Beantwoord

Wat KPN leveren

  • 11 April 2019
  • 6 reacties
  • 139 keer bekeken

Goededag,

Voor mijn sportclub ben ik opzoek naar een nieuwe internet provider. Op dit moment hebben wij nog een langzame ADSL2+ verbinding. Maar KPN (WBA) is bezig de straatkast van actieve apparatuur aan het voorzien. Daarmee willen ze BVVDSL gaan leveren. De verwachte snelheid down wordt 215Mbps.

Nu zijn we als sportclub eigenlijk vooral opzoek naar een hoge upload. Dit in verband met wedstrijd beelden die we naar de cloud willen uploaden. Verder gebruiken we de verbinding voor een 2 pin apparaten en een kassasysteem. Om rapporten van dit kassa systeem uit te kunnen kijken moeten we een vast IP-adres hebben en port 80 kunnen forwarden. Om diverse systemen te kunnen scheiden zouden we ook graag gebruik maken van vlans.

Eerlijk is eerlijk. hoge upload is het allerbelangrijkst. Uit eigen ervaring weet ik dat dat met een download van 215Mbps een upload van 60+Mbps mogelijk is. het liefste zouden wij dan ook een 50/50Mbps lijn willen hebben.
De vraag is in hoeverre kunnen we de upload gebruiken tegen welke prijs.
icon

Beste antwoord door Anonymous 11 April 2019, 16:23

Bekijk origineel

6 reacties

Hallo @sporter2 ,
via onderstaande link kun je zien wat de (toekomstige) mogelijkheden zijn, even postcode/huisnummer invullen en je weet precies waar je (binnenkort) aan toe bent.
https://netco-fpi-info.fourstack.nl/
Om een vast IP-adres te krijgen heb je een zakelijk abo nodig.
Particulieren krijgen een dynamisch IP-adres, alhoewel dat adres in de praktijk zelden wijzigt, maar KPN behoudt zich het recht voor dat adres te wijzigen.
Een gelijke up- en download is alleen mogelijk bij glasvezel. Ik neem aan dat dat er niet komt.

Bij vdsl is de upload altijd 10% v.d. download. Maar vaak is de upload meer indien technisch mogelijk. Maar standaard nooit meer dan 30 Mb/s bij VVDSL. Bij Bonded VVDSL kan het 60 zijn zo heb ik elders op dit forum begrepen.

Bij een 50/5 abonnement zul je in de praktijk 55/30 hebben. 50 up wordt bij 50 down over koper zeker niet geleverd. Wil je écht 60 up, dan zul je voor een 200 down abo met bonding moeten opteren.
https://www.kpn.com/internet-tv/internet

Overigens heb je voor een € 10-tje meer in de maand ook interactieve tv (basispakket).
Reputatie 5
Badge +6
Ik heb ooit begrepen dat voor gemeente, scholen, verenigingen etc etc een hoger bedrag beschikbaar is vanuit de NL overheid maar ook de EU om een glasvezelverbinding aan te leggen. Vraag eens naar de mogelijkheden bij de gemeente. Wellicht dat die, als het er nog niet is, plannen hebben om binnenkort glasvezel aan te leggen. Je weet maar nooit.
Reputatie 7
Badge +19
Goedemorgen @sporter2, Heb je nog iets aan de antwoorden gehad van Jan, Peter en Dennis? Als je nog vragen hebt, dan horen we het graag.
Ja zeker. ik begrijp eigenlijk dat KPN de upload moet beperkt maar je ook het hoogst haalbare levert. Maar ze leveren geen bondoing alleen om de upload te verhogen.
Reputatie 7
Badge +10
Ja zeker. ik begrijp eigenlijk dat KPN de upload moet beperkt maar je ook het hoogst haalbare levert. Maar ze leveren geen bondoing alleen om de upload te verhogen.

Ik neem aan dat er een typefout in zit en dat je bedoelt "niet beperkt" en dat klopt. Het klopt ook dat KPN alleen bonding levert als dit nodig is om de abonnementsnelheid voor download te kunnen leveren.
Als jullie graag 60 Mbit upload willen dan heb je pairbonding nodig. Als jouw informatie van Fourstack klopt dan kunnen jullie 100 Mbit zonder pairbonding krijgen. Daar hoort een upload van circa 30 Mbit bij. Wil je 60 Mbit dan zul je een abonnement van 200 Mbit moeten nemen. Daarvoor is pairbonding nodig en daarmee komt ook de 60Mbit upload beschikbaar.

Reageer