Beantwoord

Wat is (Bonded) VPlus

• 15 februari 2018
  • 13 reacties
  • 2452 keer bekeken

Reputatie 5
Badge +6
Op www.totaaltv.nl las ik dat KPN gaat investeren in de uitrol van Bonded VPlus en daar zeer binnenkort mee gaat beginnen of inmiddels hier al mee is begonnen.

Maar wat houdt deze techniek eigenlijk in?

Zelf heb ik maar een snelheid van 11 MB down en 1 up en zit te wachten op de uitrol van KPN buitengebied zodat ik weer klant kan worden van KPN (nu Ziggo) maar is BONDED Vplus ook bij mij toepasbaar en welke winst levert dit voor mij dan op als ik het ga krijgen?

Tevens lees ik ook in de investering van het plaatsen van meer wijkcentrales. Kan iemand mij vertellen in welke termijnen dit gaat gebeuren en wellicht dat mijn wijk ook een extra kast komt? Ik woon namelijk gewoon in een stad maar zit aangesloten op een kast van een dorp verder op. En daar woon ik iet te ver vandaan en is BONDED DSL helaas niet mogelijk.

Maar hoe zit dat dan met BONDED VPLUS? Betekend dat dat dan voor mij ook niet mogelijk is?
icon

Beste antwoord door Erik_ 17 februari 2018, 15:01

Kans is klein, Dennis 😞

We zijn continu bezig met het verbeteren van ons netwerk. VPlus (ook wel super vectoring genoemd) is daar een onderdeel van. Het is een vorm van vectoring. Vectoring is gebruiken van algoritmes die zorgen voor ruisonderdrukking, waardoor het signaal beter doorkomt en er dus meer bandbreedte mogelijk is. We gebruiken vectoring nu al op (een deel van) onze VDSL-verbindingen. Met VVDSL leveren we snelheden tot 100 Mbit (commerciële snelheid). Zo'n verbinding heeft een reikwijdte qua kabellengte tot ongeveer een kilometer. Langer dan dat, dan heeft het weinig meerwaarde boven regulier VDSL of zelfs ADSL.

Naast VVDSL zijn er nog andere technieken om snelheid te verbeteren. Voor de korte afstanden (250-300 meter) is G.fast een mogelijkheid. Die kan theoretische snelheden leveren van 700-800 Mbit maar zakt, over de afstand, heel snel in. VPlus is dan de tussenliggende. Deze heeft een minder hoge startsnelheid dan G.fast, maar zakt minder snel in. Theoretische snelheid tegen de 400 aan als je zo'n beetje in de centrale woont, tot tegen de 200 aan op 500 meter. Daarna gaat het al gauw weer gelijklopen met VVDSL.

Als je dan een dubbel aderpaar hebt, kan je pairbonden. Hierbij wordt over beide aderparen een signaal gestuurd en dat wordt in huis samengevoegd. Dat verdubbeld, ongeveer, de snelheid.

Wil je meer lezen, Tweakers heeft er een paar maanden geleden een handig artikel over geschreven.

Al met al, blijft het dus zo dat dit voornamelijk op de 'gewone' afstanden voor verbetering zorgt. Mensen die verder weg wonen, zoals jij, gaan hier helaas weinig voordeel van hebben. Er is bij jou ongeveer 11 Mbit haalbaar, wat toch al gauw een 2km afstand tot de centrale is.
Bekijk origineel

13 reacties

Reputatie 7
Badge +30
Als je nu op 11Mbit/s is de kans klein dat je dit winst oplevert.

Als je nu 11MB/s hebt dan zou het goed kunnen dat je wat extra snelheid hier uit haalt
Reputatie 7
Badge +28
Kans is klein, Dennis 😞

We zijn continu bezig met het verbeteren van ons netwerk. VPlus (ook wel super vectoring genoemd) is daar een onderdeel van. Het is een vorm van vectoring. Vectoring is gebruiken van algoritmes die zorgen voor ruisonderdrukking, waardoor het signaal beter doorkomt en er dus meer bandbreedte mogelijk is. We gebruiken vectoring nu al op (een deel van) onze VDSL-verbindingen. Met VVDSL leveren we snelheden tot 100 Mbit (commerciële snelheid). Zo'n verbinding heeft een reikwijdte qua kabellengte tot ongeveer een kilometer. Langer dan dat, dan heeft het weinig meerwaarde boven regulier VDSL of zelfs ADSL.

Naast VVDSL zijn er nog andere technieken om snelheid te verbeteren. Voor de korte afstanden (250-300 meter) is G.fast een mogelijkheid. Die kan theoretische snelheden leveren van 700-800 Mbit maar zakt, over de afstand, heel snel in. VPlus is dan de tussenliggende. Deze heeft een minder hoge startsnelheid dan G.fast, maar zakt minder snel in. Theoretische snelheid tegen de 400 aan als je zo'n beetje in de centrale woont, tot tegen de 200 aan op 500 meter. Daarna gaat het al gauw weer gelijklopen met VVDSL.

Als je dan een dubbel aderpaar hebt, kan je pairbonden. Hierbij wordt over beide aderparen een signaal gestuurd en dat wordt in huis samengevoegd. Dat verdubbeld, ongeveer, de snelheid.

Wil je meer lezen, Tweakers heeft er een paar maanden geleden een handig artikel over geschreven.

Al met al, blijft het dus zo dat dit voornamelijk op de 'gewone' afstanden voor verbetering zorgt. Mensen die verder weg wonen, zoals jij, gaan hier helaas weinig voordeel van hebben. Er is bij jou ongeveer 11 Mbit haalbaar, wat toch al gauw een 2km afstand tot de centrale is.
Reputatie 5
Badge +6
Dank voor je uitleg! Dat is helder en uitgebreid. Je afstand berekening klopt inderdaad zag ik zojuist.

In hetzelfde stuk lees ik dat KPN ook kijkt of zij meer wijkcentrales kunnen gaan bouwen. Kan mijn afstand van bijna 2 km een reden voor KPN zijn om een extra wijkcentrale te bouwen? Weten jullie binnen welke termijn dit zou kunnen gebeuren?

Ik ga het stuk op tweakers zeker lezen!
Reputatie 5
Badge +6
Dank voor je uitleg! Dat is helder en uitgebreid. Je afstand berekening klopt inderdaad zag ik zojuist.

In hetzelfde stuk lees ik dat KPN ook kijkt of zij meer wijkcentrales kunnen gaan bouwen. Kan mijn afstand van bijna 2 km een reden voor KPN zijn om een extra wijkcentrale te bouwen? Weten jullie binnen welke termijn dit zou kunnen gebeuren?

Ik ga het stuk op tweakers zeker lezen!

Nog even een aanvulling op bovenstaande, want kwam er zojuist achter dat tijdens de bouw van de laatste fase van mijn woonwijk bijna 20 jaar geleden er geen enkele straatkast is gebouwd in mijn deel van de wijk. Het deel waar ik dus woon is geheel verstoken van enige concurrentie (goede) met een noemenswaardige verbinding. Waarom is dat? Neemt de kans hierdoor toe dat er een stratkast komt waardoor er hogere snelheden mogelijk zijn?
Reputatie 7
Badge +28
Voor zover ik kan zien zijn er op dit moment geen plannen om in de nabije toekomst in jouw postcodegebied de snelheid te verbeteren. Op de wat langere termijn verwacht ik dat wel. Dit omdat we uiteindelijk zoveel mogelijk mensen op een hogere snelheid willen hebben. Maar bij gebieden zoals de jouwe, normale woonwijken, zijn er extra factoren waar we dan rekening mee moeten houden. Gemeenten zijn er vaak geen fan van als je de boel overhoop wilt halen 🙂 Daarnaast nog de standaard dingen die relevant zijn zoals tijd van het jaar, beschikbaarheid van mensen, vergunningen. Al die dingen maken samen het plaatje van wat het ons kost en wat het opbrengt. Aan de hand van dat soort plaatjes wordt een planning gemaakt. Die volgen we dan gedurende het jaar. Het wordt hier en daar nog wel eens wat aangepast aan de hand van de omstandigheden, maar de grote lijnen qua gebieden die we aanpakken blijven meestal hetzelfde.

Kortom, voorlopig niet. Wellicht wat verder in de toekomst.
Reputatie 5
Badge +6
Dank je wel Erik!

Dan nog even een vraag. In heel Hoorn is de aansluiting inmiddels SDF geworden terwijl het bij mij nog MDF is. Echte verschillen kan ik niet zien maar als ik het verder kijken in de omgeving van de wijkcentrales of kabelverdeelkasten dan zijn de snelheden bij SDF aanzienlijk hoger dan bij MDF.

Wat is het werkelijke verschil, want op dit forum zie ik eigenlijk alleen maar uitleg waarvan ik mij afvraag of dit juist is.
Reputatie 7
Badge +30
Hoi,

Ik snap de vraag niet helemaal. Maar SDF aansluitingen zitten op de straatkast. En daar wordt EN vectoring gedaan, waardoor de snelheid minder snel afneemt naarmate de afstand groter wordt, EN er kan een hogere snelheid worden "uitgestuurt" (100Mbit/s per lijn ipv 50Mbit/s). Deze 2 dingen samen zorgen er voor dat mensen met een aansluiting via een actieve straatkast over het algemeen een hogere snelheid krijgen.

Robin
Reputatie 5
Badge +6
Ik probeer ook alles een beetje te snappen maar er ook vooral wijzer op te worden hoe KPN zijn upgrades aan het plannen is.

Als ik op fourstack kijk dan is mijn distributiepunt een MDF. Ik haal een snelheid van max 13 mb. De rest van de stad heeft een distributiepunt met SDF. Die halen een hogere snelheid. Ik woon zelfs 1950m van de centrale wat voor ADSL erg ver is. Als ik het traject verder volg dus naar de centrale en verder de dorpen in dan lijkt vrijwel alles MDF te zijn. Vandaar dat ik ernaar vraag. Ik ben een tevreden klant van KPN en wil dat graag weten en ben daarom aan het inschatten wat ze met mijn wijkcentrale gaan doen> Ik weet inmiddels dat deze nog niet van een update is voorzien (status van ruim een jaar geleden) maar daarna zie ik ook niet dat er iets gebeurd is. Als ik verder in mijn woonwijk kijk dan is er in mijn nabije omgeving ook geen straatkast te vinden, wel een kabelverdeler.

Ik probeer dus in te schatten of KPN hier iets aan gaat veranderen in de nabije toekomst of dat dit allemaal zo blijft. Wat kan ik verwachten voor de toekomst? Betekend SDF tevens een update van de straatkast of centrale en wat kan dat voor mij betekenen.
Ik volg je site op de voet @RobinFlikkema maar snap niet helemaal waarom bij ons alle snelheden zo lang zo laag blijft (wijkcentrale is in een dorp naast de stad voor mij) terwijl het grootste deel van mijn stad glasvezel heeft of de upgrade's naar VVBONDING. Ik heb maar enkel draad lopen naar mijn huis waardoor BONDING niet mogelijk is.
Reputatie 7
Badge +30
Als er SDF staat betekent dat dat er een aansluiting op een actieve straatkast mogelijk is. Een actieve straatkast is gewoon een geupgrade kabelverdeler.

Als er tussen jou en de wijkcentrale 1 of meerdere kabelverdelers in staat dan is de kans aanwezig dat er een upgrade komt. KPN hoeft dan alleen die kast te upgraden. Staat die er niet, kan je upgrades in de nabije toekomst helemaal wel vergeten.

Bij sommige wijkcentrales kunnen straatkasten die dichtbij de wijkcentrale staan (minder dan 1km). Dat komt omdat die wijkcentrales ook apparatuur van andere bedrijven hebben en als KPN haar apparatuur upgrade zal dat storen op de andere verbindingen. Hier wordt aangewerkt, maar specifieke info is volgensmij niet beschikbaar.
Reputatie 5
Badge +6
Als er SDF staat betekent dat dat er een aansluiting op een actieve straatkast mogelijk is. Een actieve straatkast is gewoon een geupgrade kabelverdeler.

Als er tussen jou en de wijkcentrale 1 of meerdere kabelverdelers in staat dan is de kans aanwezig dat er een upgrade komt. KPN hoeft dan alleen die kast te upgraden. Staat die er niet, kan je upgrades in de nabije toekomst helemaal wel vergeten.

Bij sommige wijkcentrales kunnen straatkasten die dichtbij de wijkcentrale staan (

Je bericht staat er niet helemaal. Jammer...hoopte juist van jou op meer info. Je start gaf al een beetje hoop ?
Reputatie 5
Badge +6
Mijn probleem is dat ik niet weet waar ik op aangesloten ben. Ik vermoed een kabelverdeler maar dat weet ik niet. De wijkcentrale is volgensmij ook nog steeds MDF
Reputatie 7
Badge +30
De wijkcentrale is altijd MDF op dit moment. Als je me je postcode + huisnummer kan priveberichten wil ik wel even kijken of ik de eventuele kabelverdelen kan achterhalen.

Verder, mn vorig bericht ga ik herstellen!

Robin
Reputatie 7
Badge +30
Ik heb via privebericht geantwoord over de straatkasten en wijkcentrales omdat dit mogelijk kan herleiden tot het adres van TS.

Reageer