Beantwoord

Wat is de officiële monteursreset van de v8?

  • 13 October 2021
  • 38 reacties
  • 646 keer bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

Hallo,

Weet iemand de officiële monteursreset van de V8?

icon

Beste antwoord door NHendriks 14 October 2021, 17:09

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

38 reacties

Hoi @martijn197108 . Bij mijn weten is dat gewoon met het resetgaatje.

Wellicht heeft @NHendriks hier toch nog een ander foefje voor?

Reputatie 7
Badge +21

Volgens mij is een extra actie nodig voor deze ‘grondigere’ reset.
Bijvoorbeeld bij de v10 is het (resetgaatje + Herstel toets) tegelijk en bij de v10A resetgaatje + WPS. De V8 is ook een Arcadyan dus ik gok op (resetgaatje + WPS) :thinking: , minstens 10 sec.

Zo doe je een monteursreset.

Reputatie 7
Badge +21

Klopt @PeterG , maar dat is de v10. Een Experia Box v8 heeft geen “Herstel” knop, maar wel een WPS knop.

Reputatie 6
Badge +9

Hallo @martijn197108 ,

De V8 heeft een Recovering Tool

maar de PIN code ???:rolling_eyes:

Groet Bart

 

Volgens mij is een extra actie nodig voor deze ‘grondigere’ reset.
Bijvoorbeeld bij de v10 is het (resetgaatje + Herstel toets) tegelijk en bij de v10A resetgaatje + WPS. De V8 is ook een Arcadyan dus ik gok op (resetgaatje + WPS) :thinking: , minstens 10 sec.

Vermoeden had ik al,maar zeker weten doe ik het natuurlijk ook niet.

Reputatie 7
Badge +11

Het enige wat een monteursreset doet is de autohunt-functie aanzetten en een reguliere reset naar fabrieksinstellingen. De V8 heeft geen autohunt en zodoende ook geen monteursreset.

 

Bij de V10a is het overigens ook niet zo dat iedere V10a dit heeft en er is niet echt iets waaraan je kan herkennen of het een autohunt-model is of niet.

Het enige wat een monteursreset doet is de autohunt-functie aanzetten en een reguliere reset naar fabrieksinstellingen. De V8 heeft geen autohunt en zodoende ook geen monteursreset.

 

Bij de V10a is het overigens ook niet zo dat iedere V10a dit heeft en er is niet echt iets waaraan je kan herkennen of het een autohunt-model is of niet.

Hoe zou je dan bijvoorbeeld een Telfort model bij KPN kunnen gebruiken?

Reputatie 7
Badge +11

Hoe zou je dan bijvoorbeeld een Telfort model bij KPN kunnen gebruiken?

Niet. De hele reden dat er bij een technische migratie tijdelijk zowel een Telfort als KPN profiel open staat heeft te maken dat het Telfort-profiel gebruikt wordt om een software-update binnen te halen met de instellingen om op het KPN-profiel te kunnen werken.

Hoe zou je dan bijvoorbeeld een Telfort model bij KPN kunnen gebruiken?

Niet. De hele reden dat er bij een technische migratie tijdelijk zowel een Telfort als KPN profiel open staat heeft te maken dat het Telfort-profiel gebruikt wordt om een software-update binnen te halen met de instellingen om op het KPN-profiel te kunnen werken.

Ik weet dat ik KPN naar Telfort wel werkend heb kunnen krijgen.

Reputatie 7
Badge +10

Hoe zou je dan bijvoorbeeld een Telfort model bij KPN kunnen gebruiken?

Niet. De hele reden dat er bij een technische migratie tijdelijk zowel een Telfort als KPN profiel open staat heeft te maken dat het Telfort-profiel gebruikt wordt om een software-update binnen te halen met de instellingen om op het KPN-profiel te kunnen werken.

Klopt niet met wat je schrijft.

Bij de overgang van Telfort naar KPN heb ik voor mijn situatie na de vooraankondiging via mail die ik had gekregen eerst de “Telfort” Experia Box V8 via de “officiële” wijze laten overzetten.
Bewust de “V8” op het netwerk aangesloten, omdat ik daar de “monteursreset” niet van ken.
Op die wijze in ieder geval al vast een goed werkende Experia Box V8 voor de “KPN” structuur.

Eenmaal die nieuwe firmware in de router gepusht zou de Telfort structuur worden stop gezet.
En alleen de KPN structuur werkzaam zijn. Maar in ieder geval altijd na pakweg 5 dagen zouden die twee netwerkstructuren niet meer naast elkaar worden gebruikt. Dus alleen de KPN structuur actief.
(En ook op die “KPN” structuur gedurende die tijd mijn netwerk laten draaien).

Heb bewust een week of wat gewacht, en alsnog de “Telfort” Experia Box modellen V10 en V10A achtereenvolgens aangesloten en de monteurs reset uitgevoerd die voor die modellen bekend zijn.

Ook DIE Telfort router modellen kregen daarmee de "KPN” firmware binnen. (De enige firmware die achterliggend dan nog beschikbaar is). En werken ook die routers nu onder de KPN structuur.
Ofwel 3 voormalige “Telfort” Experia Box modellen heb ik daarmee werkend.

Maar dat niet alleen.

De zeer oude  ZyXEL P2812HNU-F1  “Telfort” router die ik hier ook nog heb liggen, daar is nooit een firmware update voorhanden geweest om die “om te zetten” naar KPN.  Maar dat is het aardige van dat router model. Die is namelijk nog zodanig uitgebreid handmatig in te stellen met zelf in te stellen VLAN's, dat ook DIE router ik voor de KPN netwerk structuur heb kunnen omzetten.
(En werkt met “routed mode” IPTV, zoals het onder Telfort reeds was aangepast).

Alleen de VOIP ATA die daar in zit is technische gezien kennelijk met het achterliggende systeem “onaangepast”, dat ik die niet meer werkend voor telefonie heb kunnen instellen.

Ook niet erg, want gebruik hier toch mijn eigen VOIP telefonie apparatuur.
(In de ZyXEL, kun je de VOIP uitschakelen en gereserveerde poorten 5060 anders instellen, zodat die poort 5060 vrij komt voor andere apparaten).

Reputatie 7
Badge +11

Hoezo zou het niet kloppen wat ik schrijf? Wat je beschrijft geeft juist aan dat alles wat ik hiervoor zei klopt. Dat die V10 en de V10a zijn gaan werken komt dus omdat beide modellen wel die autohunt hebben die je activeert met een monteursreset. Met die autohunt wordt er gekeken naar wat voor verbinding er actief is en daar worden vervolgens de instellingen van ingeladen. Op alle modems van V8 t/m V10a is er dezelfde methodiek gebruikt trouwens voor een migratie:

  • Op de DSLAM-poort wordt het KPN-profiel toegevoegd
  • Modem ontvangt een melding dat er nieuwe firmware binnengehaald kan worden
  • Modem gaat een firmware update binnen halen via VLAN 34
  • Modem gaat firmware toepassen en herstarten
  • Modem start op en meld zich aan op VLAN 6
  • Modem controleert op eventuele andere firmware updates en installeert deze
  • Modem gaat opnieuw opstarten en meld zich opnieuw aan op VLAN 6
  • Telfort-profiel wordt verwijderd

De hele migratie kan in enkele minuten voltooid zijn, afhankelijk van het type verbinding en de snelheid die hierbij behaald kan worden. BVVDSL gaat bijvoorbeeld wat langer duren dan een glasvezellijn ivm de handshake die er op DSL opgebouwd moet worden alvorens er een PPP-sessie begonnen kan worden.

Reputatie 7
Badge +10

Hoezo zou het niet kloppen wat ik schrijf?

Omdat je net ervoor op die vraag om een Telfort router te kunnen gebruiken antwoord met:

Hoe zou je dan bijvoorbeeld een Telfort model bij KPN kunnen gebruiken?

Niet. De hele reden dat er bij een technische migratie tijdelijk zowel een Telfort als KPN profiel open staat heeft te maken dat het Telfort-profiel gebruikt wordt om een software-update binnen te halen met de instellingen om op het KPN-profiel te kunnen werken.

Misschien dan niet helder verwoord?
(Ook de vervolgreactie van @martijn197108 heeft dat duidelijk als zodanig begrepen van “NIET”).

Maar goed, uiteindelijk zijn we het er kennelijk dan toch over eens dat het “WEL” kan.

Reputatie 7
Badge +11

Hoezo zou het niet kloppen wat ik schrijf?

Omdat je net ervoor op die vraag om een Telfort router te kunnen gebruiken antwoord met:

Hoe zou je dan bijvoorbeeld een Telfort model bij KPN kunnen gebruiken?

Niet. De hele reden dat er bij een technische migratie tijdelijk zowel een Telfort als KPN profiel open staat heeft te maken dat het Telfort-profiel gebruikt wordt om een software-update binnen te halen met de instellingen om op het KPN-profiel te kunnen werken.

 

En daarmee doelde ik op de V8 (want daar gaat dit topic nou eenmaal over) die de update niet gehad heeft. Die ga je niet werkend krijgen op een KPN-verbinding voor zover mij bekend is.

Reputatie 7
Badge +10

In de reacties en vervolgvragen worden nu juist ook die andere modellen vernoemd.
De vraag is dan ook “een Telfort model” en niet meer specifiek de V8.

Maar zoals verder nog aangehaald in mijn vorige reactie. Inmiddels (over)duidelijk hoe het zit. :wink:

@Babylonia , @NHendriks ,ik kan van iemand een v8 krijgen,zodra ik die heb zal ik zeggen of het wel of niet lukt met alle genoemde manieren in dit topic

in ieder geval bedankt allemaal!

Hallo @Babylonia , @NHendriks ,

Ik ben een beetje laat maar beter laat dan nooit..

Ik zie dat ik zei dat ik een kpn experia box voor telfort werkend heb gekregen.

Echter was dit niet heel erg helder.Ik bedoelde eigenlijk dit:

Ik heb de reset+wps 10seconden ingedrukt op een kpn V8.Daarna ging het modem netjes de telfort firmware laden(had toen TFT) en werkte alles.Dan moet er toch wel iets van autohunt in de V8 zitten?

Maar morgen krijg ik weer een telfort V8tje(iedereen wil er vanaf) en zal ik er voor altijd duidelijkheid in brengen!

Reputatie 7
Badge +10

Ik ben benieuwd.  :sunglasses:

helaas @Babylonia !Blijkbaar heeft de KPN V8 wel een autohunt functie maar de TFT V8 niet.

Reputatie 7
Badge +10

Ik had er indertijd ook niet op gegokt bij mijn omwisseling van Telfort naar KPN.

Sloot om de reden juist binnen die procedure waarbij 5 dagen twee systemen draaiden,
bewust die "Telfort” V8 als eerste aan het netwerk, om een upgrade naar “KPN” te bewerkstelligen.
Was die er klaar mee.

Voor de V10 en V10a  was dat “erna” wel mogelijk. (Heb ik een week mee gewacht).
Een oude "Telfort” DrayTek router was nog handmatig om te zetten naar KPN.

[ EDIT ]  Inderdaad vergissing in de naam, mijn hoofd er niet goed bij - bedoel ZyXEL  :wink:

Dus ze draaien hier nu allemaal onder het “KPN” systeem.
(Nu ja, alleen als ik ze achtereenvolgens apart een keer aansluit. Gebruik normaal mijn eigen router).

Een oude "Telfort” DrayTek router was nog handmatig om te zetten naar KPN.

Zyxel zal je bedoelen:thinking:

Theoretisch zou je van een kpn v8 de software naar de TFT kunnen flashen maar hoe dat te doen is zonder dat dingen open te breken...Jij een idee ?

Reputatie 7
Badge +10

Om open te maken wel, want dat heb ik al eens gedaan.  :astonished:
Maar om andere firmware erop te flashen, geen idee.

(En inderdaad bedoel ik ZyXEL.  In bericht aangepast).

misschien levert dit nog wat op.