Vraag

Wat voor grond kabel heb ik nodig om de orginele blauwe kabel te verlengen

  • 19 September 2019
  • 32 reacties
  • 4955 keer bekeken

G dag, Heb een zomer huisje met het zo genoemde "camping paaltje "met daarin de blauwe KPN grondkabel Waar een gewone binnen telefoon kabel aan verbonden is. ( al 25 jaar ).
Vorige week kwam er een monteur van de KPN om bij mij internet aan te sluiten "internet buiten gebied ".
Deze vertelde mij dat , dat niet kon omdat er een nieuwe kabel in zou moeten, de huidige kabel zou binnen een week verrot zijn ( ligt er al 25 jaar ).
Hij had alleen maar binnen kabel dus kon hij de aansluiting niet maken, wist ook niet wat voor een kabel er wel zou moeten liggen.
Dus geen internet, schijnbaar weet het niemand om deze orginele kpn grond kabel te verlengen met 12 mtr ( andere kabel).
Er ligt een elec pijpje van 16 mm waar de kabel door zou moeten om binnen te komen.
Mijn vraag : weet iemand wat voor kabel ik daar in zou moeten trekken ?.
Anders loopt de volgende monteur ook weer weg.
Vast bedankt voor het antwoord
m vr gr Theo

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

32 reacties

Reputatie 7
Badge +24
Stel u zou de juiste kabel hebben, zou u die kabel dan zelf bij dat campingpaaltje aan kunnen / mogen sluiten?
Reputatie 4
Badge +3
vreemd dat de kpn monteur daar geen advies over zou kunnen geven.
technisch gezien heb je aan een CAT 5E utp met harde kern genoeg. maar als dat buiten onder de grond loopt dan kan het idd binnen een paar maanden opgevreten worden door bacterien. tenzij het in een electra pijpje loopt .


https://www.kabel24.nl/YMVK-AS-Grondkabel-4x1,5-per-meter
of je nou een utp kabel door een pijpje laat lopen of gewoon een grondkabel van de link de grond ingraaft. zorg dat het iig met genoeg lengte bij het aansluitpunt gelegd wordt. de monteur kan wel binnen een aansluiting maken. en het verbinden met de paal.
Reputatie 7
Badge +24
Topicstarter moet een orginele blauwe telefoonkabel hebben. Waar de kpn monteur binnen in huis een isra-punt aan kan maken. Waar daarna de Experiabox aan gekoppeld kan worden.

De kabel van camping paaltje naar huisje bestaat nu nog uit een simpele telefoonkabel. Bij wijze van spreken bij de gamma vandaan. Ik snap wel dat die monteur daar geen isra-punt aan wilde maken. Toen die man zag dat kabeltje zag, zal er ongetwijfeld een enorm groot rood kuis in zn bovenkamer zijn gaan knipperen...
Klopt het is nu een binnen leiding, maar de monteur had er geen of weinig zin in om een andere kabel door de leiding te trekken, er zou water in de leiding kunnen zitten en zou de kabel binnen een paar dagen rot zijn zei hij, dus geen optie voor hem.
De blauwe kabel staat zo,n 12 mter van mijn huisje.
wat zou een oplossing zijn ?
Reputatie 7
Badge +24
Tja... je moet ergens zo'n blauwe kabel vandaan weten te halen. Want een monteur gaat geen isra punt maken als de kabel er niet origineel uit ziet.

Je kan er ook voor kiezen het spulletje zelf aan te sluiten. Zonder origineel isra punt. Heb je het modem wel in huis?
Reputatie 7
Badge +24
Hoi Theo, welkom hier.

Ik zou eigenlijk graag willen weten hoe de situatie precies eruitziet. Er ligt al wel een kabel en deze zou verlengd moeten worden naar een ISRA punt? Verder lees ik hier dat het om een camping gaat? Onze monteurs plaatsen buiten inderdaad geen kabels. Dit zou je moeten regelen via mijnaansluiting.nl zodat alles volgens norm wordt geplaatst en afgewerkt, inclusief ISRA punt. Zelf aan de gang gaan mag je voor kiezen, je moet dan wel weten wat je aan het doen bent. Al helemaal als je aan een ISRA punt gaat zitten wat wij als niet wenselijk zien.

Zou je ook je profiel willen aanvullen met alle relevante gegevens en hier een seintje willen geven als je dit hebt gedaan? Dit van het adres waar het om gaat.

Ik hoor graag van je.
hOI, ER LIGT EEN GRONDKABEL ( BLAUW ) ZO,N 12 MTR VAN MIJn HUISJE VANDAAN. VANDAAR AF MOET ER EEN KABEL NAAR MIJN HUISJE GETROKKEN WORDEN EN EEN AANSLUIT PUNT GEMAAKT WORDEN inte
Reputatie 7
Badge +24
Dit zou je moeten regelen via mijnaansluiting.nl zodat alles volgens norm wordt geplaatst en afgewerkt, inclusief ISRA punt.

Ja... dan ben je zo 1500 euro verder. Wat natuurlijk belachelijk is voor op een camping.

Er is een isra punt. Maar dat zit 12 meter naast het huisje aan een paaltje geschroeft.

Die monteur had niet zo moeilijk moeten doen en gewoon die Experiabox aan moeten sluiten. De enige realistische optie die je nu nog hebt is het zelf aansluiten.
Reputatie 7
Badge +24

Dit zou je moeten regelen via mijnaansluiting.nl zodat alles volgens norm wordt geplaatst en afgewerkt, inclusief ISRA punt.Ja... dan ben je zo 1500 euro verder. Wat natuurlijk belachelijk is voor op een camping.

Er is een isra punt. Maar dat zit 12 meter naast het huisje aan een paaltje geschroeft.

Die monteur had niet zo moeilijk moeten doen en gewoon die Experiabox aan moeten sluiten. De enige realistische optie die je nu nog hebt is het zelf aansluiten.


Nee, die monteur had zeker niet zomaar 12 meter buiten een binnenkabel bovengronds moeten aanleggen onder de mom "doe niet zo moeilijk". Ik krijg er al hoofdpijn van als we daar later ondersteuning op moeten bieden aangezien een KPN monteur dat heeft gedaan. 12 meter zal denk ik niet 1500 meteen zijn gok ik, maar wel een paar honderd als er geen asfalt of stenen ligt. Ik vraag me overigens ook af of die kabel wel bij dat adres of toevoeging hoort, maar daar zal ik eerst adresgegevens van moeten hebben.
Reputatie 7
Badge +24
Die kabel ligt er al. Topicstarter heeft hem al jaren in gebruik als normale analoge telefoon aansluiting.
Reputatie 7
Badge +24
Die kabel ligt er al. Topicstarter heeft hem al jaren in gebruik als normale analoge telefoon aansluiting.

Dan heb ik je verkeerd begrepen, dacht even dat je bedoelde even een kabel buiten bovengronds trekken. Schrok al. Ben dan wel benieuwd wat er gebeurd als topic starter nu gewoon de modem aansluit binnen, als hij al jaren analoge telefonie erop heeft. Hoewel ik dat niet helemaal duidelijk uitmaak uit zijn tekst.
Hoi, Er ligt een telefoon kabel ergens, die is aan gesloten op de blauwe grond kabel. waar het eind is ...... weet niemand in ieder geval niet in mijn huisje.
Ik heb wel met de verbouwing 2 loze pijpen gelegd naar het camping paaltje, maar die staan volgens de monteur vol regen water en dus niet bruikbaar voor zijn binnen kabel.
Het moet toch niet moeilijk zijn om daar een kabel door te trekken, aansluiten op de blauwe kpn kabel en het andere eind binnen te halen ?
Of zie ik het zo verkeerd ?
Reputatie 7
Badge +24
Kan je een paar foto's maken? Dat maakt alles wat duidelijker. Vooral dat camping paaltje is heel interessant...
Ga ik zo dadelijk doen, ik moet er toch naar toe
Reputatie 7
Badge +24
Nog even voor mijn duidelijkheid. Begrijp ik het goed dat er op die kabel tot nu toe geen signaal is geweest? Of was er toch een telefoonlijn actief?
Hoi, Nee deze kabel is zo,n 15 jaar geleden buiten gebruik gelegd ivm afsluiting huistelefoon , omdat ik toen mobiel had.
In de loop der jaren is de binnen kabel geheel verdwenen met verbouwing en nu niet terug te vinden.
De orginele ptt kabel is wel nog intakt, vandaar moet ik dus verder, heb nu een UTP grond kabel gelegd een cat 6 maar.... nu het volgende , welke kleur moet op welke kleur? want ook dat zal de KPN monteur niet aansluiten denk ik.
Ik plaats zo een foto
Reputatie 7
Badge +24
Best een tijdje. Ik gok dat Nick straks gaat antwoorden op je vraag.

Vanuit KPN zeg ik duidelijk, ik benadruk het nogmaals, dat je dit moet laten doen door de netwerkbeheerder of een onderaannemer die daaraan is verbonden.

Op persoonlijk vlak hoop ik wel dat het je gaat lukken. 🙂
Hoi, oke , hier zijn wat foto,s, hoop dat, dat wat meer duidelijkheid biedt. .
Gaat niet goed komen met de foto,s denk ik

De zwarte UTP kabel ligt erin netjes door een buis getrokken, en heb hem binnen achter de TV. Nu nog iemand die weet welke kleur op welke kleur moet komen, dan hoeft de monteur alleen binnen aan de gang.
Binnen heb ik de orginele connector eraan laten zitten
Reputatie 7
Wat zie ik nu op de onderste foto?
Links de blauwe KPN kabel en rechts een zwarte kabel met drie adres aangesloten op een kroonsteentje en aan kabel die aan de voorzijde een derde kabel.
Is die derde kabel de oude telefoonkabel naar het zomerhuisje?
Waar is jouw zwarte UTP kabel?
Heeft die zwarte UTP kabel stugge aders (bestaande uit één kern) of flexibele aders (bestaande uit meerdere dunne draadjes)?
De kabel op de laatste foto is de UTP maar die zie ik niet op de foto van het paaltje.

Binnen heb ik de orginele connector eraan laten zitten
Wat voor connector is dat ?
O, een 8 polige ws.
Die mag er af dan.
Je gebruikt 1 aderpaar (welke kleur maakt niet uit)
Bij het paaltje gebruik je rood en blauw ( en evt wit en oranje voor pairbonding )
Die kabel rechts, op de kroonsteen is loos neem ik aan ?
De kabel bij het kroonsteentje zit de zwarte toet onder bij het paaltje aan , anders niets, ik weet niet wat het is. Bedoelde je met aderpaar de inelkaar gedraaide kabeltjes ? Er zitten er 8 in telkens 2 aan 2 gedraaid
Bedoelde je met aderpaar de inelkaar gedraaide kabeltjes ? Er zitten er 8 in telkens 2 aan 2 gedraaid
Klopt, 2 in elkaar gedraaide is een aderpaar.

Maar die staat dus niet op de foto van het paaltje, dat is een andere "normale" telefoonkabel.
In de utp kabel komt rood niet voor, zie foto