Beantwoord

Wanneer komt er bij ons eens een wijkkast upgrade?

  • 24 June 2018
  • 6 reacties
  • 721 keer bekeken

Waar ik woon, zijn we helaas door het VVE-bestuur de fiber misgelopen en de coax is bij ons ook geen optie. Via veel omwegen (via via wat hoger op de ladder binnenin KPN) ben ik er achter gekomen dat, waar ik woon, er 2 ringen liggen naar het gebouw (Rozenhof, Epe). Nu heeft de ene vleugel een leuke 35+ Mbit verbinding (Kan je leuk 4K streamen YouTube/Netflix, etc). De andere vleugel moet maar doorpruttelen op 16~ (in mijn geval is het zelfs zo dat fourstack 18Mbit aangeeft en ik maar ~8 krijg, waar de modem op intraint).

Heren, dames KPN - internetdiensten worden steeds hongeriger en wij komen straks niet meer mee. Bovendien zijn de prijzen ook niet helemaal fair zo. Iemand betaald mijn bedrag voor bijna 4x sneller internet. Dat kan toch niet de bedoeling zijn?

De vraag, hoe kunnen wij dat bewerkstelligen dat er een upgrade komt? In het ergste geval zijn er straks appartementen niet verkoopbaar omdat internetsnelheid ten heden dagen ook een (ver)koopargument is geworden.
icon

Beste antwoord door Ward_ 26 June 2018, 20:17

Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 7
Badge +30
Kans is klein. Sowieso is de afstand met de wijkcentrale erg kort. En de kas dat een tussenliggende straatkast geüpgraded wordt is dus vrij klein.
De wijkcentrale, tja, die zou vast wel eens geüpgraded worden maar daar zij nu al maanden overheen gegaan.

Ik denk dat je je beter kan inzetten om glasvezel te krijgen.

Maar, hoe traint het modem in? Want 18 komt eerder in de buurt als ik de afstand zo bekijk.
Mijn KPN-id loopt een beetje door de war.

Glasvezel, zoals al gezegd, is aan ons voorbij gegaan en kost rond de 100k omdat alsnog gedaan te krijgen.
En het modem traint in op ~9Mbit. Ik mis de helft en dat is als frustrerend genoeg. Zelfs pair-bonding gaat het niet worden.

Er liggen wel fibers NAAR waar ik woon, een optie zou kunnen zijn om een eigen centrale te beginnen, en vanuit daar een FttC-achtig iets te maken. Fiber -> Kast in Rozenhof -> Aansluiten op koperlijn -> Sneller internet, maar hoe ik dat gedaan ga krijgen. :/

Wijkcentrale. Upgrade. Je hebt hier 100 klanten zitten waarvan de helft met begin jaren 2000-snelheid internet.
Reputatie 6
Badge +9
Als jouw modem intraint op maar 9 Mbit, dan is er iets niet goed met jouw lijn.
Zoals @RobinFlikkema ligt 18 mbit veel meer in de lijn der verwachting.

Kan je je DSL stats uit je modem eens posten?
Reputatie 7
Badge +30
En FTTC op die fiber wordt em denk ik niet. Dat is een fiber die naar de PoP loopt en ik verwacht niet dat KPN hierin een uitzondering maakt

Heb je die 100k uit een haalbaarheids onderzoek? Ik denk namelijk dat dit te veel is voor deze situatie en dat, zeker wanneer je dit met meerdere bewoners doet, en lager bedrag wel te doen is

@Ward_

Robin
Reputatie 7
Badge +10
Ik kan niet oordelen over de prijs die eerder is afgegeven maar ik kan wel zeggen dat dankzij de weigering van de VVE (dat zie ik ook inderdaad) er destijds besloten is om geen vezels klaar te leggen bij het gebouw. Het gaat om een gebouw van 99 appartementen. Dat zijn twee 96vz kabels die vanuit de PoP nieuw gegraven en geblazen moeten worden en dan nog tot in elke woning ingevoerd en afgemonteerd. Dat zijn inderdaad behoorlijke kosten.

Kans op het opwaarderen van een straatkast voor VDSL is nihil. Dat gebeurt niet in een FttH gebied. En de wijkcentrale voorzien van Vectoring? Misschien wel, als de apparatuur er toch al geschikt voor was. Maar zeker weten doe ik dat niet (want het is een FttH gebied).

Wat die afstanden tot de centrale betreft: De ene vleugel is 1024 meter van de centrale, de andere ruim 1500 meter. Dat scheelt op VDSL2 dus zomaar de helft van de snelheid (35 Mbit om 16 Mbit). Die afstanden haal ik trouwens uit het KPN systeem, niet uit Google Maps :-)

Ik zou met meerdere adressen uit het gebouw toch nog eens een haalbaarheidsonderzoek aanvragen via https://www.eindelijkglasvezel.nl/haalbaarheidsonderzoek/
En daarbij in de tekst aangeven hoeveel bewoners bereid zijn een abonnement te nemen (want dat is voor Reggefiber heel belangrijk). Dus eigenlijk alle bewoners langsgaan om interesse te peilen.
Sorry voor de late reactie. Door omstandigheden geen tijd gehad te reageren.

Ik neem je reactie ten harte en ga kijken wat ik er ondernomen kan worden.

Nogmaals bedankt voor je zeer uitgebreide reactie Ward_!

Reageer