Beantwoord

Wanneer KPN glasvezel in Krimpen a/d IJssel?

  • 14 January 2020
  • 24 reacties
  • 1629 keer bekeken

Enige tijd geleden ontving ik een folder in de bus waarin werd aangegeven dat KPN het glasvezel netwerk in mijn buurt in Krimpen aan den IJssel zou gaan aanpassen/upgraden… Ik sprong een gat in de lucht want na jaren van monopolistisch gedrag van aanbieder Caiway zou er eindelijk een andere aanbieder of aanbieders kunnen komen. Sindsdien is het erg stil en kan ik nergens iets vinden over een aanpassing of uitbreiding laat staan de komst van een andere aanbieder..

De vraag is dus: KPN wat de stand van zaken in Krimpen aan den IJssel…?

icon

Beste antwoord door Dennis-L 17 January 2020, 21:52

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

24 reacties

Badge +19

Glasvezel van kpn zal er niet zo snel komen. Wel is het kopernetwerk enorm verbeterd. Mijn ouders wonen er en die hebben nu een prima snelheid. Wat zegt deze site over de te behalen snelheid?https://kpn-compleet-fpi-info.fourstack.nl

Reputatie 7
Badge +20

Hoi @Huisj, ik lees dat je lekker bent gemaakt voor glasvezel. Alleen sindsdien blijft het stil. Heb je meer informatie kunnen achterhalen in de link die Joep1965 stuurt? Anders wil ik ook graag eens meekijken of ik meer informatie kan achterhalen voor je. Zou je daarvoor jouw postcode + huisnummer aan jouw Forumprofiel willen toevoegen? Ik hoor graag als je dat gedaan hebt, dan kijk ik mee. 

Hallo Bart_Z

Helaas zie ik alleen “koper” en geen upgrade. Momenteel heb ik glasvezel van Caiway, maar zou graag overstappen op een gelijkwaardige dienst van KPN of collega’s…

Ik heb overigens mijn profiel aangepast..

Ik hoor het graag

Badge +19

Ik ben toch wel nieuwsgierig welke snelheid er dan maximaal haalbaar is. 

Reputatie 6
Badge +9

De kans is heel erg klein dat KPN diensten gaat leveren over het glasvezelnetwerk van Caiway.
Voordat kan gebeuren zal KPN-WBA apparatuur in de PoPs moeten plaatsen en vooralsnog, op Harderwijk en Hierden na, doen ze dat enkel op KPN NetwerkNL (voormalig Reggefiber) netwerken.

Die folder in de bus gaat dan ook over het upgraden van bestaande straatkasten.
Deze worden op glasvezel aangesloten, maar het laatste stukje naar jouw huis toe is gewoon nog koper.
Wel is het zo dat door het aanpassen van die straatkasten er door super vectoring tot 200Mbit geleverd kan worden over een enkele aansluiting (1 paar / non bonding) met bonding zou er dan zelfs theoretisch tot 400Mbit gehaald kunnen worden.

Ik ben dan ook wel benieuwd welke snelheid er staat bij Koper/DSL en eventueel bij Bonded Koper/DSL.

Reputatie 7
Badge +20

Bedankt voor het toevoegen van de gegevens. Ik zie ook nog geen upgrade staan inderdaad. Het lijkt er dus vooralsnog niet op dat je glasvezelinternet bij ons kan afnemen. Mogelijk komt het nog, maar daar is nu nog niets over te zeggen. Mogelijk zijn er andere postcodes in de buurt die wel komen. En mogleijk komt op den duur jouw woning ook aan de beurt. Het kan wel eens zo zijn dat Caiway de eerste zoveel jaar alleenrecht heeft en dat daarna het netwerk opengesteld wordt voor andere providers. Maar hier kan ik nu weinig over zeggen. Wat Dennis-L aangeeft is het meest logische. 

Reputatie 5
Badge +3

Glasvezel van DeltaFiber (voorheen Caiway) ligt hier al tien jaar in Krimpen aan den IJssel, maar blijkbaar heeft KPN nog steeds geen zin hierop zijn diensten te gaan aanbieden. De tweede glasvezel is vanaf het begin ongebruikt.

 

De wijkkast upgrade heeft op mijn adres een flut upgrade opgeleverd naar 70 mb/s. 

Dat schiet dus niet op!

Via glasvezel van Delta Fiber kan ik 1000 mb/s krijgen en via Ziggo 500 mb/s en dat wordt straks ook gigabit. Dus wat wil KPN nu bereiken in Krimpen aan den IJssel met zulke flut upgrades van zijn netwerk? KPN haalt mij in ieder geval op deze manier niet binnen als klant met deze vooroorlogse snelheden. 

Reputatie 7
Badge +20

Kan ook zo zijn dat Caiway het netwerk helemaal niet openzet voor ons. Dan is het niet een kwestie van niet willen, maar simpelweg niet mogen/kunnen. Maar gezien de snelheden snap ik je punt. 

Het zou jammer zijn als KPN niet gaat investeren in Krimpen aan den IJssel. Caiway is qua tv echt heel slecht. Het houdt ons zelfs tegen om een appartement te kopen waar kpn een snelheid levert van 13 mb. Niet meer van deze tijd waar mensen nu en ook in de toekomst thuis werken of gaan werken.Ik zou hierdoor een overstap moeten maken naar Delta of Caiway. Daar ril ik van. En met mij vele anderen. Dus KPN. Sla je slag.

Reputatie 5
Badge +3

KPN slaapt lekker door. Interesseert het geen fluit dat ze hele wijken opzadelen met vooroorlogse internetsnelheden

Reputatie 7
Badge +24

KPN slaapt lekker door. Interesseert het geen fluit dat ze hele wijken opzadelen met vooroorlogse internetsnelheden

Dat valt wel mee. 70 mbit is al bijna 2x zoveel als dat ik hier heb. En er zijn heel veel andere gebieden waar de snelheid nog veel lager ligt.

De laatste reactie is alweer een flink aantal maanden oud, dus even een kleine toevoeging.

Ik heb deze week KPN gesproken mbt glasvezeldiensten in Krimpen.

Er is tijdens dit gesprek aangegeven dat er op dit moment gewerkt wordt aan uitbreiding van de glasvezel mogelijkheden in Krimpen aan den IJssel en dat men verwacht binnen 2 maanden in bepaalde wijken glasvezeldiensten aan te kunnen bieden.

Daarbij is niet duidelijk geworden of het gaat om FTTH of FTTC aansluitingen, maar 500 Mbit/s verbindingen zouden geen probleem meer zijn, wat suggereert dat het om FTTH gaat. Er is bij de gemeente echter geen kennis mbt het openbreken van straten, wat weer suggereert dat het niet om FTTH maar om FTTC gaat.

Zodra >=500 Mbit/s mogelijk is ben ik weg bij Caiway/Delta. Het storingspercentage rijst daar de pan uit en een bereikbare helpdesk kent men daar niet.

Badge +19

De meeste straatkasten hebben daar recent een upgrade gehad dus lijkt me stug dat ze nu glasvezel aan gaan leggen. Heb je net kpn de provider gebeld of met de netwerkbeheerder?

Dat er een update van wijkkasten heeft plaatsgevonden zegt niet zo heel veel over toekomstplannen.

Een wijkkast is gewoon een distributiekast van waar je een kabel naar een locatie kunt aanleggen. Er liggen nu al (koper-) kabels vanuit die kasten, het is redelijk eenvoudig om die in hetzelfde pad te vervangen met een ander type kabel.

Badge +19

De enige die je iets kan vertellen daarover is de netwerkbeheerder.  Kijk op kpnnetwerk.nl. Zij plannen en gaan over het kpn glasvezelnetwerk.

Blijf vooral eigenwijs en betweterig doen. Planningen wijzigen met de dag. 2 jaar geleden was er niets gepland vwb de wijkkasten terwijl er honderden ‘netwerk update’ kaarten verspreid werden. 2 weken later werd de eerste kabel getrokken en na 4 weken was de eerste renovatie gereed.

Badge +19

Huh ik adviseer je alleen maar contact op te nemen met kpnnetwerk voor meer info. Sowieso zit je hier niet goed voor info. Dit is kpn de provider.  Die heeft helemaal niets met aanleg van glasvezel. 

Reputatie 5
Badge +3

Zijn er al wijken bijgekomen in Krimpen die voorzien zijn van een glasvezel aansluiting van KPN netwerk? 

Enige tijd geleden ontving ik een folder in de bus waarin werd aangegeven dat KPN het glasvezel netwerk in mijn buurt in Krimpen aan den IJssel zou gaan aanpassen/upgraden… Ik sprong een gat in de lucht want na jaren van monopolistisch gedrag van aanbieder Caiway zou er eindelijk een andere aanbieder of aanbieders kunnen komen. Sindsdien is het erg stil en kan ik nergens iets vinden over een aanpassing of uitbreiding laat staan de komst van een andere aanbieder..

Laat ik in postcodegebied 2922 nu al sinds juli 2016 FTTH van Solcon hebben. En sinds september 2018 fiber-only na een renovatie van de meterkast… contract 150/150, effectief 160/95 Mbps - en uiterst tevreden mee.
Detail: was Solcon niet door KPN overgenomen?

 

[Meteen bij de aanleg in Oud-Krimpen in 2011 internet-only besteld bij Caiway - tot de eerste rekening binnenkwam, toen bleek dat “om administratieve redenen” niet te kunnen en werd ook TV en telefonie in rekening gebracht. Contract weer opgezegd (sneller getypt dan gedaan maar de volhouder wint) - en achteraf heeft me dat heel veel Caiway-ellende gescheeld.]

(vragen? hoppetee at email punt com)

Reputatie 5
Badge +3

Het televisie platform van Solcon is niet te vergelijken met dat van KPN. Bovendien zit Solcon op de glasvezel van Delta Fiber en zit KPN daar niet op met zijn eigen product. Het tv platform  op glasvezel van Delta of Caiway  is een compleet drama. Slechts stereo geluid en een opname is verder kijken waar je gebleven bent ook niet mogelijk. Vandaar mijn vraag wanneer KPN netwerk aan de slag gaat met aanleg in Krimpen aan den IJssel. 

Reputatie 7
Badge +24

Slechts stereo geluid en een opname is verder kijken waar je gebleven bent ook niet mogelijk.

Vervelend... maar als dat het enige is, dan vindt ik dat het nog wel meevalt 🤔

Het televisie platform ...

TV - je kunt je tijd beter besteden. Is sowieso niet meer van deze tijd, behalve als verdienmodel voor de providers die dure en zinloze pakketcombi's aan argeloze gebruikers slijten.

Gewoon plat internet-only en wat je daarmee doet zelf regelen. Hoef je ook geen overhead van providers te bekostigen.

Reputatie 5
Badge +3

Als je een film van twee uur hebt opgenomen en een half uur voor het einde stop je omdat je morgen verder wilt kijken, vind ik het erg storend en onnodig om weer verplicht te worden de film vanaf het begin te moeten bekijken. Dit slaat gewoon nergens op. 

Reputatie 7
Badge +24

Als je een film van twee uur hebt opgenomen en een half uur voor het einde stop je omdat je morgen verder wilt kijken, vind ik het erg storend en onnodig om weer verplicht te worden de film vanaf het begin te moeten bekijken. Dit slaat gewoon nergens op. 

Dan kijkt u terug via de gids. Via Menu > Opnames kunt u gewoon doorspoelen tot waar u gebleven was. Mogenlijk gaat die zelfs automatisch naar de plek waar u gebleven was.