Vraag

Wanneer kan ik aanwezig Glasvezel gebruiken voor mijn KPN pakket?

• 23 januari 2018
  • 6 reacties
  • 1540 keer bekeken

Badge
Alweer bijna 3 jaar geleden is op mijn adres in Rhoon-Portland een glasvezel verbinding aangelegd door Caiway. Caiway had een monopolie op het aanbieden internet, telefoon en Tv via deze glasvezelverbinding.
Omdat ik al sinds jaar en dag mijn Mobiel- en vaste telefoon en internet abonnementen via KPN heb lopen ben ik nog niet overgestapt. Ik internet dus nog via m'n oude experiabox en kijk Tv via caiway coax.

De kwaliteit van onze internetverbinding verslechtert echter met de dag. Voor onze 3 mobiele telefoons wijken we vaak uit naar onze bundel ipv onze huis WiFi. Mijn vraag is dus: Wanneer kan KPN gebruik maken van de door Caiway bij mij thuis aangelegde glasvezel? Ik heb geen zin om gedwongen te moeten overstappen.

6 reacties

Reputatie 2
Goedemorgen Jos,

Klopt. Alle netten zijn beschikbaar voor andere providers. Alleen, ze vallen niet onder de wettelijke prijsregulering. Dat zijn alleen de netten die KPN beheert, koper en Reggefiber.
Doordat ze niet onder de regulering vallen betalen providers de hoofdprijs. En het blijven commerciële bedrijven. Ze gaan niet verliesgevend op dergelijke netten leveren.

Deze quote komt uit het volgende topic: https://forum.kpn.com/internet-9/caiway-overname-glasvezel-444537

Ik denk dat je daar een hoop uit kunt halen betreffende de glasvezel. Het is echter niet normaal dat de internet verbinding steeds slechter wordt dus wellicht is het een idee om eens contact te zoeken met een moderator of de klantenservice?

Met vriendelijke groet,
Dennis
Reputatie 7
Badge +19
Hallo JosL en welkom hier op het Forum. Er spelen twee dingen en ik denk dat je voor wat betreft het glasvezel-gedeelte al een heel stuk wijzer zult zijn geworden dankzij het topic waar Dennis naar verwijst.

Ik ben het daarbij ook met Dennis eens dat het wat vreemd is dat je KPN-verbinding langzamer lijkt te worden. Laten we daar dan ook eens naar kijken. Wat voor mij als eerste belangrijk is om te weten is hoe je het één en ander hebt aangesloten. Internet je via WiFi en maak je eventueel gebruik van een Draadloze Verbindingsset voor je tv? Kun je dan eens testen of de verbinding beter en stabieler is als je het bekabeld hebt aangesloten? Wat je ook kunt doen is onze WiFi Verbetertool eens draaien. Dat helpt vaak goed.
Reputatie 7
maak je eventueel gebruik van een Draadloze Verbindingsset voor je tv?In het startbericht vermeld TS televisie via Caiway coax te hebben en internet en telefoon via KPN koperdraad.

Hoi JosL, kun je hier eens de resultaten van de snelheidstest posten? (met één apparaat actief dus)
En zou je hier eens willen opzoeken wat je DSL aansluiting überhaupt zou moeten kunnen leveren.
Een internetaansluiting zou niet steeds langzamer mogen worden. Dan is er een technisch probleem wat KPN gewoon moet, wil en kan oplossen.
Badge
Goedemorgen Bart & Peter,
Bedankt voor jullie reacties.

Blijft zuur om in de meterkast een glasvezelaansluiting te zien die je niet kan/mag gebruiken.

De TV wordt uitsluitend gebruikt in combinatie met de CaiWay coax aansluiting. De WiFi wordt gebruikt met MacBook pro en/of iPad, Toon en iPhone. Mijn iPhone5 pakt thuis regelmatig niet het WiFisignaal maar gebruikt gewoon mijn 4G bundel.

Gisteravond heb ik de WiFi verbetertool gestart en door laten lopen terwijl ik zelf de hele avond weg was.
De tool gestart om 17:45 en bij thuiskomst om ca 22:00 was de tool nog steeds bezig met de laatste stap "Optimaliseren Experiabox". De voortgangsbalk was nog niet helemaal aan het einde. De tool maar afgesloten.

Hierbij ook de resultaten van de Snelheid(😉 ) meting en wat leverbaar is.

Ik hoop toch dat er op een of andere manier verbetering te bereiken zal zijn.

*Admin: screenshot weggehaald i.v.m. privacy redenen
Reputatie 7
Badge +19
Dag JosL. Ik kan me levendig voorstellen dat het niet heel prettig is om dat glasvezelkastje te zien dat je niet kunt gebruiken. Ik heb uiteraard direct even gekeken naar hoe het zit en wat wij kunnen leveren, buiten de glasvezelkabel om.

Het goede nieuws (geloof het of niet) is dat je WiFi, gezien de leverbare snelheid, eigenlijk heel behoorlijk functioneert. Dat is beetje volgens het ‘boer-met-kiespijn-principe’, want het houdt natuurlijk niet over. De maximale snelheid die je via mij kunt krijgen, via de reguliere koperlijn, is namelijk 9 Mbit/s. Dat is al niet bijster veel en helemaal als je van WiFi gebruik maakt met verschillende apparaten tegelijkertijd zul je de effecten zien die jij omschrijft.

Je kunt uiteraard proberen om de tips uit de Verbetertool op te volgen, dat kan nooit kwaad en je zult wellicht een marginale verbetering ervaren. Ik wil erbij zeggen dat bekabeld internetten hoe dan ook de beste resultaten zal bieden Ik ben echter wel bang dat ik je op dit moment niet aan een snellere verbinding zal kunnen helpen, tot mijn spijt.
Reputatie 7
IK zie niet zo'n verschil tussen welke provider je internet levert. Verschillen zitten in snelheid. En bij TV zenderaanbod.

Mijn advies is altijd: kies de voor jouw adres meest geschikte provider.

Als je al TV van Caiway hebt dan zal overstappen voor jouw geen verschil maken. Behalve in de internetsnelheid! Televisie van Caiway blijft, naar ik begrijp van de site, via coax lopen. Internet (en evt. vaste telefoon) via glasvezel.

Voor jou is nu het enige verschil (ik begrijp dat je ook geen vaste telefoon gebruikt):
KPN: max. 9 Mb/s (0,9 up).
Caiway (over glas): 150 up en 150 down.

Televisie heb je al via Caiway.

moeilijke keuze?

(bij overstappen raak je wel je kpn-mail kwijt. kpnmail.nl, hetnet, planet e.d. Je kunt dat houden d.m.v. een e-mail only abo à ~ € 7,40 p/m)

Reageer