Sticky

Wat doet een KPN installatiemonteur?

• 1 maart 2018
  • 9 reacties
  • 5248 keer bekeken

Reputatie 7
Badge +17

Als je bij KPN een DSL of glasvezelpakket neemt heb je de mogelijkheid om een installatiemonteur te bestellen. Als je denkt dat je de klus zelf kunt klaren is dat meestal geen probleem. Mocht je je bedenken blijft de mogelijkheid gelukkig open staan en kun je alsnog een monteur inplannen. Er zijn situaties waarin een monteur verplicht is. Je moet dan denken aan een aanpassing bij het is/ra punt of het plaatsen van een zogenaamde media converter als het om glasvezel gaat.

Het is belangrijk om tijdens het bestellen een bereikbaarheidsnummer op te geven (mobiel). Zo kan de planning je goed bereiken mocht er iets tussen zijn gekomen.

De monteur doet een vastgesteld werkpakket gratis en in overleg met de klant meerwerk.Voor de meeste klanten zijn er geen extra kosten.

De gratis installatie bestaat uit:

• Aansluiten van het modem
  • Aansluiten van maximaal 2 tv-ontvangers;
  • Verbinden van 1 PC, laptop of tablet met het internet
  • Aansluiten van 1 telefoontoestel
  • Uitvoeren van de WiFi-check door het hele huis.

Mocht je extra wensen hebben ( bijvoorbeeld een derde tv ontvanger aansluiten ) dan is het raadzaam dit van tevoren met de monteur te bespreken. Deze zal vervolgens een indicatie geven van de kosten. De totale kosten van dit zogenaamde meerwerk komen vervolgens op de eerste factuur te staan en hoeven dus niet contant te worden afgerekend.

Een overzicht van de meeste gebruikte meerwerkkosten:

• Data/telefonie kabel (per 5 meter) € 4,-
  • Aansluitdoos voor telefonie en internet € 6,-
  • Interactieve TV afstandsbediening € 20,-
  • HDMI kabel (1,8 meter) € 8,50
  • KPN Draadloze Verbindingsset voor 1 tv / pc € 80,-
  • KPN Draadloze Verbindingsset voor 2 tv's / pc € 115,-
  • Ethernet Switch € 25,-
  • Wandcontactdoos 230v € 25,-
  • Tafelcontactdoos € 5,-

Het bezoek:

De monteur is gemiddeld 2 tot 3 uur bezig met de aansluiting. Hij is beschikbaar op maandag tot en met vrijdag tussen 8:00 en 18:00 uur
Het is belangrijk om bij het bezoek aanwezig te zijn omdat er na de werkzaamheden een handtekening gezet dient te worden. Hiermee geeft je aan dat je tevreden bent met de werkzaamheden van de monteur en dat alles naar tevredenheid werkt. Daarom kan het geen kwaad om samen met de monteur de zaak nog even goed na te lopen als deze klaar is.

Veelgestelde vragen (FAQ):

Ik heb een afspraak van 15:00 t/m 17:00. Het is nu 15:15 en de monteur is er nog niet. Wat moet ik doen?
De monteur kom binnen de aangegeven tijdspanne. Het zou dus ook kunnen dat hij om 16:45 aanbelt. Dat komt omdat sommige installaties langer duren. Als een monteur een half uur ná de eindtijd van je afspraak nog niet is verschenen raad ik aan om contact te zoeken met de helpdesk.

Mijn IS/RA zit op een lastige plek. Zal een monteur hier altijd aansluiten?
Een monteur mag niet boren en hij mag geen werkzaamheden in kruipruimtes doen. Mocht je in een moderne woning wonen met dikke betonnen muren en je wilt hierdoor kabels laten trekken zul je de gaten zelf moeten ( laten ) boren.

De monteur geeft aan dat het niet mogelijk is om een kabel te trekken. Hij adviseert een draadloze verbindingset. Ben ik verplicht deze af te nemen?
Uiteraard niet. De monteur maakt de afweging of hij alles met kabels kan aansluiten. In sommige gevallen zal dat niet lukken en zal hij een alternatief aanbieden. Mocht je hier niet voor voelen kun je nee zeggen. De order kan dan geannuleerd worden of je moet zelf een oplossing zoeken om het alsnog aan te sluiten.

Als ik tijdens het monteurbezoek besluit dat ik nog een extra tuner wil, kan dat dan?
Ga er niet automatisch van uit dat de monteur de spullen op voorraad heeft. Tevens zal er contact gezocht moeten worden met de klantenservice om het abonnement aan te passen. Als de monteur de mogelijkheden heeft zal hij dit zeker voor je regelen maar het is niet gegarandeerd. Wel kun je met de monteur afspreken dat hij alvast de verbinding aanlegt en klaarmaakt zodat jij alleen nog maar het kastje hoeft aan te sluiten. Je kunt dan zelf een extra tuner bijbestellen via de klantenservice of via je MijnKPN pagina ( als alle diensten zijn opgeleverd ).

Als je vragen hebt over de (installatie)monteur laat het dan vooral hieronder weten. 🙂

9 reacties

Badge
Erwin,
Wij hebben nu een paar keer een verkoper van KPN aan de telefoon gehad die het hele verhaal van hierboven niet heeft verteld!!
Volgens hem deed de monteur alles!!! Wij hebben meermalen gevraagd of hij ook onder de grond ging en hij antwoordde toen, onze monteurs kunnen alles hoeft u zich geen zorgen over te maken......!!!!
Ik zou zeggen geef ze deze handleiding zodat ze weten wat ze welen niet kunnen zeggen tegen een klant!
En wat een monteur wel en niet doet.
Wij hebben nog niks besloten, zie voor mijn vraag mijn profiel dan weet je gelijk waarom ik bij jou terecht kom
Reputatie 7
Badge +27
Ha Rik, dat is niet zoals het hoort natuurlijk! Ik zie dat mijn collega Nadia je gelukkig al van een reactie heeft voorzien in je eigen topic.
Mijn recente ervaring:

Na jaren problemen met mijn internetverbinding bij Telfort (slechte grondkabel die KPN niet wil herstellen) ben ik overgestapt naar KPN omdat ik eindelijk in aanmerking kwam voor Buitengebied 4G.

Vorige week spullen binnengekregen. Xperiabox V10, TV-ontvangers en 4G-modem.
Omdat ik zelf redelijk handig ben met dit soort apparatuur had ik alles al even aangesloten op mijn
bestaande Telfort verbinding. Behalve de 4G-modem functioneerde alles, en kon
ik internetten en TV kijken.

Vervolgens KPN gebeld en aangegeven dat ik geen monteur nodig heb. Voor de zekerheid gevraagd of er nog extra handelingen nodig zijn tijdens de migratie van het netwerk maar dit bleek alleen een modem reset te zijn. Geen probleem dus. Mochten er toch problemen zijn hoefde ik alleen maar te bellen en zou er op korte termijn alsnog een monteur langskomen eventueel ook buiten kantooruren.

Gisteren was het zo ver. Een berichtje ontvangen dat mijn internet omgezet zou zijn. Modem resetten en
eindelijk stabiel internet dus! :-)

NOT......

Lang verhaal kort. Geen internet meer, geen TV meer en de halve dag aan de telefoon met vriendelijke
helpdeskmedewerkers die beweren dat er bij mij thuis iets fout zit, dat er een monteur iets moet komen herstellen en op zijn vroegst over 8 dagen langs kan komen.

Het lijkt me overduidelijk dat er in mijn geval iets mis is gegaan met het omzetten van de verbinding bij KPN/Telfort en niet bij mij thuis. Toch moet er volgens KPN een monteur langskomen, ik minimaal een week wachten op mijn verbinding en een vrije dag opnemen. (wat op dit moment erg lastig is)

Helpdesk medewerkers hebben bij KPN op dit moment helaas totaal geen bevoegdheden behalve het afwerken van een standaard vragenlijstje en het inplannen van een monteur.
Houdt hier als klant rekening mee! Tweede lijn wordt erg goed afgeschermd en is voor klanten zo goed als onbereikbaar.

Mijn advies is om ALTIJD een KPN monteur bij je pakket te bestellen (ook als je zelf handig bent) en deze pas weg te laten gaan als de verbinding werkt.

KPN, ga alstjeblieft eens wat aan je dienstverlening doen! Geef medewerkers de juiste bevoegdheden, neem voldoende personeel aan en doe onderhoud aan het netwerk.
Reputatie 7
Badge +12
Hay @Roderik v Z, goed dat je jouw ervaring hier deelt. Wat een vervelende overgang. Dat is niet zoals het hoort! In principe zou de migratie van Telfort naar KPN vlekkeloos moeten kunnen zonder monteur. De verbinding en het (meeste) apparatuur zijn hetzelfde. Dat het bij jou anders heeft uitgewerkt is erg balen. Heb je de monteur ook gevraagd waardoor het kwam dat de verbinding niet werkte?
Hay @Roderik v Z, goed dat je jouw ervaring hier deelt. Wat een vervelende overgang. Dat is niet zoals het hoort! In principe zou de migratie van Telfort naar KPN vlekkeloos moeten kunnen zonder monteur. De verbinding en het (meeste) apparatuur zijn hetzelfde. Dat het bij jou anders heeft uitgewerkt is erg balen. Heb je de monteur ook gevraagd waardoor het kwam dat de verbinding niet werkte?

Hoi Nadia, Bedankt voor je reply. Helaas is het me nog niet gelukt om hier een monteur te krijgen. Monteurs kunnen alleen op werkdagen komen, als ook ik aan het werk ben dus. Vanwege drukte op mijn werk lukt het me op korte termijn niet om vrij te krijgen. KPN is ook totaal niet flexibel met het maken van een afspraak. Er is duidelijk een gebrek aan monteurs of een teveel aan storingen.

Zodra het probleem is verholpen zal ik hier zeker even laten weten wat er fout zat.

Tot die tijd dus op een noodpakketje.
Reputatie 7
Badge +27
Wat ontzettend onhandig 😞. Fijn dat er een noodpakket beschikbaar is gesteld. De monteurs kunnen op ma t/m vr tussen 8 en 18 uur ingepland worden. Is het niet mogelijk om bijvoorbeeld iets later te beginnen of in de avond te werken? Niet optimaal natuurlijk. In sommige gevallen kan een monteur ook zaterdag of na 18 uur komen, is daar ook naar gekeken? Als wij iets voor je kunnen doen, vul dan vooral even je forumprofiel aan met je postcode + huisnummer en evt. klantnummer(s).
Beste KPN,

Familielid gaat verhuizen en wil graag KPN alles in 1 (Internet, TV en vaste telefoon). Als "technisch hulpje/adviseur" de volgende vragen:
Beschikbaar op adres is glasvezel, er hangt een Genexis mediaconverter in de meterkast maar die is nog nooit gebruikt want er is zelfs geen WCD aanwezig! Kabeltjes nog opgerold zoals in de fabriek.

Meterkast bevindt zich tegen de woning aan maar de deur zit aan de buitenzijde naast de voordeur (hal van appartementen complex).

Vragen: trekt de monteur als meerwerk een netwerkkabel van de media converter naar de woonkamer waar het modem komt te staan? Aanwezig: analoge telefoonlijn van meterkast naar woonkamer met 4 polige inbouwdoos, mogelijk kan deze leiding gebruikt worden, geen idee hoe deze leiding loopt.

Mag de monteur een WCD plaatsen welke vrijwel zeker direct vanaf de groepenkast moet worden afgetakt?

Moet ik meerwerk van te voren aanmelden bij de bestelling zodat de monteur niet voor verassingen komt te staan?

Met vriendelijke groet, Folkert
Reputatie 7
Badge +27
Dag Folkert, goede vragen! Dit is niet echt een standaardsituatie maar de monteur zal vast een oplossing vinden.

Ik kan niet met volledige zekerheid zeggen hoe de monteur de installatie gaat uitvoeren. Dat is beter te bepalen door iemand die op locatie is. Op basis van je beschrijving lijkt het me handiger dat de Experia Box binnen komt te staan. Als de monteur daar ook zo over denkt wordt een kabel getrokken zonder kosten voor meerwerk. Een installatiemonteur kan boren door binnenmuren (risico klant, gaat altijd in overleg) en de kabel doortrekken naar een geschikter punt.

De monteur mag (en kan) inderdaad een wandcontactdoos (230V) aanleggen. Dit kost eenmalig € 25 (zie startbericht). Meerwerk hoeft niet van te voren te worden aangemeld. Installatiemonteurs krijgen uitgebreid de tijd om de hele installatie goed uit te voeren. Of de bestaande leiding gebruikt kan worden durf ik zo niet in te schatten.

Het komt er eigenlijk op neer dat de installatiemonteur ter plekke de situatie bekijkt en de beste oplossing zoekt. Ze zijn op vrijwel alles voorbereid en zorgen voor een nette afwerking. Als er meerwerk nodig is wordt dat altijd in goed overleg uitgevoerd.
Helemaal duidelijk Joran! Bedankt voor je duidelijke uitleg. Komende week gaan we even overleggen over het juiste pakket en dan bestellen.

Reageer