Sticky

Wat doet een KPN installatiemonteur?


Reputatie 7
Badge +15


Als je bij KPN een DSL of glasvezelpakket neemt heb je de mogelijkheid om een installatiemonteur te bestellen. Als je denkt dat je de klus zelf kunt klaren is dat meestal geen probleem. Mocht je je bedenken blijft de mogelijkheid gelukkig open staan en kun je alsnog een monteur inplannen. Er zijn situaties waarin een monteur verplicht is. Je moet dan denken aan een aanpassing bij het is/ra punt of het plaatsen van een zogenaamde media converter als het om glasvezel gaat.

Het is belangrijk om tijdens het bestellen een bereikbaarheidsnummer op te geven (mobiel). Zo kan de planning je goed bereiken mocht er iets tussen zijn gekomen.

De monteur doet een vastgesteld werkpakket gratis en in overleg met de klant meerwerk.Voor de meeste klanten zijn er geen extra kosten.

De gratis installatie bestaat uit:


  • Aansluiten van het modem
  • Aansluiten van maximaal 2 tv-ontvangers;
  • Verbinden van 1 PC, laptop of tablet met het internet
  • Aansluiten van 1 telefoontoestel
  • Uitvoeren van de WiFi-check door het hele huis.

Mocht je extra wensen hebben ( bijvoorbeeld een derde tv ontvanger aansluiten ) dan is het raadzaam dit van tevoren met de monteur te bespreken. Deze zal vervolgens een indicatie geven van de kosten. De totale kosten van dit zogenaamde meerwerk komen vervolgens op de eerste factuur te staan en hoeven dus niet contant te worden afgerekend.

Een overzicht van de meeste gebruikte meerwerkkosten:


  • Data/telefonie kabel (per 5 meter) € 4,-
  • Aansluitdoos voor telefonie en internet € 6,-
  • Interactieve TV afstandsbediening € 20,-
  • HDMI kabel (1,8 meter) € 8,50
  • KPN Draadloze Verbindingsset voor 1 tv / pc € 80,-
  • KPN Draadloze Verbindingsset voor 2 tv's / pc € 115,-
  • Ethernet Switch € 25,-
  • Wandcontactdoos 230v € 25,-
  • Tafelcontactdoos € 5,-

Het bezoek:


De monteur is gemiddeld 2 tot 3 uur bezig met de aansluiting. Hij is beschikbaar op maandag tot en met vrijdag tussen 8:00 en 18:00 uur
Het is belangrijk om bij het bezoek aanwezig te zijn omdat er na de werkzaamheden een handtekening gezet dient te worden. Hiermee geeft je aan dat je tevreden bent met de werkzaamheden van de monteur en dat alles naar tevredenheid werkt. Daarom kan het geen kwaad om samen met de monteur de zaak nog even goed na te lopen als deze klaar is.

Veelgestelde vragen (FAQ):


Ik heb een afspraak van 15:00 t/m 17:00. Het is nu 15:15 en de monteur is er nog niet. Wat moet ik doen?
De monteur kom binnen de aangegeven tijdspanne. Het zou dus ook kunnen dat hij om 16:45 aanbelt. Dat komt omdat sommige installaties langer duren. Als een monteur een half uur ná de eindtijd van je afspraak nog niet is verschenen raad ik aan om contact te zoeken met de helpdesk.

Mijn IS/RA zit op een lastige plek. Zal een monteur hier altijd aansluiten?
Een monteur mag niet boren en hij mag geen werkzaamheden in kruipruimtes doen. Mocht je in een moderne woning wonen met dikke betonnen muren en je wilt hierdoor kabels laten trekken zul je de gaten zelf moeten ( laten ) boren.

De monteur geeft aan dat het niet mogelijk is om een kabel te trekken. Hij adviseert een draadloze verbindingset. Ben ik verplicht deze af te nemen?
Uiteraard niet. De monteur maakt de afweging of hij alles met kabels kan aansluiten. In sommige gevallen zal dat niet lukken en zal hij een alternatief aanbieden. Mocht je hier niet voor voelen kun je nee zeggen. De order kan dan geannuleerd worden of je moet zelf een oplossing zoeken om het alsnog aan te sluiten.

Als ik tijdens het monteurbezoek besluit dat ik nog een extra tuner wil, kan dat dan?
Ga er niet automatisch van uit dat de monteur de spullen op voorraad heeft. Tevens zal er contact gezocht moeten worden met de klantenservice om het abonnement aan te passen. Als de monteur de mogelijkheden heeft zal hij dit zeker voor je regelen maar het is niet gegarandeerd. Wel kun je met de monteur afspreken dat hij alvast de verbinding aanlegt en klaarmaakt zodat jij alleen nog maar het kastje hoeft aan te sluiten. Je kunt dan zelf een extra tuner bijbestellen via de klantenservice of via je MijnKPN pagina ( als alle diensten zijn opgeleverd ).

Als je vragen hebt over de (installatie)monteur laat het dan vooral hieronder weten. 🙂

0 reacties

Er zijn nog geen reacties. Reageer als eerste.

Reageer