Beantwoord

Wat zijn de kosten als ik overstap van een 500/500 Mbit/s naar een 1 Gbit/s abonnement?

  • 25 January 2023
  • 44 reacties
  • 555 keer bekeken

Reputatie 3
Badge +1

Hoi, Mijn glasvezelinternetsnelheid 500/500 schijnt als ‘nieuw’ niet meer verkocht te worden. Dat zou dan gaan naar 1 Gbit/1 Gbit. Dat is ook de snelheid die te halen valt op mijn adres, zegt ‘MijnKPN’. Nu ben ik benieuwd wat de kosten zijn ten opzichte van mijn huidige abonnement. Ik kan wel kiezen voor 200/200. Dat is ‘terug’ en dat wil ik niet. Echter, ik kan niet kiezen voor 1 Gbit/1 Gbit terwijl die mogelijkheid wél wordt aangegeven. Ik wil dus slechts weten hoe 't zit en wat de kosten zijn. 

icon

Beste antwoord door wjb 27 January 2023, 21:53

Bekijk origineel

44 reacties

Reputatie 3
Badge +1

Goedemiddag. Ik heb nog twee vragen. Misschien weet iemand het antwoord. Namelijk: In de bevestigingsmails van KPN staat dat mijn nieuwe abonnement met (nieuwe!) TV+ boxen ingaat op 30-01-2023. Dat is morgen. Er staat dat ik dan de nieuwe boxen moet gaan installeren. Maar dat is lastig als je die niet in huis hebt. Ik heb nog geen verzendbevestiging ontvangen van KPN/PostNL of anderzijds dat ze eraan komen. Zou dat gaan betekenen dat ik met mijn huidige Tv-decoders geen TV meer kan gaan zien totdat die nieuwe boxen zijn geïnstalleerd? Dat is nogal lastig.         Vraag twee: In de mededelingen staat dat ik met niet meer dan twee TV+ boxen 4K-uitzendingen kan bekijken. Prima, ik heb ‘maar’ 2 4K Tv's. Maar waarom is dat? Bandbreedte of zo? Dank voor eenieder die een antwoord heeft.                                                                                    

Reputatie 7

Vraag twee: In de mededelingen staat dat ik met niet meer dan twee TV+ boxen 4K-uitzendingen kan bekijken. Prima, ik heb ‘maar’ 2 4K Tv's. Maar waarom is dat? Bandbreedte of zo? Dank voor eenieder die een antwoord heeft.

Die beperking is nieuw voor mij en ik heb ook geen flauw idee waarom die beperking en zou zijn. Een 4K TV stream vergt zo'n 26Mbps dus met zes 4K ontvangers zit je op een kleine 160Mbps en dat zou natuurlijk geen enkel probleem mogen zijn op een glasvezelaansluiting.

Reputatie 3
Badge +1

 

Reputatie 7

Ik neem aan dat het niet terug kunnen kijken van opnames van HD-"Glas" zenders van tijdelijke aard is.

Ik ben benieuwd wat een moderator daarover te zeggen heeft.

Reputatie 3
Badge +1

“Opnames van HD Glas zenders (kanaal 661 t/m 670 zijn niet meer te bekijken”. Wat is dit? Ga ik dan terug van HD Glas naar ‘gewoon’ HD? Ga me niet vertellen dat ik spijt moet krijgen van dit abonnement!

Reputatie 7

“Opnames van HD Glas zenders (kanaal 661 t/m 670 zijn niet meer te bekijken”. Wat is dit? Ga ik dan terug van HD Glas naar ‘gewoon’ HD? Ga me niet vertellen dat ik spijt moet krijgen van dit abonnement!

Ik hoop dat een moderator zoals bijvoorbeeld @Erik_ of @Paul_ hier helderheid over zal verschaffen. Bij de introductie van de TV+ Box was er inderdaad sprake van dat de HD-"Glas" zenders niet aangeboden zouden worden maar daar is KPN op 24 januari op teruggekomen.

Bron

Ik verwacht dan eigenlijk ook dat die wijziging niet doorgedrongen is tot de opstellers van die bevestigingsmail.

Reputatie 3
Badge +1

Ik wacht op “Erik” of zijn collega. 

Reputatie 3
Badge +1

…. Inmiddels is mijn nieuwe contract vandaag actief geworden met 1 Gbit snelheid. Speedtest geeft een score van 900/650 aan bij bedrade aansluiting. 100% lijkt me onhaalbaar. De metingen laten zeer uiteenlopende scores zien. Ook veel minder. Ik had mijn glasvezel modem en box 12 opnieuw gestart. Voornaamste reden tot nieuwe abonnement is dat ik ongeveer € 25 per maand minder ga betalen (wjb: dank). Ik heb alle 5 nieuwe TV+ boxen (nr. 6 gaat niet) op Android geïnstalleerd en aangemeld onder mijn abonnementsnummer. Het ging bijna als vanzelf. Echt Plug & Play. De oudste TV welke géén HDMI-lust, verbond ik eerder met het oude modem via een kabel DVI-HDMI. Een kabeltje kon ik daarbij nog aankoppelen voor het geluid. Nu, met de nieuwe TV+ Box bestaat die mogelijkheid niet meer. Had ik verwacht. Maar een reden te meer om deze 18-jaar oude Philips Ambilight te vervangen door een nieuwe smart TV. De opnamen van voorheen zijn NIET verdwenen (hoi) maar nog te bekijken. Verder is de lay-out anders, maar in een aantal opzichten weer vertrouwd want onderdelen lijken zowat hetzelfde als in de Androidapp van KPN (voor TV kijken op mijn tablet). Ik meen gelezen te hebben dat teletekst nog beschikbaar komt. Verder mooi dat je tegen je afstandsbediening kan praten voor opdrachten. Dit fenomeen kende ik al met Philips Hue / Google (hé Google) / Smart Things. Opvallend, maar ik hoop op verbetering dat de TV+ boxen niet erg snel reageren. Je moet even geduld hebben. HD-glas bestaat niet meer. B.v. 661 wordt 1. De resolutie gaat ‘automatisch’ maar ik weet dus niet of deze dan vergelijkbaar is met die van (voorheen) 661. Ik moet nog ontdekken hoe opgenomen programma's eruit gaan zien qua resolutie. Mijn ‘hoofd-TV’ (zie foto) is een 75” QLED. Ik zie daar vooralsnog géén rafelig beeld. Kanaal 693 bijvoorbeeld nog hetzelfde als voorheen en is 4K. Ik houd me aanbevolen voor een commentaar van iemand over het feit dat is genoemd dat je niet méér dan 2 4K's in je abonnement kan/mag hebben. Helaas is die post hier verdwenen. Vandaag heb ik drie dozen aan KPN geretourneerd met daarin alle decoders, snoerwerk, afstandsbedieningen en oude modems. Schoon schip. Dit nieuwe abonnement is inmiddels gekoppeld aan mijn mobiel waardoor de genoemde kortingen zijn toegepast. Tot zover dank voor jullie opmerkingen, adviezen en commentaren.

De 75” QLED

 

Reputatie 7

Jij zou wel constant zowel upstream als downstream een kleine 950Mbps moeten kunnen halen maar dan moet je wel meten met de Ookla Speedtest app uit de Microsoft store op een modrne bekabeld aangesloten PC.

HD-"Glas" gaat over twee tot drie maanden terugkomen onder.de naam HD+ en zal gewoon vanaf kanaal 1 te zien zijn. Nu zijn nog de "gewone" HD zenders vanaf kanaal 1 te zien.

Ook ik hoop dat KPN op korte termijn nog grote stappen zal zetten in het verbeteren van de TV+ Box.

Reputatie 3
Badge +1

Ja, die speedtestvariant heb ik en jaren geleden vanuit de Microsoft-store gedownload/geïnstalleerd. Kabels zijn Cat5. Met mijn vorige abonnement kwam ik meestal rond de 500/500 uit, hetgeen ook mijn abonnement was. Kreeg geregeld ook uploads richting 700. Nu gaat het op een neer van 950/600 naar, zojuist 180/380, 730/260, 170/310 en 190/290. Ietwat treurig, of niet dan? Hoort een verbinding stabiel te blijven of mag deze op-en-neer gaan? Direct achter de zwarte Box 12, de switch TP-Link TL-SG1024D en daarna bij mijn pc de switch TP-Link TL-SG1005D. Komt mij voor dat dit in orde is. Ik voel er niet voor om voor € 70,= een monteur te laten komen. Moet eens gaan bedenken hoe ik dit aan ga pakken.

Reputatie 7

Nu gaat het op een neer van 950/600 naar, zojuist 180/380, 730/260, 170/310 en 190/290. Ietwat treurig, of niet dan? 

Dit hoort echt niet, ik hoop dat een moderator hier eens voor je in zal duiken.

Reputatie 3
Badge +1

Nou, ik zal je zeggen, ik had de servicetool al ‘gedraaid’ van KPN en alle handelingen braaf uitgevoerd. Half uur geleden: 900/902. Daarmee concludeer ik dat ‘mijn spullen’ op zich de snelheid aankunnen. Zojuist kwam ik uit op 108(!)/240. Nee, lijkt iets niet kloppen. 

Hallo @ElbersHJ ,je schrijft dat je kabels CAT5 gebruikt, de kwaliteit dient echter minimaal CAT5e te zijn.

 

 

Reputatie 3
Badge +1

Ja, sorry, dat zag ik ook staan, maar ik dacht dat de vermelding 5 zou volstaan. Maar met het oog op de behaalde snelheid van 900 stel ik vast dat op zich de snelheid gehaald kan worden. Ik vraag me nu af waarom snelheden zo op en neer kunnen gaan. 

Reputatie 7
Badge +12

Ik voel er niet voor om voor € 70,= een monteur te laten komen. Moet eens gaan bedenken hoe ik dit aan ga pakken.

Als je zeker weet dat het je eigen apparatuur niet is dan is de monteur 0 euro, al laat je een betaalde servicemonteur komen. Maar wat wel uitgesloten moet worden is een apparaat die zelf IP adressen uit deelt waardoor je conflicten gaat krijgen. Dat resulteert vaak in fluctuerende snelheden.

Reputatie 3
Badge +1

Maar wat wel uitgesloten moet worden is een apparaat die zelf IP adressen uit deelt waardoor je conflicten gaat krijgen. Dat resulteert vaak in fluctuerende snelheden.

Dank! Maar tja, ik hoop dat je begrijpt dat dit voor een klant die hier niet in thuis is, ietwat te technisch is. Want hoe weet ik zeker dat mijn eigen apparatuur hier niet 'schuldig' aan is. Ik kan zoiets niet meten zoals u/jij dat kan. Maar fluctuerende snelheden zoals nu is ook niks.

Omdat ik dit dus niet kan meten heb ik het volgende gedaan met mijn Samsung Galaxy Tab S8+. Dat is weliswaar WiFi, waarvan ik weet dat WiFi 40 tot 50% aan snelheid inlevert. Dat vind ik billijk. Speedtest laat deze WiFi-snelheden zien:

567/630,  602/677,  634/677,  629/679,  637/752, 635/657 (allemaal retesnel natuurlijk, maar het gaat mij nu om de vraag hoe het kan dat via bekabeling er schommelingen optreden). De metingen hierboven kunnen toch wel als 'constant' worden beschouwd, toch?

Daarmee lijk ikzelf misschien een antwoord gevonden te hebben over mijn hobbelige bekabelde snelheid. Ik ga overwegen om e.e.a. te laten nameten want ik vermoed dan toch dat mijn eigen spullen ergens haperen. Dan is € 70 een niet verkeerde investering want dan weet ik wat ik zou moeten oplossen qua eigen hardware. 

Reputatie 1

ElbersHJ

Ik zou u aan raden om de superwifi 2 punten te bestellen die ik namelijk sinds kort ook heb deze ook deze werken met  wifi 6 en zijn super stabiel en erg snel internet zonder dat ik meer betaald voor mij pakket. Deze schaf je nl 1 malig aan.  Mijn internet en wifi zijn momenteel zo snel terwijl maar 100mb hebt met het oude pakket en wifi versterker  had ik  in vergelijking met nu superrrrr traag internet

Reputatie 3
Badge +1

Beste Asrah. Dank. Inmiddels ben ik er achter dat een switch een remmende factor was tussen de Box 12 en mijn PC. Na een rechtstreekse verbinding gemaakt te hebben tussen die twee, kom ik bijna aan de door KPN beloofde snelheid. Superwifi punten: snap ik; ik wist hier van, had er van gelezen. Deze schakelen dan wel de WiFi van de Box 12 zélf uit als ik het goed heb begrepen. Maar ik heb de SuperWiFi voorlopig niet nodig. Bij mij werkt de Box12 uitermate goed. Nogmaals dank voor het meedenken. 

Reputatie 1

Beste  ElbersHJ,

Bij oudere modems gebeurt dit inderdaad dat superwifi punten de internet verbinding overnemen echter in de box 12 zit 820ax verbinding in geïntegreerd dit houdt in de het modem het signaal  blijft uitzenden dat is mij door kpn verteld… ik betaal momenteel  €43.49 dit inclusief 2 kpn+tv decoders dan zou er per decoder €5 bijkomen. Door superwifi versterkers nu om en bij 1gbps op ipv van 100mb die ik max haalde voor de dat de superwifipunten haal

Reageer