarom het nog sneller zou moeten.. 🐱 🐈
Reputatie 7
Badge +19
Hi allen, dit staat inderdaad niet op de planning. Reden is simpelweg wat @hrh aangeeft, er is weinig vraag naar. @BillyBob, hier zijn ook kosten aan verbonden. Niet alle gebruikers kunnen bijvoorbeeld gebruik maken van 500 Mbit omdat de wijkkasten/centrales ook de hardware moeten hebben die dit aankan, op veel plekken nu nog 100 Mbit. Voor 1 Gb zou dit weer overal aangepast moeten worden. Persoonlijk hoop ik ook dat dit snel overal zal komen, maar voor nu is het afwachten.
Reputatie 6
Badge +9
Even ter aanvulling van @Alex_P:
We zijn nu wel erg druk bezig om GoF (500 Mbit/s) breed uit te rollen en merk dat dit nu al bijna overal beschikbaar is. Door de kosten die ook om de hoek komen kijken bij het omzetten naar een GoF DSLAM kaart worden klanten hier (nu nog) niet automatisch naar over gezet maar enkel op verzoek of bij nieuwe aansluitingen.
Reputatie 7
Die GoF aansluitingen zijn 1Gbps aansluitingen.
Volgens is het administratief beschikbaar stellen van een 1000Mbps abonnement/profiel waarschijnlijk al voldoende.
Het zal er waarschijnlijk ook wel mee te maken hebben dat de huidige routers geen 1Gbit snelheden kunnen doorvoeren. De hoogste snelheid die ik heb kunnen bereiken was rond de 80MBps (Up en down bij elkaar opgeteld), terwijl het 500/500 pakket theoretisch 120MBps zou moeten kunnen leveren wat me ook is gelukt met mijn eigen router.

Dit zal dus betekenen dat KPN ook een nieuwe router moet uit gaan brengen die de 1Gbit lijn wel aankan en ik zie ze dat niet zo heel snel doen eigenlijk.
Reputatie 7
Badge +30
Is zeker een mogelijke verklaring, maar ik denk dat de (ZTE) v10 aardig in de buurt komt. Geen idee of ie precies gigabit kan, maar 500/500 lukt makkelijk dus bijvoorbeeld een 750 pakket moet waarschijnlijk kunnen.

Robin

Reageer