Wat moet er eventueel anders thuis als ik van Ziggo naar KPN wil

  • 28 December 2019
  • 42 reacties
  • 9834 keer bekeken

Reputatie 1

Ziggo wordt mij te duur. Ben aan het onderzoeken wat er bij KPN mogelijk is. Stel dat wij over zouden stappen naar glasvezel dan moeten wij een kabel laten lopen van de meterkast naar de huiskamer. Ik vind zo'n kabel door je huis iets vreselijks, is dit niet anders op te lossen? 

Tevens moeten we dan ook nog even een stopcontact plaatsen want die hebben wij niet in de meter kast. 

 

Admin: eigen topic voor je bericht aangemaakt, afgesplitst van deze


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

42 reacties

Reputatie 7
Badge +24

Hoe heeft u dit nu bij Ziggo dan? Geen kabel?

Kán je überhaupt KPN via glasvezel (FttH) krijgen op je adres?
Check dat eens hier!

Heb je glasvezelmogelijkheid dan zit die meestal, maar niet altijd, in de meterkast.
Een aansluitpunt bij koperdraad, dat noemen  we tegenwoordig DSL, meestal in de woonkamer. De ‘ouderwetse’ varkenssnuit aansluiting. Dan komt je modem, waar alles op aangesloten wordt, dus daar.

Verder heeft KPN enkele ‘grote’ zenders niet. TVE, Djazz-tv, TV5 Monde.

Geen idee wat je nu per maand kwijt bent en voor welke diensten, o.a. aantal tv's.

KPN Hussel met één tv ontvanger (CI+ kan niet bij KPN).
50 / 5 Mb/s.
en vaste telefoon (€ 2 abo; € 0,14 per minuut en starttarief)
komt op € 52,50 per maand na de kortingsperiode van 6 maanden.

Je kunt helemaal zelf je abo vaststellen met de losse modules. KPN heeft geen 'pakketten’ à la alles-in-een meer. Dus kijk hier eens wat combinaties je kosten.

Bij KPN kun je al bij het basis-tv-pakket opnemen hebben toevoegen. Kies je voor (minimaal) 2 ontvangers (voor 2 tv’s) dan zit opnemen er gratis bij in.

Verder werkt KPN niet met/via coax-kabels, daar heb je dus niks meer aan. Verbindingen kúnnen via het stroomnet met, zelf aan te schaffen, "draadloze” verbindingsadapters.

Reputatie 7
Badge +24

Coax kabels kun je 1voudig (laten) vervangen door ethernet kabels.

Reputatie 1

Bij Ziggo hebben we de coax kabel van de ene kant van de kamer naar de andere kant. Naast de oude telefoon aansluiting. Glasvezel is getrokken naar de meterkast, deze moet nog wel verder aangesloten worden, hier hebben we dan een stopcontact voor nodig. Ik heb begrepen dat je wel beter resultaat hebt als de ethernet kabel via het glasvezelkast naar de huiskamer laat lopen? 

Reputatie 7
Badge +24

Je kunt dus, zoals ik al zei, die coax kabel vervangen door een ethernet kabel. 

Reputatie 1

Coax loopt heel ergens anders en deze hebben netjes achter de gordijnrailskoof kunnen weg werken. Ik heb gezien hoe het bij iemand anders was gedaan en dat was echt verschrikkelijk. Door de meterkast muur geboord, ethernet over de vloer los onder de deur en dan de huiskamer in. Kortom geen gezicht! 

Reputatie 7

Ook de oude telefoonaansluiting kan je vervangen door een UTP netwerkkabel.

Een telefoonaansluiting gebruik je anno 2020 toch niet meer.

Het vervangen van een telefoonsnoer is veel eenvoudiger dan het vervangen van een coax kabel.

Reputatie 1

Ik heb geen flauw idee hoe de oude telefoonlijn loopt in de muur maar volgens mij niet in de buurt van dd meterkast. Ik wil gewoon absoluut geen kabels over de vloer. Dit heeft mij aldoor tegen gehouden om de overstap te wagen. 

Reputatie 5
Badge +4

@Brugy Enkele maanden geleden heb bij m’n ouders door de KPN monteur Internet via Glasvezel aan laten leggen. Glasvezel aansluiten doet de monteur welke ook gratis een wandcontactdoos voor je plaatst want daar is hij toe opgeleid, mag ook in de groepenkast werken.

Daarna heeft hij een oude telefoonkabel die van de meterkast naar de woonkamer liep gebruikt als trekdraad voor een Cat 6 netwerkkabel en zo het modem in de woonkamer geplaatst.

Sympathieke en netjes werkende monteur van KPN zelf die goed naar de klantwensen luistert. Hij ging pas weg nadat alles werkte en gedemonstreerd had.

Kortom, een heel positieve ervaring.

Reputatie 1

Dat is positief nieuws! Dank voor jullie reactie. 

Het plaatsen van een wandcontactdoos kan inderdaad door de monteur gedaan worden! Hier zitten echter wel kosten aan verbonden, € 25,00. Dit bedrag bestaat uit de materiaalkosten.

Daarnaast is het inderdaad mogelijk om een de telefoonkabel (wij noemen het 1x4 binnengeleiding) te vervangen voor een UTP kabel. Aangezien deze direct bij de huidige locatie van de tv zit is dit een ideale plek. De telefoonaansluiting kan vervangen worden door een RJ45 wandcontactdoos (€ 12,00). Dit zorgt voor een mooie afwerking. Omdat er een telefoonaansluiting zit is het vrijwel 99% zeker mogelijk dat deze vervangen kan worden, het enige dat dan moet is vinden waar de kabel vandaag komt (vermoedelijk in een kruipruimte).

Vanuit daar is het mogelijk om het modem en verder de tv ontvanger aan te sluiten en eventueel de coax naar een tweede tv te vervangen voor een UTP kabel. 

Als je over zou stappen is het belangrijk om goed en duidelijk van te voren met de monteur die dan komt af te spreken over wat er gedaan moet worden. Mocht het nodig zijn dat de monteur eventueel een kruipruimte in moet om de kabel netjes weg te leggen, houd er dan rekening mee dat het kan zijn dat de afspraak herplant moet worden. Dit omdat er niet altijd direct een 2de monteur beschikbaar is. De monteur mag namelijk niet zonder collega bij het 'mangat' de kruipruimte in.

Over alle vragen wat een monteur wel en niet doet kun je bij me terecht en ik hoop je dan ook snel te mogen verwelkomen bij KPN! 😀

 

Groet,

Jordy

Reputatie 7
Badge +24

Hi Brugy, welkom op het forum. 

Fijn om te zien dat je al goed bent geholpen door de leden hier. Laat het me weten mocht ik nog iets voor je kunnen doen. 

Reputatie 1

Ja ik weet nu genoeg. Dank iedereen. 

Wat mij opvalt bij de discussie over het vervangen van de kabels is dat er nooit gesproken wordt over het gebruik van zgn, moca's. Dit is een extra kastje die het digitale signaal in de meterkast omzet naar de oude coax. Bij de televisie heb je dan ook weer een moca nodig om het signaal van coax weer om te zetten naar UTP. Kastjes zijn niet goedkoop (ik dacht € 50,=) maar het scheelt een hele hoop hak- en breekwerk, Vorig jaar zijn wij verplicht over moeten stappen van Onsbrabantnet naar KPN (en dat had niet mijn voorkeur, vooral niet de manier waarop dat is gegaan). Aangezien ik ook een gruwelijke hekel heb aan loshangende kabels heb ik het tot nu toe met moca's opgelost. 

Badge +19

Ik hak en breek liever om eerlijk te zijn. Ik heb echt niets met dit soort dingen.

Hallo Joep,

Hak- en breekwerk kan natuurlijk ook altijd. Dat kwam bij ons echter zeer slecht uit. Met die moca's is het nog steeds bekabeld alleen via de ouderwetse coax-kabels die de meeste mensen in huis hebben. En ja, theoretisch zal je wellicht een iets mindere beeldkwaliteit hebben dan met UTP. Dat verschil zie ik echt niet op mijn al wat oudere tv. Voor mij zijn die moca's een goede tussenoplossing. Zoals ik al aangaf werden wij in onze woonplaats verplicht om over te stappen en ook nog naar KPN. Ziggo is op dit moment nog geen oplossing, is wat mijn betreft nog te onbetrouwbaar.  Ook ik heb niets met al die kastjes. Ik ben zelfs dat verschrikkelijke kastje (met lelijke afstandsbediening) beu. 

Badge +19

Toch fijn om te lezen dat dit een goede oplossing voor je is. Scheelt heel veel gedoe. Je doet wel of overstappen naar kpn niet helemaal van harte ging:wink:

Hak- en breekwerk kan natuurlijk ook altijd. Dat kwam bij ons echter zeer slecht uit. Met die moca's is het nog steeds bekabeld alleen via de ouderwetse coax-kabels die de meeste mensen in huis hebben. En ja, theoretisch zal je wellicht een iets mindere beeldkwaliteit hebben dan met UTP.

Die MoCA adapters gebruiken de bestaande coax-kabel exclusief en kunnen gewoon een ethernetverbinding leveren van prima kwaliteit. Heeft wat dat betreft geen invloed op beeldkwaliteit t.o.v. een directe ethernetkabel. Het transport van de TV videostream is digitaal, dat is de basis kwaliteitsgarantie.

Je kan het vergelijken met als je in je thuisnetwerk 1 of meerder switches gebruikt tussen ethernetkabels: Dan is er ook geen directe kabelverbinding tussen apparaten, maar zit er ook een kastje tussen wat o.a. voeding nodig heeft uit 230V.

Klopt helemaal. Zoals ik al eerder aangaf ben ik niet vrijwillig overgestapt naar KPN. In onze gemeente werd Onsbrabantnet overgenomen door KPN, De voorlichting die destijds door KPN werd gegeven was verre van compleet. KPN deed voorkomen dat de coax-kabels kwamen te vervallen en vervangen moesten worden door UTP-kabels. De mogelijkheid om MoCa's te gebruiken is nooit verteld, dat heb ik zelf uitgezocht en werkt naar volle tevredenheid. 

Reputatie 7
Badge +24

KPN ondersteund doe moca's niet. Als je ze zelf wil gebruiken, prima natuurlijk. Maar ... ze kosten veel meer dan een paar meter utp kabel. Bovendien is het weer een extra kastje, wat mogenlijk in het zicht staat. Rommelig. Er zit een stekker aan die in het stopcontact moet. Kost je dus weer een stopcontact. Aan beide zijde van de kabel. En het gebruikt dus nog stroom ook.

En waarom zou je moeten hakken en breken om coax kabels te vervangen door utp? Je maakt aan de ene kant de utp kabel aan de coax vast, en trekt hem er aan de andere kant uit, waarmee je dan dus de utp erin trekt.

Klopt helemaal. Zoals ik al eerder aangaf ben ik niet vrijwillig overgestapt naar KPN. In onze gemeente werd Onsbrabantnet overgenomen door KPN, De voorlichting die destijds door KPN werd gegeven was verre van compleet. KPN deed voorkomen dat de coax-kabels kwamen te vervallen en vervangen moesten worden door UTP-kabels. De mogelijkheid om MoCa's te gebruiken is nooit verteld, dat heb ik zelf uitgezocht en werkt naar volle tevredenheid. 

Heb je gebruik kunnen maken van een gratis monteur?

Reputatie 7
Badge +24

Hi Roland, 

Los van de discussie hierboven, kan ik nog iets voor je betekenen? 

Hallo,
Bij mijn huis komt alleen een kabel binnen van ziggo, wat gebruikt kpn dan?

Of gaat dat ook over die zelfde kabel?

ik hoor het graag.

 

gr H.Snel

KPN gaat over een héél andere kabel, @Hans Snel .

Een aansluiting kan in de meterkast zitten of gelijk in bv. de woonkamer. Er zijn diverse mogelijkheden voor de koperlijn. Glasvezel ga ik niet van uit, dat zou je geweten en vermeld hebben.

1, 2, en 4 zijn IS/RA en vaak in meterkast. nr. 3 kan direct in de woonkamer zitten

Wil je zeker weten of er voor je adres een aansluitmogelijkheid is, check dat dan via Fourstack.

Hallo,
Bij mijn huis komt alleen een kabel binnen van ziggo, wat gebruikt kpn dan?

Of gaat dat ook over die zelfde kabel?

ik hoor het graag.

 

gr H.Snel

Hans,

Op deze Wikipedia pagina staat alles  beschreven wat je vraagt. https://nl.wikipedia.org/wiki/ISRA