Wat vinden jullie van radio-ontvangst via DAB+?

  • 11 September 2019
  • 41 reacties
  • 2386 keer bekeken

Reputatie 7
Badge +28
Aan het eind van de jaren 90 werd ontvangst van Digitale TV en Digitale Radio mogelijk via de satelliet.
In 2004 werd in Nederland vervolgens digitale radio via DAB geïntroduceerd. Daarna werd in 2013 de verbeterde versie DAB+ uitgerold.

Zelf was ik in 2004 één van de eerste gebruikers van DAB en ik heb tegenwoordig meerdere DAB+-radio's in gebruik.

Wat zijn jullie ervaringen met DAB+?


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

41 reacties

Prima. Maar alleen in de auto. Thuis luisteren we vooral via de iTV-ontvanger.
Reputatie 3
Badge +1
Hier ook prima, in de auto/thuis/wekkerradio. Bevalt goed 👍
Ik gebruik een Sony, Philips en Denver DAB+ en heb daar in de regel goede ervaringen mee voor huis tuin en keukengebruik, maar voor in de huiskamer gebruik ik de radiofunctie van de tv decoder aangesloten op een versterker voor een dieper en voller geluid.
Het enige voordeel in mijn ogen zijn de nonstop zenders. Verder het is alles of niks zeker in de auto.
Mijn ervaring was in een bedrijfs bus het zender kiezen was heel omslachtig. Eerst een blok bijvoorbeeld MTV uit mijn hoofd dan de eigenlijke omroep/station.
En dat kan aan de luidsprekers liggen of andere instellingen ten opzichte van FM klonk het geluid doffer.
Ik ben nog geen voorstander eerlijk gezegd ik zou het jammer vinden als FM ooit stopt.

Wat ik wel komisch vind is de vormgeving van diverse DAB ontvangers echt retro mijn oude nog steeds functionerende buizen radio is weer hip.
Ten tijde van de intro van DAB(+) had ik een onbeperkt mobile abo (nominaal 5GB/maand, buitenland) en waren er een aantal initiatieven voor streaming over mobile internet (GPRS/EDGE, 3G in steden). De belangrijkste NL radiostations waren beschikbaar. Was 24kbps en destijds de best mogelijke codering en daarmee ongeveer FM kwaliteit. Belangrijkste natuurlijk dat met een simpele app op een featurephone via 3.5mm plug dit op de autoradio te toveren was en dus buiten NL gewoon NL radio te luisteren onderweg.

Nu met smartphones en talloze apps voor audiostreaming en bluetooth van smartphone naar autoradio (in de rol als versterker dus eigenlijk) is DAB voor mij eigenlijk niet interressant om te gebruiken. Als FM wordt uitgezet en ik zou hele dagen onderweg zijn, zou ik wel een DAB+ autoradio plaatsen. Maar heb nu in het geheel geen DAB+ 'kastje'. Vorig jaar vond ik een heel mooi computerprogramma wat DAB+ via zo'n DVB-T RTL-SDR USB-stick kan, dat werkte prima binnenshuis met de bijgeleverde sprietantenne. Maar meer leuk als experiment en toch nog gebruik van de oude DVB-T sticks nu alles DVB-T2 is. Ik zou het een keer onderweg moeten proberen denk ik.

Het voordeel is dat met DAB+ ook de commercielen (als ik daar veel naar zou willen luisteren) met prima kwaliteit uit de lucht te plukken zijn zonder retour kanaal. Dan gaat het sowieso via een groot circulair buffer zodat ik kan pauzeren en doorspoelen. In de vorige eeuw deed ik dat ook via FM met zo'n PCTV kaart. Nu met DAB+ blijft het gewoon digitaal.
Reputatie 7
Badge +28
Wat ik fijn vind, is het grotere aanbod t.o.v. de FM-band. En dan met zenders die mij persoonlijk aanspreken. In de auto heb ik op de eerste zes voorkeursposities staan:
1/ Radio 1
2/ Radio 2
3/ Radio (2) Soul & Jazz
4/ Radio 10 60&70 (Voorheen Radio 10 Gold)
5/ KINK
6/ Bob! (Duitse Rock-Zender)
De zenders 3 t/m 6 zijn niet op de FM beschikbaar. In het verleden had je ook nog Arrow Classic Rock, maar die is er helaas mee gestopt op DAB+.

Wat ik wel komisch vind is de vormgeving van diverse DAB ontvangers echt retro mijn oude nog steeds functionerende buizen radio is weer hip.

Mijn Philips-ontvanger is ook zo'n retro-ontvanger:

Mijn auto radio staat standaard op 2 de auto is niet van een DAB+ voorzien de CD speler geschikt voor MP3 zal het voor mij winnen of usb sticks. Thuis met internet radio heeft DAB+ weinig meerwaarde en daar staat tegenwoordig de tv ontvanger vaak op radio 2, kortom voor hier thuis geen nut en noodzaak.

De ruimere keuze is inderdaad een voordeel wat teniet gedaan wordt doordat je er toch maar naar 1 kan luisteren.

Het is eigenlijk net als dvbT2 je wordt gedwongen te investeren als de FM uitgaat dat is wat mij het meeste tegenstaat, gelukkig zitten we voor de DAB+ radio niet aan een beperkte opgelegde keuze vast.
Ik heb een Denver Dab-41.
Radio538 staat geselecteerd. Een kleine radio maar toch voor zo'n toestel een behoorlijk goed geluid.



Maar om nu te zeggen dat FM minder is... Nee, voor mij een broodje-aap-verhaal.
Ik hoor ook weinig verschil tussen FM en DAB+. Alleen... de zenders waar ik meestal naar luister zijn nooit op FM geweest en waren ook al van AM verdwenen. Daarom is DAB+ in m'n nieuwe auto een uitkomst!
Ik was even benieuwd naar de 2.0beta van de software DAB+ decoder en heb even een nieuwe scan gedaan. Alleen kanaal 12C radiostations in de lijst, wat vrijwel hetzelfde is als Digitenne FTA kwa stations en zelfde audiocodering HE-AAC 96kbps. Geen kanaal 11C stations, dus rationeel gezien is voor mij DAB+ redundant/nutteloos. Alleen 50+ km verderop op plaatsen waar dekking is van 11C kan ik het nog eens proberen of wachten tot er wel dekking is. Maar aangezien de radiostations ook wel via internet beschikbaar zijn, is dat eigenlijk veel eenvoudiger.
Met 1 uur per dag luisteren ben je 1500MB per maand kwijt, dat past goed binnen de huidige mobiele abo's.
Natuurlijk, als er (nog) geen internet is en je wilt 'op-z'n-broadcasts' 24/7 luisteren, is het een ander verhaal. Maar voor 8 euro per maand is er een 128kbps onbeperkt prepaid, dat kan veel makkelijker uitpakken dan gedoe met- en kosten van DAB externe/buitenantennes.
Reputatie 7
Badge +28

Alleen 50+ km verderop op plaatsen waar dekking is van 11C kan ik het nog eens proberen of wachten tot er wel dekking is. 

 

Vanaf 1 januari 2020 zou het bereik op 11 C verbeterd moeten zijn. Ik weet dat er in elk geval een zendmast bijkomt in Alphen aan den Rijn. Verdere uitbreidingen per 1 januari 2020 zijn mij nog onbekend. 

 

Regels conform de vergunning: 

 

1. Vanaf 1 januari 2018 biedt de vergunninghouder de dienst, omschreven in artikel 2, aan met een geografische verzorging van 85% mobiele ontvangst en een demografische verzorging van 65% binnenontvangst.

2. Vanaf 1 januari 2020 biedt de vergunninghouder de dienst, omschreven in artikel 2, aan met een geografische verzorging van 90% mobiele ontvangst en een demografische verzorging van 75% binnenontvangst.

 

Reputatie 7
Badge +28

Normaal luister ik vaak naar NPO Radio 2, maar de laatste weken staat bijna altijd KINK op. Wat een geweldige muziek, vooral nu ook met de KINK 1500. 

Ik zie deze zender niet staan in de zenderlijst van KPN. Toch wel een gemis. Gelukkig heb ik zowel thuis als in de auto DAB+ . :musical_note::loud_sound:

 

DAB+ werkt goed onderweg in de auto en thuis ook

maar hoofdzakelijk luister ik "geheime” zenders

en moet ik het doen met een buitenantenne enkel rosje op de fm band

 

Reputatie 7

maar hoofdzakelijk luister ik "geheime” zenders

Met jouw forumnaam moet dat eigenlijk ook wel. :sunglasses:

ja klopt wjb :grinning:

Het viel mij vanochtend op dat mijn DAB radio met regelmatige intervallen van “volle bak” naar niets ging, van wel ontvangst naar niets en weer terug.

Dat had ik eerder nog niet gezien, zal wel met het weer te maken hebben.


Het gaat om binnen radio met sub optimale antenne, maar normaal goede ontvangst.

dab+ is heel gevoelig

daarom heb ik in mijn werkhok achter een sony dab radio een extra grote antenne toegepast

hier wat de oorzaak als ik elektrische apparatuur test dat zo de radio uit viel

dat al bij kleine voedingen omvormers enz. na toepassen van dit link nooit meer ontvangstproblemen

https://www.dabtuners.nl/slechte-dab-ontvangst-huis-even-knutselen-dan

pin uitgang op kern buiten mantel aan de massa leggen in mijn geval 2 pin stekkertje aan de achterkant een is massa en de andere antenne (geluk)

 

Klopt, ik schreef daar dit over :

https://forum.kpn.com/digitenne-12/heeft-de-nieuwe-ontvanger-een-slechtere-onvangst-dan-de-oude-469873/index6.html#post819999

Maar de radio’s met een antenne aansluiting zijn heel schaars en heel duur, vreemd genoeg . .

Ja met een beetje knutselen krijg IK het wel voor elkaar, maar de gemiddelde “hulpeloze” consument niet.

je haalt het door elkaar digitenne is heel wat anders als dab radio

 

De ontvangst is heden weer wel goed, het zal met het weer te maken hebben gehad, dan komen er zenders door van verder weg die de boel verstoren, een natuurverschijnsel waar niets aan te doen is.

@ peter-k

Nee hoor :-)

Het bericht staat in de digitenne groep, maar verder . .

De ontvangst is heden weer wel goed, het zal met het weer te maken hebben gehad, dan komen er zenders door van verder weg die de boel verstoren, een natuurverschijnsel waar niets aan te doen is.

@ peter-k

Nee hoor :-)

Het bericht staat in de digitenne groep, maar verder . .

Misschien verkeerde link

Als ik het zo lees gaat dit over een kpn digitenne ontvanger dvb-t2

dab+ is echter anders

Audio / video

Vreemd, als ik de link volg die ik een paar berichten terug gaf dan kom ik op het door mij bedoelde cq geschreven bericht.

En, los daar van, DVB-T en DAB hebben veel overeenkomsten, het is beiden een systeem met meerdere zenders  (masten) die om de beurt “praten”.

Reputatie 7
Badge +28

En, los daar van, DVB-T en DAB hebben veel overeenkomsten, het is beiden een systeem met meerdere zenders  (masten) die om de beurt “praten”.

Ik zie ook veel overeenkomsten. Ik ben altijd al een fan geweest van vrije ontvangst via de ether. Vroeger met analoge ontvangst, tegenwoordig op de digitale manier.

Wij kijken gratis naar de digitale TV-zenders via ondermeer DVB-T2. En we luisteren al vele jaren naar digitale radio via DAB+.

 

 

Reputatie 7
Badge +28

@KeesYagi 

 

Wij hadden het gisteren over het aansluiten van een DAB+ radio op een stereo-installatie. 

Het is dus ook mogelijk om een internet/DAB+ radio aan te sluiten op zo'n set. Het voordeel van zo'n radio is het oneindige aanbod aan radio-stations. En uiteraard dan in een prima geluidskwaliteit. 

Ik vond een tijdje terug deze prachtige radio om aan te sluiten op een stereoinstallatie: 

Aura iAdapt 320 

https://www.electronic-star.nl/HiFi-TV/Radios-Wekkerradios/Internet-Radio/IAdapt-320-internetradio-adapter-WLAN-DAB-DAB-FM-AM-TFT-Display-wit-Wit.html?gclid=EAIaIQobChMI6p_05oDq3gIVRFXTCh0szAIlEAAYAiAAEgJ37_D_BwE


DAB+ (en internetradio) met Jack-aansluiting (3,5 mm)(+als extra een optische digitale uitgang)
Inclusief slideshow 

en: inclusief afneembare antenne. Je kan er dus oo evt. een eigen DAB-buitenantenne op aansluiten. Dat moet jou aanspreken! 

 

 

en ?

wat is je vraag ?

dat iedereen een Aura iAdapt 320 moet kopen

er zijn veel mooiere producten op de markt