Beantwoord

Wat is een normale WiFi snelheid?

  • 24 July 2019
  • 7 reacties
  • 4218 keer bekeken

Wat is een normale wifi snelheid?

Admin: titel aangevuld ter verduidelijking
icon

Beste antwoord door Erik van KPN 25 July 2019, 20:20

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

7 reacties

Reputatie 6
Badge +9
Goedemiddag @jeroenkpn !

Een normale WiFi snelheid is lastig te geven. Dit hangt namelijk van een heel aantal factoren af.
Bijvoorbeeld waar je de WiFi voor gebruikt, wat de snelheid binnen je abonnement is en wat er mogelijk is op jouw adres.

Als je het gebruikt om af en toe te mailen, internetten of YouTube filmpjes te kijken dan heb je aan ± 15 Mbit/s al genoeg.
Kijk je echter op meerdere apparaten tegelijk in HD of zelfs 4K Netflix, dan zal je zien dat 50 Mbit/s al gauw krap wordt.
Reputatie 7
Badge +24
De vraag is denk ik meer: wat is het (theoretische) maximum.
Wat is een normale wifi snelheid?
Die bestaat niet.
Kun je je vraag iets duidelijker stellen s.v.p.
Dank voor de reacties, Ik zit nu tussen de 8 en 9 dus het kan wel sneller
Ik heb bedraad 90 Mb met een abonnement van 100 Mb. WiFi 5 Hz is 70 à 80 Mb.
Het is dus o.m. Afhankelijk van je abonnement, de frequentie (5 is sneller dan 2.4), de afstand tussen de EB en het betreffende apparaat en het apparaat zelf. Dus een “normale WiFi snelheid” is niet aan te geven.
Reputatie 7
Badge +30
Welkom, Jeroen! Ik zie dat de anderen al wat antwoorden hebben gegeven Je geeft aan nu 8-9 te halen. Of het sneller kan dan dat hangt van een paar dingen af. Ten eerste wat de snelheid van je verbinding in z'n algemeen is. Als je, bijvoorbeeld, 10 Mbit hebt, dan is 8-9 via wifi hartstikke goed.

Kun je eens je snelheid meten met een bekabeld aangesloten apparaat? Dan kunnen we er al ietsje meer over zeggen. Daarnaast is belangrijk, wat Casey al benoemt, welke Experia Box je hebt, hoe de instellingen daarop zijn, waar in huis hij staat en de afstand tussen Experia Box en je apparaat.

Algemeen over internetsnelheid.

Kies je voor een hogere internetsnelheid dan krijg je die uitsluitend via de apparaten / computers die via UTP kabel aan het modum zijn gekoppeld.

De snelheid van je WiFi verbinding kun je alleen beinvloeden door de gekozen frequentie, dat wil zeggen:

  • 5 MHz geeft een hogere snelheid maar kleiner bereik,
  • 2,4 MHz geeft een lagere snelheid maar een groter bereik van je WiFi verbinding!

Gebruik je binnenshuis hoofdzakelijk de draadloze WiFi verbinding voor telefoons en tablets dan heeft het dus niet veel zin om een duurder snelheids - abonnement af te sluiten!

KPN is daar in zijn berichtgeving niet duidelijk in.

Wel kun je met een WiFi analyser kijken of je op het beste kanaal zit gelet op het gebruik van WiFi bij jou in de buurt. Kies een kanaal dat het minst druk bezet is!