Welkom op het

KPN Forum

Recent online

Wat is IPv6?

Toon eerste bericht

64 Reacties

Reputatie 7
Badge +15
Zo, ik denk zal deze topic even afstoffen, en hem weer tevoorschijn halen. Het is inmiddels alweer 2 jaar geleden dat de IPv6 adressen worden uitgerold. Nu 2 jaar verder nog steeds geen IPv6, zie het laatste bericht van 2 jaar geleden van @Tim:
Tim schreef:

Hallo Dennis,

Iedereen met internet krijgt een IP-adres (versie 4). Het komt er kort op neer dat er theoretisch 4.294.967.296 IP-adressen mogelijk zijn. Je kunt je voorstellen, dit zijn er te weinig tegenwoordig. Daarom wordt wereldwijd IP versie 6 uitgerold. Waarbij het nieuwe aantal mogelijke adressen is 2128 ≈ 3,4 × 1038!

Zie ook: Meest gestelde vragen over IPv6

Echte voordelen zijn niet direct te merken voor klanten. Wat wel mogelijk wordt is dat elk apparaat een eigen IP adres kan krijgen en apparaten daardoor via het internet elkaar beter kunnen vinden. 😃

Iedereen komt in aanmerking, het is een kwestie van tijd voordat alle aansluitingen zijn voorzien.

Groeten,

Tim

Hoe is het daarmee? Want ik heb nog IPv4. 😉
Reputatie 7
Badge +11
Hey Dennis. Wat ik je kan vertellen is dat alles er technisch klaar voor is. De modems snappen het. Ons netwerk is er op voorbereid. Op termijn zal er een migratie gaan plaatsvinden. Wanneer? Geen idee. Er is op dit moment nog geen noodzaak en zoiets heeft natuurlijk wel wat voeten in de aarde. Dat antwoord moet ik je dus schuldig blijven.
Badge
Ergens een artikel uit 2011: "kunnen nog minstens twintig jaar uit de voeten met de bestaande voorraad" en "De komende twintig jaar is er niets aan de hand". Mooi! Dus op zijn minst tot 2031 hoeven we nog geen IPv6 hebben, toch? 🤡
Worden we te zijner tijd op de hoogste gesteld wanneer een aansluiting IPv6 krijgt? Ik heb al wel jaren IPv6 via tunnels, maar die zullen stuk voor stuk ook verdwijnen op ten duur...
Reputatie 7
Hoewel er meldingen zijn van mensen met xDSL en IPv6 blijkt in de praktijk IPv6 vooral bij glasvezelklanten beschikbaar te komen. Zo heeft mijn zoon sinds kort glasvezel met direct IPv6, terwijl ik al jaren VDSL heb maar nog geen spoor van IPv6. Ik vermoed dat de focus van KPN ergens anders ligt.
Reputatie 6
Henk2304 schreef:

Hoewel er meldingen zijn van mensen met xDSL en IPv6 blijkt in de praktijk IPv6 vooral bij glasvezelklanten beschikbaar te komen. Zo heeft mijn zoon sinds kort glasvezel met direct IPv6, terwijl ik al jaren VDSL heb maar nog geen spoor van IPv6. Ik vermoed dat de focus van KPN ergens anders ligt.

Hier inderdaad ook geen IPv6 te vinden! 😞 net als 'DNSSEC' waar KPN mee bezig was en alleen heeft uitgerold bij XS4ALL. Kennelijk hebben beide punten weinig tot geen prioriteit bij KPN. Dit topic is immers twee jaar geleden aangemaakt 🤣
Reputatie 7
Badge +15
Ik heb ook nog steeds geen IPv6. 😉 Wanneer komt het? 🤔
Reputatie 7
Badge +15
Erwin_ schreef:

Hey Dennis. Wat ik je kan vertellen is dat alles er technisch klaar voor is. De modems snappen het. Ons netwerk is er op voorbereid. Op termijn zal er een migratie gaan plaatsvinden. Wanneer? Geen idee. Er is op dit moment nog geen noodzaak en zoiets heeft natuurlijk wel wat voeten in de aarde. Dat antwoord moet ik je dus schuldig blijven.

@Erwin_, we zijn weer 5 maanden verder van jou vorige bericht hierboven, en ik heb nog steeds geen IPv6, hoe staat het er nu mee? En wanneer komt IPv6 ook voor mij?
Reputatie 7
Badge +11
Hoi Dennis. Ongetwijfeld zullen er mensen binnen KPN bezig zijn met het zorgvuldig plannen, testen en uitrollen van IPv6 maar daar heb ik helaas geen inzage in. We zullen het moeten afwachten. Zodra ik hier iets te weten kom laat ik dat jullie uiteraard weten!
Badge
Ik heb IPv6 alleen via tunnel 🕳 of werk VPN 📡 , niet echt efficient dus.
Kan er niet iemand even aan de IPv6 afdeling dan vragen hoe en wat? Een antwoord zoals "bestaande klanten krijgen pas als de rest het heeft" is ook een antwoord 😅
Reputatie 6
Dat vraag ik mij ook af! 🙂 de uitrol van IPv6 duurt wel erg lang. Hoelang gaat het nog duren voor dat beschikbaar komt? Wellicht kan @Erwin_ toch eens navraag doen?
Reputatie 7
Badge +20
Helaas, we hebben hier nog geen nieuwe tijdlijnen of iets dergelijks gekregen. Op dat front is er gewoonweg niets nieuws te melden. Dit antwoord is nog steeds van toepassing:

Erwin_ schreef:

Reputatie 7
Badge +29
Paul_ schreef:

Helaas, we hebben hier nog geen nieuwe tijdlijnen of iets dergelijks gekregen. Op dat front is er gewoonweg niets nieuws te melden. Dit antwoord is nog steeds van toepassing:

Erwin_ schreef:

Ik denk dat er iets meer is. Veel nieuwe aansluitingen (zowel DSL als glasvezel) worden al opgeleverd met Dual Stack
Reputatie 7
Badge +20
Dat zou zomaar kunnen natuurlijk. 🙂 Eigenlijk bedoel ik: er is verder geen nieuwe informatie met ons gedeeld over de voortgang.
Reputatie 6
Badge +9
Uit deze podcast begrijp ik dat het nog allemaal niet vanzelf gaat.
===============
https://www.bnr.nl/podcast/de-technoloog/10346400/internetadres-te-koop
https://www.bnr.nl/player/audio/10084451/10346400

De Technoloog
Internetadres te koop

BNR webredactie
woensdag 27 juni 2018, 18:00

Je verwacht het niet, maar er is een levendige handel in
IPv4-adressen. Dat had Technoloog niet verwacht en daarom nodigden we
Erik Bais uit. Erik is de eigenaar van Prefix Broker. Bij Prefix
Broker kun je IPv4-adressen kopen, verkopen en verhuren. De vraag
blijft echter: waarom zou je dat willen? IPv4 is toch iets van
vroeger? We gebruiken inmiddels toch IPv6?

Het internet blijkt echter nog veelal te draaien op IPv4. Cloud
providers, isp’s, gaming-partijen maar ook alle grote social netwerken
moeten nog steeds IPv4-adressen hebben om hun services aan te bieden.
In deze Technoloog praten Herbert Blankesteijn en Ben van der Burg met
Erik over het verhandelen van IP-adressen. Zo werkt veel surveillance
software alleen nog op IPv4 en daarom hebben overheden in het
Midden-Oosten of China deze adressen nodig. Ze betalen er tot 20
dollar voor, maar afhankelijk van de vraag en aanbod kan het ook 10
dollar zijn.

Als je toevallig veel adressen in je bezit hebt, dan kun je zomaar
bezit hebben, waarvan je nooit wist dat het waarde had. Zo ontdekte
een politieafdeling in het noorden van Engeland dat ze nog 65 duizend
IP-adressen hadden liggen. De waarde? Tussen de 600 en 700 duizend
dollar. Ze verbouwden er hun politiebureau van.

Reageer